NAD "licensdesignar" i Danmark av HifiKlubben?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

NAD "licensdesignar" i Danmark av HifiKlubben?

Inläggav jonasby » 2018-11-26 21:57

Licensproducera är väl känt. Men hur är det med "licensdesign" och NAD i övrigt? Sätter de (numer?) sitt namn på andras designer och mest säljer sitt varumärke?
Eller är det så man gör?

Det finns en ny förstärkare NAD AMP1, där bara namnet ger köpvibbar. "AMP1" på en förstärkare förpliktigar ...
Och ganska snygg är den också. Om man tål små stärkare. Jag gör det.

Men, den finns inte på deras officiella/nordamerikanska (?) hemsida nadelectronics.com. Däremot finns den hos HifiKlubben.se och hittade jag nu; på en tysk sida. Merklisch. Den säljs hos Hifiklubben före den ens finns på företagets hemsida.

Till min stora förvåning hittar jag idag en helt ny förstärkare ARGON AUDIO SA1 som är ... mer än snarlik. 8)

Till synes samma grej men men utan Streaming (Internet och Chromecast inbyggt). Pytteannorlunda låddesign, baksidan skiljer lite. Kanske toppen också. NAD:en i svart/grafit, HifiKlubbens ARGON i vitt. Iaf en knapp sitter lite annorlunda på fjärrkontroll, men i övrigt samma sak verkar det som. Funktionellt är skillnaden endast Streaming för NAD:en. (Jag har inte orkat granska specar, men båda är iaf 2x40W)

Och på baksidan på NAD:en står det också mycket riktigt "Designed and Engineered in Denmark. Custom manufaturted to NAD specifications in China."

Baksida NAD AMP1.png
Baksida NAD AMP1.png (437.19 KiB) Visad 6013 gånger



Och så här ser de ut framifrån

NAD AMP1
NAD AMP1.png
NAD AMP1.png (295.97 KiB) Visad 6013 gånger


Hifiklubbens egna märke ARGON AUDIO SA1
ARGON AUDIO SA1.png
ARGON AUDIO SA1.png (201.17 KiB) Visad 6013 gånger



Jag kan bara tolka det att NAD "licensierar" ut sitt varumärke till andra att designa egna pryttlar. Möjligen med vissa kvalitetskrav. Typ "lång och trogen återförsäljare". Vem vet.

Kanske är bra grejer. Vet inte.
- Men om man gillar detta så kan jag tipsa om att ARGON AUDIO SA1 i dag säljs med 20% BLACK-rabatt. Dvs för 2.800 kr istället för 3.500. Att jämföra med NAD:ens 5.000 kr. Bara idag.

Dvs;
- NAD med Streaming: 5000 kr
- "NAD" utan Streaming: 2800 kr som man sedan sätter en extern Chromecast på.

Jag är nära ett tryck på köpknappen ... :)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: NAD "licensdesignar" i Danmark av HifiKlubben?

Inläggav Nattlorden » 2018-11-27 11:04

Hifiklubben har väl periodvis ägt NAD om jag förstått saken rätt, så att det inte skulle finnas starka kopplingar ännu förvånar mig inte.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: NAD "licensdesignar" i Danmark av HifiKlubben?

Inläggav jonasby » 2018-11-27 12:35

Nattlorden skrev:Hifiklubben har väl periodvis ägt NAD om jag förstått saken rätt, så att det inte skulle finnas starka kopplingar ännu förvånar mig inte.

Aha.

Nu hittar jag lite info. http://audiotools.com/en_links_audio_n.html#aab

AudioNord International A/S (Danmark, ej Sverige) startat av Peter Lyngdorf (!) har delägt och ägt allt i NAD men sålt. De äger och driver bl.a. "HifiKlubben AB" som ett "återförsäljar-varumärke". Har ARGON och DALI som egna märken samt distribuerar en del andra varumärken (typ det som finns på HifiKlubben).

Så mest troligen, ja, Argons ingenjörer har fått skissa på en stärkare de sedan fått sätta ett NAD-märke på. Så nu får väl även Argon anses som "strömstarka", eller ... (?) 8)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: NAD "licensdesignar" i Danmark av HifiKlubben?

Inläggav Nattlorden » 2018-11-27 12:52

Ja, och har var med och startade TacT, men splittrade senare och då blev hans del Lyngdorf och nu även finns in konstellationen Steinway Lyngdorf. Och en av Lyngdorfs hemmabio-preamps finns ju även ut-lablad som McIntosh..... Den gode Peter har många kleptomanbananer ute. Vad det gäller NAD så hade de kanske inte funnits idag utan hans inblandning...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: NAD "licensdesignar" i Danmark av HifiKlubben?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-27 15:39

Under vilken tid hade Lyngdorf så stort inflytande hos NAD? Annars är det väl Bjørn Erik Edvardsen som brukar nämnas som skapare av den största succén med NAD 3020?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: NAD "licensdesignar" i Danmark av HifiKlubben?

Inläggav Nattlorden » 2018-11-27 18:12

RogerGustavsson skrev:Under vilken tid hade Lyngdorf så stort inflytande hos NAD? Annars är det väl Bjørn Erik Edvardsen som brukar nämnas som skapare av den största succén med NAD 3020?


VD och förstärkardesigner är väl sällan samma jobb?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: NAD "licensdesignar" i Danmark av HifiKlubben?

Inläggav petersteindl » 2018-11-27 18:20

Peter Lyngdorf organiserar även produktionen till flera tillverkare. Det är ömsesidiga affärer. Idag har Peter Lyngdorf även samarbete med Samsung.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
-distortion-
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: 2005-05-22
Ort: Nej

Re: NAD "licensdesignar" i Danmark av HifiKlubben?

Inläggav -distortion- » 2018-12-23 21:15

Just nu spelar en SA1 här hemma med OA51.

Det blev en stor förändring mot min gamla yamaha-reciever som spelat länge. Yamahan blev såsig och bullrig i basen och hade svårt med placering i ljudbilden. Den kunde skapa en ganska bra tunnel bortåt men kunde aldrig placera några musiker eller inslag in mot mig i rummet. SA1an ger en längre tunnel bortåt, tillåter ljud att komma rakt mot mig och kan dessutom placera ljud strax utanför högtalaren, vilket jag saknat länge och skyllt på högtalarna.. :oops:
Basen blev riktigt bra. OA51orna spelar bättre på egen hand än pp-2 i 'nya' vardagsrummet när de fick lite mer kontroll. Man slutar aldrig överraskas.

Den känns lite väl spetsig ibland men det är inte på alla låtar, så det kanske ska vara så. Hoppas nån mer kommer med omdömen, den är rolig liten pryl!
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: NAD "licensdesignar" i Danmark av HifiKlubben?

Inläggav RJohan » 2018-12-30 15:53

På min NAD PP 2 står samma drapa, men 'Denmark' är utbytt mot 'Canada'.

Dessutom ligger det Kanadensiska företaget i en ort som heter Pickering, det är ju lite HiFi-mässigt :wink:


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster