Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav RSG » 2018-12-27 07:05

Ger upp försöken att få mitt Behringer UAC222 att fungera tillsammans med REW för impedansmätningar.
Funderar på att investera i Dayton Audio DATS V2 istället för att köpa ett externt ljudkort.
Någon av med erfarenheter av denna?
Känns som en smidig variant, och plus i kanten är ju möjligheter till att mäta spolar/kondensatorer samt oscilloskop.

/Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-27 10:12

Finns även Kirchner ATB PC Pro för liknande pengar och som verkar vara ett komplett mätsystem, har dock ingen erfarenhet av det men har för mig att Peter Steindl har använt något av deras mätsystem. Verkar dock kräva en mikrofoningång på datorn. http://www.kirchner-elektronik.com/shop ... ubrik2=ATB 

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav RSG » 2018-12-27 10:58

RogerGustavsson skrev:Finns även Kirchner ATB PC Pro för liknande pengar och som verkar vara ett komplett mätsystem, har dock ingen erfarenhet av det men har för mig att Peter Steindl har använt något av deras mätsystem. Verkar dock kräva en mikrofoningång på datorn. http://www.kirchner-elektronik.com/shop ... ubrik2=ATB 


Jo, det verkar som att ATB PC Pro behöver/rekommenderar ett externt ljudkort också. Då är jag liksom tillbaka på ruta 1, och det var inte tanken riktigt...
Skall väl komplettera informationen med att jag redan har en Mini DSP Umik-1.

/Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-27 12:17

Dayton-grunkan verkar vara ett kompliment till akustiska mätningar med mikrofon.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav RSG » 2018-12-27 13:37

RogerGustavsson skrev:Dayton-grunkan verkar vara ett kompliment till akustiska mätningar med mikrofon.


Precis!
Frågan är,,, om det är ett vettigt/bra komplement?

/Johan

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav gopnik » 2018-12-27 13:58

Impedansmätningar är alltid bra. Däremot kanske man kan ifrågasätta Daytongrunkans prisvärdhet. Det är trots allt något man kan göra med endast ett motstånd och några labbsladdar. Till total kostnad av ca 1/100 det Dayton begär.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav RSG » 2018-12-27 14:12

Men man kan dock räkna från kostnaden av en LCR-meter från priset.
Och det ingår ett oscilloskop i mjukvaran, som väl borde ha en vettig koppling till just högtalarmek och hårdvaran.

Och man får addera ett externt ljudkort till de resistorerna om jag skall kunna mäta från min laptop,,, och detta är ju inte heller gratis...

Har dock inte hunnit studera kittet närmare, hoppades att någon skulle ha lite erfarenheter från detta och säga "Bra Eller Bajs". :mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav DrBoar » 2018-12-31 01:03

DATS är bra för impedans mätningar,(lätt att exportera ZMA till simuleringar) T&S parametrar på element. Lätt att testa spolar och kondingar, dessutom sgnalgenerator, svindyr frakt från USA tyvärr.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav RSG » 2018-12-31 14:19

DrBoar skrev:DATS är bra för impedans mätningar,(lätt att exportera ZMA till simuleringar) T&S parametrar på element. Lätt att testa spolar och kondingar, dessutom sgnalgenerator, svindyr frakt från USA tyvärr.


Men frakten är inte svindyr från Holland...
Men priset är väl förmodligen högre också,,, har inte jämfört...

Gott nytt år/Johan

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav gopnik » 2018-12-31 15:22

RSG skrev:Men man kan dock räkna från kostnaden av en LCR-meter från priset.
Och det ingår ett oscilloskop i mjukvaran, som väl borde ha en vettig koppling till just högtalarmek och hårdvaran.

Och man får addera ett externt ljudkort till de resistorerna om jag skall kunna mäta från min laptop,,, och detta är ju inte heller gratis...

Det externa ljudkortet måste man ändå ha om man ska mäta tonkurvor med mikrofon, så den kostnaden får man inte dra av. Oscilloskop finns gratis som Winscope eller liknande, nu när man ändå har sitt externa ljudkort, mic, och kopplingkablar. :wink:
En LCR-mätare av enklare snitt, enligt mitt killgissande säkert inte sämre än Dayton, kostar under femhundralappen och behövs liksom ändå av handhavandeskäl. Eller tänker du att du redan har en multimeter och bara använder DATS för att mäta spolar någon gång ibland? Hur som är besparingen blygsam.

Nå, bekvämlighet har också ett pris och visst är det trevligt att få allt i ett lättanvänt paket. Jag tycker bara att priset borde vara under tusenlappen och inte över två...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav RSG » 2018-12-31 16:47

Tror du tittar lite på fel grej, även om priset fortfarande inte kommer under tusenlappen.

https://www.soundimports.eu/en/dats-v2.html

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-dats-matsytem.html#Prodtext

Och mutimeter har jag.
Och Umik1 har jag.

Och som du säger...
Jag känner mig väldigt bekväm/slö/lat/inkompetent just nu :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav gopnik » 2018-12-31 16:59

Vad den kostar där den inte finns att köpa spelar ju mindre roll, och hos BRL kostar det tusenlapp mer än jag vill betala för en dylik tingest. Hur mäter den Vas förresten? Det följer med ett motstånd men ingen vikt. Måste man alltså snickra en testlåda eller kan den medföljande mjukvaran räkna med en valfri, egenhändigt producerad häftmassevikt?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-31 17:21

gopnik skrev:Det externa ljudkortet måste man ändå ha om man ska mäta tonkurvor med mikrofon, så den kostnaden får man inte dra av.


Tror han redan har en Umik-1 som inte behöver något ljudkort för mätning.

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav Lassen » 2019-01-03 13:26

En vän har DATS och vad jag minns adderade han endast en häftmassevikt för att få fram parametrar.
Jag fick ett antal element uppmätta och det kändes iaf trovärdigt.
Var iaf smidigt som attan.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav Cortado » 2019-01-03 14:14

gopnik skrev:Vad den kostar där den inte finns att köpa spelar ju mindre roll, och hos BRL kostar det tusenlapp mer än jag vill betala för en dylik tingest. Hur mäter den Vas förresten? Det följer med ett motstånd men ingen vikt. Måste man alltså snickra en testlåda eller kan den medföljande mjukvaran räkna med en valfri, egenhändigt producerad häftmassevikt?


Man kan i mjukvaran ställa om man mäter med en känd volym eller en känd vikt.

Kalibreringsmotståndet kan man ställa in i mjukvaran också, så det är inte så att man måste mäta upp den med det medföljande motståndet - man kan ha ett eget motstånd man känner till resistansen på.

Lassen skrev:En vän har DATS och vad jag minns adderade han endast en häftmassevikt för att få fram parametrar.
Jag fick ett antal element uppmätta och det kändes iaf trovärdigt.
Var iaf smidigt som attan.


Det ska sägas; att mäta Vas kan vara väldigt kinkigt. Mäter man med en vikt måste man känna till vikten ner till tiondelen, sedan ska det vara lagom mycket vikt för det element man mäter upp. Vikten ska sitta fast på ett bra sätt och vara fast så att påverkar mätningen så lite som möjligt. Elementet bör stå upp, för att inte försjukta talspolen i magnetgapet.

Eller nått sånt. :)

Sen vet jag inte de exakta omständigheterna din vän mätt upp elementet under men små fel i viktningen ger relativt stora utslag i vad Vas blir.

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav Lassen » 2019-01-08 11:07

Min vän är noggrannheten själv när det gäller så långt han själv kan påverka.
Vikten var uppmätt hos ett lokalt företag med bra utrustning för det (overkill? :wink: ) och en vikt som var rekommenderad för aktuell mätning. Elementen var monterade med tving i vertikal position.

Det som jag kan fundera på är om tex häftmassa är det ideala som vikt? Kan den "deformeras" under mätning och har det eg betydelse? Vikten förblir densamma, men... hmm... behöver nog ett varv till i huvudet detta :)

Iaf var verktyget smidigt.

Lms
Semesterfirare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2019-01-02

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav Lms » 2019-01-08 22:19

ladda ner en ful Arta bygg boxen mät sedan.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav nuffe » 2019-03-16 11:29

Hur gick det med ev köp RSG?
Funderar på att lägga beställning på DATS.

Mäter ni med ARTA eller nåt annat program?

Henrik

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav RSG » 2019-03-17 12:17

Jo de bidde köp.

DrBroar gjorde en bra sammanfattning så jag tar med den igen.
DrBoar skrev:DATS är bra för impedans mätningar,(lätt att exportera ZMA till simuleringar) T&S parametrar på element. Lätt att testa spolar och kondingar, dessutom sgnalgenerator, svindyr frakt från USA tyvärr.


Impedans mätning.
T/S parametrar.
LCR meter.
Signalgenerator.
Programvaran är Daytons egna och den laddar man ner från nätet, om du söker på Youtube så kan du se några videos över förfarande/handhavande.
Har inte provat om den går att använda med annan programvara.
Man behöver dock inte köpa från "över pölen", men det kanske du inte tänkte heller?
Den är väl inte direkt billig men väldigt smidig att jobba med och ger konsekventa resultat.
Om det är så att du redan har ett bra ljudkort (vilket jag inte har) skulle jag överväga att bygga en egen box(mycket billigare) och använda någon annan mjukvara .
Om den är värd pengarna?
För mig var den absolut det, och den har kommit mer till användning än jag faktiskt trodde att den skulle göra.

Nu vet jag inte vad mer jag skall spalta,,,, mer än...
Kasta inte bort lådan!
Enheten är så smidig att den snart försvinner bland resten av kablarna :oops: :oops: :oops:
Och motståndet är också bra att ha koll på så att inte det försvinner någonstans...
Tur att jag inte rensade "runda arkivet" innan behovet av lådan uppenbarade sig :roll:

Mvh/Johan

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Dayton Audio DATS V2 bra köp?

Inläggav nuffe » 2019-03-17 13:03

Tack för svar, RSG.

Jo det ser ut som SoundImports i Holland har det bästa priset, 139€. Då blir det inte så mycket frakt heller, ca 100 kr.
Sen är klart att det är mycket pengar för en "sladd" men det är ju programmet man vill åt.

Ska se vad de har mer innan beställning, så man smeta ut frakten en del...

Henrik


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster