PMC twenty 5.22

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

PMC twenty 5.22

Inläggav Baffel » 2019-02-26 15:40

Jag vet att det är fel att fråga om andra högtalare än INO och Carlsson här på forumet (alla andra högtalare anses uppenbarligen vara rena rama skiten).

Nu har jag i alla fall möjlighet att köpa ett par PMC, till riktigt bra pris. Hur urusla anser ni dem är? Vad skulle ni ge för ett beg. par som är i fint skick och fungerar ? De kostar runt 35 000 kr nya. Skulle ni ge någon tusenlapp eller vad anser ni dem vara värda?
Senast redigerad av Baffel 2019-02-26 23:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: PCM twenty 5.22

Inläggav Morello » 2019-02-26 15:42

Trams, här pratar vi om alla möjliga högtalare - inklusive IKEA-burkar på senare tid.

PMC var väl för övrigt det som lät mest anständigt på Münchenmässan förra året.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: PCM twenty 5.22

Inläggav STDI » 2019-02-26 15:43

Baffel skrev:Jag vet att det är fel att fråga om andra högtalare än INO och Carlsson här på forumet (alla andra högtalare anses uppenbarligen vara rena rama skiten).
...

Fullständigt fel och bara onödigt provocerande.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: PCM twenty 5.22

Inläggav nuffe » 2019-02-26 15:45

Nja, väldigt många på detta forum använder andra högtalare än Ino o Carlsson.
Om ex. alla använde Ino vore det ju inte lika kul, även om det skulle låta väldigt bra hos de flesta....

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med lämpligt pris.

Henrik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: PCM twenty 5.22

Inläggav Baffel » 2019-02-26 15:51

Morello skrev:Trams, här pratar vi om alla möjliga högtalare - inklusive IKEA-burkar på senare tid.

PMC var väl för övrigt det som lät mest anständigt på Münchenmässan förra året.


Aha IKEA med. På denna sektion lyser ju tips och råd om köp av högtalare med sin frånvaro.

Tja PMC kan ju kanske vara något.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: PCM twenty 5.22

Inläggav Baffel » 2019-02-26 16:08

STDI skrev:
Baffel skrev:Jag vet att det är fel att fråga om andra högtalare än INO och Carlsson här på forumet (alla andra högtalare anses uppenbarligen vara rena rama skiten).
...

Fullständigt fel och bara onödigt provocerande.


Här på denna del av forumet tipsas det om allt möjligt men knappt inget om högtalare. Hur kommer det sig?

Vad har du själv för högtalare , by the way? :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: PCM twenty 5.22

Inläggav STDI » 2019-02-26 16:12

Baffel skrev:
STDI skrev:
Baffel skrev:Jag vet att det är fel att fråga om andra högtalare än INO och Carlsson här på forumet (alla andra högtalare anses uppenbarligen vara rena rama skiten).
...

Fullständigt fel och bara onödigt provocerande.


Här på denna del av forumet tipsas det om allt möjligt men knappt inget om högtalare. Hur kommer det sig?

Vad har du själv för högtalare , by the way? :)

Det ser du i min signatur. Jag har och har haft en del andra också. Jag skriver inte om så många andra men jag läser med intresse om alla andra märken. Och det finns mycket skrivet om alla möjliga märken.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: PCM twenty 5.22

Inläggav Baffel » 2019-02-26 17:42

STDI skrev:
Baffel skrev:
STDI skrev:Fullständigt fel och bara onödigt provocerande.


Här på denna del av forumet tipsas det om allt möjligt men knappt inget om högtalare. Hur kommer det sig?

Vad har du själv för högtalare , by the way? :)

Det ser du i min signatur. Jag har och har haft en del andra också. Jag skriver inte om så många andra men jag läser med intresse om alla andra märken. Och det finns mycket skrivet om alla möjliga märken.



Jag spetsade till det såklart. Betvivlar inte en sekund att INO och Carlsson är bland de yppersta.

Är bra sugen på OA 51. N. Får se. Har dock ett rejält bra pris på gång för PMCn. Skulle vara kul att få höra från någon som lyssnat på dem, kanske tom äger ett par. Jag läste en recension i HM där den lovordades. Bland de bästa stativarna i prisklassen, sas det. Jag får väl kolla om de säljs någonstans i Östergötland, så jag kan lyssna på dem.

Även här bra recension:

https://www.whathifi.com/pmc/twenty522/review

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: PCM twenty 5.22

Inläggav Cortado » 2019-02-26 18:03

Baffel skrev:Även här bra recension:

https://www.whathifi.com/pmc/twenty522/review


När du säger "bra" så kanske du menar "positiv" ? :)

Kikade lite snabbt på recensionen och såg bara subjektiv text. Slänger ur mig något subjektivt jag med då; tycker att det ofta antas att experter på en tidning måste ha "rätt" - vet vi hur deras audiogram ser ut, vet vi hur deras lyssningsrum ser ut, i vilken sinnesstämning var de i när de lyssnade etc.. många okända faktorer.

Där är ju Stereophile bättre som både lyssnar och mäter för att författa en recension som innehåller en del av båda.

Nu har jag alltså endast uttalat mig om själva recensionen.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: PCM twenty 5.22

Inläggav Baffel » 2019-02-26 18:13

Du har helt rätt Cortado.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: PCM twenty 5.22

Inläggav DVD-ai » 2019-02-26 18:39

Jag kan inte bidra så mycket, men jag har, lyssnat till ett pat PMC högtalare vid ett tillfälle och det lät klart anständigt.
Pga obekant rum och musik så kan jag inte säga så mycket mer än så :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: PCM twenty 5.22

Inläggav Fostex » 2019-02-26 20:13

Baffel, har du inte möjlighet att kolla med säljaren om du får chans till en provlyssning, kanske till och med hemma i ditt eget rum? Det är ju inte en så konstig förfrågan när det gäller att köpa något för, enligt de flesta, ganska mycket pengar. Det är ju inga 60-kilos golvhögtalare det handlar om heller. :)

Det är alltid lurigt att lyssna på andra när det är den inre referensen som gäller, det har åtminstone jag märkt vid ett oräkneligt antal tillfällen.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: PCM twenty 5.22

Inläggav Baffel » 2019-02-26 21:21

Skulle aldrig köpa utan provlyssning. Kan inte ta hem dem och testa , säljaren bor 30 mil från mig.

Egentligen är problemet att de är så ovanliga. Min gissning är att det kanske sålts typ 10 st av denna modell det senaste åren i Sverige. Köpa dem för X tusingar om man är hyfsat säker på att man kan sälja dem för ungefär samma X tusingar, om man känner för det (inom något år eller så) tja då är det nemas problems.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: PCM twenty 5.22

Inläggav RSG » 2019-02-26 21:36

Har hört ett ett par golvare från PMC och de var riktigt trevliga både i butik och här hemma, men det blev aldrig något köp då jag fick nys på något annat istället...
INO piP:s :mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: PCM twenty 5.22

Inläggav Baffel » 2019-02-26 21:47

Tackar för input Johan. Den första som hört på PMC på ett seriöst sätt (hemma dvs)

Har funderat lite mer nu. Detta är en så ovanlig modell. Jag börjar fatta varför säljaren är villig att gå ned rejält i pris för att bli av med dem. Mycket svårsålda. Enklare att köpa typ någon beg. Dynaudio (som jag gillar) där jag vet att jag sedan kan sälja dem och inte gå så mycket back (om jag känner för det).

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: PCM twenty 5.22

Inläggav Baffel » 2019-02-26 22:59

Lite pinsamt : PMC ska det vara.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: PCM twenty 5.22

Inläggav goat76 » 2019-02-26 23:20

Baffel skrev:Lite pinsamt : PMC ska det vara.


Jag tror du som skapare av tråden kan ändra rubriken om du trycker på redigera inlägg knappen i första inlägget.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav Baffel » 2019-02-26 23:29

Denna kväll. Ja , det kan jag göra. Nu gjort. Fina fisken att missa det uppenbara. Kruxet är är att rubriken i de som svarat är densamma innan jag ändrade.

Ungefär lika irriterande som att dra på med vanlig kaviar på äggmackan när man trodde det var dillkaviar.

Ang PMC. Vem vet , kanske synd på rara ärtor. Verkligheten är brutal.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-02-27 00:52

PMC är bra grejer!
Passar bra ihop med naim-stärkare

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav Fostex » 2019-02-27 16:29

Baffel skrev:Har funderat lite mer nu. Detta är en så ovanlig modell. Jag börjar fatta varför säljaren är villig att gå ned rejält i pris för att bli av med dem. Mycket svårsålda. Enklare att köpa typ någon beg. Dynaudio (som jag gillar) där jag vet att jag sedan kan sälja dem och inte gå så mycket back (om jag känner för det).


Jag hade resonerat som du, finns det inte möjlighet att provlyssna öht, och dessutom osäkerhet i om det går att få tillbaka pengarna, ja då är det kanske läge att passa på affären.

Nu vet jag inte var du bor, men modellen verkar säljas hos Lefflers i Norrköping och Ågrens Hifi i Göteborg. Där kanske det går att lyssna.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav goat76 » 2019-02-27 16:45

Fostex skrev:
Baffel skrev:Har funderat lite mer nu. Detta är en så ovanlig modell. Jag börjar fatta varför säljaren är villig att gå ned rejält i pris för att bli av med dem. Mycket svårsålda. Enklare att köpa typ någon beg. Dynaudio (som jag gillar) där jag vet att jag sedan kan sälja dem och inte gå så mycket back (om jag känner för det).


Jag hade resonerat som du, finns det inte möjlighet att provlyssna öht, och dessutom osäkerhet i om det går att få tillbaka pengarna, ja då är det kanske läge att passa på affären.

Nu vet jag inte var du bor, men modellen verkar säljas hos Lefflers i Norrköping och Ågrens Hifi i Göteborg. Där kanske det går att lyssna.


Jag tycker det på något sätt är fel att han ska ödsla dessa handlares tid för en demo bara för att sedan gå och köpa högtalarna någon annanstans. Det är mer ok om han hittar någon privatperson han kan gå hem till och lyssna istället.
Med det sagt, när det kommer till mycket annat så är jag väldigt dynamisk vad gäller moral. :D

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-02-27 17:58

Fostex skrev:
Baffel skrev:Har funderat lite mer nu. Detta är en så ovanlig modell. Jag börjar fatta varför säljaren är villig att gå ned rejält i pris för att bli av med dem. Mycket svårsålda. Enklare att köpa typ någon beg. Dynaudio (som jag gillar) där jag vet att jag sedan kan sälja dem och inte gå så mycket back (om jag känner för det).


Jag hade resonerat som du, finns det inte möjlighet att provlyssna öht, och dessutom osäkerhet i om det går att få tillbaka pengarna, ja då är det kanske läge att passa på affären.

Nu vet jag inte var du bor, men modellen verkar säljas hos Lefflers i Norrköping och Ågrens Hifi i Göteborg. Där kanske det går att lyssna.

Kolla PMC hemsida för ÅF, men Akkelis säljer PMC har jag för mig. Och Ågrens som sagt

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav Baffel » 2019-02-27 19:21

goat76 skrev:
Fostex skrev:
Baffel skrev:Har funderat lite mer nu. Detta är en så ovanlig modell. Jag börjar fatta varför säljaren är villig att gå ned rejält i pris för att bli av med dem. Mycket svårsålda. Enklare att köpa typ någon beg. Dynaudio (som jag gillar) där jag vet att jag sedan kan sälja dem och inte gå så mycket back (om jag känner för det).


Jag hade resonerat som du, finns det inte möjlighet att provlyssna öht, och dessutom osäkerhet i om det går att få tillbaka pengarna, ja då är det kanske läge att passa på affären.

Nu vet jag inte var du bor, men modellen verkar säljas hos Lefflers i Norrköping och Ågrens Hifi i Göteborg. Där kanske det går att lyssna.


Jag tycker det på något sätt är fel att han ska ödsla dessa handlares tid för en demo bara för att sedan gå och köpa högtalarna någon annanstans. Det är mer ok om han hittar någon privatperson han kan gå hem till och lyssna istället.
Med det sagt, när det kommer till mycket annat så är jag väldigt dynamisk vad gäller moral. :D


Måste bli dyrt för dig när du väl stiger in i en ljudbutik :)

Klart man ska få tala med en säljare, ev lyssna på något. Man kanske köper, eller blir intresserad av något annat. Säljarna är nog så slipade så de snabbt lurar ut vad du är för potentiell köpare. De gillar ju att dema och få dig på kroken.

Däremot att låna hem pryttlar bara för att testa i hemmiljö , enbart för nöjes skull , eller för att sedan köpa begagnad. Det anser jag vara omoraliskt. Fast å andra sidan alla handlare vet i dagsläget om att du som köpare bara är några knapptryckningar ifrån att jämföra priser. Det handlarna erbjuder är bra personlig service och kunskap. Pris i sig är nog inte så lätt att konkurrera med i dagsläget. En slipad säljare märker nog hur nära du är för att slå till och kan för att få dig att tippa över erbjuda dig möjligheten att testa hemma. Kan även tänka mig att för det värsta high-end så hjälper de till att installera pryttlar hemma hos dig. Vem vet de kanske erbjudet en total fullservice. Mätningar av ditt lyssningsrum och skräddarsyr en lösning för just dig. Designar tex din hemmabio från grunden upp tex. Så agerar en smart handlare, tycker jag i alla fall.
Senast redigerad av Baffel 2019-02-27 19:56, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav Baffel » 2019-02-27 19:25

Fostex skrev:
Baffel skrev:Har funderat lite mer nu. Detta är en så ovanlig modell. Jag börjar fatta varför säljaren är villig att gå ned rejält i pris för att bli av med dem. Mycket svårsålda. Enklare att köpa typ någon beg. Dynaudio (som jag gillar) där jag vet att jag sedan kan sälja dem och inte gå så mycket back (om jag känner för det).


Jag hade resonerat som du, finns det inte möjlighet att provlyssna öht, och dessutom osäkerhet i om det går att få tillbaka pengarna, ja då är det kanske läge att passa på affären.

Nu vet jag inte var du bor, men modellen verkar säljas hos Lefflers i Norrköping och Ågrens Hifi i Göteborg. Där kanske det går att lyssna.


Aha Peking bara några mil från mig.Lefflers verkar vara en shysst butik. Blir man säkert sugen på både det ena och andra man inte har råd med. :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav Emanuelgbg » 2019-02-28 09:31

Ett litet test med mätningar, ingen aning vad de säger dock! :)

https://www.hifi-voice.com/testy-a-rece ... twenty5-22

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav Kraniet » 2019-02-28 09:47

Emanuelgbg skrev:Ett litet test med mätningar, ingen aning vad de säger dock! :)

https://www.hifi-voice.com/testy-a-rece ... twenty5-22


Finns ju google translate :)

De verkar tycka dom låter bra iaf.
Den nya generationen PMC Twenty5.22 förtjänar att clamor för var den har flyttat - ljudet är starkare, mer energisk och "mer konsert" om det ska sägas. Om du gillar ljudet som har en gunga och en "kick" och om du gillar en ganska balanserad karaktär med en tendens till studio straightness, men utan för mycket styvhet, är PMC väldigt intressant. De har sina krav, till exempel behovet av riktigt bra elektronik att spela, eller den tid som ägnas åt deras skiftande, roterande, skytte och liknande, men det är en slags precision. Speciellt för dem (men inte ENDAST för dem) som gillar att reproducera "salva" är de mycket intressanta kandidater för att överföra levande produktion till vardagsrummet


Inte mycket till bas.. Svackan på ca 6dB vid 3kHz ser kanske värre ut än det låter.

Bild

Eftersom nedgången vid 3000 Hz kan hänföras till egenskaperna hos det rum ganska dämpad skum stora områden, ger Twenty5.22 säga att de är mycket hyggligt balanserade. Lag och vila på 50 Hz och basen och mitten av intervallet är mycket stabilt balanserat.


Låg impedans tydligen. Kräver stabil förstärkare. Skalan stämmer dock inte med det de säger.. :?
Impedansen kurvan (röd) är ganska vilda och dessa PMC definitivt måste välja den mest stabila och mest energiska, kan du göra buy - släpp upp till 3 ohm under 50 Hz och till och med 2 ohm vid 200 Hz och över 6 kHz kan ta nästan alla audioteknik, så du bör definitivt jaga i avancerade vatten mellan förstärkare som kan leverera mycket kraft. Vågformen elektriska fas (svart) åtminstone i basen avsnittet har en "bra" värden på nämnda fortfarande vara sant - Twenty5.22 inte enkelt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav Emanuelgbg » 2019-02-28 10:07

Plockade ut några viktiga punkter i översättningen ;-)

"en tendens till studio straightness, men utan för mycket styvhet"
"Speciellt för dem (men inte ENDAST för dem) som gillar att reproducera "salva" är de mycket intressanta kandidater för att överföra levande produktion till vardagsrummet"

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav eljulio » 2019-02-28 21:42

Har tidigare ägt PMC. Klart bra märke i min mening. Kan vara värt en chansning.

Obs! Har inte hört aktuell modell!!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav Cortado » 2019-02-28 23:22

Kraniet skrev:Inte mycket till bas.. Svackan på ca 6dB vid 3kHz ser kanske värre ut än det låter.


Basbristen kanske kan bero på mätningen?.. den verkar ju vara avstämd kring 45Hz, borde den inte ge mer portbidrag än vad tonkurvan visar?.. Hur som helst inte mycket bas.

Sen är jag enig om svackan (att det ser konstigt mycket ut) men så tror jag att dens roll blir _väldigt_ materialberoende. Jag drog in en låt i Audacity och hade ett spår med EQ där jag ställt in "PMC-svackan" så gott jag kunde och ett spår utan och sen spelade jag den och skiftade mellan med Solo-knapparna på spåren och det var en rätt stor skillnad på den låten (elgitarr). Nu orkade jag inte testa andra låtar men ja. Ni kan ju testa. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav Baffel » 2019-03-01 16:48

Tackar för alla tips! Hum kräver sin förstärkare . Behöver antagligen ytterligare basstöd. Lite orolig frekvenskurva.

Jag tror jag ska börja fundera på helheten. Har i många år inte varit så intresserad av ljud i den lite högre skolan. Intresset fanns i tonåren och några år däröver, men nu så har intresset väcktes igen. Har en fem kanal Denon , inköpt för typ 15 år sedan på HiFi klubben . Tillsammans med ett par Dali , 5005. Det låter typ men inte mycket mer än så.

Behöver med andra ord köpa vettigt förstärkeri + högtalare, som lirar bra ihop. Sedan signal från datorn, man om man inte får någon vettig signal så är det kanske är overkill att köpa högtalare för typ 30 000 kr (nypris).

Kanske kan tuffa på med Dalihögtalarna ett litet tag till (ny förstärkare måste jag köpa för den kombinationen beskriven ovan funkar ganska så dåligt).. Tom min lilla rörförstärkare på 2* 4 Watt som jag köpte för 300 kr, lät bättre. Så där lurades man på köp från HiFi klubben.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster