kaarlo skrev:För sinnesron så erbjöd jag att köpa tillbaka den men bad om en möjlighet att verifiera först, d v s bad honom skicka tillbaka sedan skulle jag betala tillbaka. Det gick han inte med på. Jag bad om en video (om förstärkaren har ett brum som han påstår så borde det gå att höra på en video. Det vägrade han också. Dessvärre känner jag ingen som kan hjälpa mig att inspektera på plats så det var aldrig något alternativ.
Vad jag än skrev och föreslog så blev svaret det samma: betala innan söndag annars anmäler jag.
Nu har ju hans dead line passerat så jag antar att anmälan är fullbordad.
Det jag egentligen undrar är ju om det finns skäl för polisen att gå vidare med en sådan anmälan när jag redan har gått med på återköp? Kommer polisen att säga ja du borde ha betalat honom i förskott utan att veta om förstärkaren var trasig eller ej?
Svar från PS: Alltså, jag undrar om du förstår vad det innebär det du skriver. Om du har gått med på återköp så är det just detta som är er överenskommelse och på sätt och vis är det ur hans vinkel du som drar dig ur eran överenskommelse. Om du inte hade gått med på återköp så finns inget case. Nu då du gått med på återköp så finns ett case. Så ser jag på saken. Jag skulle aldrig skicka pengar i förskott. Han kan skicka apparaten på postförskott till dig för överenskommen summa. Vad gäller egentligen din sinnesro? Är det om det är fel på apparaten? Eller är det för att få en pain in the ass undanstökad. Om du finner det vara något fel på apparaten, vad gör du då? Skickar du tillbaka den? Tror du att du fått sinnesro då? Han kommer hävda att du har fel. Han kommer inte hämta ut den eller ta emot den. Då sitter du med både apparat och pengar. Det tror jag inte vore bra.
För att klargöra köparens påstående: han menar alltså att direkt vid uppkoppling kunde han höra ett svagt brum i ena kanalen som sedan efter tid blev värre. Han menar nu att jag kände till denna defekt och därför har lurat honom. Jag har själv köpt förstärkaren begagnat så jag vet inte om det fanns något "dolt" fel redan när jag köpte den . Det jag vet är att det inte var något problem med den under den tid jag ägt den. Jag tolkar detta som att när han tog emot den så funkade den ändå ok. Uppenbarligen tillräckligt ok för att inte höra av sig direkt och säga att den är defekt i alla fall. Men så klart kan saker gå sönder och jag vet inte hur jag ska bevisa att den funkade ok när jag skickade eller att jag inte visste att den skulle gå sönder efter en månad som han påstår. Därför gick jag med på att köpa tillbaka den. Förstår bara inte om han nu är ärlig varför han så hårdnackat vägrar låta mig få ett bevis på att den ÄR trasig.
Har du köpt förstärkaren av privatperson eller av företag?
När köpte du den?
Hur länge har du använt den?
Hur gammal är apparaten?
Varför sålde du den?
Har du sålt den i egenskap av privatperson?
Är den som köpte den privatperson?
Finns det skrivet kvitto då du köpte apparaten?
Finns det skrivet kvitt på din försäljning till honom?
En polisanmälan kan ju vem som helst göra för vad som helst. Någon form av brott måste föreligga.
Er affär är väl att du får pengar och köparen får en apparat.
Han har fullgjort sin del i affären och du har fullföljt din del. Det betyder att apparaten är hans och att pengarna är dina.
Eftersom apparaten är hans egendom så är det han som bestämmer över den, inte du.
Om han inte vill låta dig ta del av apparaten, så är det så. Han har möjlighet att skicka den till dig eller att lämna bort den för att få det påstådda felet reparerat.
Han har ingen rätt till återköp, om inte lagar har ändrats på senare tid. Du säljer en apparat i befintligt skick. Eller gjorde du inte det? Du kan exempelvis ha hävdat att apparaten är i nyskick vid försäljningstillfället.
Hallå konsument skrev:Konsumentlagstiftningen gäller inte vid ett köp mellan privatpersoner. Det innebär att du inte har samma rättigheter som när du handlar av ett företag.
När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Den är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än vad lagen säger. Säljaren kan exempelvis välja att sälja en begagnad vara i befintligt skick.
Om varan inte är som du förväntade dig
Vid ett privatköp är utgångspunkten att det som du och säljaren har avtalat om, är det som gäller. Om du köper en vara i befintligt skick kan du därför inte räkna med att varan är felfri. Men varan kan ändå anses felaktig om:
•varan inte är som säljaren har sagt
•varan är i mycket sämre skick än du kunde förutsätta, till exempel utifrån vad varan kostar
•säljaren har låtit bli att berätta för dig om fel av mer allvarlig karaktär som hen kände till
Allmänna reklamationsnämnden prövar inga tvister om du köpt en vara eller tjänst av en privatperson. Om du får problem med varan efter köpet och du och säljaren inte kommer överens, kan du kontakta tingsrätten.
Att tingsrätten skulle ta ärendet håller jag för osannolikt.
En annan sak att beakta är skillnaden mellan att du köper tillbaka apparaten för ett överenskommet pris kontra att det tidigare köpet hävs. Fråga honom om han anser att han är ägare till apparaten. Du har i så fall möjlighet att köpa tillbaka apparaten och i så fall till det pris du bestämmer. Lite brum i en kanal fanns det i de flesta NAD 3020 på sin tid. Det kan bero på kablar andra apparater i hans ljudkedja eller jordfel i hans kedja.
Ju mer jag funderar på saken desto mer tror jag att du ger honom följande förslag. Eftersom du inte känns vid det fel han påstår apparaten ha men du kan inte veta om det varit ett latent fel som i transport eller av hans handhavande kunnat framkomma, så är ditt förslag att han lämnar in apparaten och gör en felsökning med reparation. Då kan du säga att du kan stå för 500 kr för reparation. Du kan till och med skicka 500 kr direkt för reparation. Det bör ske en skriftlig överenskommelse där det dessutom står en friskrivning som gäller allt anspråk från hans sida på dig och från din sida på honom. Han kanske lagar den själv eller det var inget fel eller att han sålt den vidare för 4000 kr.
Tippar att han tar det och du har pröjsat 500 spänn för din sinnesro. Du använder ordet sinnesro. I princip betyder det att du inte har ro i ditt sinne d v s samvetskval. I klartext du vet att du felat men vill göra rätt för dig. Om du istället använder orden för att få lugn och ro eller slippa hans tjat så kan visa din goda vilja och tillmötesgå hans krav trots att du inte behöver göra det eftersom apparaten är helt ok, åtminstone var då du sålde den. Det kan vara så att han anser att du har dåligt samvete eftersom du vet att du sålt en trasig apparat och du nu för att lätta ditt dåliga samvete har kommit överens med honom att köpa tillbaka apparaten.
Se till att komma överens. Genom att bidra med 500 kr för reparation så har du visat god vilja utan att det finns giltigt skäl från din sida sett. Tar han 500 kr, så var glad. Tar han inte det, så har du gjort ett tappert försök och han har inget case överhuvudtaget.
Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.