petersteindl skrev:Jag vill dementera lite. Vid digital överföring av data på nätverksnivå kan man helt glömma jitter.
Mvh
Peter
Vad menar du? Det finns jitter i nätverk.
Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Jag vill dementera lite. Vid digital överföring av data på nätverksnivå kan man helt glömma jitter.
Mvh
Peter
philipbtz skrev:petersteindl skrev:Jag vill dementera lite. Vid digital överföring av data på nätverksnivå kan man helt glömma jitter.
Mvh
Peter
Vad menar du? Det finns jitter i nätverk.
To stream digital music over Wi-Fi, AirPlay uses the Real Time Streaming Protocol (RTSP). The Apple Lossless Audio Codec is used over the UDP transport layer protocol to stream two audio channels at 44100 Hertz.
Tangband skrev:Tack Peter för klargörandet.
Att flacfiler från en NAS överförs via nätverkskabel eller wi-fi in i en streamer är alltså ett bra sätt att föra över all information som finns. Bättre än spdif.
Och om dacen dessutom sitter inbyggd i streamern och det är korrekt gjort så finns alla förutsättningar till en lågjittrig återgivning.
Problem med jitter kan däremot uppstå om man från streamern koppar en spdif kabel till en dac.
philipbtz skrev:Jag förstår ungefär hur nätverk fungerar Du säger att det inte förekommer begreppet jitter inom nätverk men det är ett vanligt problem och därför man har buffrar. Men dessa är inte oändligt stora. Jag säger inte att det behöver vara ett problem men det finns jitter i nätverk. https://howdoesinternetwork.com/2013/jitter
Streaming sker inte heller bara via TCP utan faktiskt UDP (Airplay mm.) och med UDP så verifieras det inte att paketen kommer fram eller typ något annat heller Men åter igen så buffras det ju men det KAN uppstå problem. Men oftast inte skulle jag tro. Man kan se till att ha en kraftfull router och bra access-punkter samt koppla allt med kabel där det går så borde ens buffer alltid var fylld.
petersteindl skrev:Om man kallar det för jitter inom TCP/IP så bidrar i så fall detta jitter enkom till bitfel och inte till timingfel.
philipbtz skrev:petersteindl skrev:Om man kallar det för jitter inom TCP/IP så bidrar i så fall detta jitter enkom till bitfel och inte till timingfel.
Ja och nej skulle jag säga. Spelar man datorspel på proffsnivå och du har "jitter" i nätverket så kan din ping påverkas så pass att det blir "tajmingfel" - det vet jag av erfarenhet. Givetvis lite olika saker vi pratar om här eftersom musik inte behöver spelas upp i realtid. Den kan buffras. Så ja det är inte riktigt samma sak som när man pratar om jitter i en DAC givetvis men i vissa situationer är det liknande situation kan jag ändå tycka. Personligen har jag ingen åsikt om nomenklaturen utan jag går bara på vad det heter.
Själv använder jag Airplay då och då för smidighetens skull och att jag upplever jittret som ett mindre problem är normaliseringen(Spotify) annars verkar ske via t.ex. Chromecast. Går såklart att komma runt genom att spela upp från NAS eller Tidal Synd då bara att jag måste ha en box för det jag vill chromecasta och en annan för det jag vill spela upp via Airplay. Och ingen av boxarna (Apple TV4k, Nvidia Shield v2) kan skicka asynkront via USB(tror jag?). Men egentligen spelar det ingen roll för vad jag vet så finns det bara väldigt få receivers som kan ta emot data på det viset via USB ändå(och min är inte en av dom).
Man får se till att ha en box som skickar analogt in i sin förstärkare och den boxen får i sin tur helst då ha streaming + DAC med egen klocka i sig. Det finns flertal sådana boxar men då kan man inte använda Chromecast, man kan använda Airplay men det vill man nog inte
Men HDMI då? Jag säger så här om HDMI https://www.audiosciencereview.com/foru ... rmance.56/
Sedan kan man diskutera hur hörbart det är men jag är bara lite trött på att allt "digitalt" eller "nätverk" är likadant för det är det inte och det är mätbart.
petersteindl skrev:Vad gäller jitter så vill jag återkomma för att belysa fenomenet ur ytterligare en synvinkel. Då kanske saker börjar klarna lite mer. Sedan skall jag läsa din text gällande Chromecast och Airplay. Min synvinkel är ur en tillverkares och utvecklares synvinkel. Därför måste jag göra grundläggande analys innan jag skrider till verket.
Jag och Lilltroll håller ju på med en slags streaming/mediacenter/DSP/FPGA/kontrollenhet/Bremen3D/delningsfilter/rumsresonanseliminator/försteg/DAC/ADC i multikanal samt multiroom, där varje separat kanal kan styras för sig. Upp till 12 separata subwoofers, 2 fronthögtalare, 1 centerhögtalare samt surroundhögtalare. Dessutom skall det ingå multiroomfunktion. Priset till konsument för denna produkt får max vara 199 kr enligt Tell. Det blir lite svårt att uppnå, men några nollor hit och dit, vad betyder det?
Med "vänlig" hälsning
Peter
Tell skrev:petersteindl skrev:Vad gäller jitter så vill jag återkomma för att belysa fenomenet ur ytterligare en synvinkel. Då kanske saker börjar klarna lite mer. Sedan skall jag läsa din text gällande Chromecast och Airplay. Min synvinkel är ur en tillverkares och utvecklares synvinkel. Därför måste jag göra grundläggande analys innan jag skrider till verket.
Jag och Lilltroll håller ju på med en slags streaming/mediacenter/DSP/FPGA/kontrollenhet/Bremen3D/delningsfilter/rumsresonanseliminator/försteg/DAC/ADC i multikanal samt multiroom, där varje separat kanal kan styras för sig. Upp till 12 separata subwoofers, 2 fronthögtalare, 1 centerhögtalare samt surroundhögtalare. Dessutom skall det ingå multiroomfunktion. Priset till konsument för denna produkt får max vara 199 kr enligt Tell. Det blir lite svårt att uppnå, men några nollor hit och dit, vad betyder det?
Med "vänlig" hälsning
Peter
Ja verkligen "vänliga" hälsningar ifrån dig.
Det som philipbtz beskriver kallas inte för jitter utan för "lagg".
petersteindl skrev:Jag och Lilltroll håller ju på med en slags streaming/mediacenter/DSP/FPGA/kontrollenhet/Bremen3D/delningsfilter/rumsresonanseliminator/försteg/DAC/ADC i multikanal samt multiroom, där varje separat kanal kan styras för sig. Upp till 12 separata subwoofers, 2 fronthögtalare, 1 centerhögtalare samt surroundhögtalare. Dessutom skall det ingå multiroomfunktion. Priset till konsument för denna produkt får max vara 199 kr enligt Tell. Det blir lite svårt att uppnå, men några nollor hit och dit, vad betyder det?
Vi har nu 2 helt olika prototyper som spelar. Snart kommer en tredje tas fram och då vill jag komma ett steg längre mot streaming. Därför vill jag lära mig lite om streamingproblematiken och vilka standardlösningar som finns och vilka problem de har. Jitter har jag hyffsad kontroll på och vad det innebär för musik & Ljudåtergivning.
Med vänlig hälsning
Peter
Lag is a noticeable delay between the time something is initiated and the time when it happens. For example, pressing an "attack" button and finding that the attack doesn't happen until a second later.
Latency is sometimes used to mean the same thing as lag, but in networking it's generally used interchangeably with ping time: the amount of time it takes for a packet to travel from point A to point B, or to travel there and back again. High packet latency generally leads to lag in a game.
Jitter is a variance in latency over time. If every packet takes exactly the same amount of time to travel from A to B, there is no jitter. If the packet delivery times are inconsistent, we call it jitter.
Jitter can be overcome with buffering, but that adds to overall latency/lag. Overcoming a lot of jitter might require buffers so large that the resulting lag would make a game terribly unresponsive, possibly not worth playing.
Morello skrev:Det är väl ingen i den här tråden som faktiskt undersökt huruvida data kommer ut korrekt eller ej?
OM jag haft något som helst intresse av att "streaming" så hade jag börjat där, dvs ställt frågan kommer datat ut eller inte?
Tangband skrev:Det jobbiga i det hela är väl att det inte är säkert att tekniskt optimerat alltid upplevs som bäst
Tangband skrev:Det jobbiga i det hela är väl att det inte är säkert att tekniskt optimerat alltid upplevs som bäst
Ett bra sätt att kolla att inte en transport av olika slag mixtrar med signalen är att köra ett dts spår.
Blir det inget ljud är något fel.
AndreasArvidsson skrev:Ja ett dts spår spelas antingen upp korrekt eller så blir det tystnad alternativt brus.
STDI skrev:Tangband skrev:Det jobbiga i det hela är väl att det inte är säkert att tekniskt optimerat alltid upplevs som bäst
Ett bra sätt att kolla att inte en transport av olika slag mixtrar med signalen är att köra ett dts spår.
Blir det inget ljud är något fel.
Jag håller helt med om att det är något fel om det inte hörs något.
Men du menar att om dts-spåret hörs så kan man vara säker på att det är rätt. Eller?
Tangband skrev:Det jobbiga i det hela är väl att det inte är säkert att tekniskt optimerat alltid upplevs som bäst
Ett bra sätt att kolla att inte en transport av olika slag mixtrar med signalen är att köra ett dts spår.
Blir det inget ljud är något fel.
When played back on devices which do not support the Master Audio or High Resolution extension, it degrades to a "core" track which is lossy.[6]
According to the DTS-HD White Paper,[9] DTS-HD Master Audio contains 2 data streams: the original DTS core stream and the additional "residual" stream which contains the "difference" between the original signal and the lossy compression DTS core stream. The audio signal is split into two paths at the input to the encoder. One path goes to the core encoder for backwards compatibility and is then decoded. The other path compares the original audio to the decoded core signal and generates residuals, which are data over and above what the core contains that is needed to restore the original audio as bit-for-bit identical to the original. The residual data is then encoded by a lossless encoder and packed together with the core. The decoding process is simply the reverse.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster