Hörlursförsvagare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Anton82
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-01-20

Hörlursförsvagare

Inläggav Anton82 » 2019-01-21 09:51

Jag brukar lyssna med hörlurar genom min Rega Fono Mini A2D. Problemet är att volymen blir för hög så jag får ont i öronen.

Finns det något sätt att sänka volymen som inte påverkar ljudkvaliteten och inte innebär att jag måste köpa en dyr hörlursförsförstärkare?

Tack på förhand
/Anton

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav Morello » 2019-01-21 11:05

Nej, det går nog inte med mindre än att du bygger om apparaten.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-01-21 11:33

Anton82 skrev:Jag brukar lyssna med hörlurar genom min Rega Fono Mini A2D. Problemet är att volymen blir för hög så jag får ont i öronen.

Finns det något sätt att sänka volymen som inte påverkar ljudkvaliteten och inte innebär att jag måste köpa en dyr hörlursförsförstärkare?

Tack på förhand
/Anton


Apparaten har ju inte ens hörlursutgång. Beskriv hur du har kopplat, för det går inte att förstå hur du kopplat. Den är inte gjord för att ansluta hörlurar direkt till (olämplig utspänning och utimpedans).

Förslagsvis kan du ansluta via USB till en dator och ställa in volymen från dagens ljudkort/hörlursuttag.
Det finns en gainratt på apparaten som du kan prova att skruva på också, den är förmodligen mestadels för att få lagom ljudnivå hos A/D-omvandlingen.
//Johan Lindroos

Anton82
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-01-20

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav Anton82 » 2019-01-21 11:39

Tack för svaren!

Jag har bara använt en vanlig adapterkabel 3,5 mm-hona till RCA och satt i hörlurarna i den.

Det finns en ratt men, som du misstänker, verkar den bara påverka ljudet i usb-utgången.

Anton82
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-01-20

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav Anton82 » 2019-01-21 11:45

Jag har en vanlig förstärkare också. Den funkar bra att lyssna i högtalare. Men den har ingen hörlursutgång utan bara line out.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav bomellberg » 2019-01-21 11:50

Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Anton82
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-01-20

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav Anton82 » 2019-01-21 12:36



Tack för förslag! Tittade lite på en sån lösning, men blir lite fundersam hur det påverkar ljudet.
Jag behöver inget superljud. Men jag har en Rega planar 1 och en Rega phono mini a2d och vill inte att ljudet ska försämras utifrån det.

Anton82
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-01-20

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav Anton82 » 2019-01-22 10:28

Är det någon som vet hur en förlängningssladd med (analog) volymkontroll påverkar ljudet? Har sett att det finns i olika prisklasser.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav STDI » 2019-01-22 10:48

Anton82 skrev:Är det någon som vet hur en förlängningssladd med (analog) volymkontroll påverkar ljudet? Har sett att det finns i olika prisklasser.

Jag vet inte. Annat än att det påverkar ljudnivån beroende på hur du justerar. Och det är det du behöver. Och därför skulle jag inte tveka det minsta att testa en lösning för 100 kr. Speciellt inte eftersom du inte har någon möjlighet att justera nivån alls nu.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav goat76 » 2019-01-22 11:03

Anton82 skrev:Är det någon som vet hur en förlängningssladd med (analog) volymkontroll påverkar ljudet? Har sett att det finns i olika prisklasser.


Det du behöver är en extern hörlursförstärkare, inget annat.
Med en sån där sladd kan du visserligen begränsa volymen men det kommer fortfarande vara en opassande stark insignal för hörlurslyssning och kommer ändå låta illa, vilket Johan Lindroos påpekade när han nämde olämplig utspänning och utimpendans.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-01-22 12:14

Anton82 skrev:Tack för svaren!

Jag har bara använt en vanlig adapterkabel 3,5 mm-hona till RCA och satt i hörlurarna i den.

Det finns en ratt men, som du misstänker, verkar den bara påverka ljudet i usb-utgången.


Men du har väl en vanlig dator? (annars hade ju just den bukern du köpt varit meningslös)
Då kan du ju lyssna med hörlurar via datorns ljudkort (som jag skrev tidigare). Har du provat det, eller är det något du inte tycker är bra? Fördelen är att du slipper köpa konstiga dämpsatser/adaptrar eller burkar.
//Johan Lindroos

Anton82
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-01-20

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav Anton82 » 2019-01-22 13:03

Min dator är lite svajig. Har försökt koppla till surfplattan (android), men det verkar inte funka.

Jag förstår inte riktigt detta med olämplig utspänning mm, men jag är inte så teknisk.

Verkar ändå som slutsatsen blir att det mest korrekta är att införskaffa en vettig förstärkare.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav Perfector » 2019-01-22 14:26

Anton82 skrev:Min dator är lite svajig. Har försökt koppla till surfplattan (android), men det verkar inte funka.

Jag förstår inte riktigt detta med olämplig utspänning mm, men jag är inte så teknisk.

Verkar ändå som slutsatsen blir att det mest korrekta är att införskaffa en vettig förstärkare.

Ett par jättebilliga lurar med inbyggd volymkontroll i sladden tycker jag verkar både enklare och billigare.
då får du svart på vitt om det alls fungerar och kan då köpa en förlängning till dina egna lurar och ha volymkontrollen där.
Annars blir det nog en egen förstärkare till lurarna.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-22 15:54

Anton82 skrev:Jag förstår inte riktigt detta med olämplig utspänning mm, men jag är inte så teknisk.



Det är ju där skon klämmer. Den där Rega Fono Mini A2D har som påpekats ingen utgång för hörlurar. Beroende på vilka hörlurar du har kan drivning blir helknas. Du har nu anslutit lurarna till en linjeutgång, den kopplas normalt sett till linjeingång på en förstärkare. I förstärkaren sker sedan volymkontroll och annat. Om förstärkaren saknar utgång till hörlur kan man skaffa en separat hörlursförstärkare, till vilken du kopplar Rega Fono Mini A2D (om det är den du vill lyssna igenom). Rega ahr hörlursförstärkare också men de är inte direkt billiga. Lösningen med en volymkontroll på sladden KAN vara en dålig lösning beroende på vilka lurar du har.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav Emanuelgbg » 2019-01-22 16:23


Anton82
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-01-20

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav Anton82 » 2019-01-22 17:12

Hm.... Hur märker man om det är en dålig lösning med volymkontroll. Är det bara att lyssna eller kan det vara skadligt på något sätt?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-01-22 17:20

Anton82 skrev:Min dator är lite svajig. Har försökt koppla till surfplattan (android), men det verkar inte funka.

Jag förstår inte riktigt detta med olämplig utspänning mm, men jag är inte så teknisk.

Verkar ändå som slutsatsen blir att det mest korrekta är att införskaffa en vettig förstärkare.


Jag bara undrar; varför köpte du då just denna burk? Jag menar, det verkar som om du inte har behov av A/D-omvandlingen, då finns det ju andra RIAA-steg som säkerligen är billigare och likvärdiga i prestanda eftersom de saknar A/D-kretsar (inkl. USB, etc).

I övrigt funkar det såklart med en dämpsats, däremot kan det bli lite annan frekvensgång beroende på vilken utimpedans det är hos analogutgången på Regaburken, men skit samma kanske?! Hörlurar är liksom skit ändå "per definition".
//Johan Lindroos

Anton82
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-01-20

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav Anton82 » 2019-01-22 17:36

Nej, det stämmer att det inte var för usb-utgången jag köpte den. Jag kollade en del recensioner och den verkade höra till de bästa i den prisklassen.

Men, om jag förstått rätt, problemet med att använda hörlurar direkt från burken är att ljudet kan bli taskig? Eller kan något tex gå sönder?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hörlursförsvagare

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-22 19:12

Inget går sönder men linjeutgången kan vara en opassande drivare av hörlurar.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster