Pick up?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Pick up?

Inläggav Perfector » 2018-12-20 21:17

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Har man sett.
Shure har åxå fel enligt den här nållistan.
Skriv ett argt brev till dom och KLAGA, för det är det högsta egenskapen på detta forum.
Jag ska leta rätt på papprena för Grado och posta dom åxå så kan ni skriva dit med och gnälla av er.


Nu är det rätt osäkert vad de siffrorna hänvisar till. Det behövs ordentliga ritningar som visar var de radierna sitter.

Kan denna räcka?
Bilagor
stylus 2.jpg
stylus 2.jpg (750.3 KiB) Visad 6742 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Pick up?

Inläggav Harryup » 2018-12-20 22:26

Är inte så säker på att det räcker. T.ex. så har alltid VdH yttrat att en gammal rund nål och en elliptisk nål har samma radie då de nålsliperier som fanns bara tog en rund nål och slipade av men eftersom man inte kunde slipa i 3 dimensioner så blev det bara ett plan och anliggningsytan hade precis samma radie som en rund nål då det material man slipade bort inte gjorde någon skillnad på anliggningsytan.

/Harryup

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Pick up?

Inläggav Perfector » 2018-12-20 22:31

Så vitt jag kan minnas är angivet måtten där nålen har kontakt med vinylspåret.
Kan inte ta gift på det men tycker mig minnas att det är det dom anger med måttet som är det mindre.
Det andra är avståndet mellan dessa.
Då blir det mer begripligt för mig i alla fall.
Se'n kan man ju skriva och fråga vad dom anger med måtten så slipper man gissa.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Pick up?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-21 09:20

Det finns en lång och informativ tråd på https://www.vinylengine.com/turntable_f ... hp?t=22894
Där behöver man vara registrerad.

Två bilder som visar komplexiteten:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Pick up?

Inläggav Harryup » 2018-12-21 09:53

RogerGustavsson skrev:Det finns en lång och informativ tråd på https://www.vinylengine.com/turntable_f ... hp?t=22894
Där behöver man vara registrerad.

Två bilder som visar komplexiteten:

[ Bild ]

[ Bild ]


Bäst ser man problemet med slipningar på figur 3 där anliggningsytan är som en triangelyta. Och även om spetsen som är längst ner i spåret skulle kunna teoretiskt vara väldigt smal så kommer den expanderande ytan upp mot cantilevern avgöra vilket som är den högsta frekvens som nålen kan spåra. Dessutom finns det former t.ex. Shibata som gör att nålen hackar sig fram i höjdled p.g.a. denna form.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Pick up?

Inläggav Harryup » 2018-12-21 09:58

Man får tänka på att sliperierna inte klarade/klarar av att slipa så snyggt som ritningarna är gjorda. Har sett mikroskopbilder på faktiska Shibatanålar och det ger direkt en känsla av att sådana vill man inte spela skivor med.

/Harryup

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Pick up?

Inläggav Bagaget » 2018-12-22 23:14

Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:Det finns en lång och informativ tråd på https://www.vinylengine.com/turntable_f ... hp?t=22894
Där behöver man vara registrerad.

Två bilder som visar komplexiteten:

[ Bild ]

[ Bild ]


Bäst ser man problemet med slipningar på figur 3 där anliggningsytan är som en triangelyta. Och även om spetsen som är längst ner i spåret skulle kunna teoretiskt vara väldigt smal så kommer den expanderande ytan upp mot cantilevern avgöra vilket som är den högsta frekvens som nålen kan spåra. Dessutom finns det former t.ex. Shibata som gör att nålen hackar sig fram i höjdled p.g.a. denna form.

/Harryup


Kan du utveckla att shiabatan hackar sig fram i höjdled? Stereon ör ju graverad i sid-och-höjd-led?

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2018-12-23 01:43

Svårt att tro att en modern Shibata skulle "hacka sig fram i höjdled" då tex Ortofon har den som sin näst bästa slipning efter Replicant. Den är även, som regel, dyrare som "lösnål" till mm-puppar än tex Microridge som är en hyggligt avancerad slipning som används av bl.a. Jico på deras exklusivaste nålar . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Pick up?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-23 08:53

Det kan ha varit så tidigare. Dagens Shibata är kanske inte samma som då?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Pick up?

Inläggav Harryup » 2018-12-23 12:19

Då är inte dagens Shibata en Shibata. Man utgår ifrån att för att göra anliggningsytan så smal det går lägga in 2 st plan i bakkant på nålen. Framsidan på nålen är ju rundad så där den plana i x-y led ytan möter den framsidans x-y-z så blir anliggningsytan om man ser den i sidled böjd bakåt. När skivan roterar så kommer krafter vilja lyfta nålen på grund av böjen och den hackar i spåret. Anledningen att nålslipningen ens finns är att man ville spela av CD-4 systemets bakkanaler och vid tiden för detta i slutet på 60-talet och i början av 70-talet kunde sliperierna inte slipa nålar i 3D utan bara lägga in plan så detta var enda lösningen för att spela av 40kHz ur skivspåret, några ggr.

/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Pick up?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-23 13:24

Bang & Olufsens pickuper för CD4-systemet hade väl egna slipningar?

MMC 6000
"The stylus was the Pramanik diamond, named after its inventor: engineer S K Pramanik from Bang & Olufsen's Laboratories."

MMC 20 CL
"The top of the range cartridge from B&O, this boasted a single crystal sapphire cantilever and a Contact Line stylus derived from the Pramanik stylus of the MMC6000."

MMC 5000 hade en Shibata-slipning
"This was the cartridge specified for the Beogram 3400 and had a Shibata profile diamond."



Finns tydligen en AES-publikation om de där för CD4 enligt vinylengine
"Weinz, Low-Mass 4-Channel Discrete Diamond Tips with Shibata, Paroc, or Pramanik Cut, convention paper 1116"

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2019-02-02 16:29

Tack grabbar för alla bilder och synpunkter. Jag har nu haft Gold2:an i en månad och spelat ungefär två timmar varje dag. Den torde vara inspelad och klar. Jag är mycket nöjd.

Den spelar genom en helt orörd SL1210, genom en Rega Fono (gamla bra modellen med utbytta komponenter), Rotel RC 995 till mina Genelecsar. Nåltrycket är 1,5 gram och samma antiskate. Istället för Baerwald protractor har jag använt Technics egen jigg.

Fördelar
- Helt utan missljud och problem med innerspårsdistortion och annat tråkigt
- Ett vackert mellanregister - med detta menar jag tydligt och varm. Jag lyssnar på alla typer av musik, från gamla ärvda och noga utvalda klassiska skivor, via välproducerad 80-talsmusik till Grindcore och punk. Allt låter bra.
- Bas som är markerad och tydlig, men inte överdriven
- Fantastisk stereoupplevelse
- Diskanten är inte för markerad utan len och skön.
- Den är knäpptyst och tar inte upp damm och repor.

Detta i direkt jämförelse med Ortofon 2M Black, som kanske många har hört eller har en egen uppfattning om.

Gradon har en mer tillbakadragen ljudbild som inte är lika lika utsträckt uppåt och nedåt som Ortofonen. Sistnämnda har en inte minst mer markerad diskant, som blev lite för mycket i mina tidigare högtalare (Larsen & Ino). Jag har jämfört dem sida vid sida i olika spelare och RIAA med samma skiva (och pressning), men ut i samma system. Mina iakttagelser kan även ha påverkats av att Ortofonen har en 0,1 mV högre utnivå. Gradon kan inte sägas vara sämre utan bara annorlunda jämfört med Ortofonen.

Om man har repiga skivor och vill ha en lättlyssnad oproblematisk pick-up med hifi för alla typer av musik, kan jag verkligen rekommendera Gradon. Den kostar bara 1500 kr. Jämfört med 2M Black är den ett fynd.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2019-02-02 23:30

Tja CODY, kul att dä låter bra . . . testa gärna med något lägre AS 0.02-0.03g . . . typ. :)
(Gäller för maj både på Technics å Jelco armarna).

/ Din egen lelle Laila
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2019-02-03 12:42

Åh vad vi hade kunnat få det fint tillsammans min egen lilla Laila :D

Ska som vanligt göra som du säger. En fråga: Jag kan uppleva att mellanregistret, som jag prisat ovan, ibland blir lite mumligt, på så sätt att t ex röster inte klingar ordentligt utan att det sista i en fras inte kommer fram. Är det något du upplever?

jag beställde för övrigt en sån där AT 3600 för en hundring som jag inte har provat ännu.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2019-02-03 21:16

Nix, men Gradon är hyperkänslig map hyggligt justa inställningar av t.ex AS etc . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

kalaskitte1
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2019-02-04

Re: Pick up?

Inläggav kalaskitte1 » 2019-02-06 07:33

Jag är oxå sugen på att köpa ny pickup. Har en grado gold1 nu som är misshandlad av barn, är lite sugen på en mc quintet red eller blue, eller ska jag köpa en ny grado Gold? Den låter ju bra... Har en rega planar3, naim nait3, larsen6.2 samt ett par Linn kan2.

Hade tidigare en ortofon mc10 supreme via mc-stepup och va väldigt nöjd med den, tänker att någon av quintet är motsvarande den?

/kitte


Skickat från min SM-G390F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2019-02-06 17:54

Kan inte bedöma Ortofonerna, men jag vet att Grado Gold2 är bra å anses av många "Gradokännare" vara vida överlägsen Gold1 . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up (MP 200/DL103?)

Inläggav CODY » 2019-02-20 07:35

Hej igen

Nu är det dags att köpa ännu en pickup. Jag är kluven mellan Nagaoka MP 200 och Denon Dl 103. Om jag väljer sistnämnda kommer den att få spela i en fast MC-ingång på mitt försteg till dess att jag byggt en transformator. Är det någon som har egna erfarenheter av dessa pickupper?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2019-02-20 15:57

Har bara en Denon 103:a å den verkar spåra allt. De som kallar sig riktiga förståsigpåare menar att 103;an behöver en tonarm med en effektiv massa på minst 20 g, gärna mer.
Då jag inte har någon sådan arm så har jag inte provat(annat än med ca 7 g "Bluetack" på tonarmsskalet på en Jelco 750 . . . vilket inte lät så bra :evil: ). Passande prisvärda trafos till
103:an finns här: http://softone.a.la9.jp/english/PLT-1/PLT-1.htm

Någon Nagaoka MP 200 har jag aldrig varken ägt eller mig veterligen avhört, men många
verkar att gilla dem . . . typ. :( :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2019-02-23 23:40

Tack!

Jag ska ha den i en rega-arm. Så den är ju för lätt för 103:an, om man ska tro matematiska modeller. Men många som är på internet trivs fint med den i en sådan arm. Vikter har jag. Så jag slår till tror jag :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Pick up?

Inläggav Bill50x » 2019-02-23 23:58

Laila skrev:Har bara en Denon 103:a å den verkar spåra allt. De som kallar sig riktiga förståsigpåare menar att 103;an behöver en tonarm med en effektiv massa på minst 20 g, gärna mer.

Det är väl inga problem att öka den effektiva massan om det behövs. Limma en vikt på pu-skalet och balansera om tonarmen så har du fixat det hela.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Pick up?

Inläggav Harryup » 2019-02-24 09:26

Jo, men du har skapat en svajmastartist också. Det vanliga när man konstruerar en arm är inte att slänga på mera vikt i ytterändar utan så mycket mer för att ha kontroll på resonanser.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2019-02-24 12:33

CODY skrev:Tack!

Jag ska ha den i en rega-arm. Så den är ju för lätt för 103:an, om man ska tro matematiska modeller. Men många som är på internet trivs fint med den i en sådan arm. Vikter har jag. Så jag slår till tror jag :D

Mnjaäe, om man skall tro matematiska modeller så torde en Rega-arm(t.ex RB300) passa alldeles utmärkt så det är nog mer lyssningstester med div. subjektivt tyckande som
tenderar att advokera en något tyngre tonarm, gissar jag . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Pick up?

Inläggav Perfector » 2019-02-24 12:52

Njäe, det handlar mycket om fjädringsmjukhet på nålen.
En trög arm med en nål som har hög mjukhet ger som resultat att nålröret hattar upp och ner som en symaskin för att tonarmen inte hinner med.
En lättrörlig arm jämnar ut det då den rör sig lätt i alla riktningar.
En pick-up med låg fjädringsmjukhet behöver en trög arm, annars hattar armen upp och ner medans nålen inte hinner med.
Resultatet kan bli att nålen hoppar och i värsta fall lämnar spåret helt och hållet och sedan dansar ner i ett annat spår.
Se'n är det tvärhastigheten som måste tas med i beräkningen.
Shure V15-V kunde spåra 97 cm i sekunden teoretiskt (om det nu fanns sådana graveringar).
En perfekt pickup och nål för graverade monster som Telarc 1812 som hade nästan 90 graders vinkel på knacken i kanonskotten.
Exvis Technics SL-12 för discobruk skulle ha pickuper som körde med 3 grams nåltryck för att funka i den miljön, både för scratchning och den allmänna hanteringen av skivorna.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Pick up?

Inläggav Bill50x » 2019-02-24 16:29

Harryup skrev:Jo, men du har skapat en svajmastartist också. Det vanliga när man konstruerar en arm är inte att slänga på mera vikt i ytterändar utan så mycket mer för att ha kontroll på resonanser.

Mitt lilla experiment handlade om kombinationen Mayware Formula 4 tonarm som var en riktig flugviktare men med liten dämpning i lagret som bestod av lite tjockare olja i enpunktslagringen och en pickup från (om jag minns rätt) Pickering/Stanton. På skivan 1812 som nämndes ovan så släppte armen/nålen totalt och landade inne på skivetiketten. På den tiden hade jag viss tankeförmåga kvar och logiken sade mig att antingen var nålen för styvt upphängd för kombinationen eller så var armen för lätt. Därför en vikt på pickupskalet. Efter denna lilla modifikation fungerade det alldeles utmärkt på såväl 1812 som alla andra skivor som spelades. Jag såg inte ett spår av någon "svajmastartist" heller. Men en betydligt tyngre motvikt (som då skulle legat närmare lagringspunkten) kanske hade gjort lika stor nytta om bara armröret var stabilt och inte flexade?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Pick up?

Inläggav paa » 2019-02-24 18:23

Ortofon OM-serien levererades med en liten vikt intryckt i pickupens överdel mellan fästhålen för att den skulle passa extremt lätta armar. Den vikten kunde lätt pillas bort om man hade en tyngre arm.
På samma sätt borde man väl kunna addera en liten vikt, om den aktuella pickupen inte har någon sådan extravikt, när man har en för lätt arm för pickupen? En Rega-arm lär inte bli någon svajmast i vilket fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2019-02-26 16:34

Technics-tonarmsskal kommer med en tregramsvikt som enligt manualen ska vara till högkomplianta pickupper. Sl 1200 tonarmen har en lite extravikt till bakvikten :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Pick up?

Inläggav paa » 2019-02-26 16:56

CODY skrev:Technics-tonarmsskal kommer med en tregramsvikt som enligt manualen ska vara till högkomplianta pickupper. Sl 1200 tonarmen har en lite extravikt till bakvikten :D

Den extra vikten för bakvikten är inte för att optimera komplians/resonansfrekvens utan för att överhuvudtaget kunna balansera ut extra tunga pickuper.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2019-02-26 21:10

paa skrev:
CODY skrev:Technics-tonarmsskal kommer med en tregramsvikt som enligt manualen ska vara till högkomplianta pickupper. Sl 1200 tonarmen har en lite extravikt till bakvikten :D

Den extra vikten för bakvikten är inte för att optimera komplians/resonansfrekvens utan för att överhuvudtaget kunna balansera ut extra tunga pickuper.

Om nu verkligen Technics tonarmsskal kommer med en tregramsvikt sä lär den nog
snarare vara avsedd för mer lågkomplianta puppar eller möjligen lättare ditos. Kommer
inte ihåg om den vikt som jag har följde med spelaren men den är hursomhaver gjord i
ett magnetisk påverkansbart material(blötjärn?) så den går fetbort tillsammans med en
cojlare . . . typ. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Pick up?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-05 14:07

Jag har några funderingar och synpunkter som inte tagits upp i den här tråden..

Det sägs ju att man bör byta tonarmskabel på äldre skivspelare om man skall använda en relativt ny pickup, då det pga av olika impedanser eller vad det heter skiljer sig mellan en gammal och ny tonarmskabel liksom det gör mellan nya och äldre pickuper..

Det vill säga, att om man använder en ny pickup till en skivspelare med gammal tunnare tonarmskabel till skivspelaren, så riskerar man att få för mycket diskant i ljudet.. nu har jag inte haft några direkta problem med sådana liknande problem annat än i undantagsfall som med Technics SU-V9 samt Optonica SM 7100 och SO & SX 9100 ihop med Siare Club 8 (ett par äldre så kallade franska high end högtalare) samt ihop med Zachry EM 24 som är ett par ganska känsliga high end högtalare..

Sedan finns det en annan faktor och det är tonalitetsskillnader i vinylskivor beroende på tidsperiod de gjordes och vad man använder för pickup i förhållande till hur själva systemet låter i sig självt. Förmodligen blir det inget större problem om trådskaparen här mest använder nypressade vinyler för avlyssning..

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster