Pick up?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Pick up?

Inläggav CODY » 2018-12-15 20:04

Hej,

Jag har eller har haft 2M Black, Rega Bias, Rega Exact, OM40, Shure 44-7, Coral 555-S, Linn K5, med AT95 nål. Jag ska köpa en DL 103.

kan ni tipsa mig om bra pickupper? DE ska sitta i SL 1200 armar/rega-armar.

Finns det någa fynd, några NOS grejjer som man bara måste ha?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Pick up?

Inläggav Bill50x » 2018-12-15 21:13

Beror mycket på hur mycket du kan tänka dig betala. Sumiko's pickuper låter extremt trevligt, tex Blue Point Special, men den landar på nästan 5 tusen. Låg dist, utsträckt frekvensområde, låter mycket "snyggt" och rent.

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Pick up?

Inläggav paa » 2018-12-15 21:48

Stora vinyltråden har väl utmynnat i detta besked från Morello:

AT OC9 Mk3 har jag mätt på och den skall inte förväxlas med Mk2, vilken klingar ljust.
Både distorsion och friktion i spåret är lägre än hos Ortofon super OM40, som inte låter lika rent och snyggt som OC9 III.

Sedan köpte han väl en sådan AT-pickup?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2018-12-15 22:09

En Grado Prestige Gold2 låter alldeles utmärkt, för att inte säga oförskämt bra, för pengen. Av för mig okänd anledning kostar den bara ca hälften här hemma av vad man kan köpa den för från Amerikat . . . typ. :?
https://www.ljudia.se/produkter/hifi-he ... rado-gold2
och
https://www.amazon.com/Grado-Prestige-G ... B077WCTY63
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2018-12-15 22:13

Tack grabbar!

Jag håller på att liva upp en SL 1200, som jag köpt utan fötter och arm, som ska målas brittiskt räsergrön och som ska ha en rega RB300-arm en sån här matta:

Bild

Det kommer förstås bilder sedan, men jag är för snurrig av allt sprayande nu.

5 tkr är ju mycket pengar, ju. Men Sumiko verkar spännande. AT:n kostar lite mer. Jag tänker att på en Frankenstein-spelare vill man kanske lägga typ 2 tkr?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2018-12-15 22:16

Laila skrev:En Grado Prestige Gold2 låter alldeles utmärkt, för att inte säga oförskämt bra, för pengen. Av för mig okänd anledning kostar den bara ca hälften här hemma av vad man kan köpa den för från Amerikat . . . typ. :?
https://www.ljudia.se/produkter/hifi-he ... rado-gold2
och
https://www.amazon.com/Grado-Prestige-G ... B077WCTY63


Trofasta Laila!

Visste du skulle komma in med ett kanontips! Och att den har UHPLC-ultra-high purity long crystal, i koppartrådarna, borgar för transparens utan att ge avkall på musikalitet och slagkraft!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2018-12-15 22:21

Appselut . . .typ. :D
Senast redigerad av Laila 2018-12-15 22:24, redigerad totalt 2 gånger.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2018-12-15 22:22

CODY skrev:Tack grabbar!

Jag håller på att liva upp en SL 1200, som jag köpt utan fötter och arm, som ska målas brittiskt räsergrön och som ska ha en rega RB300-arm en sån här matta:

[ Bild ]

Det kommer förstås bilder sedan, men jag är för snurrig av allt sprayande nu.

5 tkr är ju mycket pengar, ju. Men Sumiko verkar spännande. AT:n kostar lite mer. Jag tänker att på en Frankenstein-spelare vill man kanske lägga typ 2 tkr?

Då skaruha en sånhäringa:
https://www.ebay.com/itm/122666891594
Vågar nästan garantera lätt haksläpp . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2018-12-15 22:40

Vad spännande! En ersättningsnål till en pick up som inte finns och som jag inte har. Man tackar - du tänker att jag ska sätta den på Linn K5-huset?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2018-12-15 22:58

Nä, där passar den inte . . . det är hela puppen(även om det verkar vara bara nålen på beskrivningen).
Jag vet, jag har köpt exakt denna från exakt samma säljare . . . typ. Kan nämna att det är samma pupp som Rega säljer som instegsmodell(Rega Carbon). Den spårar som en gud
på ca 2.65g VTF samt har kanalseparation på +25 dB. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2018-12-15 23:37

125 spänn med frakt. Kanon. Har du sett trådarna på VE?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2018-12-16 00:30

Du får kanske lägga till en dryg hundring i importavgift . . . jo jag har sett trådarna
på bl.a. VE . . .typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Pick up?

Inläggav petersteindl » 2018-12-16 00:40

Den här kanske duger.

Bild

Audio Note IO Limited. På 80-talet och början på 90-talet då jag spelade LP (vinyl) så var det min favorit.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2018-12-16 00:54

Jo, däva dårä("snobbery"* :wink: ), men knappast ena chanser jmf mä ena Decca pottad mä bivaxer eller . . . typ ? 8)

*Jmf Monty Python
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Pick up?

Inläggav gopnik » 2018-12-16 02:59

CODY skrev:en sån här matta:

[ Bild ]

8O Vill ha!
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2018-12-16 08:03

petersteindl skrev:Den här kanske duger.

[ Bild ]

Audio Note IO Limited. På 80-talet och början på 90-talet då jag spelade LP (vinyl) så var det min favorit.


Fin! Men väldigt många poler, tycker du inte det själv? :P
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Pick up?

Inläggav Harryup » 2018-12-16 11:50

Det är den nya Bremen 3D pickupen som spelar centerkanal också. Tycker den låter klart bra.


/Harryup

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2018-12-20 08:20

:D

Nu har jag beställt en Grado Prestige Gold2! Den främsta anledningen är för att kunna debattera Grado på nätet. I övrigt väntar jag fortfarande på skruvar från Albanien till botten och fötter från England, all till min senaste SL 1200.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Pick up?

Inläggav Perfector » 2018-12-20 09:02

CODY skrev::D

Nu har jag beställt en Grado Prestige Gold2! Den främsta anledningen är för att kunna debattera Grado på nätet. I övrigt väntar jag fortfarande på skruvar från Albanien till botten och fötter från England, all till min senaste SL 1200.

Du kommer inte att ångra dig.
Jag kör en Grado GF2+ med prestige gold nål till.
Har även 2 prestige red men dom låter inte lika klangrika.
Dessutom är nålgeometrin udda.
7x3 um istället för 18/8 eller 35/8, vilket gör att nålen går djupare i spåret där ingen varit förut.
Jag har flera ospelbara plattor som blev som nya när knastret försvann.
Välkommen i klubben
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Pick up?

Inläggav lennartj » 2018-12-20 12:50

Perfector skrev:
CODY skrev::D

Nu har jag beställt en Grado Prestige Gold2! Den främsta anledningen är för att kunna debattera Grado på nätet. I övrigt väntar jag fortfarande på skruvar från Albanien till botten och fötter från England, all till min senaste SL 1200.

Du kommer inte att ångra dig.
Jag kör en Grado GF2+ med prestige gold nål till.
Har även 2 prestige red men dom låter inte lika klangrika.
Dessutom är nålgeometrin udda.
7x3 um istället för 18/8 eller 35/8, vilket gör att nålen går djupare i spåret där ingen varit förut.
Jag har flera ospelbara plattor som blev som nya när knastret försvann.
Välkommen i klubben

Jag anar en sammanblandning mellan SI-enheter och Imperial Units
https://en.wikipedia.org/wiki/Imperial_units#Length
framför allt måttet 1 mil (Imperial) skapar förvirring.

Unit Feet Millimetres Metres Notes
thou (th) ​1⁄12000 0.0254 0.0000254 Also 25.4 μm. Also known as mil[13]

Se länken ovan i stället för tabellen jag försökte klistra in.

När mono-LP'n lanserades föreskrevs en nålradie på 25 mikrometer (um jag saknar möjlighet att skriva my-tecken) = 1 mil,
elliptiska nålar nålar hade ännu inte uppfunnits.
När stereo-LP kom med olika modulering på vänster och höger spårsida kunde det ibland bli för trångt för en 25 um nål så stereo-pickuper fick en mindre nålradie mellan 15 och 18 um alltså 0,6 till 0,7 mil.
Här finns mer om nålradier
https://www.esotericsound.com/CartStyli.htm och
http://user.faktiskt.io/lennartj/Shure%20stylus%20replacement%20002.pdf

Måttet 35/8 för en ellipsnål har jag aldrig sett förr, för van den Hul, Shibata, Gyger, MicroRidge, FineLine och allt vad de heter anges ibland någon radie på 80-90 i någon för mig obekant enhet. Jag är dock övertygad om att Grados ellipsnålar har högst normala radier på 0,7x0,3 mil = 18x8 mikrometer (cirka).
Van den Hul har jag mest erfarenhet av (sedan 1981) och de är för mig oöverträffade när det gäller att vaska fram mesta möjliga välljud från slitna skivor.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Pick up?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-20 13:32

Jag funderade på samma sak. Gick in på Grados hemsida och där finns ingen information om radierna på slipningen. Bilden nedan visas ett antal nålspetsar, notera att mil blandas med µm:

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Pick up?

Inläggav Perfector » 2018-12-20 14:31

De olika måtten gavs en gång i (tror jag) HiFi & Musik som gjorde djupdykningar i nålgeometrier.
Där gjordes även diverse påhopp på Van den Hul och Garrats nålar.
Exakt vilken tidning och utgåva har jag inte i minnet, men rund 35 um, elips 8/18, hyperelips 8/35 och så grado som angavs till 7/3 um.
Så stod det och så återger jag det.
Om det inte stämmer så är jag bara budbäraren och säger "don't shoot me, I'm only the messenger boy )
Kvarstår gör dock att då jag köpte min första grado så kunde jag plötsligt spela Pink Floyds Echoes med full njutning då knastret försvann för att nålen gick djupare i spåret och där hade ingen nål varit förut.
Edit:
Hittade denna som faktiskt i några stycken anger um
https://www.sound-smith.com/articles/st ... nformation
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Pick up?

Inläggav bomellberg » 2018-12-20 14:42

Perfector skrev:Om det inte stämmer så är jag bara budbäraren och säger "don't shoot me, I'm only the messenger boy )

Det där stör jag mig något så in i helvete på. Det är något nytt påfund i vårt samhälle att man numera kan vräka ur sig vad som helst
med hänvisning till sin egen ignorans. -Jag är bara budbäraren... Trams!

Jag har till och med hört att man kallar sina egna påståenden för sanna, "för det var ju så jag hade förstått det" etc. "Min sanning är lika
sann som din, så det så!"

Rättning anbefalles!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Pick up?

Inläggav Perfector » 2018-12-20 14:52

bomellberg skrev:
Perfector skrev:Om det inte stämmer så är jag bara budbäraren och säger "don't shoot me, I'm only the messenger boy )

Det där stör jag mig något så in i helvete på. Det är något nytt påfund i vårt samhälle att man numera kan vräka ur sig vad som helst
med hänvisning till sin egen ignorans. -Jag är bara budbäraren... Trams!

Jag har till och med hört att man kallar sina egna påståenden för sanna, "för det var ju så jag hade förstått det" etc. "Min sanning är lika
sann som din, så det så!"

Rättning anbefalles!

Jag påstår inte att det är absolut sanning.
Allt skall tas med en nypa salt, särskilt sådant som läses i sk. etablerade media.
Då framförallt kunskapstidskrifter som ofta är ute på en enorm cykel och vinglar omkring.
Min "sanning" kanske inte ens är sann eller sannolik, jag bara agerar eko från det förgångna.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2018-12-20 16:05

Perfector - ryktet om Grado är att de är tysta och hummar. Så min pickup ska få vara på en RAWK-spelare, för misshandlade skivor 8)

Tack Lennartj och Roger och alla andra hedersmän som skriver och visar bilder.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Pick up?

Inläggav STDI » 2018-12-20 16:48

Perfector skrev:
bomellberg skrev:
Perfector skrev:Om det inte stämmer så är jag bara budbäraren och säger "don't shoot me, I'm only the messenger boy )

Det där stör jag mig något så in i helvete på. Det är något nytt påfund i vårt samhälle att man numera kan vräka ur sig vad som helst
med hänvisning till sin egen ignorans. -Jag är bara budbäraren... Trams!

Jag har till och med hört att man kallar sina egna påståenden för sanna, "för det var ju så jag hade förstått det" etc. "Min sanning är lika
sann som din, så det så!"

Rättning anbefalles!

Jag påstår inte att det är absolut sanning.
Allt skall tas med en nypa salt, särskilt sådant som läses i sk. etablerade media.
Då framförallt kunskapstidskrifter som ofta är ute på en enorm cykel och vinglar omkring.
Min "sanning" kanske inte ens är sann eller sannolik, jag bara agerar eko från det förgångna.

Men du behöver inte ta upp samma "skröna" gång på gång. Detta har varit uppe tidigare och lennartj har visat att det inte stämmer, i en tråd där du var med: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1994451#p1994451
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Pick up?

Inläggav Perfector » 2018-12-20 17:29

Har man sett.
Shure har åxå fel enligt den här nållistan.
Skriv ett argt brev till dom och KLAGA, för det är det högsta egenskapen på detta forum.
Jag ska leta rätt på papprena för Grado och posta dom åxå så kan ni skriva dit med och gnälla av er.
Bilagor
Stylus.jpg
Stylus.jpg (673.09 KiB) Visad 6600 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2018-12-20 17:52

Nu är det snart jul och alla ska vara snälla.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Pick up?

Inläggav Perfector » 2018-12-20 17:55

CODY skrev:Nu är det snart jul och alla ska vara snälla.

Tack det var vänligt sagt.
Då pausar jag och tar en pepparkaka.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Pick up?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-20 19:54

Perfector skrev:Har man sett.
Shure har åxå fel enligt den här nållistan.
Skriv ett argt brev till dom och KLAGA, för det är det högsta egenskapen på detta forum.
Jag ska leta rätt på papprena för Grado och posta dom åxå så kan ni skriva dit med och gnälla av er.


Nu är det rätt osäkert vad de siffrorna hänvisar till. Det behövs ordentliga ritningar som visar var de radierna sitter.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster