FM-antenn?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: FM-antenn?

Inläggav lennartj » 2018-12-23 19:22

RogerGustavsson skrev:Hur är det, distribueras inte FM-ljudet digitalt till sändarnätet? Vilken format är det i så fall tal om? SR's webbradio ligger väl på 192 kbit/s?


Johan Lindroos vet nog när man bytte till digitala länkar för distributionen av radioprogrammen och rättar mig om jag har fel i att distributionen var analog när vi fick stereosändningar över hela landet 1976.
Då köpte jag en (lätt begagnad) Tandberg TR1000 receiver bl.a. för sin utmärkta tuners skull.
Brudaremossens Radio/TV-mast hade jag rakt utanför fönstret 5-6 km bort fågelvägen.
Antenn var inget problem mer än att den inte fick ha förstärkning för att inte överstyra ingångssteget.
1 m enkardelig kopplingstråd ansluten till mittstiftet på koax-ingången var allt om behövdes.
På den tiden direktsändes många konserter från Berwaldhallen och jazz från diverse andra sällen med en makalös kvalitet.
Jag spelade in många med min 3-motors Tandberg 9100X.
Dessutom lyssnade jag intresserat på program som "Det fria ljudet" och spelade in en del.
Det inleddes med kanalidentifiering och fastest och det gjorde även det årets Chalmersspex:
"Min röst ska nu komma från vänster sida" "Min röst ska nu komma från mitten" "Min röst ska nu komma från höger sida" och slutligen "Min röst ska nu komma från en obehaglig plats i rummet".
1984 blev det en mycket bra FM-tuner, en Tandberg TPT3011 men det fanns även en vassare model TPT3001, med sådana prestanda att att tillverkarna av av testinstrument för FM-tuners kunde använda den att kalibrera dem emot i stället för tvärtom!
Tyvärr var komponentkvaliteten inte så lysande, så när min 3011 hade 4 olika buggar samtidigt och jag varken hittade reservdelar eller någon som kunde hjälpa mig gav jag upp och köpte en Pure DRX-704ES (tror jag den hette) men DAB/FM/AM. I lyckliga stunder kunde jag få 3011 att spela lite P2 och kunde konstatera att Pure-tunern var ett mycket stort nedköp och mitt intresse för kvalitetslyssning på radio falnade.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: FM-antenn?

Inläggav AndersP » 2018-12-26 04:05

Jag har en Technics 9030 tuner som jag har ett personligt förhållande till. Jag är man nog att erkänna att jag fortsätter att spela med den oavsett hur mycket bättre en webradiostation kan tänkas vara :oops: Lite som vinyl; Jag gillar att pilla med den helt enkelt.

Bild


När det gäller antenner får man komma ihåg att hög signalstyrka inte är allt. Har man mycket nära till en mast som sänder typ SR P3 kan signalstyrkan bli enormt hög. Man måste då ha en tuner som tål en så kraftig signal utan att överstyra.
Gamla analoga tuners använder ett antal vridkondensatorer kopplade till samma axel och som altså samtliga regleras med tuning-ratten. Vridkondensatorerna kallas "gangs". Har tunern många sådana gangs tål den högre signalstyrka utan att dista. Oftast.

I vissa situationer, tex om man bor på landet, alla stationer sänder från samma mast, man har en tuner som inte tål signal och man bor mycket nära masten, kan man få bäst resultat utan antenn över huvud taget precis som lennartj skriver. En lösning som förekommer om det distar pga hög signalstyrka är att man "snedstämmer" tuningen; Altså att man stämmer 102 MHz till typ 102,05 eller liknande för att minska tunerns känslighet.

Min gamla Technics har 8 gangs och tål mycket signal. Känsligheten är skaplig och selektiviteten är väl lite sådär. Som specialdesignad åt mig. Jag har 4 km till masten och jag ser denna från balkongen. Jag har inte så många stationer och frekvenserna ligger skapligt långt isär.

Bild

Pga ett snöras från taket är nu den rundtagande antennen flyttad från balkongen in i lägenheten som har tjocka tegelväggar, men jag får fortfarande fortfarande in signaler från dom 2 master som är aktuella i centrala Gävle. Tyvärr har jag förlorat P4 Uppland. På den frekvensen är det tyst nu. Hade helt ok mottagning i stereo tidigare. Masterna ligger minst 5 mil bort. P4 Uppsalas pratprogram är mer underhållande än motsvarande i Gävle så jag vill gärna få in Uppsala. Jag får kanske bita ihop och montera upp antennen på balkongen igen. När andan faller på. Om den gör det.


Det är inte mina bilder.

Vill man veta mer rekommenderar jag
http://www.fmtunerinfo.com
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: FM-antenn?

Inläggav CODY » 2018-12-29 12:01

Tack AndersP för fina bilder och info!

Jag har en Rotel RT-990bx med fjärr som jag köpte för tusen spänn med fjärr och manual:

Bild

Den låter fantastiskt fint. Får jag bara bukt med bruset som beror på dålig mottagning, så kommer den att bli perfekt. Det är något högtidligt med radio. Jag lyssnar bara på klassisk musik.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: FM-antenn?

Inläggav darkg » 2018-12-29 14:55

DSC_0978.JPG
DSC_0978.JPG (165.08 KiB) Visad 1587 gånger

Kopplad till antennuttag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: FM-antenn?

Inläggav RJohan » 2018-12-30 15:45

dewpo skrev:Jag hoppas att ingen tar anstöt av att jag frågar :oops: Men varför väljer man idag 2018 nästan 2019 att lyssna på FM istället för Webbradiosändningar?
Är det av nostalgiska skäll eller är ljudet bättre på FM än Webben?

OT: Även jag har förstås en reseradio för att lyssna på samhällsinformation i händelse av strömavbrott...


På fm-radions P2 har man några gånger sänt ett program om snålkodning och dess inverkan på ljudkvalitet. I inledningen varnar man för att de ljudande exempel som ska komma inte fungerar över webben, bara i fm (som vi då antar inte är snålkodat på väg till sändaren). En på det här forumet mycket aktiv person är med i programmet!

Angående antennplacering: En gång bodde jag i en dalgång med mycket dålig mottagning. Jag utrustade mej med en FM-walkman och gick runt i huset, upp och ned på stolar etc etc, tills jag hittade ett ställe med i alla fall hygglig mottagning.

Just nu bor jag i ett hus med en riktig fm-radio antenn på taket, uppenbarligen rätt riktad och allting. Sagolik mottagning på P2 i min gamla kära Akai AT-K02 :D

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: FM-antenn?

Inläggav imac » 2018-12-30 21:30

Finns webbradiostationer som strömmar FLAC https://www.hiresaudio.online/cd-qualit ... net-radio/

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: FM-antenn?

Inläggav CODY » 2018-12-31 12:47

darkg skrev:
DSC_0978.JPG

Kopplad till antennuttag.



Quad! Ursnyggt
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: FM-antenn?

Inläggav CODY » 2018-12-31 12:49

RJohan skrev:Akai


:D
Oh, by jingo!

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster