Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-05-01 20:52

philipbtz skrev:Jo det är klart man gör och det är jättelätt så fort man spelar en skiva - det är ju bara att ställa till bitstream och sedan kolla att det blir rätt, dvs DTS-HD MA, Dolby True HD osv. :) Det säger dock inget om huruvida det är lossless eller inte i vissa lägen - t.ex. när man inte spelar från en skiva. När jag spelar upp Atmos från Netflix står det Atmos i min receiver men det är lossy Atmos och inte samma som på en skiva -bitkorrekt men lossy. Så bara man har koll på det.

Så fort man skall streama 2-kanal så får man ha lite extra koll på vad som händer i min erfarenhet. Man kanske inte hör skillnad men vill man ha det helt orört så får man ibland anstränga sig. Vissa filer från min NAS, eller egentligen de flesta blir omsamplade av receivern. Inte jättestora problem egentligen men skall bli spännande att höra ifall det finns någon skillnad när det blir helt orört.


Windows är ett program jag inte skulle lita på då det gäller 2 kanals återgivning i cd-kvalitet. Om jag skulle använda Windows och spela från en dator till extern dac så skulle jag efter varje uppgradering som kommer till programmet behöva testa om transporten/programmet fortfarande verkligen är bitkorrekt. Denna skepsism har jag eftersom Windows historiskt aldrig gått att lita på angående ljudkvalitet. De har gjort fel många gånger förr.
Är Windows inblandat på något sätt i processen så är det klart möjligt att skillnader kan höras mellan olika streaming-lösningar. Använder man däremot en dokumenterat bitkorrekt apparat som tex Apple express via Toslink eller pioneer 668 så kan man nog sova lugnt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-01 21:07

philipbtz skrev:
Tangband skrev:Det jobbiga i det hela är väl att det inte är säkert att tekniskt optimerat alltid upplevs som bäst
Ett bra sätt att kolla att inte en transport av olika slag mixtrar med signalen är att köra ett dts spår.
Blir det inget ljud är något fel.


Nja vet inte riktigt om jag håller med till 100% faktiskt. Ibland står det bara Dts i display:en oavsett hur mycket av spåret spelas upp. Sett det jättemånga gånger att man bara får det komprimerade core-spåret i signalen när man spelar upp ett DTS HD MA spår. Så med andra ord så kan man köra igång ett lossless ljudspår (a.k.a DTS-HD MA) och det står DTS i din display men du får mp3 kvalitet. Kul. Se till att det står DTS-HD MA i displayen skulle jag säga för man vill väl inte ha mp3? Hela grejen är inte optimal skulle jag säga.

When played back on devices which do not support the Master Audio or High Resolution extension, it degrades to a "core" track which is lossy.[6]

According to the DTS-HD White Paper,[9] DTS-HD Master Audio contains 2 data streams: the original DTS core stream and the additional "residual" stream which contains the "difference" between the original signal and the lossy compression DTS core stream. The audio signal is split into two paths at the input to the encoder. One path goes to the core encoder for backwards compatibility and is then decoded. The other path compares the original audio to the decoded core signal and generates residuals, which are data over and above what the core contains that is needed to restore the original audio as bit-for-bit identical to the original. The residual data is then encoded by a lossless encoder and packed together with the core. The decoding process is simply the reverse.


Ett typiskt scenario där jag sett detta uppstå är att jag haft en HDMI-kabel som inte varit 100% bra så den revertar till core som tar mindre bandbredd. Har även sett det med bra kabel men att källan och receivern inte är helt överrens i HDMI handskakningen så det blir mp3 av det hela. För mycket svart eller vitt här i tråden tycker jag. Det är det här som är så lurigt. Det är inte bara så bara med allt det här.

Rippar man en BD man har liggande för att spela upp via sin NAS så vad tror ni default-inställningen på lossless rip av skivan är för ljudet? Jo den tar bara Dts-core och inte hela signalen. Det kommer stå Dts i display:en men man får bara core som är lossy. Finns en och annan källa till fel i Dts-kedjan. Just sayn' :)



Du verkar ha missförstött vad jag menat, eller så verkar du föra ett helt annat resonemang.

Vad jag avser är att utöka huruvida en tvåkanalig PCM-signal är bitkorrekt eller inte. Inget annat! Ett sätt undersöka det är att se om en "vanlig" DTS- eller AC-3-ström kan avkodas i senare skede. Blanda inte DTS HD Master eller annat som inte kan överföras över S/PDIF!

Det du resonerar kring är något annat.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav philipbtz » 2019-05-02 10:35

Johan_Lindroos skrev:Du verkar ha missförstött vad jag menat, eller så verkar du föra ett helt annat resonemang.

Vad jag avser är att utöka huruvida en tvåkanalig PCM-signal är bitkorrekt eller inte. Inget annat! Ett sätt undersöka det är att se om en "vanlig" DTS- eller AC-3-ström kan avkodas i senare skede. Blanda inte DTS HD Master eller annat som inte kan överföras över S/PDIF!

Det du resonerar kring är något annat.


Ok visst det kan man göra :) Men DTS och AC-3 är stenåldersgrejer - varför är detta ens intressant? S/PDIF är känt för sitt jitter och dålig bandbredd varför köra det? Att skicka en två-kanalig signal som PCM på detta sätt och att bitstreama DTS är väl dessutom helt skilda saker? Jag missar nog något eller missförstår vad man försöker uppnå med detta.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-05-02 10:55

philipbtz skrev:
Johan_Lindroos skrev:Du verkar ha missförstött vad jag menat, eller så verkar du föra ett helt annat resonemang.

Vad jag avser är att utöka huruvida en tvåkanalig PCM-signal är bitkorrekt eller inte. Inget annat! Ett sätt undersöka det är att se om en "vanlig" DTS- eller AC-3-ström kan avkodas i senare skede. Blanda inte DTS HD Master eller annat som inte kan överföras över S/PDIF!

Det du resonerar kring är något annat.


Ok visst det kan man göra :) Men DTS och AC-3 är stenåldersgrejer - varför är detta ens intressant? S/PDIF är känt för sitt jitter och dålig bandbredd varför köra det? Att skicka en två-kanalig signal som PCM på detta sätt och att bitstreama DTS är väl dessutom helt skilda saker? Jag missar nog något eller missförstår vad man försöker uppnå med detta.


Det är väl ett bra sätt för att kolla om spelaren är bitkorrekt för 2-kanal ? Jag förstår inte problemet- vi diskuterar ju streameråtergivning i 2 kanaler och inte de nya bioformaten ?

Jag tycker Johans förslag är utmärkt för att kolla hur transporten beter sig.
Jag tror inte heller du skulle i en blindtest kunna skilja på en bra spdif överföring, USB eller ethernet till en modern dac.
Det grundläggande måste väl först vara att verkligen kolla så transporten är bitkorrekt. Efter det kan man mixtra med olika digitala överföringar och dylikt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-02 11:50

Tangband skrev:Windows är ett program jag inte skulle lita på då det gäller 2 kanals återgivning i cd-kvalitet. Om jag skulle använda Windows och spela från en dator till extern dac så skulle jag efter varje uppgradering som kommer till programmet behöva testa om transporten/programmet fortfarande verkligen är bitkorrekt. Denna skepsism har jag eftersom Windows historiskt aldrig gått att lita på angående ljudkvalitet. De har gjort fel många gånger förr.
Är Windows inblandat på något sätt i processen så är det klart möjligt att skillnader kan höras mellan olika streaming-lösningar. Använder man däremot en dokumenterat bitkorrekt apparat som tex Apple express via Toslink eller pioneer 668 så kan man nog sova lugnt.


Tror inte bara det har med Windows att göra. Är man orolig kör man ASIO om det går. I princip kan vilka mjukvaror som helst göra något utan att man vet om det. Uppgraderingar av firmware i alla möjliga delar av ett databaserat uppspelningssystem är ju ännu ett oroselement. Det är så mycket enklare med CD med inbyggd DAC... Den presterar lika från gång till gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-05-02 13:06

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Windows är ett program jag inte skulle lita på då det gäller 2 kanals återgivning i cd-kvalitet. Om jag skulle använda Windows och spela från en dator till extern dac så skulle jag efter varje uppgradering som kommer till programmet behöva testa om transporten/programmet fortfarande verkligen är bitkorrekt. Denna skepsism har jag eftersom Windows historiskt aldrig gått att lita på angående ljudkvalitet. De har gjort fel många gånger förr.
Är Windows inblandat på något sätt i processen så är det klart möjligt att skillnader kan höras mellan olika streaming-lösningar. Använder man däremot en dokumenterat bitkorrekt apparat som tex Apple express via Toslink eller pioneer 668 så kan man nog sova lugnt.


Tror inte bara det har med Windows att göra. Är man orolig kör man ASIO om det går. I princip kan vilka mjukvaror som helst göra något utan att man vet om det. Uppgraderingar av firmware i alla möjliga delar av ett databaserat uppspelningssystem är ju ännu ett oroselement. Det är så mycket enklare med CD med inbyggd DAC... Den presterar lika från gång till gång.


Kompaktanläggningar är modellen, högtalaren i locket :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav philipbtz » 2019-05-02 13:21

Tangband skrev:
philipbtz skrev:
Johan_Lindroos skrev:Du verkar ha missförstött vad jag menat, eller så verkar du föra ett helt annat resonemang.

Vad jag avser är att utöka huruvida en tvåkanalig PCM-signal är bitkorrekt eller inte. Inget annat! Ett sätt undersöka det är att se om en "vanlig" DTS- eller AC-3-ström kan avkodas i senare skede. Blanda inte DTS HD Master eller annat som inte kan överföras över S/PDIF!

Det du resonerar kring är något annat.


Ok visst det kan man göra :) Men DTS och AC-3 är stenåldersgrejer - varför är detta ens intressant? S/PDIF är känt för sitt jitter och dålig bandbredd varför köra det? Att skicka en två-kanalig signal som PCM på detta sätt och att bitstreama DTS är väl dessutom helt skilda saker? Jag missar nog något eller missförstår vad man försöker uppnå med detta.


Det är väl ett bra sätt för att kolla om spelaren är bitkorrekt för 2-kanal ? Jag förstår inte problemet- vi diskuterar ju streameråtergivning i 2 kanaler och inte de nya bioformaten ?

Jag tycker Johans förslag är utmärkt för att kolla hur transporten beter sig.
Jag tror inte heller du skulle i en blindtest kunna skilja på en bra spdif överföring, USB eller ethernet till en modern dac.
Det grundläggande måste väl först vara att verkligen kolla så transporten är bitkorrekt. Efter det kan man mixtra med olika digitala överföringar och dylikt.


Och hur har ni tänkt att något annat än en bio receiver skall kunna ta emot en sådan bitstream? Och en sådan bitstream testar ju inte 2-kanal PCM utan just huruvida transporten kan bitstreama en DTS signal. När man skickar en bitstream testar man inte PCM..det är ju hela poängen med en bitstream :lol: :lol:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-05-02 19:05

Snart får vi facit på trådfrågan i den största blindtestet som gjorts på internet tack vare archimago. :)
Omröstningen slutade igår- snart presenterar han resultatet :)

http://archimago.blogspot.com/2019/01/i ... .html#more

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-05-02 19:17

Tangband skrev:Snart får vi facit på trådfrågan i den största blindtestet som gjorts på internet tack vare archimago. :)
Omröstningen slutade igår- snart presenterar han resultatet :)

http://archimago.blogspot.com/2019/01/i ... .html#more

Ja, det ska bli kul att se, har väntat länge nu! Även om han inte testar streamers direkt, så kan det ju ge andra intressanta resultat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Nattlorden » 2019-05-02 19:46

philipbtz skrev:
Johan_Lindroos skrev:Du verkar ha missförstött vad jag menat, eller så verkar du föra ett helt annat resonemang.

Vad jag avser är att utöka huruvida en tvåkanalig PCM-signal är bitkorrekt eller inte. Inget annat! Ett sätt undersöka det är att se om en "vanlig" DTS- eller AC-3-ström kan avkodas i senare skede. Blanda inte DTS HD Master eller annat som inte kan överföras över S/PDIF!

Det du resonerar kring är något annat.


Ok visst det kan man göra :) Men DTS och AC-3 är stenåldersgrejer - varför är detta ens intressant? S/PDIF är känt för sitt jitter och dålig bandbredd varför köra det? Att skicka en två-kanalig signal som PCM på detta sätt och att bitstreama DTS är väl dessutom helt skilda saker? Jag missar nog något eller missförstår vad man försöker uppnå med detta.


Anledningen var för att testa om strömningen var "ren"... inte att man tvunget skall köra det sedan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-02 20:01

philipbtz skrev:
Johan_Lindroos skrev:Du verkar ha missförstött vad jag menat, eller så verkar du föra ett helt annat resonemang.

Vad jag avser är att utöka huruvida en tvåkanalig PCM-signal är bitkorrekt eller inte. Inget annat! Ett sätt undersöka det är att se om en "vanlig" DTS- eller AC-3-ström kan avkodas i senare skede. Blanda inte DTS HD Master eller annat som inte kan överföras över S/PDIF!

Det du resonerar kring är något annat.


Ok visst det kan man göra :) Men DTS och AC-3 är stenåldersgrejer - varför är detta ens intressant? S/PDIF är känt för sitt jitter och dålig bandbredd varför köra det? Att skicka en två-kanalig signal som PCM på detta sätt och att bitstreama DTS är väl dessutom helt skilda saker? Jag missar nog något eller missförstår vad man försöker uppnå med detta.


Ja, du har missförstått hela resonemanget och syftet, det syns klart och tydligt.

DTS kan transporteras över som en S/PDIF-signal enligt IEC 60958. Och jag skriver det igen, syftet att skicka en DTS-ström över S/PDIF är att man då kan undersöka huruvida [u]en PCM-signal[/u] överförs bitkorrekt* eller inte.

* D.v.s. utan samplingsfrekvensomvandlingar, upp- eller nedsamplingar, volymändringar, omsamplingar, digitalfiltreringar, etc.


Men jag vill också kommentera "Jitter och dålig bandbredd" - Glöm det. Systemet (IEC 90658) är konstruerat på så sätt att det är oerhört svårt att erhålla någon hörbarhet av jitter. Mätbart kan det såklart vara i olika hög grad. Men gränsen för hörbar detektion är kräver avsevärt mycket mer jitter än vad som normalt syns hos en signalkedja. Men du får gärna motivera din utsaga. :wink: Bandbredden då? S/PDIF räcker alldeles utomordentligt för 16 bitar och 44,1 kHz samplingsfrekvens och dessutom mer än det, så vad är problemet tycker du?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-05-02 22:22

Tangband skrev:Snart får vi facit på trådfrågan i den största blindtestet som gjorts på internet tack vare archimago. :)
Omröstningen slutade igår- snart presenterar han resultatet :)

http://archimago.blogspot.com/2019/01/i ... .html#more


Visar den på skillnader har de gjort fel.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav philipbtz » 2019-05-04 10:40

Johan_Lindroos skrev:Ja, du har missförstått hela resonemanget och syftet, det syns klart och tydligt.

DTS kan transporteras över som en S/PDIF-signal enligt IEC 60958. Och jag skriver det igen, syftet att skicka en DTS-ström över S/PDIF är att man då kan undersöka huruvida en PCM-signal överförs bitkorrekt* eller inte.

* D.v.s. utan samplingsfrekvensomvandlingar, upp- eller nedsamplingar, volymändringar, omsamplingar, digitalfiltreringar, etc.


Men jag vill också kommentera "Jitter och dålig bandbredd" - Glöm det. Systemet (IEC 90658) är konstruerat på så sätt att det är oerhört svårt att erhålla någon hörbarhet av jitter. Mätbart kan det såklart vara i olika hög grad. Men gränsen för hörbar detektion är kräver avsevärt mycket mer jitter än vad som normalt syns hos en signalkedja. Men du får gärna motivera din utsaga. :wink: Bandbredden då? S/PDIF räcker alldeles utomordentligt för 16 bitar och 44,1 kHz samplingsfrekvens och dessutom mer än det, så vad är problemet tycker du?


Jag är medveten om att S/PDIF kan bitstreama de äldre formaten. Men detta kommer bara fungera om mottagaren kan ta emot en zippad PCM-signal(Dts). Detta klarar i princip bara en receiver vilket jag då tycker att det kanske inte är så intressant om man kör en ren 2-kanals DAC. Men visst det går att dra vissa slutsatser med ett sådant test. Men bara intressant om man har en streaming transport till en receiver över S/PDIF.

För just 2-kanal finns det mer moderna sätt att föra över signalen. Med S/PDIF tvingar man källan att vara master-klockan så att DAC:en får jaga dess tajming - i teorin ställer det högre krav på både transporten och mottagaren. Som du säger så kanske jitter och brus är mer akademisk skillnad än något annat men om det går att bli bättre så är väl det alltid roligt? Med en asykron koppling så som USB kan man istället förlita sig på klockan där konverteringen sker. Skillnaderna är nog mycket små men ändå :) Men vänta lite man behöver inte ens köra USB..

I mitt uppkommande test av Allo Kantana så tänker jag komma runt allt det där genom att köra allt över ethernet. Och ja det skulle då vara motsvarigheten till att använda receiverns egna spelare via nätverkskabel till receivern. Skillnaden blir att jag kommer kunna spela upp alla streaming-tjänster och allt annat som går att köra via nätverk på detta sättet. Det känns som det har hoppats fram och tillbaka mellan ganska många olika problem här i tråden men jag fokuserar på det optimala sättet att spela musik från streamingtjänster.

Moderna boxar som har väldigt fina DAC:ar, kraftfull mjukvara, extremt lågt jitter, brus och allt annat i samma box för rimliga pengar gör mig lite nyfiken. Fram tills nu så har man behövt fippla med ASIO-drivrutiner, diverse interface så som S/PDIF, USB, Coax, Wifi, en box för DAC, en annan för mjukvaran osv. Nu behöver man inte ens bry sig om några av dessa saker som eventuellt skapar problem.

Vi kan forsätta diskutera deverse olika kabel-interface och protokoll för wifi men om man bara kan hoppa över alla dessa variabler så ser jag det som en fördel. Det skulle iof då gå att argumentera att det blir ännu renare eller lika rent om man kör en S/PDIF/HDMI från sin spelare in i receivern än om man kör RCA från en extern DAC. Om man är av åsikten att alla DAC:ar, transporter och allt annat "digital" alla har så pass bra prestanda att det inte spelar någon roll så vet jag inte ens varför man tar tiden att skriva i tråden. Då kan man forsätta vara nöjd med sin receiver och chromecast :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-05-04 12:51

Hifitidningarna göder ju intresset för något som nästan alltid låter likadant egentligen :) .
Det finns annonspengar att tjäna för media och dacar eller streamers verkar vara rätt förtjänstfullt att kränga.
Speciellt om de är dyra. En god recension genererar per automatik betalda annonser i nästa nummer.
Det är därför man så sällan läser recensioner i pappersform om streamers för tusenlappen, typ Rasberry pi.

Jag tror det är så enkelt- vi har ödslat en massa tid till ett problem som är ganska minimalt :oops:
Vi är helt enkelt grundlurade av all reklam.

Samtidigt är det intressant för oss nerdar med nya dac-chips, jitterspöket, 48 bitars upplösning, ett S/N på 130 dB och andra fantasisiffror att gotta sig i :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Bill50x » 2019-05-04 13:07

Tangband skrev:Samtidigt är det intressant för oss nerdar med nya dac-chips, 48 bitars upplösning, ett S/N på 130 dB och andra fantasisiffror att gotta sig i :D

Du menar "nördar"?
Men visst är det intressant när man koncentrerar sig på siffror (eller ibland bokstavskombinationer), Självklart är 0,01 % dist sämre än 0,0001 även om man inte hör skillnaden. Och visst är klass A bättre än B eller D?

Förutom siffrorna så är utseendet det viktigaste. Ett apparat som ser bra ut låter givetvis bättre än en ful. En dyr apparat är givetvis bättre än en billig. Hur ofta ser man tex inte en förfrågan på tips om en apparat/högtalare och anger att tänkt pris är ca X tusen? Inte som ett max utan som ett lagom pris?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav philipbtz » 2019-05-09 12:43

Sådär ja. Det tog ett tag att få Katanan men nu sitter den plats utanför bion där resten av elektroniken står.
Ser ut så här:

Fetingdator med Roon Server -> Gbit ethernet (kabel) ->
Allo Katana med DietPi och Roon Bridge -> RCA ->
Arcam AVR390 analog in

Styrs via Roon Remote på telefonen. Roon servern lägger in all min musik från NAS:en och Tidal så att all musik oavsett källa finns i samma gränssnitt i telefonen. När jag trycker play så spelas låten upp på Katanan via Roon Bridge så telefonen är bara en tunn klient där all musik går via nätverket(kabel) till Katanan. Detta innebär att oavsett om det är DSD, ALAC, Flac, Wav, Tidal eller vad som helst så spelas det upp och inget behöver gå via wifi, något casting-protokoll eller annat. Receivern ställer inte till det med nedsampling eller annat tack vare den externa DAC:en.

Mina första intryck av detta är mer än vad jag hade kunnat hoppas på. Det är så sjukt smidigt och stabilt till att börja med. För det andra så låter det faktiskt bättre! Jag hade blivit förvånad om jag inte tog det i ett blindtest t.o.m. Ljudet har fått en mycket lättsammare karaktär. Tidigare blev det ansträngande på starkare volymer men inte nu. Det är otroligt rent och avslappnat. Har läst i flera forum om att man skulle behöva bränna in DAC:en ett par veckor men något sådant har jag inte märkt alls utan det lät kannon från första låten. Som tur är var det inte pengar i havet.

Nu måste jag bara ta ställning till om jag skall köpa livstids licens för Roon som är ganska dyrt. Har bara testat det i någon timma än så länge men mina intryck av det så här långt är att det är värt dom pengarna det kostar. Så bra är appen. Kan starkt rekommendera denna typen av setup. Finns många användarvänligare produkter som gör samma sak men vill man komma undan billigare rekommenderar jag Katanan. Linux-vana är dock rekommenderat.

Får testa detta i några veckor och se om mina intryck kvarstår.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-05-09 13:29

Kul att du är nöjd :)

Måste väl likna min "setup" ganska mycket, även om jag inte har en fetingdator utan en helt vanlig gammal MacBook Pro med iTunes ansluten till DAC o styrd med den gamla datorn, iPhone eller iPad allt beroende på var jag glömt sakerna :) Signalerna strömmar därefter vidare till slutsteget som inte är något flashigt biotjosan utan en gammal tvåkanalare från NAD. Får duga. Sedan når signalerna Civilingenjör Stigs mästerverk som sätter fart på luftmolekylerna.

Och när väl musiken rullar ut glöms allt annat.
Sitter nöjd :)

Perran
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2018-07-03

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Perran » 2019-05-09 14:58

Grattis Philip till ett intressant resultat !

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-05-09 17:45

hifikg skrev:Kul att du är nöjd :)

Måste väl likna min "setup" ganska mycket, även om jag inte har en fetingdator utan en helt vanlig gammal MacBook Pro med iTunes ansluten till DAC o styrd med den gamla datorn, iPhone eller iPad allt beroende på var jag glömt sakerna :) Signalerna strömmar därefter vidare till slutsteget som inte är något flashigt biotjosan utan en gammal tvåkanalare från NAD. Får duga. Sedan når signalerna Civilingenjör Stigs mästerverk som sätter fart på luftmolekylerna.

Och när väl musiken rullar ut glöms allt annat.


Kör du Mac kan du sitta nöjd och sova gott på nätterna 8) . Då vet du ju att den är bitkorrekt och inte håller på med dumheter :P

Steve Jobs för förresten ljud-nörd om nu inte alla visste det.

Efter bortplockandet av hörlursutgången vid lanseringen av iPhone 7 började det tyvärr gå utför för företaget.
Men då styrde inte Jobs längre
Senast redigerad av Tangband 2019-05-09 17:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-09 17:48

Tangband skrev:
hifikg skrev:Kul att du är nöjd :)

Måste väl likna min "setup" ganska mycket, även om jag inte har en fetingdator utan en helt vanlig gammal MacBook Pro med iTunes ansluten till DAC o styrd med den gamla datorn, iPhone eller iPad allt beroende på var jag glömt sakerna :) Signalerna strömmar därefter vidare till slutsteget som inte är något flashigt biotjosan utan en gammal tvåkanalare från NAD. Får duga. Sedan når signalerna Civilingenjör Stigs mästerverk som sätter fart på luftmolekylerna.

Och när väl musiken rullar ut glöms allt annat.


Kör du Mac kan du sitta nöjd och sova gott på nätterna 8) . Då vet du ju att den är bitkorrekt och inte håller på med dumheter :P

Steve Jobs för förresten ljud-nörd om nu inte alla visste det.


Bitkorrekt eller ej, det gäller tyvärr inte alla Apple-prylar.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-05-09 17:50

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:
hifikg skrev:Kul att du är nöjd :)

Måste väl likna min "setup" ganska mycket, även om jag inte har en fetingdator utan en helt vanlig gammal MacBook Pro med iTunes ansluten till DAC o styrd med den gamla datorn, iPhone eller iPad allt beroende på var jag glömt sakerna :) Signalerna strömmar därefter vidare till slutsteget som inte är något flashigt biotjosan utan en gammal tvåkanalare från NAD. Får duga. Sedan når signalerna Civilingenjör Stigs mästerverk som sätter fart på luftmolekylerna.

Och när väl musiken rullar ut glöms allt annat.


Kör du Mac kan du sitta nöjd och sova gott på nätterna 8) . Då vet du ju att den är bitkorrekt och inte håller på med dumheter :P

Steve Jobs för förresten ljud-nörd om nu inte alla visste det.


Bitkorrekt eller ej, det gäller tyvärr inte alla Apple-prylar.

...vid cd-material menade jag , 16 bit 44.1 kHz. Apple TV räknar jag inte som seriös audioapparat .

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav dewpo » 2019-05-09 18:30

Vad finns det för belägg att bit korrekt är det bästa?
Många åtminstone utomlands verkar vara av uppfattningen att det är bäst att sampla om i streamern,
Och mata DAC´n med högsta möjliga samplings frekvens,
Eller on DAC´n har dubbla klockor högsta symmetriskt uppsamlade frekvens.

Hur det än är med det bit korrekta ljudets vara eller inte vara,
Så ser jag hur som helst inga belägg i tråden för att så skulle vara fallet.
Det är ju ändock syvende om sist ett analogt ljud som skall åstadkommas.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-09 18:38

dewpo skrev:Vad finns det för belägg att bit korrekt är det bästa?
Många åtminstone utomlands verkar vara av uppfattningen att det är bäst att sampla om i streamern,
Och mata DAC´n med högsta möjliga samplings frekvens,
Eller on DAC´n har dubbla klockor högsta symmetriskt uppsamlade frekvens.

Hur det än är med det bit korrekta ljudets vara eller inte vara,
Så ser jag hur som helst inga belägg i tråden för att så skulle vara fallet.
Det är ju ändock syvende om sist ett analogt ljud som skall åstadkommas.


Om du vill påstå annat är det bara för dig att komma med de argumenten och faktan i så fall!

"Dubbla klockor", eeeeeh?!? "Högsta symmetriska uppsamlade frekvens", eeh-ööh?!?

Nä, nu får du allt kamma till dig lite. ;)
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2019-05-09 18:46, redigerad totalt 1 gång.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Nattlorden » 2019-05-09 18:45

dewpo skrev:Vad finns det för belägg att bit korrekt är det bästa?

...

Det är ju ändock syvende om sist ett analogt ljud som skall åstadkommas.


Tja, det är väl bästa att lämna jobbet till den som är bäst lämpad för jobbet? Och sitter man redan på en state-of-the-art DAC så blir resultatet säkert bäst om den får ursprungsmaterial att jobba med istället för något som någon "billig klåpare" varit inne och fingrat på och stuvat om - potentiellt felaktig - i bästa fall bara slarvigt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-05-09 18:57

Nattlorden skrev:
dewpo skrev:Vad finns det för belägg att bit korrekt är det bästa?

...

Det är ju ändock syvende om sist ett analogt ljud som skall åstadkommas.


Tja, det är väl bästa att lämna jobbet till den som är bäst lämpad för jobbet? Och sitter man redan på en state-of-the-art DAC så blir resultatet säkert bäst om den får ursprungsmaterial att jobba med istället för något som någon "billig klåpare" varit inne och fingrat på och stuvat om - potentiellt felaktig - i bästa fall bara slarvigt.


Men är det inte lite väl många tillverkare som verkat kommit fram till samma sak vad gäller uppsampling innan DAC, jag köper som exempel inte teorin att det görs bara för att det verkar häftigt inför några fåtal ljudnördar på liknande forum som Faktiskt. :)

Någon bättre orsak än det måste det bara vara, eller hur?
Senast redigerad av goat76 2019-05-09 19:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav dewpo » 2019-05-09 19:30

Johan_Lindroos skrev:
dewpo skrev:Vad finns det för belägg att bit korrekt är det bästa?
Många åtminstone utomlands verkar vara av uppfattningen att det är bäst att sampla om i streamern,
Och mata DAC´n med högsta möjliga samplings frekvens,
Eller on DAC´n har dubbla klockor högsta symmetriskt uppsamlade frekvens.

Hur det än är med det bit korrekta ljudets vara eller inte vara,
Så ser jag hur som helst inga belägg i tråden för att så skulle vara fallet.
Det är ju ändock syvende om sist ett analogt ljud som skall åstadkommas.


Om du vill påstå annat är det bara för dig att komma med de argumenten och faktan i så fall!

"Dubbla klockor", eeeeeh?!? "Högsta symmetriska uppsamlade frekvens", eeh-ööh?!?

Nä, nu får du allt kamma till dig lite. ;)


:oops: Som jag förstått det är det ganska vanligt med dubbla Oscillator i en DAC,
En anpassad för 44.1, 88.2, 176.4, 354.8 & 709,6 kHz och en andra anpassad för 48, 96, 192, 384 & 768 kHz
Och att dessa Dacar samplar upp materialet symmetriskt 2X 4X 8X 16x -
istället för att sampla om allt material till tex 192kHz :?
Men jag gör inget anspråk på att kunna något i dessa frågor så det kan mycket väl vara så att jag blivit lurad av Reklamen.
Den DAC´n jag äger gör i vart fall anspråk på att vara försedd med ett dylikt arrangemang,
Huruvida informationen är korrekt eller inte låter jag var osagt,
Även huruvida ett dylikt arrangemang kan eller inte kan påverka prestandan på DAC´n.
Jag har inte heller påstått mig veta att uppsamlat material låter bättre,
Men däremot tolkat en del inlägg i debatten som att bit korrekt är odiskutabelt det bästa.
Och tycker således att bevisbördan för att så är fallet ligger hos den som påstått detta.

Ot Roon använder uppsamlings filter konstruerade av meridian som anses vara bland de bästa som finns att uppbringa,
De går inte att jämföra med tex Windows taffliga omsamplingar!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav philipbtz » 2019-05-09 19:46

Tangband skrev:
hifikg skrev:Kul att du är nöjd :)

Måste väl likna min "setup" ganska mycket, även om jag inte har en fetingdator utan en helt vanlig gammal MacBook Pro med iTunes ansluten till DAC o styrd med den gamla datorn, iPhone eller iPad allt beroende på var jag glömt sakerna :) Signalerna strömmar därefter vidare till slutsteget som inte är något flashigt biotjosan utan en gammal tvåkanalare från NAD. Får duga. Sedan når signalerna Civilingenjör Stigs mästerverk som sätter fart på luftmolekylerna.

Och när väl musiken rullar ut glöms allt annat.


Kör du Mac kan du sitta nöjd och sova gott på nätterna 8) . Då vet du ju att den är bitkorrekt och inte håller på med dumheter :P

Steve Jobs för förresten ljud-nörd om nu inte alla visste det.

Efter bortplockandet av hörlursutgången vid lanseringen av iPhone 7 började det tyvärr gå utför för företaget.
Men då styrde inte Jobs längre


Du kan nog få det bitkorrekt eller vad man skall säga men Macs operativtsystem och vad jag vet ALLT Apple stödjer inte bitstreaming för multikanalsformat utan det förvandlas om. Detta är även fallet för t.ex. Apple TV 4k som kan få ut så det står Atmos i din receiver men den kan inte bitstreama det. Dvs. skicka signalen utan att röra den alls. Det är någon typ av MAT 2.0-enkodad PCM. Man får nog samma ljudkvalitet om allt i kedjan gör rätt men signalen måste packas om.

Med det sagt så tycker jag själv att det ändå känns som att Apple bryr sig om ljud när det kommer till vissa saker. Kommer ihåg när jag jämförde min iPhone mot min Samsung Galaxy S. Helt löjlig skillnad i samtalskvalitet och kvalitet på analog ut. Dom gör mycket rätt men de har ändå lite fuffens för sig kan jag tycka.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav philipbtz » 2019-05-09 19:57

hifikg skrev:Kul att du är nöjd :)

Måste väl likna min "setup" ganska mycket, även om jag inte har en fetingdator utan en helt vanlig gammal MacBook Pro med iTunes ansluten till DAC o styrd med den gamla datorn, iPhone eller iPad allt beroende på var jag glömt sakerna :) Signalerna strömmar därefter vidare till slutsteget som inte är något flashigt biotjosan utan en gammal tvåkanalare från NAD. Får duga. Sedan når signalerna Civilingenjör Stigs mästerverk som sätter fart på luftmolekylerna.

Och när väl musiken rullar ut glöms allt annat.


Feting och feting din MacBook Pro kostade nog mer än min stationära fetingdator ;) Låter som en smidig setup!


Perran skrev:Grattis Philip till ett intressant resultat !


Jo det känns skönt faktiskt. För mig är det viktigt att det är smidigt att lyssna på musik också. Behöver jag resa mig upp för att byta låt (eller ändra volym) vid någon dator eller ha laptop eller tangentbord i knät så blir det för meckigt tycker jag. Det skall vara lika smidigt som att streama mp3 från sin telefon till en BT-högtalare och det är det nu fast bättre :)

Man kan åstakomma nästan samma resultat med mindre skulle tro men det är också kul att få till det som man själv känner blir bra.

Får se vad jag tycker om Roon under utvärderingstiden men rent tekniskt så känner jag mig väldigt lugn.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Nattlorden » 2019-05-09 20:01

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:
dewpo skrev:Vad finns det för belägg att bit korrekt är det bästa?

...

Det är ju ändock syvende om sist ett analogt ljud som skall åstadkommas.


Tja, det är väl bästa att lämna jobbet till den som är bäst lämpad för jobbet? Och sitter man redan på en state-of-the-art DAC så blir resultatet säkert bäst om den får ursprungsmaterial att jobba med istället för något som någon "billig klåpare" varit inne och fingrat på och stuvat om - potentiellt felaktig - i bästa fall bara slarvigt.


Men är det inte lite väl många tillverkare som verkat kommit fram till samma sak vad gäller uppsampling innan DAC, jag köper som exempel inte teorin att det görs bara för att det verkar häftigt inför några fåtal ljudnördar på liknande forum som Faktiskt. :)

Någon bättre orsak än det måste det bara vara, eller hur?


Uppsampling innan D/A-omvandlingen gör att man kan använda avskärningsfilter högre upp i frekvens. Inget konstigt där. Men det är ändå troligen bättre att det sker intent i en bra D/A-omvandlare än i en streamer från någon som inte sysslat med avancerad D/A tidigare... risk för ökad jitter t.ex. Eller att någon får för sig att göra något de tror är smartare än bara uppsampling medans de håller på?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav dewpo » 2019-06-19 11:46

Vad tror ni om denna?
https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-of-nanopi-neo2-worlds-smallest-audio-streamer.7598/
Bild
https://www.friendlyarm.com/index.php?route=product/product&product_id=189

49USD känns överkomligt och prestandan med rätt mjukvara verkar oklanderlig :)
Enda avigsidan är att den skeppas med kinesisk snigelpost, Förväntad leveranstid en månad :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster