Högtalarelement okänsliga för fukt och minusgrader

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Högtalarelement okänsliga för fukt och minusgrader

Inläggav Kralle » 2018-11-20 19:50

Jag disponerar ett sommarställe på 26 m2 som mestadels är ouppvärmt, utom då jag är där och eldar i kaminen.
Strömförsörjningen består av solceller och 12V-ackar.
Tanken är att sätta upp en mindre ljudanläggning med förstärkare som går på 12VDC.
Funderar på högtalarbiten. Tänkte mig ett par stativare. Vad ska man ha för element som inte tar skada av den över året kraftigt varierande fuktigheten och temperaturen i stugan?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Högtalarelement okänsliga för fukt och minusgrader

Inläggav Perfector » 2018-11-20 19:53

Här hittar du marinhögtalare som du kan bygga in i valfri låda och dom tål att vattnas om så behövs :-)

https://www.monacor.se/produkter/infael ... oegtalare/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Högtalarelement okänsliga för fukt och minusgrader

Inläggav Kralle » 2018-11-20 20:34

Tänkte kanske mer betoning på HiFi än att tåla direkt vattensprut.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Högtalarelement okänsliga för fukt och minusgrader

Inläggav Perfector » 2018-11-20 20:38

Kralle skrev:Tänkte kanske mer betoning på HiFi än att tåla direkt vattensprut.

Det är bra element med bra ljud.
Kanske inte dunderbas men rent och klart.
Annars element med grafit eller kevlarkon
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Högtalarelement okänsliga för fukt och minusgrader

Inläggav gopnik » 2018-11-21 02:16

Seas H1333 ska vara specialtrimmad för att fungera så lite annorlunda som möjligt just vid en massa olika temperaturer. Det finns även en bilelementserie (Lotus) som man kan tänka sig fungerar bra.

Men är det inte så att högtalaren kommer användas när det är varmt och torrt inne i stugan, och egentligen bara behöver överleva vintern utan att gå sönder? Då skulle jag vara mer orolig för själva lådan... Kanske undvika tunna och nakna papperskoner bara. Aluminium och plast är båda rätt frysnings- och fuktbeständiga.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster