Enkel, välrundad musikanläggning

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

TheYardbird
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-03-10

Enkel, välrundad musikanläggning

Inläggav TheYardbird » 2019-03-11 17:07

Hej!
Har suttit i några veckor nu och filat på lite idéer kring en inte allt för dyr, men prisvärd ljudanläggning.

I dagsläget äger jag en Pro-ject Essential III skivspelare med inbyggd RIAA och ett par Edifier R1600 TIII. Dessa är sedan kopplade till min Yamaha AG06-mixer som även datorn är kopplad till. Rätt smidigt setup då jag kan lyssna på dator eller skivor via högtalare eller hörlurar om jag så känner för't.
Jag skulle dock vilja dela upp allting så att jag får en fristående musikanläggning. Jag tänkte behålla skivspelaren och koppla ihop den med en Blue Aura Blackline V32. Via den förstärkaren kan jag sedan spela upp musik via skivspelaren, Bluetooth eller via min Surface Pro 4 om jag vill. Vilket ger mig tillgång till de flesta musikkällor jag skulle vilja ha tillgängliga. Till detta kommer jag även försöka anordna någon bra möbel också, t.ex en enkelradig Ikea Kallax med fyra "fack" som jag lägger "på sidan" och höjer upp med ett par stadiga ben. En sådan bör vara tillräckligt för att husera mina skivor samt ge en dedikerad plats till förstärkaren i hyllan samt skivspelare och högtalare ovanpå. Självklart med fötter och/eller några rediga MDF-skivor för att försöka hindra vibrationer.

Frågan är dock: finns det någon mer prisvärd förstärkare? Vill gärna ha en rörförstärkare då jag fastnat hårt för rör sedan jag hängt hos en vän med just en rörförstärkare. Blackline V32 är förvisso endast rörförsteg, men det är möjligt att inaktivera försteget hos skivspelaren och använda ett annat.
Högtalarna har jag inget som helst mot, dessa kan gärna få vara kvar om det inte finns några andra som ni tror skulle erbjuda en bättre upplevelse eller högre ljud/byggkvalité omkring samma prislapp eller 1000 - 2000kr. Har inte hållit på med ljud på ett bra tag nu, förutom den lilla anläggningen jag har idag, det vill säga. Så all input från ert håll är välkommen!

MVH!
Micke.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Enkel, välrundad musikanläggning

Inläggav Perfector » 2019-03-11 17:11

Jag har inte mycket hjälp att komma med, men ett Välkommen till Faktiskt är nog på sin plats.
Hoppas du ska trivas hos oss.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

TheYardbird
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-03-10

Re: Enkel, välrundad musikanläggning

Inläggav TheYardbird » 2019-03-11 17:18

Perfector skrev:Jag har inte mycket hjälp att komma med, men ett Välkommen till Faktiskt är nog på sin plats.
Hoppas du ska trivas hos oss.


Tackar! Ja jag hoppas det också, har varit här inne och läst runt lite då och då, kände att det kanske var dags nu att registrera sig och försöka komma in i matchen igen :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Enkel, välrundad musikanläggning

Inläggav darkg » 2019-03-11 19:00

Den förstärkaren verkar inte ha lågnivåutgångar, hur tänker du?
Don’t just do something, sit there.

TheYardbird
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-03-10

Re: Enkel, välrundad musikanläggning

Inläggav TheYardbird » 2019-03-11 19:10

darkg skrev:Den förstärkaren verkar inte ha lågnivåutgångar, hur tänker du?

Jag vet, som jag nämnde har jag inga problem med att byta ut högtalarna i samma veva. Då tänker jag mig något prisvärt par, kanske Wharfedale Diamond 220 eller andra högtalare i samma prisklass. Det vill säga om ingen kommer med förslag på andra förstärkare som skulle låta mig ha kvar mina nuvarande högtalare.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster