Martin Logan

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Martin Logan

Inläggav Baffel » 2019-03-02 21:32

Allmänt , vad anser ni om Martin Logan? Vad jag kan läsa ut , generellt sätt , hög transparens , svårplacerade, kräver ett rejält förstärkeri.

Bara rent intuitivt verkar de sköra , svåra att transportera.

Ett par Martin Logan ESL, 2 år gamla 18 000 kr utgångsbud. Kan det vara något?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Martin Logan

Inläggav hifikg » 2019-03-02 21:36

Jag har alltid tyckt om ML, på samma sätt som mina ESL 63. TROR att det är högtalare som har en ganska liten sweetspot, å andra sidan låter de väldigt bra där de låter bra. Skulle kunna tänka mig att växla mina Quad mot ML bara för att få stilla min nyfikenhet. Var ytterst nära att köpa ett par i slutet av 80-talet, det hela föll på transporten :( fast sen blev det OA 52 istället :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Martin Logan

Inläggav Baffel » 2019-03-02 21:59

Tja, jag är väl mest intresserad av en högtalare som låter bra inom det frekvensområde jag kan höra toner. Utan större dB avvikelser inom detta område.

Läst lite om ML och vad jag kan se så har de gaskat upp sig gällande de lägre frekvenser. Ska se om jag finner några mätningar.

Tror du de är svårplacerade?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Martin Logan

Inläggav hifikg » 2019-03-02 22:44

Baffel skrev:Tja, jag är väl mest intresserad av en högtalare som låter bra inom det frekvensområde jag kan höra toner. Utan större dB avvikelser inom detta område.

Läst lite om ML och vad jag kan se så har de gaskat upp sig gällande de lägre frekvenser. Ska se om jag finner några mätningar.

Tror du de är svårplacerade?


Det TROR jag inte att de är, bara att sweetspot är en smula begränsad, men vi får hoppas att någon ML-ägare gör sin röst hörd. Jag lyssnade en del på Hifi-Art när det begav sig o så har jag hört dem på mässor o aldrig blivit besviken. Vet att en del klagade på integrationen med basen i en del modeller, men jag är inte så känslig kanske, har inte störts av det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Martin Logan

Inläggav Kronkan » 2019-03-02 23:13

Jag har ett par Martin Logan. Det är ett tag sedan jag lyssnade på ESL.

De mår bra av att stå ur från väggen. Bäst är de om panelen står rakt. Skälen till att de mindre modellerna är bakåtlutade är den höga direktiviteten. Alltså är inte öronen mellan panelerna så blir det inte så bra. Gäller även på höjden. Men sitter man och lyssnar så kan man resa panelerna så att de står rakt.

Styrkan är att den ger en bra stereobild om allt stämmer. Känsligheten anger de till 91 DB vilket ju gör att de är relativt lättdrivna. Om siffran stämmer går jag inte god för. Jag använder själv två rörmonoblock på 60 watt.

Jag lånare en bild av Akkelis Audio som har en bild från vårt hem på sin hemsida. Bilden är gammalt så den är inte helt uppdaterad men högtalarna syns som jag köpt begagnade. Det är en besvärlig angläggning genom att det är en kombo av en rördriven stereoanläggning med två skivspelare samt en en femkanalig bioanläggning. Någon stans tog orken slut.

Bild

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Martin Logan

Inläggav Baffel » 2019-03-03 16:41

Tack för svar Kronkan!

Ok rätt placerade och du i rätt lyssningposition så låter de bra , antagligen tom riktigt bra. Men hur känsligt är det att flytta sig i soffan där du sitter och lyssnar. Faller ljudbilden helt samman om du flyttar dig någon meter åt ena eller andra hållet?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Martin Logan

Inläggav Baffel » 2019-03-03 19:42

I vilket fall väljudande högtalare verkar ML vara. Hög transparens, kanon mid och stereoperspektiv vad jag kan läsa generellt om dem. Bra dynamisk kraftfull bas i deras dyrare modeller . Ungefär så , vad jag kan läsa ut. Har aldrig hört några ML, än . :)

Kralle
 
Inlägg: 1527
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Martin Logan

Inläggav Kralle » 2019-03-03 20:54

Köp! Går alltid att sälja om du inte gillar dem. Då har du fått en erfarenhet dessutom.
Har lyssnat på ML och gillade vad jag hörde.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Martin Logan

Inläggav Kronkan » 2019-03-04 07:51

Baffel skrev:Tack för svar Kronkan!

Ok rätt placerade och du i rätt lyssningposition så låter de bra , antagligen tom riktigt bra. Men hur känsligt är det att flytta sig i soffan där du sitter och lyssnar. Faller ljudbilden helt samman om du flyttar dig någon meter åt ena eller andra hållet?


Tack själv!

Panelen på en Martin logan är ju krökt och därför sprider den bättre i det vågrätta planet än traditionella flata paneler. Därmed är positionen i soffan inte helt kritisk.

I det lodräta planet är det mera kritiskt. Kommer du ovanför den rektangel som panelerna bildar får du bara höra rummets diffusa ljud. Där finns inget direktljud.

Panelhögtalare har alltså hög direktivitet. Den modell som du tittar på har hög delningsfrekvens. Storleken på panelen är kritisk för vilken frekvens de klarar av att tillverka.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Martin Logan

Inläggav Kraniet » 2019-03-04 11:07

Jag tycker inte om ljudet hos ML. På ytan låter det trevligt men det blir lätt mycket "sameness" i ljudet, en kraftig ljudkaraktär som läggs på allt. De modeller jag lyssnat på har inte heller haft så bra integrering mellan basen och panelen.

Samenesljudet (som även finns hos Magnepan) går att lindra med diffusering bakom panelen. Har tex hört ett par Magnepan med stora fikusar direkt bakom panelerna det är det bästa panelljudet jag hört.

Jag skulle inte råda dig att köpa det ohört. Kom ihåg att ljudet kan vara rätt så "förtrollande" till en början, men med mer kritisk lyssning inser man att nåt inte stämmer.

Med det sagt så förstår jag absolut varför vissa verkligen tycker om ljudet. Men lyssna mycket och på mycket olika ljudmaterial. Sen är placering och rums-egenskaper och akustiksåtgärder extremt viktiga för bästa ljud.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Martin Logan

Inläggav Nattlorden » 2019-03-04 12:27

Personligen har jag inte hört dem på någon mässa utan att de upplevts ha lite för mycket energi i de övre registren.... Om man har som hobby att leta mikrodetaljer i inspelningarna så hjälper det ju till, men vill man bara lyssna på musik så upplever jag dem för aggressiva. Snygga tycker jag däremot att de brukar vara.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Martin Logan

Inläggav Baffel » 2019-03-04 16:28

Lite olika bud. Jag ska i alla fall lyssna på några till att börja med. Tackar för all input.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Martin Logan

Inläggav Baffel » 2019-03-04 16:39

Nattlorden skrev:Personligen har jag inte hört dem på någon mässa utan att de upplevts ha lite för mycket energi i de övre registren.... Om man har som hobby att leta mikrodetaljer i inspelningarna så hjälper det ju till, men vill man bara lyssna på musik så upplever jag dem för aggressiva. Snygga tycker jag däremot att de brukar vara.


Startade en ny tråd om exakta , analytiska högtalare. Kan vi tjöta lite om det. :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst