Moderator: Redaktörer
JB skrev:Fast oavsett vad du väljer för element så krävs det många och rejäl slaglängd om du ska få någon vettig output vid så pass låga frekvenser, LMS Ultra 18" var det ju många här på forumet som köpte för att använda till infra, men jag tror inte att dom säljs längre. Men även med dom monsterelementen på 2000 watt RMS och 33 mm xmax (66 mm p-p!) så behövdes det tydligen ett gäng för att få vettig output, så det är väldigt kostsamt (både när det gäller pengar och plats) att ge sig in i infra-träsket.
Mirage skrev:Jag kör med BMS 18N862 i min IB och det är inga problem att få infra, med hjälp av lite EQ. http://www.bmsspeakers.com/index.php?id=18n862_overview
Vill man läsa mer om dessa element så rekommenderar jag den här tråden på Component: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=11636
Evil_Homer skrev:Mina AE 15IB HT kostar inte så mycket och kräver inga kraftiga slutsteg heller.
Det måste bli den mest prisvärda lösningen om man vill gräva långt ner i registret.
ftorsell skrev:Mirage skrev:Jag kör med BMS 18N862 i min IB och det är inga problem att få infra, med hjälp av lite EQ. http://www.bmsspeakers.com/index.php?id=18n862_overview
Vill man läsa mer om dessa element så rekommenderar jag den här tråden på Component: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=11636
Ja jag har även kikat på den basen kör du den/dom i slutet eller portade lådor?
Hur djupt går dom har du testat för vad jag minns är det väl ingen jätte slaglängd på det elementet eller lågt fs
Men det kanske funkar bra ändå. Jag har försökt hitta någon stans att lyssna på det elementet men inte fått napp
Hittills.
Men å andra sidan börjar det ju ofta bli konstiga egen ljud från elementen när det börjar röra sig mycket
Jag kör för dagen med ead e170 element dom låter makalöst bra och spelar enormt med bas för att bara vara en 8”
Men det är ju inte ens en sub så dom elementen är jag extremt imponerad av men behöver något som har mer slaglängd samt passar för uppgiften att ta hand om dom djupaste tonerna speciellt till film
Mvh Fredrik
Mirage skrev:ftorsell skrev:Mirage skrev:Jag kör med BMS 18N862 i min IB och det är inga problem att få infra, med hjälp av lite EQ. http://www.bmsspeakers.com/index.php?id=18n862_overview
Vill man läsa mer om dessa element så rekommenderar jag den här tråden på Component: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=11636
Ja jag har även kikat på den basen kör du den/dom i slutet eller portade lådor?
Hur djupt går dom har du testat för vad jag minns är det väl ingen jätte slaglängd på det elementet eller lågt fs
Men det kanske funkar bra ändå. Jag har försökt hitta någon stans att lyssna på det elementet men inte fått napp
Hittills.
Men å andra sidan börjar det ju ofta bli konstiga egen ljud från elementen när det börjar röra sig mycket
Jag kör för dagen med ead e170 element dom låter makalöst bra och spelar enormt med bas för att bara vara en 8”
Men det är ju inte ens en sub så dom elementen är jag extremt imponerad av men behöver något som har mer slaglängd samt passar för uppgiften att ta hand om dom djupaste tonerna speciellt till film
Mvh Fredrik
Jag kör med oändlig baffel så det är egentligen ingen låda alls, finns lite bilder här: viewtopic.php?f=16&t=64012#p1866059
Som Allramified skriver i tråden jag länkade till så går det att få dessa element att spela djup bas med lite EQ. F-3dB ligger vid c:a 5 Hz hemma hos mig, finns tonkurvor från mätningar en bit ner i tråden jag länkar till ovan. Bland de fördelar med elementen som Allramified beskriver (i tråden jag länkade till i förra inlägget) är att de är mekaniskt tysta.
När Allramified flyttade hade han inte möjlighet att bygga IB igen så då monterade han sina fyra 18" i två slutna lådor på vardera 525 liter, finns bilder och mer att läsa om detta här: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry201158
Har du vägarna förbi västra Värmland så skulle du väl kunna få lyssna på mina element, men det är då inte i låda.
ftorsell skrev:Blir det inget bra köra portat infra?
ftorsell skrev:Evil_Homer skrev:Mina AE 15IB HT kostar inte så mycket och kräver inga kraftiga slutsteg heller.
Det måste bli den mest prisvärda lösningen om man vill gräva långt ner i registret.
Har även kikat på det märket hur har du monterat dom?
Mirage skrev:Vi har inte diskuterat i detalj hur han tycker det funkar, men jag vet att han var nöjd med resultatet. Står lite i tråden om att han gjorde så stora lådor just för att kunna spela infra. Hela tråden är väldigt läsvärd, om man funderar på att bygga biorum.
Jag vet inte heller så mycket om portat vs. slutet, men vad jag sett på forum är det verkar vara många som föredrar slutet till sina baslådor. Finns nog många andra här som kan svara bättre på detta. Har du möjlighet så rekommenderar jag IB, enkelt att bygga, bra prestanda och man slipper stora lådor i rummet.
JB skrev:ftorsell skrev:Blir det inget bra köra portat infra?
Problemet är att porten blir väldigt lång om du ska stämma av en låda vid infra området (om nu ens en port fungerar vid så låga frekvenser?), kanske går att göra om man har en slitsport som slingrar sig runt lådan på insidan?
Jag har själv portade DIY frontar (avstämda till 25 hz) till min hemmabioanläggning (kör 5.0 utan subbar) och där höjde jag upp lådorna med 15 cm fötter och satte portarna i botten på lådan för att få plats med dom.
Kraniet skrev:Vilka frekvenser är det du vill kunna spela och vilket ljudtryck vill du kunna få fram?
edit: en annan fråga är, vet du att rummet du har medger uppspelning av infrabas?
music4ever skrev:Behöver du verkligen infra? En basreflex väl avstämd ger nog väsentligt djupare bas än det du själv har. Och hur mycket av musiken du lyssnar på har överhuvudtaget infra?
Lms skrev:https://adireaudio.com
https://www.avshop.no/focusworks-by-fun ... /p10523740
Adhoc skrev:Allt annat lika blir det svårare och dyrare att trycksätta ett stort rum än ett mindre rum. Tror (utan att veta) att för ditt rum på 37-38 m² kan det vara kört, mindre kört om det är nästan kvadratisk, mera kört om det är rejält rektangulärt = "långt".
Adhoc skrev:Allt annat lika blir det svårare och dyrare att trycksätta ett stort rum än ett mindre rum. Tror (utan att veta) att för ditt rum på 37-38 m² kan det vara kört, mindre kört om det är nästan kvadratisk, mera kört om det är rejält rektangulärt = "långt".
ftorsell skrev:music4ever skrev:Behöver du verkligen infra? En basreflex väl avstämd ger nog väsentligt djupare bas än det du själv har. Och hur mycket av musiken du lyssnar på har överhuvudtaget infra?
Vad drar man gränsen infra är det allt under 20hz?
Jag skulle vilja ha ned mot 10hz men skulle inte heller känna mig besviken om jag har bra tryck ner till 15hz heller
Och musik kanske inte har så mycket infra men i film går det ju väldans djupt ibland
Kraniet skrev:Lms skrev:https://adireaudio.com
https://www.avshop.no/focusworks-by-fun ... /p10523740
Ja 2 såna Guj18 i i varsin 250 liter portat avstämt till ca 13 Hz ser ju ut att fixa biffen ganska precis. Det krävs då 50 V rms eller 500 W, HP-filter kan ju också vara på sin plats
Med 4 basar behövs bara 200 W (30 V RMS) för att komma upp i 120 dB vid 10 Hz. Något HP-filter behövs då inte heller eftersom det ligger inom xmax ned till DC.
Det är med Bastas standardkuvra för rumsstöd.
edit: men för dom pengarna skulle jag nog mycket hellre köpa INO Y-basar och bygga den underavstämda varianten.
music4ever skrev:ftorsell skrev:music4ever skrev:Behöver du verkligen infra? En basreflex väl avstämd ger nog väsentligt djupare bas än det du själv har. Och hur mycket av musiken du lyssnar på har överhuvudtaget infra?
Vad drar man gränsen infra är det allt under 20hz?
Jag skulle vilja ha ned mot 10hz men skulle inte heller känna mig besviken om jag har bra tryck ner till 15hz heller
Och musik kanske inte har så mycket infra men i film går det ju väldans djupt ibland
Med tanke på hur starkt du vill spela så tror jag du ska först testa vettiga basreflexbasar som går ner strax under 20 hz. Tror du kan vara nöjd med det.
Emanuelgbg skrev:Ovanstående verkar ju vara riktiga monster till element men du får även 8st av dessa till mindre pengar och med lite underavstämning?
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 58t00.html
Kalejdokom skrev:Följer tråden med intresse, men är också skeptisk till nyttan och glädjen av så stark återgivning vid så låga frekvenser. Och hur gör ni för att verifiera faktisk återgivning? Vilken mätutrustning används? Mikrofoner och programvara?
Lms skrev:Emanuelgbg skrev:Ovanstående verkar ju vara riktiga monster till element men du får även 8st av dessa till mindre pengar och med lite underavstämning?
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 58t00.html
Går ej att få en vettig kombination av elementet 4ohm hade dom varit på 8 ohm så har det varit bra
Kraniet skrev:Kan säga att det y-4 system jag fick lyssna på hos Hassesolo är något i hästväg brutalt. Lämnade inte mycket att önska för min del. Men det rummet är ju också väldigt speciellt jämfört med vad de flesta har.
Men ljudet.. det stillar nog de flesta iver till att skaffa något värre..
https://www.minhembio.com/hassesolo
Kalejdokom skrev:Följer tråden med intresse, men är också skeptisk till nyttan och glädjen av så stark återgivning vid så låga frekvenser. Och hur gör ni för att verifiera faktisk återgivning? Vilken mätutrustning används? Mikrofoner och programvara?
music4ever skrev:Kraniet skrev:Kan säga att det y-4 system jag fick lyssna på hos Hassesolo är något i hästväg brutalt. Lämnade inte mycket att önska för min del. Men det rummet är ju också väldigt speciellt jämfört med vad de flesta har.
Men ljudet.. det stillar nog de flesta iver till att skaffa något värre..
https://www.minhembio.com/hassesolo
Trådskaparen har redan lyssnat på ett y-4 system (mitt), och då fick jag uppfattningen att han ville kunna spela än starkare. Sen fick jag en uppfattning att han ville ha "disco-bas" slammet kring 100-120 hz(?).
Emanuelgbg skrev:Ovanstående verkar ju vara riktiga monster till element men du får även 8st av dessa till mindre pengar och med lite underavstämning?
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 58t00.html
Stranne skrev:Kul att se dig här igen ftorsell.
Hoppas du hittar nåt som funkar för dig. Själv har jag Ino Profundus X-4 hemma och det spelar på bra iaf en bit under 15 Hz. Jag har mycket mindre rum än du (bara ca 12m²) men med tex 6-8st underavstämda Profundus Y undrar jag om någon verkligen skulle kunna sakna något...
Du kan ju alltid ratta lite med Q om du vill ha mer slam. Särskilt om du skulle använda Inos delningsfilter också.
Hur mycket får det kosta?
Bygger du lådor själv?
Håller du fortfarande på med batteridrivna bilslutsteg därhemma förresten?
ftorsell skrev:Emanuelgbg skrev:Ovanstående verkar ju vara riktiga monster till element men du får även 8st av dessa till mindre pengar och med lite underavstämning?
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 58t00.html
Asså den värkade inte fel kändes prisvärd man kan ju tänka tanken man sätter ett större antal i rummet bara man kan få ner lådvolymen en bra bit under vas
24 sånna kanske fixar biffen
Lms skrev:ftorsell skrev:Emanuelgbg skrev:Ovanstående verkar ju vara riktiga monster till element men du får även 8st av dessa till mindre pengar och med lite underavstämning?
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 58t00.html
Asså den värkade inte fel kändes prisvärd man kan ju tänka tanken man sätter ett större antal i rummet bara man kan få ner lådvolymen en bra bit under vas
24 sånna kanske fixar biffen
24st ger 13.848 I pumpvolym.4st funworks ger 14,048 l pumpvolym .
ftorsell skrev:Lms skrev:ftorsell skrev:
Asså den värkade inte fel kändes prisvärd man kan ju tänka tanken man sätter ett större antal i rummet bara man kan få ner lådvolymen en bra bit under vas
24 sånna kanske fixar biffen
24st ger 13.848 I pumpvolym.4st funworks ger 14,048 l pumpvolym .
Jag kan inte räkna pumpvolym men 24st 12” är typ ganska precis 10 gånger mer konarea en 4st 18”
Slaglängen snarlika hur räknar du ut det känns jätte märkligt?
ftorsell skrev:Lms skrev:ftorsell skrev:
Asså den värkade inte fel kändes prisvärd man kan ju tänka tanken man sätter ett större antal i rummet bara man kan få ner lådvolymen en bra bit under vas
24 sånna kanske fixar biffen
24st ger 13.848 I pumpvolym.4st funworks ger 14,048 l pumpvolym .
Jag kan inte räkna pumpvolym men 24st 12” är typ ganska precis 10 gånger mer konarea en 4st 18”
Slaglängen snarlika hur räknar du ut det känns jätte märkligt?
Evil_Homer skrev:Kalejdokom skrev:Följer tråden med intresse, men är också skeptisk till nyttan och glädjen av så stark återgivning vid så låga frekvenser. Och hur gör ni för att verifiera faktisk återgivning? Vilken mätutrustning används? Mikrofoner och programvara?
Man har ett filmintresse och gillar att dra på ordentligt på vissa rullar, jag vågar inte köra en sinus på 10hz för att mäta max dB men jag har mätt upp frekvensgången på subbarna och vågar köra en låt med dunkadunka, typ infected för att kolla max SPL.
Mäter med xtz.
AndreasArvidsson skrev:ftorsell skrev:Lms skrev:24st ger 13.848 I pumpvolym.4st funworks ger 14,048 l pumpvolym .
Jag kan inte räkna pumpvolym men 24st 12” är typ ganska precis 10 gånger mer konarea en 4st 18”
Slaglängen snarlika hur räknar du ut det känns jätte märkligt?
Hur räknar du då? LMS 18 har en konarea på 1195cm^2 och funworks 1170cm^2 och en en vanlig 12" som tex 30w har 466cm^2.
Lms skrev:ftorsell skrev:Lms skrev:24st ger 13.848 I pumpvolym.4st funworks ger 14,048 l pumpvolym .
Jag kan inte räkna pumpvolym men 24st 12” är typ ganska precis 10 gånger mer konarea en 4st 18”
Slaglängen snarlika hur räknar du ut det känns jätte märkligt?
Ta och hoppa ur bil tänket med slaglängd. xmax på Discovery basen är linjärt 12.5mm .
På funworks basen är den lijära xmaxet 30mm.
Så det är inte bara konarea som styr VD=pumpvolym.
Mirage skrev:Evil_Homer skrev:Kalejdokom skrev:Följer tråden med intresse, men är också skeptisk till nyttan och glädjen av så stark återgivning vid så låga frekvenser. Och hur gör ni för att verifiera faktisk återgivning? Vilken mätutrustning används? Mikrofoner och programvara?
Man har ett filmintresse och gillar att dra på ordentligt på vissa rullar, jag vågar inte köra en sinus på 10hz för att mäta max dB men jag har mätt upp frekvensgången på subbarna och vågar köra en låt med dunkadunka, typ infected för att kolla max SPL.
Mäter med xtz.
Ungefär samma tillvägagångssätt hemma hos mig. Bärbar dator med något program, ett externt ljudkort och en mikrofon som jag vet var kalibrerad ner till 10 Hz. Under det vet vi alltså inte om den mäter helt rätt, men bör väl ligga rätt nära sanningen. Min EQ kan inte styra under 20 Hz, så det blir lite som det blir där.
Vi provspelade Warm Swarm med Krumelur (från Spotify 320 kbps) och fick då ett medelvärde på 105 dB samt 111 dB i topparna. Det lät helt oansträngt då, volymkontrollen stod på -17 dB. Det går alltså att vrida upp lite mer, men vi ville inte fresta på grejerna mer. Jag känner ändå inget behov av att spela starkare än så. Detta var alltså med bara golvhögtalarna och subben, i bioläge gjorde vi inga sådana mätningar. Kan tillägga att om man drar igen skjutdörrarna till rummet så spelar det några dB till vid de lägsta frekvenserna.
De som läst första inlägget i tråden jag länkade till tidigare om Allramifieds IB418 vet han själv testade att mata ut 10 Hz för fullt och då mätte upp drygt 115 dB, där klippte slutsteget.
ftorsell skrev:
Vad jag ser i länken har funworks 30mm linjärt
Scan speak plus minus 12.5mm det är väl 25mm linjärt?
Och sedan xmax på funworks på 40 mm och 56mm på Scan speak
Nu kanske du hittat mer seriös Info på funworks hemsida men jag kan inte se att dom uppger plus minus som Scan speak gör i länk infon ska kika om jag hittar mer Info om den på den egna hemsidan
Kraniet skrev:ftorsell skrev:
Vad jag ser i länken har funworks 30mm linjärt
Scan speak plus minus 12.5mm det är väl 25mm linjärt?
Och sedan xmax på funworks på 40 mm och 56mm på Scan speak
Nu kanske du hittat mer seriös Info på funworks hemsida men jag kan inte se att dom uppger plus minus som Scan speak gör i länk infon ska kika om jag hittar mer Info om den på den egna hemsidan
Det framgår inte riktigt. Men i vissa kretsar är det enkel väg man menar när man säger xmax. Så focusworks verkar ha 30mm slaglängd enkel väg.
40mm är xmech (enkel väg), alltså så långt elementet kan röra sig mekaniskt innan upphängning etc blivit maxad.
På Scan-Speak 30 W är xmech 28mm enkel väg.
Så nog är det stor skillnad på dom. Men man får då betänka att en basreflex ger närmare 3 ggr mer uteffekt än en sluten (eller IB) låda.
Sen är ju en annan fråga vad du faktiskt behöver. Ditt krav på 120 dB vid 10 Hz kan uppnås med fyra 30W i varsin 100 liter låda avstämd till ca 13Hz. (i rum med Bastas standard rumsstöd, det beror ju på rummet exakt vad du får)
Öhman uppger >124 dB från 15,5 Hz (och uppåt) för Y-2. Y-4 borde då ge >130 dB från 15,5 Hz. Men det är standardversionen, den underavstämda vet jag inte. Mitt manifest är från 2016 också så jag vet inte om nåt är ändrat sedan dess.
ftorsell skrev:Kraniet skrev:ftorsell skrev:
Vad jag ser i länken har funworks 30mm linjärt
Scan speak plus minus 12.5mm det är väl 25mm linjärt?
Och sedan xmax på funworks på 40 mm och 56mm på Scan speak
Nu kanske du hittat mer seriös Info på funworks hemsida men jag kan inte se att dom uppger plus minus som Scan speak gör i länk infon ska kika om jag hittar mer Info om den på den egna hemsidan
Det framgår inte riktigt. Men i vissa kretsar är det enkel väg man menar när man säger xmax. Så focusworks verkar ha 30mm slaglängd enkel väg.
40mm är xmech (enkel väg), alltså så långt elementet kan röra sig mekaniskt innan upphängning etc blivit maxad.
På Scan-Speak 30 W är xmech 28mm enkel väg.
Så nog är det stor skillnad på dom. Men man får då betänka att en basreflex ger närmare 3 ggr mer uteffekt än en sluten (eller IB) låda.
Sen är ju en annan fråga vad du faktiskt behöver. Ditt krav på 120 dB vid 10 Hz kan uppnås med fyra 30W i varsin 100 liter låda avstämd till ca 13Hz. (i rum med Bastas standard rumsstöd, det beror ju på rummet exakt vad du får)
Öhman uppger >124 dB från 15,5 Hz (och uppåt) för Y-2. Y-4 borde då ge >130 dB från 15,5 Hz. Men det är standardversionen, den underavstämda vet jag inte. Mitt manifest är från 2016 också så jag vet inte om nåt är ändrat sedan dess.
När data bass testar focusworks uppger dom bara 30mm linjärt dom uppger att den tappar linjäriteten fort runt något värde på 20mm det börjar redan då komma mekaniska ljud ur elementet aja hur som jag skulle hellre satsa på Scan speak
Öhmans prylar har jag svårt tro låter dåligt vem säljer hans grejor?
ftorsell skrev:AndreasArvidsson skrev:ftorsell skrev:
Jag kan inte räkna pumpvolym men 24st 12” är typ ganska precis 10 gånger mer konarea en 4st 18”
Slaglängen snarlika hur räknar du ut det känns jätte märkligt?
Hur räknar du då? LMS 18 har en konarea på 1195cm^2 och funworks 1170cm^2 och en en vanlig 12" som tex 30w har 466cm^2.
446x24=11184
4x1170=4680
AndreasArvidsson skrev:ftorsell skrev:AndreasArvidsson skrev:Hur räknar du då? LMS 18 har en konarea på 1195cm^2 och funworks 1170cm^2 och en en vanlig 12" som tex 30w har 466cm^2.
446x24=11184
4x1170=4680
Ja och hur får du det till "ganska precis 10 gånger mer"?
ftorsell skrev:Lms skrev:ftorsell skrev:
Jag kan inte räkna pumpvolym men 24st 12” är typ ganska precis 10 gånger mer konarea en 4st 18”
Slaglängen snarlika hur räknar du ut det känns jätte märkligt?
Ta och hoppa ur bil tänket med slaglängd. xmax på Discovery basen är linjärt 12.5mm .
På funworks basen är den lijära xmaxet 30mm.
Så det är inte bara konarea som styr VD=pumpvolym.
Vad jag ser i länken har funworks 30mm linjärt
Scan speak plus minus 12.5mm det är väl 25mm linjärt?
Och sedan xmax på funworks på 40 mm och 56mm på Scan speak
Nu kanske du hittat mer seriös Info på funworks hemsida men jag kan inte se att dom uppger plus minus som Scan speak gör i länk infon ska kika om jag hittar mer Info om den på den egna hemsidan
Lms skrev:ftorsell skrev:Lms skrev:Ta och hoppa ur bil tänket med slaglängd. xmax på Discovery basen är linjärt 12.5mm .
På funworks basen är den lijära xmaxet 30mm.
Så det är inte bara konarea som styr VD=pumpvolym.
Vad jag ser i länken har funworks 30mm linjärt
Scan speak plus minus 12.5mm det är väl 25mm linjärt?
Och sedan xmax på funworks på 40 mm och 56mm på Scan speak
Nu kanske du hittat mer seriös Info på funworks hemsida men jag kan inte se att dom uppger plus minus som Scan speak gör i länk infon ska kika om jag hittar mer Info om den på den egna hemsidan
Du måste skilja på pier-pier och vad linjärt xmax är.
12.5+12.5=25mm p-p alltså konens rörelse upp och ner.
Så räknar man på 56mm och delar det i 2 så blir det 28mm One way xmech och när en bas har nått xmech så är det godnatt för basen.
Kraniet skrev:Lms skrev:ftorsell skrev:
Vad jag ser i länken har funworks 30mm linjärt
Scan speak plus minus 12.5mm det är väl 25mm linjärt?
Och sedan xmax på funworks på 40 mm och 56mm på Scan speak
Nu kanske du hittat mer seriös Info på funworks hemsida men jag kan inte se att dom uppger plus minus som Scan speak gör i länk infon ska kika om jag hittar mer Info om den på den egna hemsidan
Du måste skilja på pier-pier och vad linjärt xmax är.
12.5+12.5=25mm p-p alltså konens rörelse upp och ner.
Så räknar man på 56mm och delar det i 2 så blir det 28mm One way xmech och när en bas har nått xmech så är det godnatt för basen.
Gonatt behöver det inte vara. Tror 30w är byggda så de inte ska gå sönder av bottning. Men dwt finns ju ingen vits att driva dom så hårt oavsett
Lms skrev:Kraniet skrev:Lms skrev:Du måste skilja på pier-pier och vad linjärt xmax är.
12.5+12.5=25mm p-p alltså konens rörelse upp och ner.
Så räknar man på 56mm och delar det i 2 så blir det 28mm One way xmech och när en bas har nått xmech så är det godnatt för basen.
Gonatt behöver det inte vara. Tror 30w är byggda så de inte ska gå sönder av bottning. Men dwt finns ju ingen vits att driva dom så hårt oavsett
Skall man ha infra med lite output så lärdom få arbeta.
Men det är roligt att Scan Speak har tagit fram det första elementet som inte går att spela sönder.
Kraniet skrev:Lms skrev:Kraniet skrev:
Gonatt behöver det inte vara. Tror 30w är byggda så de inte ska gå sönder av bottning. Men dwt finns ju ingen vits att driva dom så hårt oavsett
Skall man ha infra med lite output så lärdom få arbeta.
Men det är roligt att Scan Speak har tagit fram det första elementet som inte går att spela sönder.
Klart dom går att spela sönder, de tål ju bara 150/350W tex. Men allt prat om slaglängd är inte supermeningsfullt ifall man inte tar hänsyn till kontext. För slutna lådor eller IB (som ju i princip är en stor sluten låda) så är självklar slaglängd
Men en basreflexlåda mycket mer effektiv. Med rätt kombination av element/låda/port så blir det svårt att matcha med nåt annat. Speciellt om pris ska vägas in.
4 30W kostar drygt 9000 kr. lägg på kostnad för lådmaterial så säg 10 000 för fyra lådor som alltså producerar 120 dB vid 10 Hz.
Fucusworksbasarna kostar 9499 kr styck och det behövs 3 för samma ljudtryck vid 10 Hz. Det blir inte så ekonomiskt.
En focusworks i basreflex räcker inte heller till utan det krävs två så då är vi uppe i dubbla kostnaden för samma ljudtryck. Sen så har den inte riktigt lika lämpliga T/S för motsvarande basreflex så det blir lite haltande.
Förstå mig rätt, jag är inte för eller emot någon av principerna. För mig är det bang for buck som är intressant. IB är coolt, men det finns ju nackdelar med det precis som med allt annat.
Lms skrev:Kraniet skrev:Lms skrev:Skall man ha infra med lite output så lärdom få arbeta.
Men det är roligt att Scan Speak har tagit fram det första elementet som inte går att spela sönder.
Klart dom går att spela sönder, de tål ju bara 150/350W tex. Men allt prat om slaglängd är inte supermeningsfullt ifall man inte tar hänsyn till kontext. För slutna lådor eller IB (som ju i princip är en stor sluten låda) så är självklar slaglängd
Men en basreflexlåda mycket mer effektiv. Med rätt kombination av element/låda/port så blir det svårt att matcha med nåt annat. Speciellt om pris ska vägas in.
4 30W kostar drygt 9000 kr. lägg på kostnad för lådmaterial så säg 10 000 för fyra lådor som alltså producerar 120 dB vid 10 Hz.
Fucusworksbasarna kostar 9499 kr styck och det behövs 3 för samma ljudtryck vid 10 Hz. Det blir inte så ekonomiskt.
En focusworks i basreflex räcker inte heller till utan det krävs två så då är vi uppe i dubbla kostnaden för samma ljudtryck. Sen så har den inte riktigt lika lämpliga T/S för motsvarande basreflex så det blir lite haltande.
Förstå mig rätt, jag är inte för eller emot någon av principerna. För mig är det bang for buck som är intressant. IB är coolt, men det finns ju nackdelar med det precis som med allt annat.
Jag vet inte hur du får fram dom siffrorna.
Jag har Basta med och jag får fram på 4 Scan Speak 83.63 dB vid 10 Hz basreflex allt standard I Basta .
Och 1 funworks spelar 85.78Db i basreflex.
Går man över till slutet så kommer 1 funworks upp i99.06 Db och då är det vad Basta räknar som standard
Tar man 4 Discovery basar så kommer man upp i 95.83 Db vid 10 Hz
Och skall man köra basreflex gäller båda märkena så blir det mycket långa rör om man vill underställa något man borde ta hänsyn till.
Kraniet skrev:Kan ju fundera över en 10 Hz avstämning i 4x120 liter också.
Mol visas då som ca 118 dB vid 10 Hz.
Men då börjar kurvan ha ett utseende som gör att jag undrar om det låter bra. Nån slags EQ lär kanske behövas om inte annat.
Det är alltså med bastas standard rumskurva..
edit: det ligger även med ett HP-filter i simuleringarna. Trots det blir det ju ett bekymmer med rusande konrörelse..
music4ever skrev:Kraniet skrev:Kan säga att det y-4 system jag fick lyssna på hos Hassesolo är något i hästväg brutalt. Lämnade inte mycket att önska för min del. Men det rummet är ju också väldigt speciellt jämfört med vad de flesta har.
Men ljudet.. det stillar nog de flesta iver till att skaffa något värre..
https://www.minhembio.com/hassesolo
Trådskaparen har redan lyssnat på ett y-4 system (mitt), och då fick jag uppfattningen att han ville kunna spela än starkare. Sen fick jag en uppfattning att han ville ha "disco-bas" slammet kring 100-120 hz(?).
gopnik skrev:Du får se upp med skalorna på simuleringen. Med 160 dB på vertikalen ser det mesta bra ut, även det som verkligen inte fungerar. På samma vis bör nog slaglängd visas linjärt och inte logaritmiskt, och med en rimligare skala än 20 cm(!). Vidare kan man begränsa sig till 1-1000 hz i stället för ända upp till 20 khz.
Michael skrev:Om du funderar på 32W/4878T så tycker jag nog du även bör överväga INO Profondus Y. Då får du färdiga basmoduler. Tänker då på 'färdig' konstruktion (låda, port, dämpmaterial och så med allt finlir). Du kanske även bör fundera på 30W/4558T (som näms i tråden). Fås mer än dubbla antalet mot 32W (priset). 32W pumpar väl inte dubbelt så mycket luft som 30W. Med 30W kan man bygga bassystem i absolut högsta klass. För bra resultat krävs naturligtvis lämpliga lådor, anpassat till rummet och toppsystemet. Antalet sätter gränsen för max ljudtryck!
Lite bilder, simuleringar och mätningar på 30W finns i denna tråd: Tolvor
//Michael
ftorsell skrev:Var dina subbar portade eller slutet när jag lyssna hos dig vill minnas dom spelade mot varandra från långsida till långsida i rummet ja nu kanske rummet va ganska lika i längd per vägg sida var väl 10 år sedan jag lyssna känns det som
Kraniet skrev:Lms skrev:Kraniet skrev:
Gonatt behöver det inte vara. Tror 30w är byggda så de inte ska gå sönder av bottning. Men dwt finns ju ingen vits att driva dom så hårt oavsett
Skall man ha infra med lite output så lärdom få arbeta.
Men det är roligt att Scan Speak har tagit fram det första elementet som inte går att spela sönder.
Klart dom går att spela sönder, de tål ju bara 150/350W tex. Men allt prat om slaglängd är inte supermeningsfullt ifall man inte tar hänsyn till kontext. För slutna lådor eller IB (som ju i princip är en stor sluten låda) så är självklar slaglängd
Men en basreflexlåda mycket mer effektiv. Med rätt kombination av element/låda/port så blir det svårt att matcha med nåt annat. Speciellt om pris ska vägas in.
4 30W kostar drygt 9000 kr. lägg på kostnad för lådmaterial så säg 10 000 för fyra lådor som alltså producerar 120 dB vid 10 Hz.
Fucusworksbasarna kostar 9499 kr styck och det behövs 3 för samma ljudtryck vid 10 Hz. Det blir inte så ekonomiskt.
En focusworks i basreflex räcker inte heller till utan det krävs två så då är vi uppe i dubbla kostnaden för samma ljudtryck. Sen så har den inte riktigt lika lämpliga T/S för motsvarande basreflex så det blir lite haltande.
Förstå mig rätt, jag är inte för eller emot någon av principerna. För mig är det bang for buck som är intressant. IB är coolt, men det finns ju nackdelar med det precis som med allt annat.
Mirage skrev:Kraniet skrev:Lms skrev:Skall man ha infra med lite output så lärdom få arbeta.
Men det är roligt att Scan Speak har tagit fram det första elementet som inte går att spela sönder.
Klart dom går att spela sönder, de tål ju bara 150/350W tex. Men allt prat om slaglängd är inte supermeningsfullt ifall man inte tar hänsyn till kontext. För slutna lådor eller IB (som ju i princip är en stor sluten låda) så är självklar slaglängd
Men en basreflexlåda mycket mer effektiv. Med rätt kombination av element/låda/port så blir det svårt att matcha med nåt annat. Speciellt om pris ska vägas in.
4 30W kostar drygt 9000 kr. lägg på kostnad för lådmaterial så säg 10 000 för fyra lådor som alltså producerar 120 dB vid 10 Hz.
Fucusworksbasarna kostar 9499 kr styck och det behövs 3 för samma ljudtryck vid 10 Hz. Det blir inte så ekonomiskt.
En focusworks i basreflex räcker inte heller till utan det krävs två så då är vi uppe i dubbla kostnaden för samma ljudtryck. Sen så har den inte riktigt lika lämpliga T/S för motsvarande basreflex så det blir lite haltande.
Förstå mig rätt, jag är inte för eller emot någon av principerna. För mig är det bang for buck som är intressant. IB är coolt, men det finns ju nackdelar med det precis som med allt annat.
Är det verkligen rätt att betrakta en IB (Infinite Baffle) som en stor sluten låda?
Med en "normal" sluten låda så får man omväxlande undertryck respektive övertryck i lådan, vilket dämpar konens rörelse.
När man bygger IB är det två saker som är viktiga i konstruktionen. Det första är att arean på öppningen in i rummet ska vara minst lika stor som elementens sammanlagda area, det andra är att volymen utrymmet bakom ("lådan") ska vara så stor att den kallas oändlig. Teoretiskt skulle man kunna sätta sin IB i en yttervägg, och därmed verkligen få oändlig volym bakom. I de flesta klimat är det dock inte att rekommendera.
Definitionen på ett utrymme som anses oändligt för en IB är att volymen ska vara mina tio gånger sammanlagd Vas för elementen. Som exempel är Vas för mina element 312 liter/st, vilket ger att utrymmet bakom ska vara minst 6240 liter. Rummet jag har under är c:a 32 m3, och dörren till resten av källaren står i princip alltid öppen.
Så, med en korrekt byggd IB finns det mycket lite som bromsar konernas rörelse. Därför är jag inte riktigt med på att likna IB vid en sluten låda.
Vill man läsa mer om hur IB fungerar samt om fördelar respektive nackdelar så rekommenderar jag att läsa tråden på Component om Allramifieds första IB-bygge: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=8072
Lms skrev:T/S vill inte ha en IB utan lådor i hög.
Mirage skrev:Är det verkligen rätt att betrakta en IB (Infinite Baffle) som en stor sluten låda?
Mirage skrev:Är det verkligen rätt att betrakta en IB (Infinite Baffle) som en stor sluten låda?
Med en "normal" sluten låda så får man omväxlande undertryck respektive övertryck i lådan, vilket dämpar konens rörelse.
gopnik skrev:Mirage skrev:Är det verkligen rätt att betrakta en IB (Infinite Baffle) som en stor sluten låda?
Med en "normal" sluten låda så får man omväxlande undertryck respektive övertryck i lådan, vilket dämpar konens rörelse.
Nej, det får man ju inte om lådan är oändligt stor. Och man får bara extremt yttepyttelite om lådan är ändligt men väldigt stor.
Svaret på frågan är alltså att en IB är en mycket stor sluten låda. I praktiken har de dessutom ofta besvärande reflexer och stående vågor från "lådan." Samt blir mer olinjära än komventionella system där elementens olinjära fjädringssystem domineras av betydligt mer linjära luftfjädrar.
Men möbleringsmässigt är det lockande med IB...
dewpo skrev:Är detta ett dugligt element för djupbas?
[ Bild ]
https://hifi-freaks.se/tillbehor/losa-hogtalarelement/earthquake-dbxi-15d.html
När jag simulerar elementet i 240 liters låda med 16 Hz stämning får jag följande =>
steveo1234 skrev:gopnik skrev:Mirage skrev:Är det verkligen rätt att betrakta en IB (Infinite Baffle) som en stor sluten låda?
Med en "normal" sluten låda så får man omväxlande undertryck respektive övertryck i lådan, vilket dämpar konens rörelse.
Nej, det får man ju inte om lådan är oändligt stor. Och man får bara extremt yttepyttelite om lådan är ändligt men väldigt stor.
Svaret på frågan är alltså att en IB är en mycket stor sluten låda. I praktiken har de dessutom ofta besvärande reflexer och stående vågor från "lådan." Samt blir mer olinjära än konventionella system där elementens olinjära fjädringssystem domineras av betydligt mer linjära luftfjädrar.
Men möbleringsmässigt är det lockande med IB...
Det där är två påstående jag ser lite då och då, men, aldrig fått antingen någon förklaring på eller sett någon mätning som stödjer. Kan du kanske hjälpa mig?
gopnik skrev:steveo1234 skrev:gopnik skrev:Nej, det får man ju inte om lådan är oändligt stor. Och man får bara extremt yttepyttelite om lådan är ändligt men väldigt stor.
Svaret på frågan är alltså att en IB är en mycket stor sluten låda. I praktiken har de dessutom ofta besvärande reflexer och stående vågor från "lådan." Samt blir mer olinjära än konventionella system där elementens olinjära fjädringssystem domineras av betydligt mer linjära luftfjädrar.
Men möbleringsmässigt är det lockande med IB...
Det där är två påstående jag ser lite då och då, men, aldrig fått antingen någon förklaring på eller sett någon mätning som stödjer. Kan du kanske hjälpa mig?
Kanske det. Vad är det du anser behöver förklaras? Problemet med stående vågor om det finns odämpade ytor bakom ett IB-element, att en IB är en oändligt stor sluten låda eller att en sluten låda (och särskilt basreflex) typiskt distar mindre?
steveo1234 skrev:De två påståendena:
1. IB har besvärande reflexer från "lådan" som hörs på lyssningsplats.
2. Frånvaron av luftfjäder resulterar i mer distorsion än en konventionell låda
gopnik skrev:steveo1234 skrev:.. Man hamnar alltså i en sits där oavsett hur fantastiskt IB-element man kan lyckas bygga, lika gärna kunnat konstruera ett basreflexelement med samma tekniker - och fått ännu lägre distorsion! Och högre ljudtryck. Och verkningsgrad, och känslighet, och...
gopnik skrev:steveo1234 skrev:De två påståendena:
1. IB har besvärande reflexer från "lådan" som hörs på lyssningsplats.
2. Frånvaron av luftfjäder resulterar i mer distorsion än en konventionell låda
OK!
1. Om de hörs på lyssningsplats eller ej har jag inte uttalat mig om. Däremot kan de naturligtvis det - om det vill sig illa. Om man har någonting som helst bakom ett IB-element kommer man få fördröjda reflexer mot konens baksida. Denna är en tunn och löst upphängd pappskiva och kommer släppa igenom oljudet. Om det är ett vindsutrymme, förrådsrum eller liknande kan resonanser och stående vågor vara lika besvärliga som de som uppstår i ett lyssningsrum. Det kommer i så fall synas i varje fall i mätningsuppställning. Huruvida en lyssnare hör dem eller ej beror på lyssnaren...
Det finns liksom en anledning till att man dämpar stora lådor. Vilket en IB ju typiskt är. Man får resonanser, reflexer och kringskvalpande gammalt ljud annars.
2. Det beror lite på... men typiskt är det sant. Luftfjädern är inte heller helt linjär, men typ alla baselement har distorsionssiffror på flera procent. Ofta tvåsiffrigt vid lite lägre frekvenser och högre nivåer. Lite överförenklat är det summan av en olinjär motor och olinjär upphängning. Vi kan tänka oss att de står för hälften var. En lagom stor luftfjäder kan dista mindre än 1%, medan vårt tänkta element ger 10%. Nu fulförenklar vi lite bara för att få en tankemodell:
Om hälften av dessa 10% beror på motorn kan vi halvera konutslaget genom en basreflexkonstruktion för en ny summa på 2.5% för ett givet ljudtryck. Och om andra hälften beror på upphängningen kan vi halvera det genom att ha en luftfjäder som är något mindre än Vas för en halvering även på den halvan. Vårt 10%-element distar nu bara 5%! I IB hade det fortfarande distat 10%.
Om Vas<Vb kommer vår mycket mer linjära luftfjäder dominera fjädringen och sänka distorsionen. Om Vas<<Vb så blir det nästan bara motordistorsionen kvar. Dessutom kan element som ska sättas i låda göras med jämförelsevis slapp upphängning (stor Vas) och Vas<<Vb är enklare att uppnå. Ett IB-element får inte vara hur sladdrigt som helst om man inte ska riskera andra problem, som vandrande viloläge till exempel.
Om ett IB-element ska ge låg förvrängning måste det i alla delar ha extremt låg förvrängning. Helt i sig själv. Andra konstruktionsprinciper får hjälp utifrån. Basreflexen får väldigt mycket hjälp. Horn får också väldigt mycket hjälp. IB får ingen.
Problemet för IB-principen är att jag inte ser några mekanismer som gör ett sådant lågförvrängningselement lättare att utforma. Man hamnar alltså i en sits där oavsett hur fantastiskt IB-element man kan lyckas bygga, lika gärna kunnat konstruera ett basreflexelement med samma tekniker - och fått ännu lägre distorsion! Och ljudtryck. Och verkningsgrad, och känslighet, och...
Kraniet skrev:gopnik skrev:steveo1234 skrev:.. Man hamnar alltså i en sits där oavsett hur fantastiskt IB-element man kan lyckas bygga, lika gärna kunnat konstruera ett basreflexelement med samma tekniker - och fått ännu lägre distorsion! Och högre ljudtryck. Och verkningsgrad, och känslighet, och...
La till ett ord..
gopnik skrev:steveo1234 skrev:De två påståendena:
1. IB har besvärande reflexer från "lådan" som hörs på lyssningsplats.
2. Frånvaron av luftfjäder resulterar i mer distorsion än en konventionell låda
OK!
1. Om de hörs på lyssningsplats eller ej har jag inte uttalat mig om. Däremot kan de naturligtvis det - om det vill sig illa. Om man har någonting som helst bakom ett IB-element kommer man få fördröjda reflexer mot konens baksida. Denna är en tunn och löst upphängd pappskiva och kommer släppa igenom oljudet. Om det är ett vindsutrymme, förrådsrum eller liknande kan resonanser och stående vågor vara lika besvärliga som de som uppstår i ett lyssningsrum. Det kommer i så fall synas i varje fall i mätningsuppställning. Huruvida en lyssnare hör dem eller ej beror på lyssnaren...
Det finns liksom en anledning till att man dämpar stora lådor. Vilket en IB ju typiskt är. Man får resonanser, reflexer och kringskvalpande gammalt ljud annars.
2. Det beror lite på... men typiskt är det sant. Luftfjädern är inte heller helt linjär, men typ alla baselement har distorsionssiffror på flera procent. Ofta tvåsiffrigt vid lite lägre frekvenser och högre nivåer. Lite överförenklat är det summan av en olinjär motor och olinjär upphängning. Vi kan tänka oss att de står för hälften var. En lagom stor luftfjäder kan dista mindre än 1%, medan vårt tänkta element ger 10%. Nu fulförenklar vi lite bara för att få en tankemodell:
Om hälften av dessa 10% beror på motorn kan vi halvera konutslaget genom en basreflexkonstruktion för en ny summa på 2.5% för ett givet ljudtryck. Och om andra hälften beror på upphängningen kan vi halvera det genom att ha en luftfjäder som är något mindre än Vas för en halvering även på den halvan. Vårt 10%-element distar nu bara 5%! I IB hade det fortfarande distat 10%.
Om Vas<Vb kommer vår mycket mer linjära luftfjäder dominera fjädringen och sänka distorsionen. Om Vas<<Vb så blir det nästan bara motordistorsionen kvar. Dessutom kan element som ska sättas i låda göras med jämförelsevis slapp upphängning (stor Vas) och Vas<<Vb är enklare att uppnå. Ett IB-element får inte vara hur sladdrigt som helst om man inte ska riskera andra problem, som vandrande viloläge till exempel.
Om ett IB-element ska ge låg förvrängning måste det i alla delar ha extremt låg förvrängning. Helt i sig själv. Andra konstruktionsprinciper får hjälp utifrån. Basreflexen får väldigt mycket hjälp. Horn får också väldigt mycket hjälp. IB får ingen.
Problemet för IB-principen är att jag inte ser några mekanismer som gör ett sådant lågförvrängningselement lättare att utforma. Man hamnar alltså i en sits där oavsett hur fantastiskt IB-element man kan lyckas bygga, lika gärna kunnat konstruera ett basreflexelement med samma tekniker - och fått ännu lägre distorsion! Och ljudtryck. Och verkningsgrad, och känslighet, och...
Kitchenmaster skrev:gopnik skrev:steveo1234 skrev:De två påståendena:
1. IB har besvärande reflexer från "lådan" som hörs på lyssningsplats.
2. Frånvaron av luftfjäder resulterar i mer distorsion än en konventionell låda
OK!
1. Om de hörs på lyssningsplats eller ej har jag inte uttalat mig om. Däremot kan de naturligtvis det - om det vill sig illa. Om man har någonting som helst bakom ett IB-element kommer man få fördröjda reflexer mot konens baksida. Denna är en tunn och löst upphängd pappskiva och kommer släppa igenom oljudet. Om det är ett vindsutrymme, förrådsrum eller liknande kan resonanser och stående vågor vara lika besvärliga som de som uppstår i ett lyssningsrum. Det kommer i så fall synas i varje fall i mätningsuppställning. Huruvida en lyssnare hör dem eller ej beror på lyssnaren...
Det finns liksom en anledning till att man dämpar stora lådor. Vilket en IB ju typiskt är. Man får resonanser, reflexer och kringskvalpande gammalt ljud annars.
2. Det beror lite på... men typiskt är det sant. Luftfjädern är inte heller helt linjär, men typ alla baselement har distorsionssiffror på flera procent. Ofta tvåsiffrigt vid lite lägre frekvenser och högre nivåer. Lite överförenklat är det summan av en olinjär motor och olinjär upphängning. Vi kan tänka oss att de står för hälften var. En lagom stor luftfjäder kan dista mindre än 1%, medan vårt tänkta element ger 10%. Nu fulförenklar vi lite bara för att få en tankemodell:
Om hälften av dessa 10% beror på motorn kan vi halvera konutslaget genom en basreflexkonstruktion för en ny summa på 2.5% för ett givet ljudtryck. Och om andra hälften beror på upphängningen kan vi halvera det genom att ha en luftfjäder som är något mindre än Vas för en halvering även på den halvan. Vårt 10%-element distar nu bara 5%! I IB hade det fortfarande distat 10%.
Om Vas<Vb kommer vår mycket mer linjära luftfjäder dominera fjädringen och sänka distorsionen. Om Vas<<Vb så blir det nästan bara motordistorsionen kvar. Dessutom kan element som ska sättas i låda göras med jämförelsevis slapp upphängning (stor Vas) och Vas<<Vb är enklare att uppnå. Ett IB-element får inte vara hur sladdrigt som helst om man inte ska riskera andra problem, som vandrande viloläge till exempel.
Om ett IB-element ska ge låg förvrängning måste det i alla delar ha extremt låg förvrängning. Helt i sig själv. Andra konstruktionsprinciper får hjälp utifrån. Basreflexen får väldigt mycket hjälp. Horn får också väldigt mycket hjälp. IB får ingen.
Problemet för IB-principen är att jag inte ser några mekanismer som gör ett sådant lågförvrängningselement lättare att utforma. Man hamnar alltså i en sits där oavsett hur fantastiskt IB-element man kan lyckas bygga, lika gärna kunnat konstruera ett basreflexelement med samma tekniker - och fått ännu lägre distorsion! Och ljudtryck. Och verkningsgrad, och känslighet, och...
Jag har fetat två delar av din text.
Fetning 2: Det låter rimligt att reflexer ljuder ut genom konen om inte bakomvarande kavitet är väldigt väldämpad, men det skulle vara intressant att veta hur detta skulle kunna mätas på bästa sätt? Frekvenssvep nära konen, en kort puls för att mäta efterklang inifrån "IB-lådan", THD-mätning eller något annat? För några år sedan hade Ingvar och steveo1234 en diskussion kring detta och jag googlade då efter mätningar som kunde påvisa dessa IB-problem, men lyckades inte hitta några.
Fetning 2: Jag får inte ihop de där två meningarna? Hur kan ett större VAS-värde göra det enklare att realisera VAS<<Vb? Hade du avslutat med "VAS>>Vb" hade jag förstått vad du menar.Kraniet skrev:gopnik skrev:
La till ett ord..
Den där citeringen blev väl lite skum? Skrev verkligen steveo1234 det där?
steveo1234 skrev:1. Hur kan det vara ett problem med stående vågor i ett annat ”rum”? Jag hör inte ens stående vågor i mitt lyssningsrum om jag flyttar mig från amplitudtopparna.
steveo1234 skrev:2. Jag har en del invändningar mot din beskrivning, men, jag bortser från det nu. Jag tycker dock att du missar den stora fördelen med IB-lösningen. Det absolut största distorisionsskapande komponenten är mottrycket från en för liten låda (<3*Vas) vid stora konutslag.
steveo1234 skrev:Även om du har rätt att luftfjädern ”linjäriserar” elementet så gäller det bara upp till en gräns, därefter skapar mottrycket enorm påfrestning på elementet. Huruvida ett bassystem distorderar 1 eller 3% vid medelhög lyssningsnivå vid 20hz spelar kanske mindre roll än de 100+ procent distorsionen som smålådor ger uthov till , speciellt under 20hz.
steveo1234 skrev:Det beror på vilka frekvenser och ljudtryck vi talar om. Jag föredrar IB´ns egenskaper då jag föredrar icke dynamikbegränsad rakt tonkurva med låg distorsion i hela registrert framför extrem förmåga att spela frekvenser som inga bättre system ändå har problem med i alla fall (typisk vid avstämningsfgrekvens 20-25hz) och utan förmåga (eller med mycket hög dist) under avstämningsfrekvensen.
steveo1234 skrev:Tankar?
gopnik skrev:Nej, varför det? Stäm av vid 10 hz och ha utsträckning ner till 6-7 hz... eller så lågt du nu vill.
Vanligtvis är man kanske "begränsad" av en föreställning om att porten inte ska vara en begränsande faktor. Men, om alternativet är IB eller en sluten låda så behöver man bara bli bättre än denna! Och det behöver man ingen jätteport för. Alltså kan man skapa extremlågavstämda lådor som kanske i och för sig hade varit bättre med lite fler och större portar, men ändå är bättre än ingen port alls.
Om man kan tolerera - eller EQa bort - en liten Chebyshevöversläng vid avstämningen blir det genomförbart med väldigt många standardelement. Stora lådor blir det förstås, om man inte vill lyfta kurvan med EQ. Typiskt...
Sen finns ju även slavbas.
gopnik skrev:steveo1234 skrev:1. Hur kan det vara ett problem med stående vågor i ett annat ”rum”? Jag hör inte ens stående vågor i mitt lyssningsrum om jag flyttar mig från amplitudtopparna.
Men en IB monteras typiskt i en vägg. Gärna långt ner, eller högt uppe. Om du lägger örat där så hörs de ganska tydligt, eller hur? Men det är väl bara att mata in en ensam halvperiod, glo på skåpet och se om det snart kommer en till som motsvarar dubbla gångvägen till någon yta på andra sidan IB-baffeln. Så ser man hur starkt det låter ut genom elementet och kan ta ställning till om man hade accepterat det av en vanlig låda. Om det sen är en traditionell lådvägg, husvägg i andra rummet, en skorsten eller grannens utedass kan kvitta.
Om stående vågor och odämpade resonanser i en större vanlig låda är svårhanterliga problem så blir de inte mindre för att "lådan" kallas garage. Däremot kan man naturligtvis få vara nöjd ändå. Om man har låga krav.steveo1234 skrev:2. Jag har en del invändningar mot din beskrivning, men, jag bortser från det nu. Jag tycker dock att du missar den stora fördelen med IB-lösningen. Det absolut största distorisionsskapande komponenten är mottrycket från en för liten låda (<3*Vas) vid stora konutslag.
Njäe, nu tänker jag invända! Mottrycket är i allt väsentligt linjärt. Det vill säga: ja, det skapas en ibland stor motkraft, men inte distorsion!
Dessutom är Vas inte en relevant storhet i detta sammanhang. Återkommer till det...
Det är förvisso riktigt att luftfjädern inte är en ideal fjäder vid alla ljudtryck. Vid riktigt, riktigt höga ljudtryck blir fjädern smått olinjär och kan bidra med någon procents distorsion. Återigen typiskt mycket mindre än elementen gör vid dessa pumpvolymer. Dessutom kan man - i varje fall i teorin - faktiskt utnyttja detta fenomen för att åstadkomma en nettodistorsionsminskning genom att vända elementet "rätt!"
Lösningen är för övrigt så enkel som att inte bygga för små lådor. De behöver inte vara stora som ett helt vindsutrymme för att problemet ska vara ur världen. Även riktigt pumpkapabla system klarar sig med en eller ett par hundra liter.
Den lådmotkraftsdistorsion du talar om finns typiskt inte, och även i mycket svåra fall definitivt inte i den omfattningen. I varje fall om vi ska hålla oss till det man vanligen menar - alltså olinjär distorsion. Man kan (tydligen...) med en hel del god(?) vilja kalla tonkurvepåverkan för en sorts linjär distorsion. Speciellt om man vill vilseleda någon om en konstruktionsprincips problem eller fördelar. Jag har sett sånt, nämligen. Är det en sån text du utsatts för?
Återkomsten! Luftfjäderns eventuella lilla olinjäritet beror på ljudtrycket i lådan. Som inte har någonting att göra med Vas, utan bara pumpvolym och lådvolym. Vas kan ur den här aspekten vara precis hur litet eller stort som helst.steveo1234 skrev:Även om du har rätt att luftfjädern ”linjäriserar” elementet så gäller det bara upp till en gräns, därefter skapar mottrycket enorm påfrestning på elementet. Huruvida ett bassystem distorderar 1 eller 3% vid medelhög lyssningsnivå vid 20hz spelar kanske mindre roll än de 100+ procent distorsionen som smålådor ger uthov till , speciellt under 20hz.
Nu måste jag utgå ifrån att du sammanblandar linjär distorsion (=tonkurvepåverkan) med harmonisk distorsion (=oljud). Annars blir det helt osant.
Å andra sidan har jag svårt att tänka mig att du ser en fallande tonkurva som ett så allvarligt problem, eller varför man skulle kalla en som fallit, säg, 15 dB för >100% distorsion. Hur tänker du om det?steveo1234 skrev:Det beror på vilka frekvenser och ljudtryck vi talar om. Jag föredrar IB´ns egenskaper då jag föredrar icke dynamikbegränsad rakt tonkurva med låg distorsion i hela registrert framför extrem förmåga att spela frekvenser som inga bättre system ändå har problem med i alla fall (typisk vid avstämningsfgrekvens 20-25hz) och utan förmåga (eller med mycket hög dist) under avstämningsfrekvensen.
Även stora IB-system har en undre gränsfrekvens. Man kan bygga både IB och basreflex med godtycklig undre gränsfrekvens, men basreflex kommer nästan alltid att bli både billigare och bättre i alla avseenden. Igen, typiskt.
Basreflexen har förvisso en fallande tonkurva utanför sin undre gränsfrekvens (per definition, liksom...) men inte problem med skenande distorsion. Varifrån kommer detta? Konutslaget ökar förvisso igen, men typiskt oväsentligt mer än tillbaka upp till den nivå som ändå gäller för en IB med motsvarande tonkurva. Här kommer ett exempel med Bastas standardelement i ofixad IB, respektive basreflex med så matchande tonkurva jag orkade yxa fram. Tunn kurva är konutslag.steveo1234 skrev:Tankar?
Ja, jo, några.
IB är en legitim konstruktionsprincip. Precis som med den (lilla) slutna lådan, hornet eller basreflexen finns det fall där det ena är lämpligare än de andra. Oftast men inte riktigt alltid är det basreflexen.
Bara nästan alltid, alltså.
Men det kan naturligtvis vara så att man absolut inte kan ha en låda varken inne eller ute, men har en lämplig kattvind eller nått... Eller att man sitter på dyra element med så konstiga parametrar att man inte kan ha dem i en låda.
Kraniet skrev:Såhär skulle det kunna se ut med Scan-Speak 32W4878T00 i 300 liter med 10 Hz avstämning.
Om vi antar en slitsport som klarar 35 m/s så blir längden ca 830mm lång.
Kurvan är med standard rumskurva i basta.
Kraniet skrev:Såhär skulle det kunna se ut med Scan-Speak 32W4878T00 i 300 liter med 10 Hz avstämning.
Om vi antar en slitsport som klarar 35 m/s så blir längden ca 830mm lång.
Kurvan är med standard rumskurva i basta.
ftorsell skrev:I onsdags eftermiddag var jag och lyssna på en skaplig bio det var 8st bms 18” i slutna lådor det basa rejält kan jag lova
Lms skrev:ftorsell skrev:I onsdags eftermiddag var jag och lyssna på en skaplig bio det var 8st bms 18” i slutna lådor det basa rejält kan jag lova
jo det basas men hur lågt gick dom det är det som är intressant när man är ute efter infra .
ftorsell skrev:Lms skrev:ftorsell skrev:I onsdags eftermiddag var jag och lyssna på en skaplig bio det var 8st bms 18” i slutna lådor det basa rejält kan jag lova
jo det basas men hur lågt gick dom det är det som är intressant när man är ute efter infra .
Han påstod dom skulle gå ner mot 3hz men jag kan inte säga jag uppfatta det som det skulle gått djupt dock känns det som slutet går att spela starkt men för att få bas som känns måste man spela vansinnigt starkt så det blir påfrestande så portat på någe sätt passar mig bättre då behöver man inte spela starkt för att känna basen blir lixom bredare
Användbara Volym nivåer. Med slutet är som en bilmotor med vrid som ketchup effekt jag gillar rejält vrid från låg nivå
Kommer testa bygga med Scan speak till sovrums bion så får ja se hur det känns
Lms skrev:ftorsell skrev:Lms skrev:jo det basas men hur lågt gick dom det är det som är intressant när man är ute efter infra .
Han påstod dom skulle gå ner mot 3hz men jag kan inte säga jag uppfatta det som det skulle gått djupt dock känns det som slutet går att spela starkt men för att få bas som känns måste man spela vansinnigt starkt så det blir påfrestande så portat på någe sätt passar mig bättre då behöver man inte spela starkt för att känna basen blir lixom bredare
Användbara Volym nivåer. Med slutet är som en bilmotor med vrid som ketchup effekt jag gillar rejält vrid från låg nivå
Kommer testa bygga med Scan speak till sovrums bion så får ja se hur det känns
Nja 3hz då har xmax tagit slut för ett bra tag sedan.
Det går att få slutet att spela med bra pondus vid låga volymer med lite EQ.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster