Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-30 21:45

En streamer/nätverksspelare fungerar ju inte isolerat, den kräver en efterföljande dac för att fungera så när man lyssnar på en dylik tingest lyssnar man alltid på kombinationen av streamer/nätverksspelare och dac.
En dac som är dålig på att hantera störningar in av olika slag är antagligen och rimligtvis känsligare än mer kapabel dac.
Min lilla historia med olika streamers har gått från SB Touch till Oppo 105, Auralic, Aurender, Moon Neo mind 1 och 2 samt Melco N1 A2.
Oppon, Auralic, Aurender, Moon, Melco fick driva Chord2Qute och mina intryck av dessa kombos är i ordning sådan:
Oppo: helt OK med minimala skillnader mot Oppons egen dac. Auralic Aries gav betydligt mer tryck i bas, större och mer framskjuten ljudbild, kraftfullare presentation av allt, men nästan lite hysterisk återgivning.
Aurender också mer tryck än Oppo, men mörkare i framtoningen, stort djup, men för mörk.
Moon påminde om Oppo, men bättre driv och tryck i presentationen.
Melco gav en 3D upplevelse som ingen av de andra, ännu mer separation av olika ljud, mer illusion av verklighet. Bättre bas i den meningen att den var mer nyanserad, och renare.
Därefter bytte jag dac till Chord Qutest som gav ytterliggare förbättring på det som Melcon serverade.
Det hade varit intressant att att lyssna igen på Oppo med Qutest.
Så de som påstår att en streamer inte gör skillnad kan ha rätt, en riktigt bra dac kan minimera skillnaderna. Dock är Chord2Qute en av de bättre, så vete tusan. Jag tror det beror på hur man uppfattar och bryr sig, och vilken upplösning som finns i hela systemet/rummet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-03-30 23:44

sprudel skrev:En streamer/nätverksspelare fungerar ju inte isolerat, den kräver en efterföljande dac för att fungera så när man lyssnar på en dylik tingest lyssnar man alltid på kombinationen av streamer/nätverksspelare och dac.
En dac som är dålig på att hantera störningar in av olika slag är antagligen och rimligtvis känsligare än mer kapabel dac.
Min lilla historia med olika streamers har gått från SB Touch till Oppo 105, Auralic, Aurender, Moon Neo mind 1 och 2 samt Melco N1 A2.
Oppon, Auralic, Aurender, Moon, Melco fick driva Chord2Qute och mina intryck av dessa kombos är i ordning sådan:
Oppo: helt OK med minimala skillnader mot Oppons egen dac. Auralic Aries gav betydligt mer tryck i bas, större och mer framskjuten ljudbild, kraftfullare presentation av allt, men nästan lite hysterisk återgivning.
Aurender också mer tryck än Oppo, men mörkare i framtoningen, stort djup, men för mörk.
Moon påminde om Oppo, men bättre driv och tryck i presentationen.
Melco gav en 3D upplevelse som ingen av de andra, ännu mer separation av olika ljud, mer illusion av verklighet. Bättre bas i den meningen att den var mer nyanserad, och renare.
Därefter bytte jag dac till Chord Qutest som gav ytterliggare förbättring på det som Melcon serverade.
Det hade varit intressant att att lyssna igen på Oppo med Qutest.
Så de som påstår att en streamer inte gör skillnad kan ha rätt, en riktigt bra dac kan minimera skillnaderna. Dock är Chord2Qute en av de bättre, så vete tusan. Jag tror det beror på hur man uppfattar och bryr sig, och vilken upplösning som finns i hela systemet/rummet.


Nej, det måste bara vara så att du stötte på 6 olika placebo-effekter för du hade förväntat dig på förhand att Auralic Aries skulle ha mer tryck i basen, att Aurender skulle ha en mörk framtoning, att Moon skulle ha mer tryck och att Melco skulle ge en bättre 3D-upplevelse.

Hur gjorde du för att övertyga dig så, var det för att Auralic Aries var en tung apparat? Hade Aurender en svart låda? Hade Moon en större tryckt logga? Skickade Melco med 3D-glasögon? :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-31 08:09

Haha! Bra Goat, där förekom du en del andra. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-31 09:46

Jag fattar att ni skämtar och jag vill inte förringa Sprudels analys, men det är ju faktiskt exakt så placebo verkar. Jag utnyttjar det dagligen i mitt jobb som formgivare :twisted:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32024
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Bill50x » 2019-03-31 12:09

Belker skrev:Jag fattar att ni skämtar och jag vill inte förringa Sprudels analys, men det är ju faktiskt exakt så placebo verkar. Jag utnyttjar det dagligen i mitt jobb som formgivare :twisted:

Jo, formgivare är ett dj-a pack precis som marknadsförare och säljare. Dom bara luras. För att inte tala om de grafiker/arkitekter som skapar snygga bilder av nya byggnader som inte alls stämmer med verkligheten.

Fan, man kan inte lita på någon numera, alla bara luras.

När det gäller streamers, de jag har lyssnat på har alla haft inbyggda dac'ar. Så vad det är jag jämfört är ju lite oklart. Lite som att jämföra integrerade förstärkare med varandra och få frågan "jo men har du jämfört slutsteget med olika försteg?". Och det har jag förstås inte.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26695
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-31 12:29

Bill50x skrev:
Belker skrev:Jag fattar att ni skämtar och jag vill inte förringa Sprudels analys, men det är ju faktiskt exakt så placebo verkar. Jag utnyttjar det dagligen i mitt jobb som formgivare :twisted:

Jo, formgivare är ett dj-a pack precis som marknadsförare och säljare. Dom bara luras. För att inte tala om de grafiker/arkitekter som skapar snygga bilder av nya byggnader som inte alls stämmer med verkligheten.

Fan, man kan inte lita på någon numera, alla bara luras.


Och ändå är det just de som håller hela apparaten igång. Ingenjörerna skulle gå arbetslösa utan dem.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-31 13:07

Rekommenderar alla att prova själv.
Till dess så är ni på samma nivå som 12-åriga pojkar som diskuterar hur det känns att ha samlag utan att någonsin varit i närheten av en sådan upplevelse. Mycket tjöt o lite verkstad :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-31 13:55

sprudel skrev:En streamer/nätverksspelare fungerar ju inte isolerat, den kräver en efterföljande dac för att fungera så när man lyssnar på en dylik tingest lyssnar man alltid på kombinationen av streamer/nätverksspelare och dac.
En dac som är dålig på att hantera störningar in av olika slag är antagligen och rimligtvis känsligare än mer kapabel dac.
Min lilla historia med olika streamers har gått från SB Touch till Oppo 105, Auralic, Aurender, Moon Neo mind 1 och 2 samt Melco N1 A2.
Oppon, Auralic, Aurender, Moon, Melco fick driva Chord2Qute och mina intryck av dessa kombos är i ordning sådan:
Oppo: helt OK med minimala skillnader mot Oppons egen dac. Auralic Aries gav betydligt mer tryck i bas, större och mer framskjuten ljudbild, kraftfullare presentation av allt, men nästan lite hysterisk återgivning.
Aurender också mer tryck än Oppo, men mörkare i framtoningen, stort djup, men för mörk.
Moon påminde om Oppo, men bättre driv och tryck i presentationen.
Melco gav en 3D upplevelse som ingen av de andra, ännu mer separation av olika ljud, mer illusion av verklighet. Bättre bas i den meningen att den var mer nyanserad, och renare.
Därefter bytte jag dac till Chord Qutest som gav ytterliggare förbättring på det som Melcon serverade.
Det hade varit intressant att att lyssna igen på Oppo med Qutest.
Så de som påstår att en streamer inte gör skillnad kan ha rätt, en riktigt bra dac kan minimera skillnaderna. Dock är Chord2Qute en av de bättre, så vete tusan. Jag tror det beror på hur man uppfattar och bryr sig, och vilken upplösning som finns i hela systemet/rummet.


Detdär inlägget var så bra ! :) speciellt de tre sista raderna .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26695
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-31 14:09

sprudel skrev:Rekommenderar alla att prova själv.
Till dess så är ni på samma nivå som 12-åriga pojkar som diskuterar hur det känns att ha samlag utan att någonsin varit i närheten av en sådan upplevelse. Mycket tjöt o lite verkstad :mrgreen:

Åh f-n är det så bra!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-03-31 19:24

hifikg skrev:
sprudel skrev:Rekommenderar alla att prova själv.
Till dess så är ni på samma nivå som 12-åriga pojkar som diskuterar hur det känns att ha samlag utan att någonsin varit i närheten av en sådan upplevelse. Mycket tjöt o lite verkstad :mrgreen:

Åh f-n är det så bra!?


Jag väljer garanterat välljud före sex, man kan ju alltid onna.
Det omvända alternativet är ju att bara sitta och nynna. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26695
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-31 20:57

Nya uppslag för hifirecensenter och annonsörer :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39796
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-04-01 14:55

Spotify har nu köpt iTunes och Tidal och kommer att ha ett förlustfritt 24/192-streamingpaket för all musik. Priset är 299 kr/år.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-04-01 15:04

petersteindl skrev:Spotify har nu köpt iTunes och Tidal och kommer att ha ett förlustfritt 24/192-streamingpaket för all musik. Priset är 299 kr/år.


Apple köpte visst Microsoft idag också.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57256
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Nattlorden » 2019-04-01 15:32

petersteindl skrev:Spotify har nu köpt iTunes och Tidal och kommer att ha ett förlustfritt 24/192-streamingpaket för all musik. Priset är 299 kr/år.


Vi blir gladare om du postar detta vilken annan dag som helst på året... :(
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-04-01 16:20

Tangband skrev:
petersteindl skrev:Spotify har nu köpt iTunes och Tidal och kommer att ha ett förlustfritt 24/192-streamingpaket för all musik. Priset är 299 kr/år.


Apple köpte visst Microsoft idag också.


Nej, det fick skiten gratis. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav DVD-ai » 2019-04-01 16:43

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Spotify har nu köpt iTunes och Tidal och kommer att ha ett förlustfritt 24/192-streamingpaket för all musik. Priset är 299 kr/år.


Vi blir gladare om du postar detta vilken annan dag som helst på året... :(


För mig duger 16bit/44,1, om dom bara kunde ge fan i att ha dom senaste och mest söndermastrade skit utgåvorna på exakt allting....
Och så misstänker jag att, Spotify gör något mer också, jag har i samtliga testade fall upplever tydlig skillnad mellan skiva eller mp3 vs (påstått) samma utgåva på Spotify.

Jag, skulle gärna betala dubbla pengarna i månaden för en tjänst som inte ersatte originalen mot senaste omastringen....
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-04-01 17:12

DVD-ai skrev:Jag, skulle gärna betala dubbla pengarna i månaden för en tjänst som inte ersatte originalen mot senaste omastringen....


Streaming-tjänsterna bestämmer väl knappast vilken version skivbolagen tillhandahåller, det är ju skivbolagen som ersätter originalen med nya mastrade versioner och slutar pressa de äldre utgåvorna.

På Tidal hittar man dock hyfsat ofta flertalet versioner av album och om man klickar på "i" för info så står det ofta mer utförligt vilken version det är.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav DVD-ai » 2019-04-02 08:17

goat76 skrev:
DVD-ai skrev:Jag, skulle gärna betala dubbla pengarna i månaden för en tjänst som inte ersatte originalen mot senaste omastringen....


Streaming-tjänsterna bestämmer väl knappast vilken version skivbolagen tillhandahåller, det är ju skivbolagen som ersätter originalen med nya mastrade versioner och slutar pressa de äldre utgåvorna.

På Tidal hittar man dock hyfsat ofta flertalet versioner av album och om man klickar på "i" för info så står det ofta mer utförligt vilken version det är.


Ja jag misstänker att sådant är fallet för alla liknande tjänster.
Men därför jag skulle vilja ha en tjänst som just tillhandahåller originalen :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22712
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-02 15:50

goat76 skrev:På Tidal hittar man dock hyfsat ofta flertalet versioner av album och om man klickar på "i" för info så står det ofta mer utförligt vilken version det är.


Nja, det står sällan just vilken version det är. Möjligen året den är släppt eller återutgiven. Har aldrig sett något nummer på albumen. Kan du visa något exempel där man ser vilken version det är?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-04-02 16:32

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:På Tidal hittar man dock hyfsat ofta flertalet versioner av album och om man klickar på "i" för info så står det ofta mer utförligt vilken version det är.


Nja, det står sällan just vilken version det är. Möjligen året den är släppt eller återutgiven. Har aldrig sett något nummer på albumen. Kan du visa något exempel där man ser vilken version det är?


Nej, något sån ingående information har de inte. Man får själv lista ut vilken version det är genom att kolla utgivningsåret.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-04-02 17:35

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:På Tidal hittar man dock hyfsat ofta flertalet versioner av album och om man klickar på "i" för info så står det ofta mer utförligt vilken version det är.


Nja, det står sällan just vilken version det är. Möjligen året den är släppt eller återutgiven. Har aldrig sett något nummer på albumen. Kan du visa något exempel där man ser vilken version det är?


Nej, något sån ingående information har de inte. Man får själv lista ut vilken version det är genom att kolla utgivningsåret.


Utgivningsåret och om det är remaster ger ju lite info
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22712
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-02 18:42

En del storsäljande album kan finnas i 50-talet versioner och det hade varit bra med riktigt noggrann information om vad som erbjuds av de som strömmar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2019-04-02 20:38

Roon är det närmaste man kan komma eftersom Roon kan hantera versioner av samma skiva. Men så noggrann information som du frågar efter finns inte taggat mig veterligen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26695
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-04-02 21:42

I iTunes lägger jag ibland in flera versioner av samma skiva, typ vanlig CD och 24/192 och ibland kommer samma skiva med extramaterial, det är inga problem. Vill jag kan jag ladda in mängder med bilder till varje skiva, det gör jag sällan, vill jag veta något om musiken jag ska lyssna på googlar jag upp det innan :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2019-04-02 21:57

Trots att jag gillar Apple så tycker jag att iTunes är en totalt ointressant lösning för min del eftersom det krävs att man använder en dator och att det är en mycket besvärlig lösning om man vill kunna spela upp musiken på flera olika anläggningar och flera olika användare skall kunna spela upp musik samtidigt. Dessutom så finns det inte många glada användare som kör pc och iTunes så vill man vara mera oberoende så är det ett hinder.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26695
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-04-02 22:01

Harryup skrev:Trots att jag gillar Apple så tycker jag att iTunes är en totalt ointressant lösning för min del eftersom det krävs att man använder en dator och att det är en mycket besvärlig lösning om man vill kunna spela upp musiken på flera olika anläggningar och flera olika användare skall kunna spela upp musik samtidigt. Dessutom så finns det inte många glada användare som kör pc och iTunes så vill man vara mera oberoende så är det ett hinder.


Så kan det vara, men att hantera flera versioner är inga problem, bara så. Min dator är både server och streamer så det är en både enkel, smidig och ekonomisk lösning med tanke på vad somliga streamers kostar. Den dag jag skaffar fler lyssningsrum får jag kanske migrera musikdatabasen. Bara den nya lösningen hanterar aiff så jag slipper konvertera allt till FLAC igen :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32024
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Bill50x » 2019-04-02 23:39

hifikg skrev:
Harryup skrev:Trots att jag gillar Apple så tycker jag att iTunes är en totalt ointressant lösning för min del eftersom det krävs att man använder en dator och att det är en mycket besvärlig lösning om man vill kunna spela upp musiken på flera olika anläggningar och flera olika användare skall kunna spela upp musik samtidigt. Dessutom så finns det inte många glada användare som kör pc och iTunes så vill man vara mera oberoende så är det ett hinder.
Så kan det vara, men att hantera flera versioner är inga problem, bara så. Min dator är både server och streamer så det är en både enkel, smidig och ekonomisk lösning med tanke på vad somliga streamers kostar. Den dag jag skaffar fler lyssningsrum får jag kanske migrera musikdatabasen. Bara den nya lösningen hanterar aiff så jag slipper konvertera allt till FLAC igen :)

iTunes suger - rejält. Ett program som är tänkt att hantera all uppdatering i en Apple-produkt (typ en iPhone) men som ändå är helt inriktad på att lyssna på musik. En applikation som försöker att vara allting men inte är nånting, mao.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26695
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-04-03 00:24

Bill50x skrev:
hifikg skrev:
Harryup skrev:Trots att jag gillar Apple så tycker jag att iTunes är en totalt ointressant lösning för min del eftersom det krävs att man använder en dator och att det är en mycket besvärlig lösning om man vill kunna spela upp musiken på flera olika anläggningar och flera olika användare skall kunna spela upp musik samtidigt. Dessutom så finns det inte många glada användare som kör pc och iTunes så vill man vara mera oberoende så är det ett hinder.
Så kan det vara, men att hantera flera versioner är inga problem, bara så. Min dator är både server och streamer så det är en både enkel, smidig och ekonomisk lösning med tanke på vad somliga streamers kostar. Den dag jag skaffar fler lyssningsrum får jag kanske migrera musikdatabasen. Bara den nya lösningen hanterar aiff så jag slipper konvertera allt till FLAC igen :)

iTunes suger - rejält. Ett program som är tänkt att hantera all uppdatering i en Apple-produkt (typ en iPhone) men som ändå är helt inriktad på att lyssna på musik. En applikation som försöker att vara allting men inte är nånting, mao.

/ B


Det är ett tag sedan du testade iTunes antar jag? Det behövs inget iTunes för att uppdatera en iPhone. Eller göra backup. Men man kan, om man vill. Till den Mac som jag använder bara för musik ansluter jag aldrig min iPhone, den uppdaterar jag och laddar (mest) med ljudböcker i en annan Mac. Bilderna är också utlyfta ur iTunes o hanteras i ett eget program som, fyndigt nog, heter Bilder. Jag begriper inte de som säger att iTunes suger, vet inte vad de andra programmen gör bättre, förutom att lira flac direkt då.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hcl » 2019-04-09 22:42

Här är några som gått "all in" på att bygga datorer optimerade för streaming.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Morello » 2019-04-09 22:54

Lustig ormoljetråd.
-Dimensions 483*450*180mm including feet,
-Weight: 42Kg / 93lbs.
-Dual Xeon Scalable 10/20 core CPUs.
-48Gb (12*4Gb) custom memory modules.
-The 2 cpu’s and 12 memory modules are not shared but split into 2 domains, 1 dedicated to the operating system, 1 dedicated to music related services and playback software.
-All storage is directly connected to the Xeon CPU integrated disk controllers, no sata ssd’s / controllers used. Maximum number of drives supported: 24.
-400 watt high current powersupply, lundahl chokes, ~700.000uF mundorf electrolytics, duelund pure silver foil bypass capacitors.
-Custom Windows 10 Enterprise LTSC 2019 OS.
-Playback software: Roon + Jplay, HQplayer optional.
-Completely passive cooled, no fans.

Måste vara ett skämt från början till slut,
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst