Vad är saken värd-tråden

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Vad är saken värd-tråden

Inläggav Aerob » 2018-12-29 15:17

Ja. Hade det inte varit trevligt med en tråd där man kan få hjälp att skapa sig en uppfattning om vad saker är värda inför försäljning eller köp? Jag, som inte alls hänger med i begagnatmarknaden, tycker det är jättesvårt att sätta ett vettigt utgångspris när jag vill sälja något. Samma gäller om jag tittar på något begagnat att köpa. Tänker att denna tråden skulle kunna hjälpa både köpare och säljare att få en realistisk uppfattning av vad något är värt.


Jag kan ju börja med vad jag funderar på. Har en Sony VPL-HW15 som legat nerpackad i sin kartong i säkert tre år nu. Känner inte att den kommer användas nåt mer. Vad kan man tänkas få för en sådan nu för tiden?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav Nattlorden » 2018-12-29 16:10

Aerob skrev:Ja. Hade det inte varit trevligt med en tråd där man kan få hjälp att skapa sig en uppfattning om vad saker är värda inför försäljning eller köp? Jag, som inte alls hänger med i begagnatmarknaden, tycker det är jättesvårt att sätta ett vettigt utgångspris när jag vill sälja något. Samma gäller om jag tittar på något begagnat att köpa. Tänker att denna tråden skulle kunna hjälpa både köpare och säljare att få en realistisk uppfattning av vad något är värt.


Jag kan ju börja med vad jag funderar på. Har en Sony VPL-HW15 som legat nerpackad i sin kartong i säkert tre år nu. Känner inte att den kommer användas nåt mer. Vad kan man tänkas få för en sådan nu för tiden?


Projektorer halveras väl i pris på tre år eller så.... one denna är väl typ 8 år gammal? Såg en ebay-listning på 8000:- men det känns lite högt. 5kkr kanske? Och det beror ju en hel del på hur mycket lampliv som är kvar i den....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav Maccis » 2018-12-29 16:58

Är väl lite "som vanligt":

Saken är värd det köparen är beredd att betala, bara att hitta den som betalar mest.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav hifikg » 2018-12-29 17:06

Låter som ett embryo till en köpes och säljestråd, jag har en Yamaha DSP-grej från 80-talet, vad tror ni den är värd?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav Aerob » 2018-12-29 18:04

hifikg skrev:Låter som ett embryo till en köpes och säljestråd, jag har en Yamaha DSP-grej från 80-talet, vad tror ni den är värd?

Det är verkligen inte avsikten.

Och för att besvara Maccis ovan också. Givetvis är det så att saken är värd vad köparen är beredd att betala. Samtidigt får man aldrig reda på vad en köpare är beredd att betala om man lägger ut saken till alldeles för lågt pris.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav hifikg » 2018-12-29 18:13

Aerob skrev:
hifikg skrev:Låter som ett embryo till en köpes och säljestråd, jag har en Yamaha DSP-grej från 80-talet, vad tror ni den är värd?

Det är verkligen inte avsikten.

Och för att besvara Maccis ovan också. Givetvis är det så att saken är värd vad köparen är beredd att betala. Samtidigt får man aldrig reda på vad en köpare är beredd att betala om man lägger ut saken till alldeles för lågt pris.


Eller alldeles för högt... när jag är osäker brukar jag använda Tradera och lång auktionstid, så att många hinner hitta föremålet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav Nattlorden » 2018-12-29 18:14

hifikg skrev:Låter som ett embryo till en köpes och säljestråd, jag har en Yamaha DSP-grej från 80-talet, vad tror ni den är värd?


Den är inte "värd".... den är "hur mycket får jag betala för att någon skall hämta den"....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav hifikg » 2018-12-29 18:15

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Låter som ett embryo till en köpes och säljestråd, jag har en Yamaha DSP-grej från 80-talet, vad tror ni den är värd?


Den är inte "värd".... den är "hur mycket får jag betala för att någon skall hämta den"....


He, he, jag har redan fått fyra PM från intresserade, så nog fungerar en sån här "värderingstråd" som säljtråd alltid :)
DSP-prylen är helt fantastisk, man kopplar in den mellan för- och slutsteg o använder den bara när man känner för det. Tror jag. Längesen jag använde den nu.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2010-11-22
Ort: Älmhult (IKEA-Land)

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav Svenn3SaataN » 2018-12-29 18:19

Jag tycker det är ett bra initiativ till tråd. Men visst, är stor risk att det blir en "sälj" tråd. Men å andra sidan så är det ju även en tråd för köpare för att kunna skaffa sig en uppfattning om vad saker och ting är värda innan man köper något på blocket etc.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav NADifierad » 2018-12-29 19:35

Kan ju även bli en kul kuriosatråd, om det läggs upp mycket bilder.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav RSG » 2018-12-29 19:56

NADifierad skrev:Kan ju även bli en kul kuriosatråd, om det läggs upp mycket bilder.


+1

/Johan

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav PekkaJohansson » 2018-12-29 20:23

hifikg skrev:Låter som ett embryo till en köpes och säljestråd...


+1

Ytterligare ett exempel på att några användare envisas med att pröva moderatorernas tålamod på detta annars fina forum. Hur svårt ska det vara att, för allas trevnad, hålla sig till forumreglerna?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav Nattlorden » 2018-12-29 20:36

PekkaJohansson skrev:
hifikg skrev:Låter som ett embryo till en köpes och säljestråd...


+1

Ytterligare ett exempel på att några användare envisas med att pröva moderatorernas tålamod på detta annars fina forum. Hur svårt ska det vara att, för allas trevnad, hålla sig till forumreglerna?

Med vänlig hälsning

Pekka


fick du inga trevliga julklappar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav Aerob » 2018-12-29 23:03

PekkaJohansson skrev:
hifikg skrev:Låter som ett embryo till en köpes och säljestråd...


+1

Ytterligare ett exempel på att några användare envisas med att pröva moderatorernas tålamod på detta annars fina forum. Hur svårt ska det vara att, för allas trevnad, hålla sig till forumreglerna?

Med vänlig hälsning

Pekka

Det är din tolkning.

Uppsåtet med tråden är ärligt och uppriktigt. Om man bara håller sig till andemeningen i första inlägget, på vilket sätt menar du då att det skulle vara ett brott mot forumreglerna?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav darkg » 2018-12-30 05:55

Risken är uppenbar att det i praktiken blir en säljtråd oavsett ambitionerna. Jag kan inte se hur det skulle kunna förhindras, oavsett ambitionerna. Kanske om man alltid försöker reda ut värdet på olika produkter i hela serier och liknande, istället för enskilda produkter?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav Harryup » 2018-12-30 14:48

Personligen så ser jag svårigheter med att få generella svar här då en del grejor som är vanliga hos faktiskt folk inte rankas högt alls "hos andra" och tvärt om.
En gammal kass Denon receiver kan ju här klassas som lysande "för visst testades den som ofärgande?" Medans på andra forum så har den aldrig klassats som annat än möjligen ok. Så man får räkna med att prylar har olika värden om man tänker sälja den i sin medlemstråd här eller på blocket.

/Harryup

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav gopnik » 2018-12-30 15:48

Jag tycker att faktiskt borde ha en säljesavdelning. Jag ser inte riktigt argumenten mot. Vilka har de varit?
Att undvika drama forummedlemmar emellan är ogörligt oavsett. Se Tomkokk.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav Perfector » 2018-12-30 16:46

Instämmer med föregående skrivare.
En avdelning för oss som är registrerade användare att avyttra saker till varandra vore ju inte fel då det inte blir ett säljforum som alla kan ta del av.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-12-30 17:22

Nattlorden skrev:
PekkaJohansson skrev:
hifikg skrev:Låter som ett embryo till en köpes och säljestråd...


+1

Ytterligare ett exempel på att några användare envisas med att pröva moderatorernas tålamod på detta annars fina forum. Hur svårt ska det vara att, för allas trevnad, hålla sig till forumreglerna?

Med vänlig hälsning

Pekka


fick du inga trevliga julklappar?


Den som sade der, han var det. Jag håller med Pekka. Forumreglerna är tydliga, man får sälja något i sin medlemspresentationstråd under vissa förutsättningar.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Vad är saken värd-tråden

Inläggav Aerob » 2018-12-31 11:09

Nattlorden skrev:
Aerob skrev:Ja. Hade det inte varit trevligt med en tråd där man kan få hjälp att skapa sig en uppfattning om vad saker är värda inför försäljning eller köp? Jag, som inte alls hänger med i begagnatmarknaden, tycker det är jättesvårt att sätta ett vettigt utgångspris när jag vill sälja något. Samma gäller om jag tittar på något begagnat att köpa. Tänker att denna tråden skulle kunna hjälpa både köpare och säljare att få en realistisk uppfattning av vad något är värt.


Jag kan ju börja med vad jag funderar på. Har en Sony VPL-HW15 som legat nerpackad i sin kartong i säkert tre år nu. Känner inte att den kommer användas nåt mer. Vad kan man tänkas få för en sådan nu för tiden?


Projektorer halveras väl i pris på tre år eller så.... one denna är väl typ 8 år gammal? Såg en ebay-listning på 8000:- men det känns lite högt. 5kkr kanske? Och det beror ju en hel del på hur mycket lampliv som är kvar i den....

Tack för svar förresten! Tråden tog en för mig oväntad vändning så själva poängen glömdes bort.... Måste säg att 5000 var mer än vad jag hade trott. Men tack, då har jag i alla fall en ungefärlig siffra att utgå ifrån.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster