Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav gflar » 2019-05-03 18:56

Laddade ner till W10:an men micens kalibreringsfil kändes inte igen, och gick inte att ladda ner.
Installerade gamla ARC igen, och då funkade micen.
Var i kontakt med supporten på FB och chattade, dom rapporterar till "softwaregubbarna"

Testade sen med min Macmini, och då funkade det :)
Verkar vara en rejäl uppgradering gentemot gamla ARC, mer funktioner i bassmanagement.
Får testa mer senare, men det verkar lovande.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-05-03 21:27

gflar skrev:Laddade ner till W10:an men micens kalibreringsfil kändes inte igen, och gick inte att ladda ner.
Installerade gamla ARC igen, och då funkade micen.
Var i kontakt med supporten på FB och chattade, dom rapporterar till "softwaregubbarna"

Testade sen med min Macmini, och då funkade det :)
Verkar vara en rejäl uppgradering gentemot gamla ARC, mer funktioner i bassmanagement.
Får testa mer senare, men det verkar lovande.


Jag fick också problem, saknades någon modul som fick programmet att krascha, hittade inte var jag kunde lägga en gammal kalibreringsfil... tror det var visual c++ 2013 runtime som saknades.

Var inte överdrivet imponerad över programmet, först valde man receiver i princip högst upp till vänster, när den var vald skulle man klicka ok längst ner till höger, funkade inte att taba mellan knapparna. Sådär smidigt när man sitter på huk med laptopen i knät med den lilla touchpaden. Annars verkade det funka rätt bra, gick ställa hur högt i frekvens man ville kompensera och lite kurvform. Verkar dock inte gå att bara göra en enkel notch utan programmet ska hantera alla toppar och dalar. Men efter dagens kalibrering är jag inte längre helt övertygad om att ARC av är bäst, låter bra även med det på, behöver lyssna och jämföra lite.

Hade lite glapp i mic-kabeln vilket resulterade i programkrach och att börja om helt från början 4 gånger.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-05-05 15:44

Var lite stressad när jag svarade sist, ska försöka utveckla mig.

Jag fick också problem vid installationen av ARC Genesis, eller rättare sagt att jag inte hade någon kalibreringsfil och inte gick att hämta. På Windows 7 fick jag meddelandet att MSVCR120.dll saknades. Efter att jag sökt på vad detta var visade det sig vara Visual C++ och Visual C++ Redistributable Package 2013 som gav google-träff på https://www.microsoft.com/en-us/downloa ... x?id=40784 efter installation av vcredist_x64.exe kunde jag ladda ner min kalibreringsfil genom ARC Genesis.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav genstruktur » 2019-05-11 10:22

Hur går det med nya ARC? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-05-11 11:20

Fungerade hyfsat bra, kraschade ett par gånger pga lite glapp i USB till micen, då fick man börja om från början. Lite omständigt då dialogrutorna i processen har "nästaknapparna" så långt ifrån varandra man kan komma och likt nya Windows och windowsprogran generellt verkar det inte gå att styra från tangentbordet. Först är val av typ av mätning längst upp till vänster, när man valt kommer en fråga om bekräftelse på valet, längst ner till höger, lite omständigt när man kör laptop i handen...

Det går nu ställa lite target men inte vad jag kunde se EQa själv med en notch eller så.

För mig är det inte så stor skillnad av eller på, liten liten fördel att ha ARC av tycker jag. Fått rummet uppmätt av Ino akustik och Öhman tyckte det var typ det bästa han sett. Jag frågade om det var något jag borde göra men det var det inte, så jag behåller ARC av.

Jag har en dipp vid 200Hz pga mätfel, reflektion från soffan, denna är förväntad och behandlas enligt Öhman i hjärnan, ARC kompenserar för detta mätfel, så helt rätt verkar den inte göra, det borde ju vara ett ganska vanligt scenario och kanske skulle lösas med en dialogruta innan det EQas.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav genstruktur » 2019-05-12 15:06

JonasW skrev:Kan rekommendera NAD 758v3 om man inte behöver OSD och en massa finesser. Den är väldigt barskrapad och enkel.
Men ljudet är det inget fel på och Dirac 2.0 gör underverk för ljudet. Man kan enkelt skapa sin egna targetcurves eller ladda in färdiga. Man kan även använda olika kurvor på olika högtalare, helt skippa behandling på en högtalare eller begränsa frekvensområdet man ska göra ingrepp på. Begränsningen kan flyttas nedåt samt uppåt. Vill man finlira kan man sätta in fler ingreppspunkter är Dirac själv satt ut.

Det är alltså helt fritt att leka runt. På NAD:en finns det även tre minnesplatsen så man kan snabbt byta mellan olika kurvor för att jämföra. Mätningarna kan göras för en enkel sittplats eller flera.

Körde även Audyessy XT32 tidigare och nackdelen då var precis som fler upptäckt ovan, att de siktade på en nästan helt spikrak frekvensgång. Blev basfattigt och lite vasst i diskantområdet.
Nu har man på senare år utvecklat detta och ger nu användarna målkurvor att använda istället, vilket lär göra av sig rejält.


Går det att låta Dirac endast göra justeringar under låt säga 80 Hz, eller manuellt bara justera en peak, med NAD 758v3?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav JonasW » 2019-05-14 06:45

genstruktur skrev:
JonasW skrev:Kan rekommendera NAD 758v3 om man inte behöver OSD och en massa finesser. Den är väldigt barskrapad och enkel.
Men ljudet är det inget fel på och Dirac 2.0 gör underverk för ljudet. Man kan enkelt skapa sin egna targetcurves eller ladda in färdiga. Man kan även använda olika kurvor på olika högtalare, helt skippa behandling på en högtalare eller begränsa frekvensområdet man ska göra ingrepp på. Begränsningen kan flyttas nedåt samt uppåt. Vill man finlira kan man sätta in fler ingreppspunkter är Dirac själv satt ut.

Det är alltså helt fritt att leka runt. På NAD:en finns det även tre minnesplatsen så man kan snabbt byta mellan olika kurvor för att jämföra. Mätningarna kan göras för en enkel sittplats eller flera.

Körde även Audyessy XT32 tidigare och nackdelen då var precis som fler upptäckt ovan, att de siktade på en nästan helt spikrak frekvensgång. Blev basfattigt och lite vasst i diskantområdet.
Nu har man på senare år utvecklat detta och ger nu användarna målkurvor att använda istället, vilket lär göra av sig rejält.


Går det att låta Dirac endast göra justeringar under låt säga 80 Hz, eller manuellt bara justera en peak, med NAD 758v3?


Du kan göra justeringar under en gräns du själv bestämmer.
Har du Dirac som följer med NAD så är det upp till 500Hz du kan flytta denna gräns. Med fulla versionen som går att köpa till så blir det fullregister.

Tror även man kan flytta upp nedre gränsen om man vill låta bli ett område nedåt med.

Tror inte man kan plocka bara en peak.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav genstruktur » 2019-05-14 08:55

JonasW skrev:
genstruktur skrev:
JonasW skrev:Kan rekommendera NAD 758v3 om man inte behöver OSD och en massa finesser. Den är väldigt barskrapad och enkel.
Men ljudet är det inget fel på och Dirac 2.0 gör underverk för ljudet. Man kan enkelt skapa sin egna targetcurves eller ladda in färdiga. Man kan även använda olika kurvor på olika högtalare, helt skippa behandling på en högtalare eller begränsa frekvensområdet man ska göra ingrepp på. Begränsningen kan flyttas nedåt samt uppåt. Vill man finlira kan man sätta in fler ingreppspunkter är Dirac själv satt ut.

Det är alltså helt fritt att leka runt. På NAD:en finns det även tre minnesplatsen så man kan snabbt byta mellan olika kurvor för att jämföra. Mätningarna kan göras för en enkel sittplats eller flera.

Körde även Audyessy XT32 tidigare och nackdelen då var precis som fler upptäckt ovan, att de siktade på en nästan helt spikrak frekvensgång. Blev basfattigt och lite vasst i diskantområdet.
Nu har man på senare år utvecklat detta och ger nu användarna målkurvor att använda istället, vilket lär göra av sig rejält.


Går det att låta Dirac endast göra justeringar under låt säga 80 Hz, eller manuellt bara justera en peak, med NAD 758v3?


Du kan göra justeringar under en gräns du själv bestämmer.
Har du Dirac som följer med NAD så är det upp till 500Hz du kan flytta denna gräns. Med fulla versionen som går att köpa till så blir det fullregister.

Tror även man kan flytta upp nedre gränsen om man vill låta bli ett område nedåt med.

Tror inte man kan plocka bara en peak.


Tack för svar! :)

Låter ju bra på så sätt! Har svårt att se att jag skulle vilja använda Dirac högre upp än 500Hz, antagligen inte över 100Hz ens. Men lite synd det där att nästan ingen tillverkare låter en själv bara justera en peak manuellt. Varför är det så undrar man?

Jag är rätt sugen på att prova en NAD 758v3 men det där med endast 3 HDMI ut skaver. HDMI-växel kommer säkerligen leda till strul. Och lägga 28k på storebrorsan för att få fler HDMI ut känns lite dyrt :P .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster