Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-04-10 07:11

Jag ska ta med min apparat o dac till dig nästa gång jag är i Stockholm :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tell » 2019-04-10 13:44

hcl skrev:Här är några som gått "all in" på att bygga datorer optimerade för streaming.


Det där är ju sjukt! 20k euro för en dator med Xeon-cpuer o 48gb ECC-ram för att spela MUSIK? Det här är ju en extrem version av dom är streamingspelarna folk här på forumet kollar på. Snubbarna har ju tydligen tillomed suttit och pillat på timingen på RAM-modulerna för att få "så bra ljud som möjligt". Jag spyr på den där skiten.

One of the largest disturbances on server music playback quality we found is DRAM refresh. The charge on DRAM memory cells weakens over time therefor it needs to be refreshed in pre-set time intervals. During the refresh period all memory operations halt. Memory current draw peaks during refresh, a single memory dim can easily draw 2.5A or higher during the refresh cycle. This is the main reason for DIY community feedback that fewer, or lower speed, dimms sound better, which can be true except you're seriously limiting bandwidth as you have more then just a single memory channel in modern high performance systems.


Allllltså, det här är exakt samma skit (fast på en högre nivå då) som Linn osv försöker lura på er. Massa fancy schmancy ord för att få folk att tro att deras produkter kommer ta er till ljudnirvana, men i själva verket gör dom allt för att lura av folk deras pengar. Fy fan.

.. eller så är hela den där tråden ett stort aprilskämt. Även fast jag tyvärr inte tror det så hoppas jag verkligen att det ändå är så.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-04-10 15:50

Tell skrev:
hcl skrev:Här är några som gått "all in" på att bygga datorer optimerade för streaming.


Det där är ju sjukt! 20k euro för en dator med Xeon-cpuer o 48gb ECC-ram för att spela MUSIK? Det här är ju en extrem version av dom är streamingspelarna folk här på forumet kollar på. Snubbarna har ju tydligen tillomed suttit och pillat på timingen på RAM-modulerna för att få "så bra ljud som möjligt". Jag spyr på den där skiten.

One of the largest disturbances on server music playback quality we found is DRAM refresh. The charge on DRAM memory cells weakens over time therefor it needs to be refreshed in pre-set time intervals. During the refresh period all memory operations halt. Memory current draw peaks during refresh, a single memory dim can easily draw 2.5A or higher during the refresh cycle. This is the main reason for DIY community feedback that fewer, or lower speed, dimms sound better, which can be true except you're seriously limiting bandwidth as you have more then just a single memory channel in modern high performance systems.


Allllltså, det här är exakt samma skit (fast på en högre nivå då) som Linn osv försöker lura på er. Massa fancy schmancy ord för att få folk att tro att deras produkter kommer ta er till ljudnirvana, men i själva verket gör dom allt för att lura av folk deras pengar. Fy fan.

.. eller så är hela den där tråden ett stort aprilskämt. Även fast jag tyvärr inte tror det så hoppas jag verkligen att det ändå är så.


Vilken Linn DSM är det du syftar på, har de släppt en ny produkt?

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tell » 2019-04-10 22:42

goat76 skrev:Vilken Linn DSM är det du syftar på, har de släppt en ny produkt?

Syftar inte på nån specifik, utan bara allmänt alla dessa streamers som kostar mer än bara några tusenlappar. "Elda för kråkorna" är ett uttryck som passar bra här.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2019-04-11 13:01

Tell, vad kostar en Linn idag och vad innehåller den?

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tell » 2019-04-11 13:25

Harryup skrev:Tell, vad kostar en Linn idag och vad innehåller den?

Varför frågar du mig det?
Men visst, jag googlade o noterade att dom var äckligt mycket dyrare än vad jag trodde. ~90k för deras Akurate och 214k för deras Klimax. Sånt här blir jag fan arg på :\ En Raspberry Pi och MiniDSP klarar ju av typ exakt samma skit men för bråkdelen av priset. Visst, lite mer setup, men den latheten kan fan inte vara värd 90k-200kkr. Jävligt nyfiken på vad det kostar för Linn att tillverka dom här grejerna, lär inte vara mer än nån tusenlapp eller nåt.
Men this is exactly why Hifi har så dåligt rykte bland vanliga människor. Och ni göder det, GG!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-04-11 14:32

Tell skrev:
Harryup skrev:Tell, vad kostar en Linn idag och vad innehåller den?

Varför frågar du mig det?
Men visst, jag googlade o noterade att dom var äckligt mycket dyrare än vad jag trodde. ~90k för deras Akurate och 214k för deras Klimax. Sånt här blir jag fan arg på :\ En Raspberry Pi och MiniDSP klarar ju av typ exakt samma skit men för bråkdelen av priset. Visst, lite mer setup, men den latheten kan fan inte vara värd 90k-200kkr. Jävligt nyfiken på vad det kostar för Linn att tillverka dom här grejerna, lär inte vara mer än nån tusenlapp eller nåt.
Men this is exactly why Hifi har så dåligt rykte bland vanliga människor. Och ni göder det, GG!


:D

Varför går du inte in i Morellos medlemstråd och klagar på hans försteg för 50000kr när du ändå är igång?

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tell » 2019-04-11 14:38

goat76 skrev:
Tell skrev:
Harryup skrev:Tell, vad kostar en Linn idag och vad innehåller den?

Varför frågar du mig det?
Men visst, jag googlade o noterade att dom var äckligt mycket dyrare än vad jag trodde. ~90k för deras Akurate och 214k för deras Klimax. Sånt här blir jag fan arg på :\ En Raspberry Pi och MiniDSP klarar ju av typ exakt samma skit men för bråkdelen av priset. Visst, lite mer setup, men den latheten kan fan inte vara värd 90k-200kkr. Jävligt nyfiken på vad det kostar för Linn att tillverka dom här grejerna, lär inte vara mer än nån tusenlapp eller nåt.
Men this is exactly why Hifi har så dåligt rykte bland vanliga människor. Och ni göder det, GG!


:D

Varför går du inte in i Morellos medlemstråd och klagar på hans försteg för 50000kr när du ändå är igång?

Hah, jag har var liite sugen iaf, men antar det skulle klassas som personangrepp o ge mig lite semester. :P
Meen alltså, ser ni min poäng öht eller tycker ni bara jag klagar utan nån som helst grund? Tycker ju den där datorn som länkades på förra sidan visar min poäng jävligt tydligt iaf. Sitta o pilla timing på ram-modulerna är ju verkligen ingen annan i världen som gör för att få bättre kvalitet på sina tif-bilder eller för att få rakare linjer på sina websidor.. Absurt!

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav philipbtz » 2019-04-11 15:36

Linn:en är såklart totalt överprisat men den mäter bättre än ganska mycket. Dock finns det den här som är ännu bättre för ca. €1000
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7064/ Kolla i diagramet där så ser man hur de olika beter sig. Det finns skillnader på pappret iaf.

Jag har testat flera olika streamers och utav erfarenhet så VET jag att man ofta antar att saker gör rätt men det gör dom inte alltid. Många, många spelare gör fel. Det blev extra tydligt när jag började med att spela upp UHD skivor här hemma med HDR. 3 av 4 apparater gjorde fel. Samma signal och i info-menyerna såg allt rätt ut men internt användes fel färg-matriser osv. osv. Det är samma med ljud. Mjukvara gör FEL. Det är garanterat så. Både billiga som dyra prylar. Det viktiga är att man hittar något som inte gör fel men då får någon undersöka saker och ting innan man vet. Och även om apparaten gör rätt så finns det andra apparater som också gör rätt men sitter inne på ännu bättre hårdvara - var går gränsen här är frågan?

Bild verkar vara något som fler verkar kunna acceptera att det är så eftersom man ser skillnaden med ögonen. Med ljud verkar det vara ovanligare då det är svårare att ta på så att säga. Bland det sämsta ljudet jag har haft här hemma var Raspberry Pi 2 med bitkorrekt ljud ut. Ingen aning vad den gjorde men den kan inte ha gjort rätt. Jag har testat DAC:ar där de i butik sa att hör du inte hur grymt det låter men så fort man ökar volymen är det bara klippning man hör. De verkade inte tycka att det fanns där.

Jag vågar iaf påstå att det finns apparater som säger att dom gör rätt men som gör fel. Sedan hur stor skillnad det är på två streamers som båda gör helt rätt kan man ju fråga sig.

P.s. som ett annat exempel har jag haft en Marantz receiver som ibland skickade ut felaktig signalnivå till olika kanaler - ljudbild blev lidande. Startade man om mjukvaran blev det rätt igen. Det var samma med pre-out där den fick för sig att skicka 2-3dB fel i vissa kanaler ibland. Jag mätte upp felen och skickade in apparaten och de fixade den. Funkade felfritt efter det. Vem vet vad vissa av dessa streamers har för sig. Oj den blev lite varm en sommar så nu skickar den något helt annat osv.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-04-11 16:48

Att olika dacar kan påverka ljudet råder det konsensus kring och efter den här tråden är de flesta lika överens om att själva transporten in till dacen inte påverkar ljudet, om den inte innehåller fler funktioner än bara just transport.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2019-04-11 17:31

Fast när ni jämför priser så är det ju typ äpple och höns. Linn är ju numera ett fullt försteg som kan hantera 14 olika ingångar både ljud och bild SP/Dif, Toslink, Coax, HDMI, RIAA, analogt och beroende på vilka utgångar man vill ha så skiljer det kraftigt i pris. Men poängen är att en äpplepaj är inte ett försteg.
Men visst är Linnen mera kostsam men deras mellanmodel kostar ifrån dryga 30'.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav philipbtz » 2019-04-11 17:54

hifikg skrev:Att olika dacar kan påverka ljudet råder det konsensus kring och efter den här tråden är de flesta lika överens om att själva transporten in till dacen inte påverkar ljudet, om den inte innehåller fler funktioner än bara just transport.


Var tyvärr lat och lästa inte hela tråden :oops: Om man tar nästa steg i det hela då vilka streamers är bra på att transportera utan att hitta på annat hyss? Jag tror man t.ex. kan få Raspberry Pi att göra detta med rätt mjukvara. Transport skall inte underskattas men det är inget jag personligen känner ett starkt behov av att lägga stora pengar på...det borde inte vara svårt att göra en billig sådan.. Det borde vara lätt att få till tycker jag. Samtidigt tycker jag mig höra skillnad mellan AirPlay och Chromecast t.ex.. Båda skall bara skicka vidare tycker jag.

The AirTunes part of the AirPlay protocol stack uses UDP for streaming audio and is based on the RTSP network control protocol.[19] The streams are transcoded using the Apple Lossless codec with 44100 Hz and 2 channels symmetrically encrypted with AES, requiring the receiver to have access to the appropriate key to decrypt the streams.[20] The stream is buffered for approximately 2 seconds before playback begins, resulting in a small delay before audio is output after starting an AirPlay stream.[21]

The protocol supports metadata packets that determine the final output volume on the receiving end. This makes it possible to always send audio data unprocessed at its original full volume, preventing sound quality deterioration due to reduction in bit depth and thus sound quality which would otherwise occur if changes in volume were made to the source stream before transmitting. It also makes possible the streaming of one source to multiple targets each with its own volume control.[22]


Hmm UDP..44.1kHz, borde blir rätt ibland iaf. Men det låter ändå bättre än Chromecast. Ganska säker på att detta beror på att när man kör AirPlay tar den dina inställningar från din källa (telefon för det mesta), där jag har dynamisk komprimering avstängt för Spotify t.ex. Men kör man Chromecast så får man ju instlällningarna från den klient som den kör. Och där kan man inte in och fippla i inställningarna. BT-högtalar läge är ju default där :roll: Mycket att tänka på. Tidal är säkrare kort om man nu hittar den musik man vill lyssna på där.

Kör en hel del från min NAS där hemma men när jag började gräva där så märkte jag snabbt att även när jag går den vägen så konverterar min klient om vissa filer där med. Varför tycker vissa att CD fortfarande är bäst? Antagligen för att där kan inte transportören hitta på speciellt mycket konstigt.

Tar emot alla tips för att hitta en ultimatlösning där jag kan spela upp musik via min telefon från NAS, Tidal Hi-Fi och Spotify premium och att allt blir rätt även om filen är 24-bit 48kHz, DSD eller whatever. Får nog skicka in analogt in i receivern då den också hittar på saker. Så NAS, streamingtjänster->transport->Dac->analogt kabel->receiver.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Frisk » 2019-04-11 18:46

philipbtz skrev:Tar emot alla tips för att hitta en ultimatlösning där jag kan spela upp musik via min telefon från NAS, Tidal Hi-Fi och Spotify premium och att allt blir rätt även om filen är 24-bit 48kHz, DSD eller whatever. Får nog skicka in analogt in i receivern då den också hittar på saker. Så NAS, streamingtjänster->transport->Dac->analogt kabel->receiver.


Yamaha WXC-50 gick ju odetrkterbar genom LTS test, tycker nog den klarar vad du efterlyser. Dock introducerade den väldigt brum i mitt huvudsystem, fungerar dock bra i vardagsrummet, med bara ett isolerat slutsteg. Dock är jag inte imponerad över interfacet, klarar inte replyGain(vilket i och för sig är positivt i bemärkelsen att inte hitta på massa med datan på vägen) och får helt andra skivor i kön om jag modifierar innehållet på NASen och behåller kön. Stödjer nog bara UPnP, föredrar att montera disk och indexera, går så mycket snabbare och visar faktiska titlar under tiden man scrollar, gör inte WXCn.

Kör sen en tid Volymio på en pi, den får jag för mig skickar korrekt digital signal och har i mitt tycke bra interface som fungerar mycket tillfredsställande direkt från webläsaren! Ingen app eller annat behövs. Klarar nog både Spotify och Tidal. Min receiver klarar ej DSF via HDMI så vet inte hur det funkar. Fungerar dock vid USB-dac som jag förstått det. Finns även bra DACar direkt till pajen, men är i²s vilka jag får för mig inte klarar dsf.
Är nöjd med Volumio så här långt, men som de flesta streamers, vad det verkar? Är det svårt att läsa speciellt mycket data ur taggarna, produktionsår m.m. samt bläddra i konvolutet om man har det scannat.
Tycker varken WXx-50 eller Kodi klarar det speciellt väl, Kodi kan man i alla fall få upp lite data i.

Edit: Kodi finns förresten även som plugin i Volymio, dock inget jag testat.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-04-11 19:13

philipbtz skrev:
hifikg skrev:Att olika dacar kan påverka ljudet råder det konsensus kring och efter den här tråden är de flesta lika överens om att själva transporten in till dacen inte påverkar ljudet, om den inte innehåller fler funktioner än bara just transport.


Var tyvärr lat och lästa inte hela tråden :oops: Om man tar nästa steg i det hela då vilka streamers är bra på att transportera utan att hitta på annat hyss? Jag tror man t.ex. kan få Raspberry Pi att göra detta med rätt mjukvara. Transport skall inte underskattas men det är inget jag personligen känner ett starkt behov av att lägga stora pengar på...det borde inte vara svårt att göra en billig sådan.. Det borde vara lätt att få till tycker jag. Samtidigt tycker jag mig höra skillnad mellan AirPlay och Chromecast t.ex.. Båda skall bara skicka vidare tycker jag.


:lol: Det där var en riktig fuling från hifikg, det har i den här tråden INTE fastställts att olika transporters inte kan påverka ljudet. Tro honom inte, han har en agenda! :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-04-11 19:55

goat76 skrev:
philipbtz skrev:
hifikg skrev:Att olika dacar kan påverka ljudet råder det konsensus kring och efter den här tråden är de flesta lika överens om att själva transporten in till dacen inte påverkar ljudet, om den inte innehåller fler funktioner än bara just transport.


Var tyvärr lat och lästa inte hela tråden :oops: Om man tar nästa steg i det hela då vilka streamers är bra på att transportera utan att hitta på annat hyss? Jag tror man t.ex. kan få Raspberry Pi att göra detta med rätt mjukvara. Transport skall inte underskattas men det är inget jag personligen känner ett starkt behov av att lägga stora pengar på...det borde inte vara svårt att göra en billig sådan.. Det borde vara lätt att få till tycker jag. Samtidigt tycker jag mig höra skillnad mellan AirPlay och Chromecast t.ex.. Båda skall bara skicka vidare tycker jag.


:lol: Det där var en riktig fuling från hifikg, det har i den här tråden INTE fastställts att olika transporters inte kan påverka ljudet. Tro honom inte, han har en agenda! :)


De flesta skrev jag :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2019-04-11 21:53

Vilket ju inte automatiskt betyder att det är sant.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-04-11 23:07

Harryup skrev:Vilket ju inte automatiskt betyder att det är sant.


Eller osant
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-04-11 23:12

hifikg skrev:
Harryup skrev:Vilket ju inte automatiskt betyder att det är sant.


Eller osant


Så 50/50? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-04-11 23:14

goat76 skrev:
hifikg skrev:
Harryup skrev:Vilket ju inte automatiskt betyder att det är sant.


Eller osant


Så 50/50? :)


Tråden är slut
hitta på ett nytt ämne att träta om vetja :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-04-11 23:26

hifikg skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:
Eller osant


Så 50/50? :)


Tråden är slut
hitta på ett nytt ämne att träta om vetja :)


Någon annan får hitta på, jag har fullt upp att träta om LUFS för snart är det någon som inte läst den tråden som vill fråga om något om normalisering, troligtvis något jag redan svarat på tolv gånger innan. :)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav philipbtz » 2019-04-12 11:15

hifikg skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:
Eller osant


Så 50/50? :)


Tråden är slut
hitta på ett nytt ämne att träta om vetja :)


Tråden har bara börjat :lol: Här har vi en lovande källa för liten peng https://www.allo.com/sparky/katana.html

https://www.audiosciencereview.com/foru ... dacs.4164/

Streamer och DAC i samma paket. Verkar kunna göra det jag vill.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-04-12 19:49

philipbtz skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:
Så 50/50? :)


Tråden är slut
hitta på ett nytt ämne att träta om vetja :)


Tråden har bara börjat :lol: Här har vi en lovande källa för liten peng https://www.allo.com/sparky/katana.html

https://www.audiosciencereview.com/foru ... dacs.4164/

Streamer och DAC i samma paket. Verkar kunna göra det jag vill.


Fast då växlar du fokus. En dac kan alldeles säkert påverka ljudet, vad skulle annars kunna göra det liksom? Alla slutsteg låter lika och försteg gör ingen skillnad. Förr var det skivspelaren och högtalarna, idag är det dac o högtalare (och många högtalare behöver rumsanpassning dessutom), som gör skillnaderna. Fast störst skillnad av allt gör fonogrammen, näst störst skillnad gör lyssnaren. Kan t o m vara samma lyssnare som upplever ljudet totalt annorlunda beroende på mående, pigghet, lust att lyssna, stress och annan påverkan. Kanske kan man t o m kasta om ordningen på de två sista, för ibland kan t o m helt hopplösa fonogram vara njutbara :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Bill50x » 2019-04-12 23:55

hifikg skrev:Alla slutsteg låter lika och försteg gör ingen skillnad.

Jasså. Säger vem?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-04-13 08:46

goat76 skrev:
hifikg skrev:
Harryup skrev:Vilket ju inte automatiskt betyder att det är sant.


Eller osant


Så 50/50? :)


I vissa fall kan topptestade produkter som lovordats överallt i verkligheten försämra och eftersom de låter lite annorlunda så tror köpare att de är bättre. Annorlunda betyder alltså inte att det objektivt är bättre. Men kanske upplevs som bättre ?
Som ett exempel kan tas denna spelare:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-04-13 09:29

Tangband skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:
Eller osant


Så 50/50? :)


I vissa fall kan topptestade produkter som lovordats överallt i verkligheten försämra och eftersom de låter lite annorlunda så tror köpare att de är bättre. Annorlunda betyder alltså inte att det objektivt är bättre. Men kanske upplevs som bättre ?
Som ett exempel kan tas denna spelare:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/


Vad menar du med bättre?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-04-13 09:31

hifikg skrev:
goat76 skrev:
philipbtz skrev:
Var tyvärr lat och lästa inte hela tråden :oops: Om man tar nästa steg i det hela då vilka streamers är bra på att transportera utan att hitta på annat hyss? Jag tror man t.ex. kan få Raspberry Pi att göra detta med rätt mjukvara. Transport skall inte underskattas men det är inget jag personligen känner ett starkt behov av att lägga stora pengar på...det borde inte vara svårt att göra en billig sådan.. Det borde vara lätt att få till tycker jag. Samtidigt tycker jag mig höra skillnad mellan AirPlay och Chromecast t.ex.. Båda skall bara skicka vidare tycker jag.


:lol: Det där var en riktig fuling från hifikg, det har i den här tråden INTE fastställts att olika transporters inte kan påverka ljudet. Tro honom inte, han har en agenda! :)


De flesta skrev jag :)


Baserat på icke-redovisad statistik av inlägg på ett forum utan kvalifikationskrav för deltagande och därmed är det fastställt? :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-04-13 09:53

sprudel skrev:
Tangband skrev:
goat76 skrev:
Så 50/50? :)


I vissa fall kan topptestade produkter som lovordats överallt i verkligheten försämra och eftersom de låter lite annorlunda så tror köpare att de är bättre. Annorlunda betyder alltså inte att det objektivt är bättre. Men kanske upplevs som bättre ?
Som ett exempel kan tas denna spelare:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/


Vad menar du med bättre?


Jag menade ”upplevelsen” av bättre - jämför tex med rörförstärkare eller med högtalare med krokig frekvensgång, kan låta väldigt bra på visst material. Men det blir ju alltid en viss form av sameness i sådana fall.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tell » 2019-04-13 11:05

philipbtz skrev:Linn:en är såklart totalt överprisat men den mäter bättre än ganska mycket. Dock finns det den här som är ännu bättre för ca. €1000
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7064/ Kolla i diagramet där så ser man hur de olika beter sig. Det finns skillnader på pappret iaf.

Jag har testat flera olika streamers och utav erfarenhet så VET jag att man ofta antar att saker gör rätt men det gör dom inte alltid. Många, många spelare gör fel. Det blev extra tydligt när jag började med att spela upp UHD skivor här hemma med HDR. 3 av 4 apparater gjorde fel. Samma signal och i info-menyerna såg allt rätt ut men internt användes fel färg-matriser osv. osv. Det är samma med ljud. Mjukvara gör FEL. Det är garanterat så. Både billiga som dyra prylar. Det viktiga är att man hittar något som inte gör fel men då får någon undersöka saker och ting innan man vet. Och även om apparaten gör rätt så finns det andra apparater som också gör rätt men sitter inne på ännu bättre hårdvara - var går gränsen här är frågan?

Bild verkar vara något som fler verkar kunna acceptera att det är så eftersom man ser skillnaden med ögonen. Med ljud verkar det vara ovanligare då det är svårare att ta på så att säga. Bland det sämsta ljudet jag har haft här hemma var Raspberry Pi 2 med bitkorrekt ljud ut. Ingen aning vad den gjorde men den kan inte ha gjort rätt. Jag har testat DAC:ar där de i butik sa att hör du inte hur grymt det låter men så fort man ökar volymen är det bara klippning man hör. De verkade inte tycka att det fanns där.

Jag vågar iaf påstå att det finns apparater som säger att dom gör rätt men som gör fel. Sedan hur stor skillnad det är på två streamers som båda gör helt rätt kan man ju fråga sig.

P.s. som ett annat exempel har jag haft en Marantz receiver som ibland skickade ut felaktig signalnivå till olika kanaler - ljudbild blev lidande. Startade man om mjukvaran blev det rätt igen. Det var samma med pre-out där den fick för sig att skicka 2-3dB fel i vissa kanaler ibland. Jag mätte upp felen och skickade in apparaten och de fixade den. Funkade felfritt efter det. Vem vet vad vissa av dessa streamers har för sig. Oj den blev lite varm en sommar så nu skickar den något helt annat osv.


Att nåt mäter bättre säger ju ingenting när även dom sämsta är uppe o sniffar på diminishing returns-området. Bara för att ta ett extremexempel; hur mycket mer skulle du vara beredd att betala för nån hifipryl med säg 140dB SNR mot en billigare pryl med "bara" 100dB? Själv skulle jag inte betala ett öre mer, för det finns ingen nånsin som hör den skillnaden.
Sen det där med HDR är ett träsk med olika standarder, skärmar som klarar standaderna olika mycket, färghantering och inställningar som ska vara helt rätt. Bild har alltid varit och är fortfarande mycket svårare att hantera ljud, o ändå har jag personligen aldrig haft några direkta problem med bild det sålänge allt är rättkonfat. Ljud däremot finns det inte mycket att konfa, det bara funkar. En PCM-signal har lixom varit standard sen typ evigheter och inte ändrats nämnvärd (förut fler bitar och högre sampling då) genom åren. Det är ingen rocket science ;\
Men visst, fel kan det bli, men då blir det inte såna ljudskillnader som många beskriver. O är allt rätt så ska det inte kunna låta olika.
Ang Raspberryn du tyckte lät skit, körde du med den analoga utgången från den? För den ska man låta bli så mycket det går då den är sämst konstruerad. Den skickar ut en dåligt dithrad PWM-signal med ett risigt LP-filter på den. Lite som ett väldigt kasst klass-D-steg.


Harryup skrev:Fast när ni jämför priser så är det ju typ äpple och höns. Linn är ju numera ett fullt försteg som kan hantera 14 olika ingångar både ljud och bild SP/Dif, Toslink, Coax, HDMI, RIAA, analogt och beroende på vilka utgångar man vill ha så skiljer det kraftigt i pris. Men poängen är att en äpplepaj är inte ett försteg.
Men visst är Linnen mera kostsam men deras mellanmodel kostar ifrån dryga 30'.

Ett försteg ska inte kosta 30kkr+ oavsett hur många ingångar o utgångar det kanske har. Finns verkligen inget försvar till deras äckliga priser.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-04-13 11:34

Tell skrev:
philipbtz skrev:Linn:en är såklart totalt överprisat men den mäter bättre än ganska mycket. Dock finns det den här som är ännu bättre för ca. €1000
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7064/ Kolla i diagramet där så ser man hur de olika beter sig. Det finns skillnader på pappret iaf.

Jag har testat flera olika streamers och utav erfarenhet så VET jag att man ofta antar att saker gör rätt men det gör dom inte alltid. Många, många spelare gör fel. Det blev extra tydligt när jag började med att spela upp UHD skivor här hemma med HDR. 3 av 4 apparater gjorde fel. Samma signal och i info-menyerna såg allt rätt ut men internt användes fel färg-matriser osv. osv. Det är samma med ljud. Mjukvara gör FEL. Det är garanterat så. Både billiga som dyra prylar. Det viktiga är att man hittar något som inte gör fel men då får någon undersöka saker och ting innan man vet. Och även om apparaten gör rätt så finns det andra apparater som också gör rätt men sitter inne på ännu bättre hårdvara - var går gränsen här är frågan?

Bild verkar vara något som fler verkar kunna acceptera att det är så eftersom man ser skillnaden med ögonen. Med ljud verkar det vara ovanligare då det är svårare att ta på så att säga. Bland det sämsta ljudet jag har haft här hemma var Raspberry Pi 2 med bitkorrekt ljud ut. Ingen aning vad den gjorde men den kan inte ha gjort rätt. Jag har testat DAC:ar där de i butik sa att hör du inte hur grymt det låter men så fort man ökar volymen är det bara klippning man hör. De verkade inte tycka att det fanns där.

Jag vågar iaf påstå att det finns apparater som säger att dom gör rätt men som gör fel. Sedan hur stor skillnad det är på två streamers som båda gör helt rätt kan man ju fråga sig.

P.s. som ett annat exempel har jag haft en Marantz receiver som ibland skickade ut felaktig signalnivå till olika kanaler - ljudbild blev lidande. Startade man om mjukvaran blev det rätt igen. Det var samma med pre-out där den fick för sig att skicka 2-3dB fel i vissa kanaler ibland. Jag mätte upp felen och skickade in apparaten och de fixade den. Funkade felfritt efter det. Vem vet vad vissa av dessa streamers har för sig. Oj den blev lite varm en sommar så nu skickar den något helt annat osv.


Att nåt mäter bättre säger ju ingenting när även dom sämsta är uppe o sniffar på diminishing returns-området. Bara för att ta ett extremexempel; hur mycket mer skulle du vara beredd att betala för nån hifipryl med säg 140dB SNR mot en billigare pryl med "bara" 100dB? Själv skulle jag inte betala ett öre mer, för det finns ingen nånsin som hör den skillnaden.
Sen det där med HDR är ett träsk med olika standarder, skärmar som klarar standaderna olika mycket, färghantering och inställningar som ska vara helt rätt. Bild har alltid varit och är fortfarande mycket svårare att hantera ljud, o ändå har jag personligen aldrig haft några direkta problem med bild det sålänge allt är rättkonfat. Ljud däremot finns det inte mycket att konfa, det bara funkar. En PCM-signal har lixom varit standard sen typ evigheter och inte ändrats nämnvärd (förut fler bitar och högre sampling då) genom åren. Det är ingen rocket science ;\
Men visst, fel kan det bli, men då blir det inte såna ljudskillnader som många beskriver. O är allt rätt så ska det inte kunna låta olika.
Ang Raspberryn du tyckte lät skit, körde du med den analoga utgången från den? För den ska man låta bli så mycket det går då den är sämst konstruerad. Den skickar ut en dåligt dithrad PWM-signal med ett risigt LP-filter på den. Lite som ett väldigt kasst klass-D-steg.


Harryup skrev:Fast när ni jämför priser så är det ju typ äpple och höns. Linn är ju numera ett fullt försteg som kan hantera 14 olika ingångar både ljud och bild SP/Dif, Toslink, Coax, HDMI, RIAA, analogt och beroende på vilka utgångar man vill ha så skiljer det kraftigt i pris. Men poängen är att en äpplepaj är inte ett försteg.
Men visst är Linnen mera kostsam men deras mellanmodel kostar ifrån dryga 30'.

Ett försteg ska inte kosta 30kkr+ oavsett hur många ingångar o utgångar det kanske har. Finns verkligen inget försvar till deras äckliga priser.


Varför anser du att skall ett försteg inte skall kosta 30kkr+?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tell » 2019-04-13 11:58

petersteindl skrev:Varför anser du att skall ett försteg inte skall kosta 30kkr+?

Vad i ett försteg är det som gör att det ska kunna vara värt över 30 lax? Bladguld och diamantrattar?

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster