Söker glest högtalartyg

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Söker glest högtalartyg

Inläggav galder » 2018-11-21 15:22

Klädde mina dämppaneler med Biltema's högtalartyg. Det visade sig vid en mätning att det uppstod en reflex med detta tyg monterat, jämfört med dämppanel utan tyg.
Borde väl ha berott på att högtalartyget var för tätvävt antar jag.
Undrar därför om någon kan tipsa om något glesvävt.
Tätheten redovidas i gsm=g/m², och bör väl då vara lågt.

Såg att det tydligen är möjligt att kunde designa sitt högtalartyg, kanske kunde vara något. 8O

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav paa » 2018-11-21 15:37

Vet inte om detta är glesare, men du kan ju maila och fråga:
https://www.hifikit.se/tillbehor/fronts ... artyg.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-21 16:30

Det är rätt avsevärd prisskillnad... Riktigt genomsläppligt tyg för beklädnad akustikplattor eller högtalarfronter, verkar vara dyrt överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav galder » 2018-11-21 16:54

Och var har du händelsevis stött på "... riktigt genomsläppligt tyg..."?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-22 08:13

Har inte gjort några undersökningar på det området men har fått varuprover (dessvärre förlagda) från en tysk firma. Jag behöver en större mängd för att klä om ett antal Magnepan. Magnepans egna tyger är öppna men dyra och så är de nuvarande lite ömtåliga. I mitt fall går svart bort och då reduceras utbudet en hel del. Hifi-Kits vita är det vitt eller off-white?

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav radelius » 2018-11-22 08:46


Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav radelius » 2018-11-22 08:50


Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav galder » 2018-11-22 09:51

Magnepans tyger kan nog vara öppna som du skrev. Kanske behöver vara det i.o.m. konstruktionen? Eg. så skulle väl alla tyger vara öppna för bäst återgivning = minst motstånd.
Hifikit's färgnyans eller porositet känner jag inte till. Kanske dags att ringa och fråga.

Conrads låg på 187g/m², kanske är lite för tätt då?

Panduro's tyll. Kan ju i varje fall inte vara för tätt. HaHa, där hade vi fantasi. Kanske bäst hittills.

Finns många försäljare till bilhögtalare, men samtliga dessa ser ut att vara samma som biltema's?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav darkg » 2018-11-22 09:59

Hifikits vita är vitt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav galder » 2018-11-22 10:08

Vet du något om densiteten?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-22 16:20

Jag tror det var härifrån jag fick prover, https://www.akustikstoff.com
Finns även lite data på hur de olika tygerna släpper igenom.
https://www.akustikstoff.com/media/prod ... 653810.pdf

Conrad och Voelkner har samma tyger, från RCS Systeme, dock ej som metervara, https://www.rcssysteme.de/

Visaton har/hade också men bara svart.

Dynavox har flera färger. SinnOxx® DYN är en annat alternativ.

Jantzen har också frnttyger, http://www.audiocomponents.nl/download/ ... l-2014.pdf

Det verkar vara svårt att kombinera akustisk transparans med optisk täthet. Jag vill helst inte se allt igenom fronttyget.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav galder » 2018-11-22 19:17

Tack så hemskt mycket rogergustavsson. :)
Var dock, som egentligen, typ, samtliga återförsäljare, vilka saknar viktangivelser. Vilket då gör det svårt att hitta något lämpligt. Antar i varje fall att det är ett bra sätt att hitta ett bra genomsläppligt tyg via liten vikt. Men det kanske kan vara tätt ändå?

Hittade i varje fall detta, https://www.brl.se/sv/artiklar/hogtalartyg-3.html vilket anges som "halvgenomskinligt". Kan ju kanske vara värt ett köp och testa.
Såg ett foruminlägg där någon jämförde Biltema's med Hifikit's, där denne skrev att Hifikit's var mycket glesare. Kanske idé att ringa och höra efter med dem.
Och får väl knalla förbi tygaffären runt hörnet och titta på tylltyg, och höra efter om de har något annat lämpligt tyg.
Attans att det skulle vara så pass känsligt. Man har ju läst, där det anges ca 1% dämpning av ljudstyrkan, med tyg monterat över elementen, det är väl det enda jag har sett i varje fall.

Användarvisningsbild
Fanatic
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2003-09-22
Ort: Jönköping

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav Fanatic » 2018-11-22 19:30

Tyget hifikit säljer är väldigt glest, eller ptja. Lagom. Inte som biltemas säckväv.

Bild med tyget monterat: https://us.v-cdn.net/5021930/uploads/ed ... zcgzmx.jpg
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav galder » 2018-11-22 19:35

Såg genomsläppligt ut, eller som det benämns halvgenomskinligt. :D
Kan man se elementen sådär, så borde det väl fungera.
Skall kanske köpa ett par diskanter där, så kanske kan vara lika bra att lägga till tyg därifrån också då.
Blir nog så.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav petersteindl » 2018-11-22 19:44

Tyget jag har använt till äggen är från hifi-kit. Jag använder det tyget även som gardiner på hifi-mässor för att dölja väggar och högtalare. Det är ett glest tyg.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav galder » 2018-11-22 20:52

:Thumbs up

Känns som ett säkert kort nu.
Nåde er som rekommenderat det om jag ser minsta del dB i dipp, efter montering med Hifikit's tyg. :lol:

Användarvisningsbild
enJohn
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2004-08-21
Ort: Sthlm

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav enJohn » 2018-11-24 19:28

Jag har en snutt vitt tyg från Hifi Kit över, om någon är intresserad. Skicka pm i så fall.

/en john som klätt ett par EPS-1

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav petersteindl » 2018-11-24 19:53

Se där, enJohn på forumet. :D Det var inte igår.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
enJohn
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2004-08-21
Ort: Sthlm

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav enJohn » 2018-11-24 20:38

petersteindl skrev:Se där, enJohn på forumet. :D Det var inte igår.

Med vänlig hälsning
Peter

:D Nytt jobb som tar mycket kraft. Hinner inte ens lyssna på musik lika mycket längre. :( Men, allt har väl sin tid.

Om jag kapar tråden lite så undrar jag om det är någon som täckt en hel hyll-sektion men högtalartyg och kan tipsa om tillvägagångssätt?

/en john med en center under tv:n som behöver döljas.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav darkg » 2018-11-24 21:53

Hifikittyget verkar OK, men jag hade veck på det och det går inte bort om jag inte sträcker ganska kraftigt. Kanske går att stryka.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav Ted_B » 2018-11-25 00:15



Är tylltyget så pass glest så den gråa akustikskivan lyser igenom?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav Adhoc » 2018-11-25 11:10

galder skrev:Klädde mina dämppaneler med Biltema's högtalartyg. Det visade sig vid en mätning att det uppstod en reflex med detta tyg monterat, jämfört med dämppanel utan tyg.
Borde väl ha berott på att högtalartyget var för tätvävt antar jag.
Undrar därför om någon kan tipsa om något glesvävt.
Tätheten redovidas i gsm=g/m², och bör väl då vara lågt.

Såg att det tydligen är möjligt att kunde designa sitt högtalartyg, kanske kunde vara något. 8O


Om tyget ska skyla ful isolering i dämppaneler är det inte självklart att maximalt transparent och glesvävt tyg är bästa valet över dämppanelerna. Diskant och övre mellanregister dämpas lätt ned av annat i rummet som gardiner, kuddar, tygklädda möbler och annat. För transparent och det kan totalt bli för mycket dämpning av övre registret, så det blir en snedfördelning av absorbtionen sett från lägre till högre frekvenser. Rummet kan då upplevs som "dött" men samtidigt lite bumligt. Bas och lägre mellanregister är oftare vad som behövas dämpas, skulle tro att det mer sällan behövs särskild dämpning av högre register. -Det får man ändå om rummet inte är en munkcell eller följer allra modernaste modetrenden med glas, inga mattor, kala väggar och öppna ytor.

Se tex figur 6 i Sound On Sound-artikeln av Trevor Cox: https://static.gikacoustics.com/wp-cont ... rticle.pdf

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav galder » 2018-11-25 12:15

Du har inte läst det första inlägget?
Om jag då också lägger till att det gäller de extra dämppanelerna på mina ombyggda L8.
Alltså det uppstod en dipp i diskantområdet EFTER montering av Biltemas högtalartyg. Så utan tyg mäter det rakt men Biltemas tyg orsakar en dipp. Så då borde ett glesare tyg åtgärda problemet?
För övrigt vill jag ha så lite dämpning som möjligt runt högtalarna. Skräckexempel tycker jag är bilder man ser här ibland med hela väggar tapetserade med dämpmaterial Fick dock bättre mätresultat med mina extra dämppaneler (ändrad densitet och tjocklek och annat dämpmaterial på dämpmaterialet).
Hos mig gäller p.g.a ovanstående m.m. Ortho akustiska högtalare, eller liknande.

Men tack för länken. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-25 13:49

Vad använder Larsen för tyg?

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav Adhoc » 2018-11-25 18:53

@Galder, jodå, jag t.o.m.citerade det. Men. -det var ju inte glasklart att det handlade om en modd av Larsen-högtalare. Så lätt kan missförstånd uppstå, självklart för någon, något helt annat för en annan. Vad är det för sorts dämppanel, en komprimerad glasullsskiva eller något annat?

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav galder » 2018-11-25 22:17

Nej det tråden handlade om att jag sökte tips om glest högtalartyg och inget annat, vilket inte behövde förklaras tydligare.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav Helmut » 2018-11-25 22:27

Flickorna i denna butik brukar alltid hitta de tyger jag behöver
https://www.yelp.se/biz/textilcentrum-sundbyberg
Var inne i butiken för ca 2 månader sedan och köpte glest tyg till en högtalare.
Dessvärre har jag tappat bort tyget bland alla mina andra tygrullar när jag skulle kolla hur glest mitt tyg var.
Själv vill jag gärna ha glest och tunt tyg till mina högtalare. Lite typ stretch baddräkts tyg som man drar ut till max.

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Söker glest högtalartyg

Inläggav Goldfinger » 2019-02-09 23:12

petersteindl skrev:Tyget jag har använt till äggen är från hifi-kit. Jag använder det tyget även som gardiner på hifi-mässor för att dölja väggar och högtalare. Det är ett glest tyg.


Använder det jag med, det är glest ja, jag ser elementkonturerna genom tyget trots att jag använder svarta varianten, så var inte fallet med originaltyget som jag bytte från.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster