Surroundförstärkare för max typ 10k?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Stranne » 2018-12-08 17:23

Hej!
Jag har en kompis som jag hjälpt med att bygga upp en hemmabio. Jag hittade en Marantz 6004 som vi köpte i somras men nu verkar den ha gett upp. Den skickar inget ljud till frontarna och en av bakkanalerna låter inte som den ska. Jag har kopplat upp alla högtalare separat till en annan förstärkare och vi kan konstatera att alla högisar låter som de ska. Således är förstärkaren kass och en ny behöver inhandlas.
Frontarna som ska drivas är ett par Ino pi60. Bak har han 6st surrounder (2+1+1+2) och dessutom har han satt upp två högtalare i taket som vore kul att kunna nyttja. Jag har inte hängt med i marknaden på några år så jag behöver därför tips på en passande förstärkare. Han är intelligent men inte särskilt intresserad av teknik så användarvänlighet och "tillräckligt bra ljud" premieras. Jag kommer hjälpa honom koppla in och ratta in det han behöver men när väl det är gjort får det gärna vara så enkelt som möjligt så att jag slipper rycka ut som servicetekniker stup i ett.
Nå - vad ska man satsa på för stärkare för max 10'000:-? Gärna mindre, men det kanske är svårt att hitta 9 kanaler för mindre pengar än så?
Han har inte mycket prylar runt om kring - det handlar om nån Apple-TV och en tevespelskonsol typ. Jag hjälpte en annan kompis i somras som köpte en Denon X2400H som var väldigt smidig att spela musik från telefonen med - det var nog Spotify Connect eller nåt sånt. Denons minsta med 9.2 verkar vara X4400 för 11'000:- Det kunde kanske funka men det är nog där smärtgränsen går.

Tacksam för förslag och inspel!

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Stranne » 2018-12-08 17:32

Börjar med att svara mig själv lite snabbt.
En sökning på Prisjakt med kriterierna 9.2 och max 10'000:- ger följande utslag:
[list=]Marantz SR6012
Onkyo TX-RZ730
Pioneer VSX-LX503
Pioneer VSX-LX303[/list]
Kommentarer kring någon av dessa? Om jag utan att veta mer än så var tvungen att välja i blindo skulle jag slå till på Marantzen, men det utan att egentligen veta nåt överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav gopnik » 2018-12-08 17:39

Det finns en Marantz SR6012 på Reference Audio för 8999kr med fri frakt. Om man inte behöver RIAA och kan tänka sig höjdkanaler i 5.1.4-format kan man komma undan med 7690kr för en SR5012 i stället.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Stranne » 2018-12-08 17:42

gopnik skrev:Det finns en Marantz SR6012 på Reference Audio för 8999kr med fri frakt. Om man inte behöver RIAA och kan tänka sig höjdkanaler i 5.1.4-format kan man komma undan med 7690kr för en SR5012 i stället.

Det var just den 6012:an som ligger för 9000:- ja. Hur blir det med 5.1.4? Då får man köra 3+3 bakhögtalare och de två takisarna på de som annars skulle använts till surround back eller?

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Kraniet » 2018-12-09 11:51

Stranne skrev:
gopnik skrev:Det finns en Marantz SR6012 på Reference Audio för 8999kr med fri frakt. Om man inte behöver RIAA och kan tänka sig höjdkanaler i 5.1.4-format kan man komma undan med 7690kr för en SR5012 i stället.

Det var just den 6012:an som ligger för 9000:- ja. Hur blir det med 5.1.4? Då får man köra 3+3 bakhögtalare och de två takisarna på de som annars skulle använts till surround back eller?


Det finns flera alternativ (med 6012). Du kan välja 5.1 plus fram och bak höjdkanaler. 5.1 med fram och bak atmos-kanaler. Eller motsvarande 7.1 om du har ett stereoslutsteg inkopplat.

Killarna på THX tycker att det är mycket bättre med 7.1 plus atmos, dvs att 7.1.2 låter bättre än 5.1.4. De menar också att inga atmoskanaler bör sitta bakom huvudet (dvs atmos front + mid high är att föredra).

Vill du ha lite bättre kompabilitet mellan Auro och atmos så kan en placering fram och bak höjd vara bättre. Hur bra du tycker det fungerar med atmos är ju dock en annan fråga. En del verkar tycka det fungerar bra.

edit: för takkanalerna verkar det också vara som med övriga surroundkanaler, dvs att det blir bättre att använda flera strålningspunkter, dvs tre högtalare per kanal även där.. Blir många lådor...
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Stranne » 2018-12-15 18:54

Det verkar som om kompisen beställer en 6012 från Tyskland efter en rekommendation jag fick via PM.

En helt annan spaning - är den här delen av forumet helt död?
Idag är det lördag kväll - inte ett inlägg under Köpråd sen i onsdags (och då i "Fynd att inte missa"-tråden, senast efter det är ett inlägg från i måndags)??

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav CODY » 2018-12-15 20:01

Stranne skrev:Det verkar som om kompisen beställer en 6012 från Tyskland efter en rekommendation jag fick via PM.

En helt annan spaning - är den här delen av forumet helt död?
Idag är det lördag kväll - inte ett inlägg under Köpråd sen i onsdags (och då i "Fynd att inte missa"-tråden, senast efter det är ett inlägg från i måndags)??


Tyvärr la min tråd om FM-antenn sordin på stämningen :(
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9633
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-12-15 22:24

CODY skrev:
Stranne skrev:Det verkar som om kompisen beställer en 6012 från Tyskland efter en rekommendation jag fick via PM.

En helt annan spaning - är den här delen av forumet helt död?
Idag är det lördag kväll - inte ett inlägg under Köpråd sen i onsdags (och då i "Fynd att inte missa"-tråden, senast efter det är ett inlägg från i måndags)??


Tyvärr la min tråd om FM-antenn sordin på stämningen :(


Jag behöver en till två rejäla FM-antenner!
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Stranne » 2018-12-16 09:12

CODY skrev:
Stranne skrev:Det verkar som om kompisen beställer en 6012 från Tyskland efter en rekommendation jag fick via PM.

En helt annan spaning - är den här delen av forumet helt död?
Idag är det lördag kväll - inte ett inlägg under Köpråd sen i onsdags (och då i "Fynd att inte missa"-tråden, senast efter det är ett inlägg från i måndags)??


Tyvärr la min tråd om FM-antenn sordin på stämningen :(

Haha, ja det kanske var droppen!

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Kraniet » 2018-12-16 18:45

Stranne skrev:Det verkar som om kompisen beställer en 6012 från Tyskland efter en rekommendation jag fick via PM.

En helt annan spaning - är den här delen av forumet helt död?
Idag är det lördag kväll - inte ett inlägg under Köpråd sen i onsdags (och då i "Fynd att inte missa"-tråden, senast efter det är ett inlägg från i måndags)??


Tror nog du blir nöjd.
Jag är jättenöjd med min 1608. Ljudet fick ett fantastiskt lyft. Fick tummen ur och la upp min musik så den går att komma åt via Heos. Funkar klockrent (förutom att den inte spelar upp wav..)
Jag köpte även audyssey-appen. Funkar helt ok även om jag tycker den är simplistisk vad gäller EQ-läget. Det var kanske bortkastade pengar eftersom jag egentligen bara använder audyssey till att ställa in avstånd och nivåer. Det EQade ljudet låter helt ok men jag är lite tveksam över om det verkligen är "bättre". Men man har ju möjlighet att välja att frontarna inte EQas medan resten gör det. Eftersom jag använder bredbandselement till surrounderna så blir det nog lite bättre ljud efter att EQ lagts på.
Men du som kör INO och i ditt fina rum behöver knappast någon EQ.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Stranne » 2018-12-16 19:02

Kraniet skrev:
Stranne skrev:Det verkar som om kompisen beställer en 6012 från Tyskland efter en rekommendation jag fick via PM.

En helt annan spaning - är den här delen av forumet helt död?
Idag är det lördag kväll - inte ett inlägg under Köpråd sen i onsdags (och då i "Fynd att inte missa"-tråden, senast efter det är ett inlägg från i måndags)??


Tror nog du blir nöjd.
Jag är jättenöjd med min 1608. Ljudet fick ett fantastiskt lyft. Fick tummen ur och la upp min musik så den går att komma åt via Heos. Funkar klockrent (förutom att den inte spelar upp wav..)
Jag köpte även audyssey-appen. Funkar helt ok även om jag tycker den är simplistisk vad gäller EQ-läget. Det var kanske bortkastade pengar eftersom jag egentligen bara använder audyssey till att ställa in avstånd och nivåer. Det EQade ljudet låter helt ok men jag är lite tveksam över om det verkligen är "bättre". Men man har ju möjlighet att välja att frontarna inte EQas medan resten gör det. Eftersom jag använder bredbandselement till surrounderna så blir det nog lite bättre ljud efter att EQ lagts på.
Men du som kör INO och i ditt fina rum behöver knappast någon EQ.

Tack, nu är det som sagt var inte jag utan en kompis som ska ha den. Han har också Ino men fullregister frontar (pi60). Rummet är behagligt att vistas i, tror inte. I bryr oss om EQ.
Jag kör inte EQ hemma heller, men som du påpekarr ju mitt rum någorlunda fixat för att slippa hålla på och kompensera digitalt.
Det kan mycket väl hända att jag ser mig om efter en liknande förstärkare dock, mest för att det var längesen jag gjorde nåt öht åt mina egna grejer. Kör med en äldre Marantz 5005 och det hade kanske varit kul att hänga på en lite nyare stärkare...

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Kraniet » 2018-12-16 20:11

Ja fast känner du inget behov av de nya surroundformaten så duger det kanske? Den klarar ju HD-ljud.
Jag är ju sen på tåget men jäklar vilket tryck det var i HD-ljudet. Blade Runner 2049 på 4k uhd är helt suverän :) Ska bli roligt att höra på skillnaden när jag väl får upp atmos takkanaler :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Harryup » 2018-12-16 20:20

Johan_Lindroos skrev:
CODY skrev:
Stranne skrev:Det verkar som om kompisen beställer en 6012 från Tyskland efter en rekommendation jag fick via PM.

En helt annan spaning - är den här delen av forumet helt död?
Idag är det lördag kväll - inte ett inlägg under Köpråd sen i onsdags (och då i "Fynd att inte missa"-tråden, senast efter det är ett inlägg från i måndags)??


Tyvärr la min tråd om FM-antenn sordin på stämningen :(


Jag behöver en till två rejäla FM-antenner!


Hör med Allgon om det skall vara passiva utomhusantenner.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Almen » 2018-12-16 22:32

Kraniet skrev:
Stranne skrev:Hur blir det med 5.1.4? Då får man köra 3+3 bakhögtalare och de två takisarna på de som annars skulle använts till surround back eller?


Det finns flera alternativ (med 6012). Du kan välja 5.1 plus fram och bak höjdkanaler. 5.1 med fram och bak atmos-kanaler. Eller motsvarande 7.1 om du har ett stereoslutsteg inkopplat.

Jag har läst någonstans att 6012 har pre-out för alla kanaler men inte analog ut, stämmer det?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Morello » 2018-12-17 00:25

En beg Sentec Sc-9? :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Kraniet » 2018-12-17 09:45

Almen skrev:
Kraniet skrev:
Stranne skrev:Hur blir det med 5.1.4? Då får man köra 3+3 bakhögtalare och de två takisarna på de som annars skulle använts till surround back eller?


Det finns flera alternativ (med 6012). Du kan välja 5.1 plus fram och bak höjdkanaler. 5.1 med fram och bak atmos-kanaler. Eller motsvarande 7.1 om du har ett stereoslutsteg inkopplat.

Jag har läst någonstans att 6012 har pre-out för alla kanaler men inte analog ut, stämmer det?


Om du med analog ut menar förstärkare så ja. Den har 9 slutstegskanaler men har processor för 11.2.

edit: de envisas ju med att kalla recievers för .2 numera men det är ju inte riktigt sant att den processar 2 LFE. De flesta har ju bara 2 rca-ut som är Y-kopplade på insidan av apparaten. Osäker på hur det är med 6012
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Stranne » 2019-04-23 08:54

Det blev inget av detta när jag skrev senast i tråden.
Nu är vi dock på G igen! Hififabrik.de säljer Marantz 6013 för 879 €. Det måste väl vara billigt eller? Kostar alltså under 10k hen till dörren.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Tangband » 2019-04-23 11:17

Du har inte funderat på att spela hemmabio från dator med ESI gigaport HD+ , en 8-kanalig dac som sägs låta suveränt bra ?
Kostar 1390:- på thomann.se .

https://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=4275

Köp 3 PA stereosteg och det är komplett, tex t amp 150 mkII klass A/B.
https://m.thomann.de/se/tamp_s150.htm?g ... gKFsvD_BwE

... eller varför inte nya Behringer a800 ?

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Stranne » 2019-04-23 13:18

Tangband skrev:Du har inte funderat på att spela hemmabio från dator med ESI gigaport HD+ , en 8-kanalig dac som sägs låta suveränt bra ?
Kostar 1390:- på thomann.se .

https://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=4275

Köp 3 PA stereosteg och det är komplett, tex t amp 150 mkII klass A/B.
https://m.thomann.de/se/tamp_s150.htm?g ... gKFsvD_BwE

... eller varför inte nya Behringer a800 ?

Nej det har jag inte. Detta är till en kompis och han är mer oteknisk än min svärmor så det ska inte vara värre än att han kan klara av detta...
Tack ändå!

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Surroundförstärkare för max typ 10k?

Inläggav Stranne » 2019-05-29 17:54

Det blev till slut en 6013 från Tyskland. Den dyker upp om några dagar, det ska bli spännande att se hur det fungerar.
Jag fick hem den för precis under 10k, det känns prisvärt tom med tanke på den svaga kronan om man jämför med vad den kostar i Sverige.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: lemmts och 2 gäster