Audio-Technica AD500X

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Audio-Technica AD500X

Inläggav Max_Headroom » 2018-10-27 12:13

Jag hittade en fet tråd om slutna lurar. Fann en bra kandidat där (Audio Technica ATH-MSR7). När jag läste om den snubblade jag över
Audio-Technica AD500X, en öppen lur.

Någon som har erfaranehet från Audio-Technica AD500X? Audio Technica ATH-MSR7 har rykte som sig att vara en neutral lur utan något som sticker ut. Ett bugetalternativ för studio och audiofiler.

Jag skall ha lurarna till hemmastudiobruk och allmänna märkliga ljud jag håller på med. Viktigt med lurar som låter tydligt och har hyggligt rak frekvensgång. Jag har haft Koss PortaPro som nödlösning. Den är lite basboostad, men vet man det går det är mixa därefter. Senaste alstret lät OK på första försöket och endast en ommixning behövdes.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Audio-Technica AD500X

Inläggav galder » 2018-10-27 13:12

Hörlurar skall inte ha rak frekvensgång.
Fick själv detta delsvar efter förfrågan om optimal frekvensgång på hörlurar.

Mitt första förslag är du lyssnar på det här pod-avsnittet om hörlurar med Öhman och gänget: http://ino-lab.com/podcast1/podcast-se

De tar upp allt det här med frekvensgångar och att hörlurar är helt individuellt från lyssnare till lyssnare eftersom våra öron och hörselgångar har olika utformning...

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Audio-Technica AD500X

Inläggav Cortado » 2018-10-27 14:45

Några favoriter;

Sennheiser HD600 (öppen)
Sony MDR-7506 (sluten)
AKG K550 Mk2 (sluten)

För mobil lyssning har jag nyligen skaffat mig Sony MDR-1AM2 (Sony och deras namn.. ), som ersättare till ett par Etymotic MC2.

Alla dessa har jag upplevt som neutrala, dvs att de har "rätt" tonkurva. Ja, detta är helt individuella tyckanden. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Audio-Technica AD500X

Inläggav goat76 » 2018-10-27 18:55

Max_Headroom skrev:Jag hittade en fet tråd om slutna lurar. Fann en bra kandidat där (Audio Technica ATH-MSR7). När jag läste om den snubblade jag över
Audio-Technica AD500X, en öppen lur.

Någon som har erfaranehet från Audio-Technica AD500X? Audio Technica ATH-MSR7 har rykte som sig att vara en neutral lur utan något som sticker ut. Ett bugetalternativ för studio och audiofiler.

Jag skall ha lurarna till hemmastudiobruk och allmänna märkliga ljud jag håller på med. Viktigt med lurar som låter tydligt och har hyggligt rak frekvensgång. Jag har haft Koss PortaPro som nödlösning. Den är lite basboostad, men vet man det går det är mixa därefter. Senaste alstret lät OK på första försöket och endast en ommixning behövdes.


Vad menar du när du säger att endast en ommixning behövdes, menar du att endast en låt behövdes göras om eller vad?

Jag köpte nyligen ett par klassiker när det kommer till studiolurar, ett par Sennheiser HD-25.
Hyfsat billiga slit och släng-lurar man inte behöver vara så rädd om och de låter välbalanserade och "rätt" när det kommer till själva ljudklangen men de har en ytterst begränsad soundstage vilket jag tycker alla hörlurar lider av mer eller mindre.

Jag använder bara hörlurar när jag spelar in sång eller när jag vill höra vad mina mikrofoner hör för att avgöra om de är rätt placerade. Vid mixning vill jag ha full koll på panoreringar och djup i ljudbiden och dylikt och då fungerar inte hörlurar för mig, i alla fall de jag provat.

Finns det hörlurar som ger en trovärdig stereobild eller är det bara en artificiell uppfattning man får av att vissa hörlurar har en större kåpa, någon som vet?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Audio-Technica AD500X

Inläggav Max_Headroom » 2018-10-27 19:11

goat76 skrev:
Max_Headroom skrev:Jag hittade en fet tråd om slutna lurar. Fann en bra kandidat där (Audio Technica ATH-MSR7). När jag läste om den snubblade jag över
Audio-Technica AD500X, en öppen lur.

Någon som har erfaranehet från Audio-Technica AD500X? Audio Technica ATH-MSR7 har rykte som sig att vara en neutral lur utan något som sticker ut. Ett bugetalternativ för studio och audiofiler.

Jag skall ha lurarna till hemmastudiobruk och allmänna märkliga ljud jag håller på med. Viktigt med lurar som låter tydligt och har hyggligt rak frekvensgång. Jag har haft Koss PortaPro som nödlösning. Den är lite basboostad, men vet man det går det är mixa därefter. Senaste alstret lät OK på första försöket och endast en ommixning behövdes.


Vad menar du när du säger att endast en ommixning behövdes, menar du att endast en låt behövdes göras om eller vad?


Jag behövde bara mixa om låten en gång, istället för flera, vid kontrollyssning på vanliga stereon. Mycket vanligt att nivåer eller klangbalans inte blir så bra när man lyssnar i högtalare efter att ha mixat i hörlurar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Audio-Technica AD500X

Inläggav Max_Headroom » 2018-11-06 20:42

Det bidde Audio-Technica ATH MSR7.
Låter klart och rent med måste EQas i mellanregistret som annars blir något starkt. Möjligt att jag bygger mig en passiv filter-box som fixar till dom har sakerna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster