Letar baselement för infrabas

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Letar baselement för infrabas

Inläggav ftorsell » 2019-01-01 09:37

Letar efter subbar för infrabas

Har sneglat på Scan-speak relevator samt monster basen från thympany by peerless har även kikat på
Stereo integrety mag känslan säger Scan speak elementet håller högts ljudkvalité men har någon här erfarenhet av något av dessa element

Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav DVD-ai » 2019-01-01 13:05

Hade inte du redan ett gäng stora basar på G ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav ftorsell » 2019-01-01 19:56

Hade fyra 18” men nåde aldrig målet hur jag en gjorde hade så galet mycket högre output ur dom elementen från 35hz och uppåt så när man spela högt starkt var det inge roligt va i rummet dock saknades djupbasen även fast vi EQ så dom är sålda. Nu tänkte jag testa någe nytt element att leka med. Sedan har jag 32st 8” som ska byggas in i några lådor men vet inte om jag vill låta dom spela infra dock går dom djupt :)

Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav JB » 2019-01-01 20:19

Fast oavsett vad du väljer för element så krävs det många och rejäl slaglängd om du ska få någon vettig output vid så pass låga frekvenser, LMS Ultra 18" var det ju många här på forumet som köpte för att använda till infra, men jag tror inte att dom säljs längre. Men även med dom monsterelementen på 2000 watt RMS och 33 mm xmax (66 mm p-p!) så behövdes det tydligen ett gäng för att få vettig output, så det är väldigt kostsamt (både när det gäller pengar och plats) att ge sig in i infra-träsket.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav Mirage » 2019-01-01 20:52

Jag kör med BMS 18N862 i min IB och det är inga problem att få infra, med hjälp av lite EQ. http://www.bmsspeakers.com/index.php?id=18n862_overview

Vill man läsa mer om dessa element så rekommenderar jag den här tråden på Component: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=11636
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav ftorsell » 2019-01-01 22:05

JB skrev:Fast oavsett vad du väljer för element så krävs det många och rejäl slaglängd om du ska få någon vettig output vid så pass låga frekvenser, LMS Ultra 18" var det ju många här på forumet som köpte för att använda till infra, men jag tror inte att dom säljs längre. Men även med dom monsterelementen på 2000 watt RMS och 33 mm xmax (66 mm p-p!) så behövdes det tydligen ett gäng för att få vettig output, så det är väldigt kostsamt (både när det gäller pengar och plats) att ge sig in i infra-träsket.


Ja allt i denna hobby känns kostsam :D men ändå rolig :mrgreen:

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav Evil_Homer » 2019-01-01 22:13

Mina AE 15IB HT kostar inte så mycket och kräver inga kraftiga slutsteg heller.
Det måste bli den mest prisvärda lösningen om man vill gräva långt ner i registret.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav ftorsell » 2019-01-01 22:18

Mirage skrev:Jag kör med BMS 18N862 i min IB och det är inga problem att få infra, med hjälp av lite EQ. http://www.bmsspeakers.com/index.php?id=18n862_overview

Vill man läsa mer om dessa element så rekommenderar jag den här tråden på Component: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=11636



Ja jag har även kikat på den basen kör du den/dom i slutet eller portade lådor?
Hur djupt går dom har du testat för vad jag minns är det väl ingen jätte slaglängd på det elementet eller lågt fs
Men det kanske funkar bra ändå. Jag har försökt hitta någon stans att lyssna på det elementet men inte fått napp
Hittills.
Men å andra sidan börjar det ju ofta bli konstiga egen ljud från elementen när det börjar röra sig mycket
Jag kör för dagen med ead e170 element dom låter makalöst bra och spelar enormt med bas för att bara vara en 8”
Men det är ju inte ens en sub så dom elementen är jag extremt imponerad av men behöver något som har mer slaglängd samt passar för uppgiften att ta hand om dom djupaste tonerna speciellt till film


Mvh Fredrik

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav ftorsell » 2019-01-01 22:25

Evil_Homer skrev:Mina AE 15IB HT kostar inte så mycket och kräver inga kraftiga slutsteg heller.
Det måste bli den mest prisvärda lösningen om man vill gräva långt ner i registret.


Har även kikat på det märket hur har du monterat dom?

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav Mirage » 2019-01-01 23:01

ftorsell skrev:
Mirage skrev:Jag kör med BMS 18N862 i min IB och det är inga problem att få infra, med hjälp av lite EQ. http://www.bmsspeakers.com/index.php?id=18n862_overview

Vill man läsa mer om dessa element så rekommenderar jag den här tråden på Component: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=11636



Ja jag har även kikat på den basen kör du den/dom i slutet eller portade lådor?
Hur djupt går dom har du testat för vad jag minns är det väl ingen jätte slaglängd på det elementet eller lågt fs
Men det kanske funkar bra ändå. Jag har försökt hitta någon stans att lyssna på det elementet men inte fått napp
Hittills.
Men å andra sidan börjar det ju ofta bli konstiga egen ljud från elementen när det börjar röra sig mycket
Jag kör för dagen med ead e170 element dom låter makalöst bra och spelar enormt med bas för att bara vara en 8”
Men det är ju inte ens en sub så dom elementen är jag extremt imponerad av men behöver något som har mer slaglängd samt passar för uppgiften att ta hand om dom djupaste tonerna speciellt till film


Mvh Fredrik


Jag kör med oändlig baffel så det är egentligen ingen låda alls, finns lite bilder här: viewtopic.php?f=16&t=64012#p1866059
Som Allramified skriver i tråden jag länkade till så går det att få dessa element att spela djup bas med lite EQ. F-3dB ligger vid c:a 5 Hz hemma hos mig, finns tonkurvor från mätningar en bit ner i tråden jag länkar till ovan. Bland de fördelar med elementen som Allramified beskriver (i tråden jag länkade till i förra inlägget) är att de är mekaniskt tysta.

När Allramified flyttade hade han inte möjlighet att bygga IB igen så då monterade han sina fyra 18" i två slutna lådor på vardera 525 liter, finns bilder och mer att läsa om detta här: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry201158

Har du vägarna förbi västra Värmland så skulle du väl kunna få lyssna på mina element, men det är då inte i låda.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav ftorsell » 2019-01-02 15:39

Mirage skrev:
ftorsell skrev:
Mirage skrev:Jag kör med BMS 18N862 i min IB och det är inga problem att få infra, med hjälp av lite EQ. http://www.bmsspeakers.com/index.php?id=18n862_overview

Vill man läsa mer om dessa element så rekommenderar jag den här tråden på Component: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=11636



Ja jag har även kikat på den basen kör du den/dom i slutet eller portade lådor?
Hur djupt går dom har du testat för vad jag minns är det väl ingen jätte slaglängd på det elementet eller lågt fs
Men det kanske funkar bra ändå. Jag har försökt hitta någon stans att lyssna på det elementet men inte fått napp
Hittills.
Men å andra sidan börjar det ju ofta bli konstiga egen ljud från elementen när det börjar röra sig mycket
Jag kör för dagen med ead e170 element dom låter makalöst bra och spelar enormt med bas för att bara vara en 8”
Men det är ju inte ens en sub så dom elementen är jag extremt imponerad av men behöver något som har mer slaglängd samt passar för uppgiften att ta hand om dom djupaste tonerna speciellt till film


Mvh Fredrik


Jag kör med oändlig baffel så det är egentligen ingen låda alls, finns lite bilder här: viewtopic.php?f=16&t=64012#p1866059
Som Allramified skriver i tråden jag länkade till så går det att få dessa element att spela djup bas med lite EQ. F-3dB ligger vid c:a 5 Hz hemma hos mig, finns tonkurvor från mätningar en bit ner i tråden jag länkar till ovan. Bland de fördelar med elementen som Allramified beskriver (i tråden jag länkade till i förra inlägget) är att de är mekaniskt tysta.

När Allramified flyttade hade han inte möjlighet att bygga IB igen så då monterade han sina fyra 18" i två slutna lådor på vardera 525 liter, finns bilder och mer att läsa om detta här: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry201158

Har du vägarna förbi västra Värmland så skulle du väl kunna få lyssna på mina element, men det är då inte i låda.



Det skulle vart skit kul lyssna? har inget planerat vad jag vet åt ditt håll nu geografiskt men tack för inbjudan.
Har allramified sagt något hur han tycker om bms i slutna lådor visst 525 liter är en stor sluten men det är ju för två 18”
Blir det inget bra köra portat infra?

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav Mirage » 2019-01-02 18:18

Vi har inte diskuterat i detalj hur han tycker det funkar, men jag vet att han var nöjd med resultatet. Står lite i tråden om att han gjorde så stora lådor just för att kunna spela infra. Hela tråden är väldigt läsvärd, om man funderar på att bygga biorum.

Jag vet inte heller så mycket om portat vs. slutet, men vad jag sett på forum är det verkar vara många som föredrar slutet till sina baslådor. Finns nog många andra här som kan svara bättre på detta. Har du möjlighet så rekommenderar jag IB, enkelt att bygga, bra prestanda och man slipper stora lådor i rummet.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav JB » 2019-01-02 18:58

ftorsell skrev:Blir det inget bra köra portat infra?


Problemet är att porten blir väldigt lång om du ska stämma av en låda vid infra området (om nu ens en port fungerar vid så låga frekvenser?), kanske går att göra om man har en slitsport som slingrar sig runt lådan på insidan?
Jag har själv portade DIY frontar (avstämda till 25 hz) till min hemmabioanläggning (kör 5.0 utan subbar) och där höjde jag upp lådorna med 15 cm fötter och satte portarna i botten på lådan för att få plats med dom.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav Evil_Homer » 2019-01-02 19:50

ftorsell skrev:
Evil_Homer skrev:Mina AE 15IB HT kostar inte så mycket och kräver inga kraftiga slutsteg heller.
Det måste bli den mest prisvärda lösningen om man vill gräva långt ner i registret.


Har även kikat på det märket hur har du monterat dom?



Garageporten är under golvet, annars hade jag satt ”lådorna” åt andra hållet, i garaget alltså.
Gjorde dom såhär stora om jag behöver kompletera med mer element, får plats med fyra till i varje låda.

10435D77-650B-444D-B4FF-6231DD2B0212.jpeg
10435D77-650B-444D-B4FF-6231DD2B0212.jpeg (1.13 MiB) Visad 4193 gånger
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav ftorsell » 2019-01-03 02:22

Mirage skrev:Vi har inte diskuterat i detalj hur han tycker det funkar, men jag vet att han var nöjd med resultatet. Står lite i tråden om att han gjorde så stora lådor just för att kunna spela infra. Hela tråden är väldigt läsvärd, om man funderar på att bygga biorum.

Jag vet inte heller så mycket om portat vs. slutet, men vad jag sett på forum är det verkar vara många som föredrar slutet till sina baslådor. Finns nog många andra här som kan svara bättre på detta. Har du möjlighet så rekommenderar jag IB, enkelt att bygga, bra prestanda och man slipper stora lådor i rummet.


IB är tyvärr kört hos mig :)

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav ftorsell » 2019-01-03 02:32

JB skrev:
ftorsell skrev:Blir det inget bra köra portat infra?


Problemet är att porten blir väldigt lång om du ska stämma av en låda vid infra området (om nu ens en port fungerar vid så låga frekvenser?), kanske går att göra om man har en slitsport som slingrar sig runt lådan på insidan?
Jag har själv portade DIY frontar (avstämda till 25 hz) till min hemmabioanläggning (kör 5.0 utan subbar) och där höjde jag upp lådorna med 15 cm fötter och satte portarna i botten på lådan för att få plats med dom.


Helt rätt känns som slitsport är det ändra raka ja lite på lådvolym men många basar modell större behöver ju ofta dubbla 4” och då har man portar på ca 1m så slits port eller slutet. känns som slutet är väldigt känsligt att det blir exakt dock
Spontant kan jag även känna det ska ska va en bas med fs på 20 eller under samt gärna låg movingmass så man inte måste ha ett kärnkraftverk driva basarna med där tycker jag Scanspeak och sb acoustic har två väldigt intressanta basar fast hittar ingen direkt Info eller video så man får en uppfattning om vad som händer :mrgreen:

Acoustic elegance verkar det ju gå få lite drag i bil med alla fall
https://youtu.be/_WoMtXEppPY

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav Kraniet » 2019-01-03 10:24

Vilka frekvenser är det du vill kunna spela och vilket ljudtryck vill du kunna få fram?

edit: en annan fråga är, vet du att rummet du har medger uppspelning av infrabas?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav music4ever » 2019-01-03 14:37

Behöver du verkligen infra? En basreflex väl avstämd ger nog väsentligt djupare bas än det du själv har. Och hur mycket av musiken du lyssnar på har överhuvudtaget infra?

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav ftorsell » 2019-01-03 15:19

Kraniet skrev:Vilka frekvenser är det du vill kunna spela och vilket ljudtryck vill du kunna få fram?

edit: en annan fråga är, vet du att rummet du har medger uppspelning av infrabas?



Frekvenser ner till 10hz 120db +

Vad begränsar ett rum från kunna återge infra kan man nå 120db plus i en bilkupe 10 Hz borde väl dom flesta rum kunna återge någon typ av infra? Rummet är 37-38kvm

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav ftorsell » 2019-01-03 15:22

music4ever skrev:Behöver du verkligen infra? En basreflex väl avstämd ger nog väsentligt djupare bas än det du själv har. Och hur mycket av musiken du lyssnar på har överhuvudtaget infra?


Vad drar man gränsen infra är det allt under 20hz?
Jag skulle vilja ha ned mot 10hz men skulle inte heller känna mig besviken om jag har bra tryck ner till 15hz heller
Och musik kanske inte har så mycket infra men i film går det ju väldans djupt ibland

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav Adhoc » 2019-01-03 21:30

Allt annat lika blir det svårare och dyrare att trycksätta ett stort rum än ett mindre rum. Tror (utan att veta) att för ditt rum på 37-38 m² kan det vara kört, mindre kört om det är nästan kvadratisk, mera kört om det är rejält rektangulärt = "långt".

Lms
Semesterfirare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2019-01-02

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav Lms » 2019-01-03 21:52


Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav Kraniet » 2019-01-03 22:45



Ja 2 såna Guj18 i i varsin 250 liter portat avstämt till ca 13 Hz ser ju ut att fixa biffen ganska precis. Det krävs då 50 V rms eller 500 W, HP-filter kan ju också vara på sin plats

Med 4 basar behövs bara 200 W (30 V RMS) för att komma upp i 120 dB vid 10 Hz. Något HP-filter behövs då inte heller eftersom det ligger inom xmax ned till DC.

Det är med Bastas standardkuvra för rumsstöd.

edit: men för dom pengarna skulle jag nog mycket hellre köpa INO Y-basar och bygga den underavstämda varianten.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav Evil_Homer » 2019-01-04 00:48

Adhoc skrev:Allt annat lika blir det svårare och dyrare att trycksätta ett stort rum än ett mindre rum. Tror (utan att veta) att för ditt rum på 37-38 m² kan det vara kört, mindre kört om det är nästan kvadratisk, mera kört om det är rejält rektangulärt = "långt".


Jo mina får det svettigt om jag drar upp volumen och kör någon av filmerna på basstopplistan, vet inte hur man skall räkna storleken på mitt rum, men det är öppet till både köket och hallen.
Så stort blir det ju...
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav ftorsell » 2019-01-04 02:04

Adhoc skrev:Allt annat lika blir det svårare och dyrare att trycksätta ett stort rum än ett mindre rum. Tror (utan att veta) att för ditt rum på 37-38 m² kan det vara kört, mindre kört om det är nästan kvadratisk, mera kört om det är rejält rektangulärt = "långt".


När jag hade 18” rummet gick det få tryck rejält ner till 15hz med ton. Dock gick det inte få balans på frekvens gången
Så jag tröttna på elementen av olika anledningar så rätt element rätt mängd Konarea samt rätt byggd låda så blir det bra
Jag tror det finns stor risk det funkar då rummet är galet stabilt i golv väggar tak och som sagt det vart bra tryck
Med 4st 18”. Rummet är nästan helt läckage fritt förutom två fönster dörrar som är db uppgraderade vilket inte gör
Någon större skillnad tur det inte var ett dyrt tilläg :mrgreen: jag får sätta något för dörrarna har lite idéer men tar det längre fram

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav music4ever » 2019-01-04 03:21

ftorsell skrev:
music4ever skrev:Behöver du verkligen infra? En basreflex väl avstämd ger nog väsentligt djupare bas än det du själv har. Och hur mycket av musiken du lyssnar på har överhuvudtaget infra?


Vad drar man gränsen infra är det allt under 20hz?
Jag skulle vilja ha ned mot 10hz men skulle inte heller känna mig besviken om jag har bra tryck ner till 15hz heller
Och musik kanske inte har så mycket infra men i film går det ju väldans djupt ibland


Med tanke på hur starkt du vill spela så tror jag du ska först testa vettiga basreflexbasar som går ner strax under 20 hz. Tror du kan vara nöjd med det.

Lms
Semesterfirare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2019-01-02

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav Lms » 2019-01-04 05:32

Kraniet skrev:


Ja 2 såna Guj18 i i varsin 250 liter portat avstämt till ca 13 Hz ser ju ut att fixa biffen ganska precis. Det krävs då 50 V rms eller 500 W, HP-filter kan ju också vara på sin plats

Med 4 basar behövs bara 200 W (30 V RMS) för att komma upp i 120 dB vid 10 Hz. Något HP-filter behövs då inte heller eftersom det ligger inom xmax ned till DC.

Det är med Bastas standardkuvra för rumsstöd.

edit: men för dom pengarna skulle jag nog mycket hellre köpa INO Y-basar och bygga den underavstämda varianten.

Hej
Sen var det då VD för att ino ybasar skall komma upp i samma pumpvolym så går det åt några st för att matcha ett funworks.
Vilket betyder att skall man börja att räkna på Ören och kronor så är funworks mera kostnads effektiv per krona.

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav ftorsell » 2019-01-04 06:31

music4ever skrev:
ftorsell skrev:
music4ever skrev:Behöver du verkligen infra? En basreflex väl avstämd ger nog väsentligt djupare bas än det du själv har. Och hur mycket av musiken du lyssnar på har överhuvudtaget infra?


Vad drar man gränsen infra är det allt under 20hz?
Jag skulle vilja ha ned mot 10hz men skulle inte heller känna mig besviken om jag har bra tryck ner till 15hz heller
Och musik kanske inte har så mycket infra men i film går det ju väldans djupt ibland


Med tanke på hur starkt du vill spela så tror jag du ska först testa vettiga basreflexbasar som går ner strax under 20 hz. Tror du kan vara nöjd med det.


Tror också på basreflex :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav Emanuelgbg » 2019-01-04 09:25

Ovanstående verkar ju vara riktiga monster till element men du får även 8st av dessa till mindre pengar och med lite underavstämning?
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 58t00.html

Lms
Semesterfirare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2019-01-02

Re: Letar baselement för infrabas

Inläggav Lms » 2019-01-04 12:52

Emanuelgbg skrev:Ovanstående verkar ju vara riktiga monster till element men du får även 8st av dessa till mindre pengar och med lite underavstämning?
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 58t00.html

Går ej att få en vettig kombination av elementet 4ohm hade dom varit på 8 ohm så har det varit bra

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster