PMC twenty 5.22

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-03-01 18:23

Cortado skrev:
Kraniet skrev:Inte mycket till bas.. Svackan på ca 6dB vid 3kHz ser kanske värre ut än det låter.


Basbristen kanske kan bero på mätningen?.. den verkar ju vara avstämd kring 45Hz, borde den inte ge mer portbidrag än vad tonkurvan visar?.. Hur som helst inte mycket bas.

PMC är ofta lite ljusa i klangen enl mig, kanske för att få ett upplevt "snärtigt" ljud.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav DVD-ai » 2019-03-01 21:57

Som sagt mit minne kan svika mig...
Men uppenbart ljusa kan jag inte minnas att jag upplevde dom som jag lyssnade på, men nu va detta ett tag sedan.... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav Cortado » 2019-03-01 23:48

sportbilsentusiasten skrev:
Cortado skrev:
Kraniet skrev:Inte mycket till bas.. Svackan på ca 6dB vid 3kHz ser kanske värre ut än det låter.


Basbristen kanske kan bero på mätningen?.. den verkar ju vara avstämd kring 45Hz, borde den inte ge mer portbidrag än vad tonkurvan visar?.. Hur som helst inte mycket bas.

PMC är ofta lite ljusa i klangen enl mig, kanske för att få ett upplevt "snärtigt" ljud.


Basbristen jag nämnde skulle jag kanske beskriva som att en högtalare låter "tunnt" eller möjligen "anemiskt" men just "ljust" skulle jag nog säga är mer att man har nånslags bulle nånstans ovanför mid-området men före det "essiga"-området.

Men jag vet inte, snackar nog ur nattmössan. :)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav philipbtz » 2019-03-02 15:59

Jag har hört modellen större och jag tycker de lät bra -speciellt basen. De övre registrena hade en lite hård/vass karaktär men allt som allt lät det bättre än många andra högtalare i butiken.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav Baffel » 2019-03-02 16:05

Den lilla rackarn är såld (jag blev ej köparen). Hursomhelst får väl pallra mig iväg till Norrköping och lyssna på några PMC, och andra märken. Jag är inte bunden till något speciellt märke.

PMC vann en kategori vid Bristol Hifi mässa 2019 (kanske man ska ta med en nypa salt)

https://hifipig.com/clarity-awards-at-b ... show-2019/

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-03-08 12:25

Hörde Fact 8 förra veckan.
Bra men lite tunna i basen. Men jag har stora krav där så de räcker nog för de flesta

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav Tangband » 2019-03-08 14:55

Baffel skrev:Jag vet att det är fel att fråga om andra högtalare än INO och Carlsson här på forumet (alla andra högtalare anses uppenbarligen vara rena rama skiten).

Nu har jag i alla fall möjlighet att köpa ett par PMC, till riktigt bra pris. Hur urusla anser ni dem är? Vad skulle ni ge för ett beg. par som är i fint skick och fungerar ? De kostar runt 35 000 kr nya. Skulle ni ge någon tusenlapp eller vad anser ni dem vara värda?


Nu blev den ju såld, men om jag skulle vara intresserad av en liknande högtalare skulle jag provlyssna noggrant och inte en krona över 6000:- oavsett hur bra det låter. Elementen verkar kosta betydligt mindre än 6000 :- till denna.

En annan anledning till att jag skulle betala endast 6000 :- max, beror på konkurrensen - du kan ju köpa helt nya högtalare med möjligen bättre element för bara några tusenlappar till, tex Buchard 300. För kring 10000:- kan du även köpa andra högtalare begagnat som är väldigt svårslagna tror jag.

Eftersom inga passiva högtalare låtit tillräckligt bra för mig, hade jag nog även jämfört noggrant med tex Genelec 8040 eller någon Adam monitor för 10000:- begagnat, helt förutsättningslöst. Låter det bättre så är det bättre.

Vissa högtalalarmärken har en viss namn-hysteri över sig och det gillar jag verkligen inte. Det innebär ju att man betalar för status och inte verklig prestanda.

Fortsätt vara helt obunden och prova förutsättningslöst- hifi är en djungel och det är du som ska bli nöjd. :)
Senast redigerad av Tangband 2019-03-08 14:59, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav Tangband » 2019-03-08 14:56

sportbilsentusiasten skrev:Hörde Fact 8 förra veckan.
Bra men lite tunna i basen. Men jag har stora krav där så de räcker nog för de flesta


För 10000:- begagnat kan man få högtalare som även spelar bas 8)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-03-08 15:02

Tangband skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Hörde Fact 8 förra veckan.
Bra men lite tunna i basen. Men jag har stora krav där så de räcker nog för de flesta


För 10000:- begagnat kan man få högtalare som även spelar bas 8)

Fick jag Fact8 för 10k skulle jag ta dom på stört :!:
Skitbra för 10k.

Vilka andra för 10k är bra?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-03-08 15:05

Tangband skrev:En annan anledning till att jag skulle betala endast 6000 :- max, beror på konkurrensen - du kan ju köpa helt nya högtalare med möjligen bättre element för bara några tusenlappar till, tex Buchard 300. För kring 10000:- kan du även köpa andra högtalare begagnat som är väldigt svårslagna tror jag.

Eftersom inga passiva högtalare låtit tillräckligt bra för mig, hade jag nog även jämfört noggrant med tex Genelec 8040 eller någon Adam monitor för 10000:- begagnat, helt förutsättningslöst. Låter det bättre så är det bättre.

Buchard 300 är ju pyttetalare. Då spelar Fact8 SUPERMYCKET bas jämförelsevis. Och de behöver inget stativ

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav Tangband » 2019-03-08 17:31

sportbilsentusiasten skrev:
Tangband skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Hörde Fact 8 förra veckan.
Bra men lite tunna i basen. Men jag har stora krav där så de räcker nog för de flesta


För 10000:- begagnat kan man få högtalare som även spelar bas 8)

Fick jag Fact8 för 10k skulle jag ta dom på stört :!:
Skitbra för 10k.

Vilka andra för 10k är bra?


De kostar 93000:- 8O

Dessutom är de endast tvåvägare fast med tre element placerade på ett sätt att det borde låta APA .
För 93000:- kan du få aktiva Linn majik 140 exakt och de är högst troligt betydligt bättre på alla sätt.
Även begagnade akurate 242 aktivt kan fås för de pengarna.


För 10000:- skulle jag välja beg Genelec 8040 som troligen piskar dessa fact8

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav Baffel » 2019-03-08 19:50

Tangband skrev:
Baffel skrev:Jag vet att det är fel att fråga om andra högtalare än INO och Carlsson här på forumet (alla andra högtalare anses uppenbarligen vara rena rama skiten).

Nu har jag i alla fall möjlighet att köpa ett par PMC, till riktigt bra pris. Hur urusla anser ni dem är? Vad skulle ni ge för ett beg. par som är i fint skick och fungerar ? De kostar runt 35 000 kr nya. Skulle ni ge någon tusenlapp eller vad anser ni dem vara värda?


Nu blev den ju såld, men om jag skulle vara intresserad av en liknande högtalare skulle jag provlyssna noggrant och inte en krona över 6000:- oavsett hur bra det låter. Elementen verkar kosta betydligt mindre än 6000 :- till denna.

En annan anledning till att jag skulle betala endast 6000 :- max, beror på konkurrensen - du kan ju köpa helt nya högtalare med möjligen bättre element för bara några tusenlappar till, tex Buchard 300. För kring 10000:- kan du även köpa andra högtalare begagnat som är väldigt svårslagna tror jag.

Eftersom inga passiva högtalare låtit tillräckligt bra för mig, hade jag nog även jämfört noggrant med tex Genelec 8040 eller någon Adam monitor för 10000:- begagnat, helt förutsättningslöst. Låter det bättre så är det bättre.

Vissa högtalalarmärken har en viss namn-hysteri över sig och det gillar jag verkligen inte. Det innebär ju att man betalar för status och inte verklig prestanda.

Fortsätt vara helt obunden och prova förutsättningslöst- hifi är en djungel och det är du som ska bli nöjd. :)


10 000 kr var utgångsbud. Det hade säkert gått att pruta . Men nu backar jag lite. Måste fundera på vad jag egentligen uppskattar. Exakt monitorljud , med tillhörande sub. Eller en mer grr, högtalare med rapp midbas, hög dB, men kanske inte , på pappret , bästa mätvärden . Visst , ytterligheter, men du förstår hur jag tänker. Att köpa en högtalare som är bra inom båda dessa områden har jag inte råd med,, eller känner inte för att investera pengar i.

Tack för bra tips, och riktmärken och tänka på vid köp.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: PMC twenty 5.22

Inläggav STDI » 2019-05-23 09:42

Nu finns det ett par PMC Twenty5.23 till salu på Blocket. https://www.blocket.se/landskrona/PMC_Twenty5_23_85277150.htm?ca=23_3&w=3
Långt söderut.
Jag kan inget om modellerna så de är kanske inte alls intressanta eller jämförbara med Twenty5.22
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster