Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1322
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Mirage » 2019-02-13 23:53

Frisk skrev:
landa skrev:Ligger en MRX 720 till salu på blocket just nu.


Jag såg den och är lite sugen. Får kanske slå en signal i morgon. Som uppdatering just nu är nog att jag inte köper någon av de angivna i rubriken nya, alla har för många år på nacken för att betala såpass mycket för, kanske en begagnad 720 ändå är intressant. Just nu köpte jag en begagnad 7.1- försäkrade vilken gjorde en del skillnad i ljudet, det hade jag egentligen inte räknat med. Det tråkiga är att jag inte får 4k genom den... tanken med köpet var att den har ett gäng slutsteg som senare går använda till en processor, eller kanaler utan förstärkare i en MRX 720.


Såg just att den är såld. Blev den din Frisk? :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-02-14 00:08

Mirage skrev:
Frisk skrev:
landa skrev:Ligger en MRX 720 till salu på blocket just nu.


Jag såg den och är lite sugen. Får kanske slå en signal i morgon. Som uppdatering just nu är nog att jag inte köper någon av de angivna i rubriken nya, alla har för många år på nacken för att betala såpass mycket för, kanske en begagnad 720 ändå är intressant. Just nu köpte jag en begagnad 7.1- försäkrade vilken gjorde en del skillnad i ljudet, det hade jag egentligen inte räknat med. Det tråkiga är att jag inte får 4k genom den... tanken med köpet var att den har ett gäng slutsteg som senare går använda till en processor, eller kanaler utan förstärkare i en MRX 720.


Såg just att den är såld. Blev den din Frisk? :)

Blev inte det. Var lite budgivning och jag var på väg att köpa den men blev överbjuden. Var nog egentligen bra, på ett sätt känns det dumt att investera i elektronik när högtalarna inte är på plats, den har ändå 3 år på nacken, när jag fått tummen ur och fått upp högtalare är nästa modell ute och den har tappat ännu mer i värde... jag ska nog hålla kvar min plan och bygga klart först, men det är klart, kommer det ett bra erbjudande på vägen kanske jag slår till...
Den gick för 18k.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1322
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Mirage » 2019-02-14 14:09

OK, det låter vettigt. Kan ju ta sin tid innan allt annat är på plats, och det lär inte blir så stor skillnad på vilka kablar du ska dra till en punkt beroende på vilken förstärkare du till slut väljer. Det är som sagt den del som blir "gammal" först, så det skadar inte att vänta med det inköpet.

Själv kör jag på min Meridian från 2004, visserligen uppgraderade med HDMI-enhet från 2011. Så länge det inte blir fler kanaler än 5.1 hos mig så tror jag inte att jag har så mycket att vinna på att byta. Det lockar med fler kanaler, men jag vet inte om jag kan få det att funka i mitt rum.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5129
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav dewpo » 2019-02-15 12:54

Mirage skrev:Han som hjälpte mig ställa in var allmänt skeptisk till automatisk rumskalibrering, och det verkar som att du inte har några bättre erfarenheter. Om jag inte minns fel så går Meridians EQ bara upp till 250 Hz. Han som ställde in tyckte dock att man ändå inte skulle använda EQ högre än så, då det var mycket annat som påverkade ljudet vi högre frekvenser. Han menade att det räckte att man flyttade sig i soffan så skulle det mäta annorlunda, vilket då kunde leda till att det bara var en plats som lät bra om man använde EQ högre upp.

I praktiken blev det dock bara ingrepp upp till 95 Hz i de främre högtalarna, och 113 Hz i en bak. Kanske lite utanför ämnet här, men jag länkar in en bild från min tråd på hur det ser ut.

Det är bara filtren för L och R som är framtagna och inlagda manuellt. De övriga är tagna från en automatisk kalibrering och sen inlagda manuellt i denna profil. Delning mot subben sker vid 80 Hz, ändå krävdes alltså rätt kraftig dämpning runt såväl 80 som 40 Hz.

Jag går dock och har en förhoppning om att system som ARC och Dirac Live ska vara så bra att man kan använda dem på allvar, och inte behöver ta hem någon som mäter och ställer in manuellt den dagen jag byter försteg. Men det är kanske en utopi...?


:idea: Jag tycker REW´s funktion att beräkna EQ fungerar bra om man sätter förnuftiga mål kurvor.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1322
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Mirage » 2019-02-15 15:28

Tack för tipset! Jag har sett att det är ett program som många använder, så det vore kanske inte fel att skaffa ett sådant och en bra mikrofon.

Som jag nämnde ovan så känns det inte aktuellt med flera kanaler för dagen och då blir det inget byte av försteg heller, så jag klarar mig ett tag till. :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-03-08 00:12

Det blev en MRX 720 idag... billigare än den jag inte fick, kanske tur när det dyker upp två nästan precis samtidigt på blocket, då ska väl bara uppföljaren presenteras till helgen då... hoppas detta kan få mig att sätta lite fart på rummet!

Ännu inte hunnit/orkat koppla in och lyssna.

Gillar ju annars NADs koncept, känns helt rätt att kunna byta moduler, korkat att skrota strömförsörjning effekttransistorer kondensatorer och andra åldringsbeständiga komponenter bara för en processor blivit gammal eller Sony hittar på någon ny skit med HDMI så man inte får spela upp nytt material trots att hårdvaran egentligen är kapabel.

Såg också det dök upp en Arxam AVR550 idag, men kändes väldig högt prissatt.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1322
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Mirage » 2019-03-08 08:52

Kul, ska bli spännande att höra vad du tycker om den! Det blir till att jobba på med högtalarna nu då! :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5069
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav genstruktur » 2019-03-08 16:26

Frisk skrev:Det blev en MRX 720 idag... billigare än den jag inte fick, kanske tur när det dyker upp två nästan precis samtidigt på blocket, då ska väl bara uppföljaren presenteras till helgen då... hoppas detta kan få mig att sätta lite fart på rummet!

Ännu inte hunnit/orkat koppla in och lyssna.

Gillar ju annars NADs koncept, känns helt rätt att kunna byta moduler, korkat att skrota strömförsörjning effekttransistorer kondensatorer och andra åldringsbeständiga komponenter bara för en processor blivit gammal eller Sony hittar på någon ny skit med HDMI så man inte får spela upp nytt material trots att hårdvaran egentligen är kapabel.

Såg också det dök upp en Arxam AVR550 idag, men kändes väldig högt prissatt.


Kul!
Ja återkoppla gärna! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav landa » 2019-03-08 16:52


Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-03-11 19:41

Dags för lite återkoppling, kommer dela upp det lite, dels orkar jag inte skriva allt på en gång och framförallt kommer ingen orka läsa.

Jag kom hem ganska sent och fick aldrig tillfälle att testa receivern vid affären, hade inte tid att åka ända till säljaren så han var så snäll att han åkte och mötte upp mig, väldigt vänligt!

Började i alla fall med att koppla in receivern på elnätet, det första jag reagerade på var den blinkande on-knappen, varför envisas med för långsamt PWMade LEDs? Dessutom blå. Kändes billigt. Dessutom sitter on-knappen nere till höger, brukar de inte sitta i mitten till vänster?

Kopplade ur nyligen införskaffade onkyon och kopplade in nya, tyckte jag fått onkyon helt utan sus och brum efter senaste genomgången, nu kom ett högt ljud från basarna igen. Visade sig är kabeln till CR80es gått isär. Efter lite vändande av kontakter var det tyst igen, men inte riktigt lika tyst som med onkyo, tror jag. Tysta partier i låtar upplevs knäpptyst och hör inget från soffan så kan vara inbillning. Fasvände kabeln till ena slutsteget jämfört med tidigare, det var oväntat, undra om jag kan få det sista genom att vända ytterligare någon kabel.

Det låter mycket fint men lyssningsintryck kommer sen. Streamar musik via Nvidia shield tv men insåg att den omsamplar 44.1 kHz till 48kHz. Kom på att receivern ju har DTS playFi. Kopplade upp på nätverket och installerade appen, ingen musik!? Just ja, visar bara musik till "betrodda enheter" la till receiverns IP och MAC, fortfarande inget? Startade om uppdaterade och trasslade, inget. Läste lite på nätet, tydligen var det min telefon som skulle vara betrodd!? Skickas från NASen till telefonen och till receivern, känns mycket korkat då både NAS och receiver sitter trådat, det gör inte telefonen. Klarade inte heller DSF/DSD-format. DTS playFi får 1 av 5 i betyg, men var på inget sätt en funktion som var avgörande i valet. Yamaha MusicCast är trots allt väldigt bekvämt och en fungerande funktion hade nog kunnat användas. Nu blir det är hitta streaminglösning för musik som hanterar 44.1kHz, en raspberry pi blir första försöket.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5069
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav genstruktur » 2019-03-11 20:26

Kul att läsa om dina intryck. En frisk fläkt! ;)

Blå lysdiod är ett gissel. Signalerar inte alls ok, bra, mys eller annat trevligt tycker jag. Grönt är skönt!

Streamar musik via Nvidia shield tv men insåg att den omsamplar 44.1 kHz till 48kHz

Hold your horses lite! Jag har också en Nvidia shield som jag ibland kör spotify på. Ibland kör jag genom min reciever. Har du lust att utveckla det där lite för en som inte riktigt hänger med? (jo jag vet off topic men vi är väl ändå på faktiskt? :))
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-03-11 21:09

Insåg efter jag skrivit att jag kanske var lite hård mot DTS PlayFi, jag tänkte det som en funktion för mig att ha och spela från hemma, då är den inte alls vad jag tänkt mig. Men tänker jag istället att jag lägger till receivern till det trådlösa gästnätet går det ju vid besök att spela musik med bra kvalité från gästernas telefon och streamingtjänster, det går streama från vad man har på mobilen, tror jag, om någon kör Spotify en annan Tidal etc. Där finns det en poäng, men att spela upp från egen NAS, nja.
Samtidigt kräver den DTS- appen som likt många appar idag var i mitt tycke alldeles för stor. Men kan vara en lösning om man umgås flera och jämför och spelar olika musik från egna källor.

genstruktur skrev:Kul att läsa om dina intryck. En frisk fläkt! ;)

Blå lysdiod är ett gissel. Signalerar inte alls ok, bra, mys eller annat trevligt tycker jag. Grönt är skönt!

Streamar musik via Nvidia shield tv men insåg att den omsamplar 44.1 kHz till 48kHz

Hold your horses lite! Jag har också en Nvidia shield som jag ibland kör spotify på. Ibland kör jag genom min reciever. Har du lust att utveckla det där lite för en som inte riktigt hänger med? (jo jag vet off topic men vi är väl ändå på faktiskt? :))


De har fått till den blå färgen helt ok, för att vara blå, men irriterande att den blinkar. Nu har jag elektroniken bakom mig så ingen större fara för mig, men en i mitt tycke negativ sak.

Receivern kan visa info på vad den tar emot, stod 48kHz när jag spelade en vanlig FLAC rippad från CD. Började läsa lite och insåg vad jag egentligen redan visste men förträngt. "Nyare" versioner av Android samplar om allt som är lägre än 48kHz till 48kHz och det verkar inte finnas någon riktigt enkel lösning till att ändra på det, insett att jag haft samma problem med telefonen men där inte riktigt orkat bry mig.
Har man en rootad enhet verkar det finnas en konfig-fil att justera i för att undvika omsamplingen. Nu låter det förbaskat bra ändå, men blir ju nyfiken på om det egentligen borde låta ännu bättre.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav landa » 2019-03-11 22:15

Men har du använt arc2?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5069
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav genstruktur » 2019-03-12 17:32

Frisk skrev:Insåg efter jag skrivit att jag kanske var lite hård mot DTS PlayFi, jag tänkte det som en funktion för mig att ha och spela från hemma, då är den inte alls vad jag tänkt mig. Men tänker jag istället att jag lägger till receivern till det trådlösa gästnätet går det ju vid besök att spela musik med bra kvalité från gästernas telefon och streamingtjänster, det går streama från vad man har på mobilen, tror jag, om någon kör Spotify en annan Tidal etc. Där finns det en poäng, men att spela upp från egen NAS, nja.
Samtidigt kräver den DTS- appen som likt många appar idag var i mitt tycke alldeles för stor. Men kan vara en lösning om man umgås flera och jämför och spelar olika musik från egna källor.

genstruktur skrev:Kul att läsa om dina intryck. En frisk fläkt! ;)

Blå lysdiod är ett gissel. Signalerar inte alls ok, bra, mys eller annat trevligt tycker jag. Grönt är skönt!

Streamar musik via Nvidia shield tv men insåg att den omsamplar 44.1 kHz till 48kHz

Hold your horses lite! Jag har också en Nvidia shield som jag ibland kör spotify på. Ibland kör jag genom min reciever. Har du lust att utveckla det där lite för en som inte riktigt hänger med? (jo jag vet off topic men vi är väl ändå på faktiskt? :))


De har fått till den blå färgen helt ok, för att vara blå, men irriterande att den blinkar. Nu har jag elektroniken bakom mig så ingen större fara för mig, men en i mitt tycke negativ sak.

Receivern kan visa info på vad den tar emot, stod 48kHz när jag spelade en vanlig FLAC rippad från CD. Började läsa lite och insåg vad jag egentligen redan visste men förträngt. "Nyare" versioner av Android samplar om allt som är lägre än 48kHz till 48kHz och det verkar inte finnas någon riktigt enkel lösning till att ändra på det, insett att jag haft samma problem med telefonen men där inte riktigt orkat bry mig.
Har man en rootad enhet verkar det finnas en konfig-fil att justera i för att undvika omsamplingen. Nu låter det förbaskat bra ändå, men blir ju nyfiken på om det egentligen borde låta ännu bättre.


Blinkar den ständigt när den är på alltså?

Flac spelar jag sällan på min Nvidia Shield faktiskt. Spotify låter bra tycker jag och även så via min reciever. Men skall det finspelas kör jag cd :o
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-03-12 21:23

Jag har inte kommit till ARC än, lite mer att fixa i rummet, två basmoduler som inte är inkopplade, har dessutom ganska bra rum. Kommer sannolikt testa någon gång, men blir kanske först i och med nästa version som kommer nu när som helst.

Blinkar är kanske en definitionsfråga, den blinkar i uppskattningsvis 100 hz, ungefär som en vanlig LED-lampa flyttar jag blicken ser jag det direkt. Skulle för min del vara helt ohållbart om den stod vid bilden, under en TV eller så. Som den står idag spelar det ingen roll.

En ny raspberry pi kom med posten idag, slängde in Volumio. Spelar via webinterface men finns plugin att visa bild även ut från pi'en. Gick mycket fort att komma igång med. Omsamplar inte. Sen ska inte en korrekt omsampling från 44.1 -> 48kHz idag vara hörbar, mycket nöjd med ljudet från shielden, men känns ju bra att det är rätt hela vägen.

Visserligen mycket nöjd med Yatzee till Kodi på shielden men kräver ju att kodi är igång etc. Volumio står alltid redo att spela.

Får se om pajen får ligga kvar eller används till annat. Skönt med en till då den första sköter nätverk och belysning, testar inte så gärna annat på den. Nu finns en att experimentera lite med ett par dagar eller så i alla fall. 3 b+ är billiga nu, kommer det en 4a på torsdag?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5069
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav genstruktur » 2019-03-14 10:40

Frisk skrev:Jag har inte kommit till ARC än, lite mer att fixa i rummet, två basmoduler som inte är inkopplade, har dessutom ganska bra rum. Kommer sannolikt testa någon gång, men blir kanske först i och med nästa version som kommer nu när som helst.

Blinkar är kanske en definitionsfråga, den blinkar i uppskattningsvis 100 hz, ungefär som en vanlig LED-lampa flyttar jag blicken ser jag det direkt. Skulle för min del vara helt ohållbart om den stod vid bilden, under en TV eller så. Som den står idag spelar det ingen roll.


Aha, då är jag med!

Ja det hade varit kul att höra lite intryck av ARC och receivern i övrigt - hur låter det? :)

Vad hade du innan?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-03-14 19:06

genstruktur skrev:Ja det hade varit kul att höra lite intryck av ARC och receivern i övrigt - hur låter det? :)

Vad hade du innan?

Det kommer det kommer. Ska försaka beskriva byten och ljudupplevelser i nästa uppdatering, ARC kommer kanske sen, om inte annat vore det intressant att se hur mätningen över rummet ser ut nu jämfört med IÖs mätning i kalt rum.
Gårdagen gick till annat och innan dess testade och jämförde och kanske mest strulade med Volumio. Ska försöka täcka in det lite också. Får se om det blir ikväll när barnet sover eller om jag ska försöka bygga en provisorisk hylla till sista basmodulen och försöka få den på plats...

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5069
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav genstruktur » 2019-03-14 20:41

Okej, vi väntar :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-03-18 23:48

Sådär... Börjar med lite bakgrund.

Hade väldigt länge en Yamaha RX-V795RDS som jag köpte någon gång under högstadiet, efter jag fick lite rabatt på Ljudia efter att ha praoat där, så den fick väl hänga med ungefär 20 år. Är av (Eller har varit?) uppfattningen att försteget gör väldigt lite för ljudet jämfört med annat.
I och med att Oppo slutade med Bluray-spelare slog jag till på en UDP 205, som visade sig inte gå att leverera, plötsligt stod jag med en del pengar "till godo" och fick även där ett ganska bra erbjudande. Började egentligen fundera på en processor, kanske en AVM60. Då saknade jag ju en del förstärkarkanaler. En Onkyo TX876 dök upp. Tänkte efter inköpet att jag inte hade bråttom till uppgradering och att jag egentligen skulle nöja mig med denna, den hade ändå lite mer effekt än Yamahan och hade ju dessutom moderniteter som HDMI etc.

I och med bytet till denna såg jag också över jordloopar en vända till och fick nästan helt tyst på brum och oljud från högtalarna, detta lyckades jag aldrig med med Yamahan (Även om jag med Yamahan inte heller kunde tycka mig höra något på lyssningsplats).
Det blev stor skillnad i ljudet med Onkyon, det blev ett annat lugn på något sätt. Dock har jag inte använt den länge nog att ge mer ingående omdöme om den.

Där dök MRX 720 olämpligt upp begagnad, eller ja, två stycken på kort tid varav jag fick den till hyfsat pris.

Utöver vad jag skrivit om den tidigare har några till tillkortakommanden visat sig, inget allvarligt, mest onödigt.
Det är ett visst transformatorbrum i receivern, det har jag inte haft i någon av de två tidigare, det är väl dock eventuellt en teknisk svårighet.
Displayen sitter ganska långt in i fönstret. Receivern står bakom lyssningsplats så går inte se inställd volym från lyssningsplats pga att den delen av displayen inte syns.
Knappbelysningne är knallvit och brutalt stark. Fjärrkontrollen är starkt bländande i ett ordentligt nedsläckt rum. Dessutom sitter knappen för knappbelysning mitt på fjärren inklämd mellan massa andra knappar, det är inte intuitivt att hitta den där, dock är det ju en sak man lär sig fort.
Trots DAC som klarar SACD-format saknar receivern möjlighet att direktkoda DSD eller SACD över HDMI. Det krävs att källan PCM-kodar signalen först. Tveksamt om det är hörbart, men trist. Orsaken till inkompatibilitet är för att deras signalbehandling bara fungerar på PCM.

Så nu till det positiva.
Det känns som en seriös produkt och ingen leksak. Inte massa animationer, inte 98 ljudprogram att låta som i en kloak, kyrka, badhus eller annat märkligt. Rätt av en ganska ren musikförmedlare.
Jag kan inte svara med säkerhet mot Onkyon men jämfört med Yamahan har det definitivt hänt något med ljudet, det finns ett lugn som inte funnits tidigare jag upplever också bättre djup och höjd mot tidigare. Det är definitivt större skillnad än jag trott det skulle vara.

Jag har även hunnit experimentera lite med ARC2 idag. Tyckte det såg konstigt ut, lite bas under 50Hz, jag som tyckte det blev så mycket bas med 2 basmoduler till, hade jag helt enkelt haft väldigt lågt inställt tidigare?
Mätte flera gånger, började skruva på CR80es, ingen skillnad!? MEN slutsteget till basarna var ju avstängt. Skulle bara slölyssna på lite musik medan barnet sov middag.
Fortfarande samma resultat!? AHA slog ju om front till full range för ovanlighets skull.

Mätt lite, det var ju positivt, upptäckte att en lödning lossat till ena diskanten på ena A2, det måste varit när jag målade om dem, nu blev det åtgärdat.

Gjorde lite mätningar och vågade mig till slut på att ladda upp en i receivern. Tycker definitivt den låter sämre än utan ARC aktiverat. Dock insåg jag att den ställt mina frontar som small delad mot subwoofer, kanske inte skulle haft .1-kabeln ansluten i kalibreringen. i32s delad i externt filter mot Infra Y8 borde inte anses behöva delas mot något annat... Får justera och testa ladda upp igen. Bjuder på en mätning av rummet från ARC. Mätningen är gjord på 5 punker, de 3 bästa (av 4) i främre soffan och 2 av 4 i bakre soffan.
arc.jpg
arc.jpg (107.32 KiB) Visad 4444 gånger

Jag måst få lyssna lite mer innan jag kommer med fler lyssningsintryck.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-04-30 15:54

Mirage skrev:Läste just att Anthem släpper en ny version av ARC, som även ska kunna användas i deras äldre förstärkare.

https://www.soundandvision.com/content/ ... n-software


Ja, nu har dom inte många timmar på sig!
Bild

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav kneten » 2019-04-30 16:37

Du ska väl dela I32s och sub i CR80es-filtret med inställningen som "highpass" och i receivern säga att högtalarna är fullrange och no sub. Har du provat det?

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-04-30 17:13

kneten skrev:Du ska väl dela I32s och sub i CR80es-filtret med inställningen som "highpass" och i receivern säga att högtalarna är fullrange och no sub. Har du provat det?


Satte att de var full range men att jag hade sub (kopplade .1-ingången i CR80es), men verkar som ARC gjorde något helt knasigt av det. Delade frontarna mot .1 trots att CR80 satt i signalvägen och hade 8st 12" i botten på utgången till frontarna, borde räcka för att inte lägga basen i .1! Inte riktigt imponerad över den analysen. Har justerat kalibreringsfilen men inte laddat upp, låter mycket bättre med ARC av. Kanske ska testa igen, tänkte ta det i samband med uppdateringen jag räknat med skulle komma tidigare...

IÖ är inbokad för att justera in och slutmäta kan kanske testa mer efter det, om det tycks behövas något...

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav kneten » 2019-04-30 17:30

Det är en vetenskap att försöka ställa in allt rätt med så många variabler som finns. Ett IÖ-besök är inte helt fel. Du får nog till det efter besöket.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5069
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav genstruktur » 2019-05-01 08:15

Frisk skrev:
Mirage skrev:Läste just att Anthem släpper en ny version av ARC, som även ska kunna användas i deras äldre förstärkare.

https://www.soundandvision.com/content/ ... n-software


Ja, nu har dom inte många timmar på sig!
[ Bild ]


Kom den? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1627
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav gflar » 2019-05-01 08:52

genstruktur skrev:
Frisk skrev:
Mirage skrev:Läste just att Anthem släpper en ny version av ARC, som även ska kunna användas i deras äldre förstärkare.

https://www.soundandvision.com/content/ ... n-software


Ja, nu har dom inte många timmar på sig!
[ Bild ]


Kom den? :)


:?

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav landa » 2019-05-01 09:10

Mitt förslag är att du bara låter ARC kompensera upp till 1000 Hz.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav philipbtz » 2019-05-01 12:11

När jag kör Dirac här hemma brukar jag fixa från ca. 250-300Hz och neråt. Där fungerar det ganska så bra faktiskt.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1627
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav gflar » 2019-05-01 12:33

Saxat från FB
"Unfortunately we have encountered some last minute issues with ARC Genesis and this has caused the release to be delayed.
Our software engineers are working diligently to get these issues resolved as quickly as possible.
You can use this link to sign up to be notified as soon as the ARC Genesis is released: https://www.anthemav.com/support/arc-genesis.php
We appreciate your patience and apologise for any inconvenience."

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5069
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav genstruktur » 2019-05-01 17:51

gflar skrev:Saxat från FB
"Unfortunately we have encountered some last minute issues with ARC Genesis and this has caused the release to be delayed.
Our software engineers are working diligently to get these issues resolved as quickly as possible.
You can use this link to sign up to be notified as soon as the ARC Genesis is released: https://www.anthemav.com/support/arc-genesis.php
We appreciate your patience and apologise for any inconvenience."


Äsch! :cry:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Frisk » 2019-05-03 07:40

Inte sett att jag kan välja vilka frekvenser som ska justeras och bara justera i basen, men måste helt enkelt titta närmare då.

Nu finns i alla fall ARC Genesis tillgängligt sen några timmar, så kvällen och helgen är kanske räddad.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster