Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav olaume » 2019-03-13 16:03

Finns det egentligen någon anledning - utöver designen och möjligen driftsäkerheten - att välja en dyr streamingspelare framför en billig? Om man ändå använder en annan DAC i nästa steg, har jag svårt att förstå att streamingspelaren skulle kunna göra någon som helst skillnad för ljudet. Det är ettor och nollor in från källan, t.ex. en dator i nätverket, och ettor och nollor ut till d/a-omvandlaren. Själv använder jag min smart-tv som streamingspelare och tycker det låter hur bra som helst tillsammans med min Denon med 21-bitars omvandlare som jag matar med optisk kabel från teven. Det är praktiskt att få upp all information på teveskärmen och det är en apparat mindre att hålla reda på. Går jag miste om något i ljudväg jämfört med typ en Linn för 65.000?

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav ottovonkopp » 2019-03-13 16:53

Hade en Audio Pro Link 1 och den lät väldigt tråkigt jämfört med en Squeezebox Touch, digitalt ut in i samma förstärkare.

Testade helt ovetenskapligt med familjen (4 personer) och alla tyckte den lät sämre.

Spelade samma låt exakt samtidigt och på exakt samma volym och alla prickade rätt varje gång (skiftade bara ingång med fjärren, ingen visste vilken ingång de var kopplade till), så stor skillnad var det.

Så enligt min ringa erfarenhet kan det låta olika.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-13 18:42

olaume skrev:Finns det egentligen någon anledning - utöver designen och möjligen driftsäkerheten - att välja en dyr streamingspelare framför en billig? Om man ändå använder en annan DAC i nästa steg, har jag svårt att förstå att streamingspelaren skulle kunna göra någon som helst skillnad för ljudet. Det är ettor och nollor in från källan, t.ex. en dator i nätverket, och ettor och nollor ut till d/a-omvandlaren. Själv använder jag min smart-tv som streamingspelare och tycker det låter hur bra som helst tillsammans med min Denon med 21-bitars omvandlare som jag matar med optisk kabel från teven. Det är praktiskt att få upp all information på teveskärmen och det är en apparat mindre att hålla reda på. Går jag miste om något i ljudväg jämfört med typ en Linn för 65.000?


Kör du med TVn, det blir säkert bra om det nu låter hur bra som helst.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav PerStromgren » 2019-03-13 18:49

ottovonkopp skrev:Hade en Audio Pro Link 1 och den lät väldigt tråkigt jämfört med en Squeezebox Touch, digitalt ut in i samma förstärkare.


Var bägge kopplade digitalt till förstärkaren (eller en och samma DAC)?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav olaume » 2019-03-13 19:22

Att D/A-omvandlare kan låta olika, är inte alls svårt att förstå. Allt som har med analog signal att göra kan påverka ljudet, om än aldrig så lite. Men att en manick som strängt taget enbart förmedlar ettor och nollor från ett ställe till ett annat skulle kunna påverka ljudet det allra minsta, låter för mig lika osannolikt som att nätverkskablarna till datorn skulle låta olika. Antingen är det etta och nolla eller också inte. Vari ligger påverkansmöjligheten? Jag kan jämföra med att jag har en annan manick som förstärker den optiska signalen mellan teven och receivern (där d/a-omvandlaren sitter), eftersom jag har så lång kabel. Jag testade åtskilligt innan jag kopplade in den, men kunde omöjligt höra skillnad med manick och lång kabel eller med kortare kabel utan manick. Såklart. Det är ettor och nollor, ljus eller inte ljus. Finns det någon anledning att tro att det skulle vara annorlunda med streamingspelare?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-13 20:05

olaume skrev:Att D/A-omvandlare kan låta olika, är inte alls svårt att förstå. Allt som har med analog signal att göra kan påverka ljudet, om än aldrig så lite. Men att en manick som strängt taget enbart förmedlar ettor och nollor från ett ställe till ett annat skulle kunna påverka ljudet det allra minsta, låter för mig lika osannolikt som att nätverkskablarna till datorn skulle låta olika. Antingen är det etta och nolla eller också inte. Vari ligger påverkansmöjligheten? Jag kan jämföra med att jag har en annan manick som förstärker den optiska signalen mellan teven och receivern (där d/a-omvandlaren sitter), eftersom jag har så lång kabel. Jag testade åtskilligt innan jag kopplade in den, men kunde omöjligt höra skillnad med manick och lång kabel eller med kortare kabel utan manick. Såklart. Det är ettor och nollor, ljus eller inte ljus. Finns det någon anledning att tro att det skulle vara annorlunda med streamingspelare?


Låna hem och prova. Det är enda sättet för dig att få reda på om du hör någon skillnad eller inte. Förslag är att börja med en Auralic Aries mini. Den kan du få billigt i andra hand och sälja igen om du inte är nöjd.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-13 20:15

sprudel skrev:
olaume skrev:Att D/A-omvandlare kan låta olika, är inte alls svårt att förstå. Allt som har med analog signal att göra kan påverka ljudet, om än aldrig så lite. Men att en manick som strängt taget enbart förmedlar ettor och nollor från ett ställe till ett annat skulle kunna påverka ljudet det allra minsta, låter för mig lika osannolikt som att nätverkskablarna till datorn skulle låta olika. Antingen är det etta och nolla eller också inte. Vari ligger påverkansmöjligheten? Jag kan jämföra med att jag har en annan manick som förstärker den optiska signalen mellan teven och receivern (där d/a-omvandlaren sitter), eftersom jag har så lång kabel. Jag testade åtskilligt innan jag kopplade in den, men kunde omöjligt höra skillnad med manick och lång kabel eller med kortare kabel utan manick. Såklart. Det är ettor och nollor, ljus eller inte ljus. Finns det någon anledning att tro att det skulle vara annorlunda med streamingspelare?


Låna hem och prova. Det är enda sättet för dig att få reda på om du hör någon skillnad eller inte. Förslag är att börja med en Auralic Aries mini. Den kan du få billigt i andra hand och sälja igen om du inte är nöjd.


+1.

Istället för auralic aries mini rekommenderar jag istället att du lånar hem en Yamaha wxc50 och en Linn akurate dsm. Prisskillnad 100000:-. Hör du ingen skillnad så kan du spara rätt mycket pengar.

Och sluta tro på hifitidningar som får de testade apparaterna gratis mot en rejäl annonskampanj.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-13 20:22

ottovonkopp skrev:Hade en Audio Pro Link 1 och den lät väldigt tråkigt jämfört med en Squeezebox Touch, digitalt ut in i samma förstärkare.

Testade helt ovetenskapligt med familjen (4 personer) och alla tyckte den lät sämre.

Spelade samma låt exakt samtidigt och på exakt samma volym och alla prickade rätt varje gång (skiftade bara ingång med fjärren, ingen visste vilken ingång de var kopplade till), så stor skillnad var det.

Så enligt min ringa erfarenhet kan det låta olika.


Squeezebox touch låter bra- den är bitkorrekt. En AirPort express för 500:- är också bitkorrekt med cd - material. Det är väldigt svårt att höra någon skillnad på dessa .

Tyvärr finns det en del billigare, dyrare och svindyra apparater som mixtrar med den digitala signalen vilket får dessa apparater att låta annorlunda. Alltså sämre. I hifitidningarna kallas det för en stor förbättring.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-13 20:26

olaume skrev:Att D/A-omvandlare kan låta olika, är inte alls svårt att förstå. Allt som har med analog signal att göra kan påverka ljudet, om än aldrig så lite. Men att en manick som strängt taget enbart förmedlar ettor och nollor från ett ställe till ett annat skulle kunna påverka ljudet det allra minsta, låter för mig lika osannolikt som att nätverkskablarna till datorn skulle låta olika. Antingen är det etta och nolla eller också inte. Vari ligger påverkansmöjligheten? Jag kan jämföra med att jag har en annan manick som förstärker den optiska signalen mellan teven och receivern (där d/a-omvandlaren sitter), eftersom jag har så lång kabel. Jag testade åtskilligt innan jag kopplade in den, men kunde omöjligt höra skillnad med manick och lång kabel eller med kortare kabel utan manick. Såklart. Det är ettor och nollor, ljus eller inte ljus. Finns det någon anledning att tro att det skulle vara annorlunda med streamingspelare?


Är insignalen in i dacen bitkorrekt är det väldigt liten skillnad mellan olika bra dacar.
Skillnaden är ungefär lika stor som mätningarna visar .
Mitt dsp filter pa2 från Dbx har jag testat att köra inkopplat med neutrala inställningar mellan streamer och slutsteg, in i ett par passiva jbl 530. Alltså passerade signalen en A/D och en D/A i dbxen . Det var stört omöjligt att höra någon skillnad, jämfört med "raka rör" utan Dbx filtret.
För mig var det en öron och ögonöppnare.

Ser man på prestandan i moderna digitala manicker med A/D och D/A så handlar det ofta om 20-20000Hz +-0,2 db och en distninvå kring 0,005 % eller lägre. Bruset kan ligga i praktiskt bruk kring -90 db eller lägre. Helt omöjligt att höra stora skillnader

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2019-03-13 20:44

Vill påminna om att LTS i sina tester hör skillnader på CD-spelare, så varför skulle det inte kunna vara ljudmässig skillnad på vilka apparater som helst. Att välja ut en enskild parameter och efter det konstatera att det inte kan vara skillnader känns inte vetenskapligt alls.

/Harryup

PS. En Akurate behöver inte kosta mer än 33.000 som System Hub om man är ute efter en nätverksspelare, inte 100K då man får ett komplett försteg också.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-13 20:47

Tangband skrev:
olaume skrev:Att D/A-omvandlare kan låta olika, är inte alls svårt att förstå. Allt som har med analog signal att göra kan påverka ljudet, om än aldrig så lite. Men att en manick som strängt taget enbart förmedlar ettor och nollor från ett ställe till ett annat skulle kunna påverka ljudet det allra minsta, låter för mig lika osannolikt som att nätverkskablarna till datorn skulle låta olika. Antingen är det etta och nolla eller också inte. Vari ligger påverkansmöjligheten? Jag kan jämföra med att jag har en annan manick som förstärker den optiska signalen mellan teven och receivern (där d/a-omvandlaren sitter), eftersom jag har så lång kabel. Jag testade åtskilligt innan jag kopplade in den, men kunde omöjligt höra skillnad med manick och lång kabel eller med kortare kabel utan manick. Såklart. Det är ettor och nollor, ljus eller inte ljus. Finns det någon anledning att tro att det skulle vara annorlunda med streamingspelare?


Är insignalen in i dacen bitkorrekt är det väldigt liten skillnad mellan olika bra dacar.
Skillnaden är ungefär lika stor som mätningarna visar .
Mitt dsp filter pa2 från Dbx har jag testat att köra inkopplat med neutrala inställningar mellan streamer och slutsteg, in i ett par passiva jbl 530. Alltså passerade signalen en A/D och en D/A i dbxen . Det var stört omöjligt att höra någon skillnad, jämfört med "raka rör" utan Dbx filtret.
För mig var det en öron och ögonöppnare.

Ser man på prestandan i moderna digitala manicker med A/D och D/A så handlar det ofta om 20-20000Hz +-0,2 db och en distninvå kring 0,005 % eller lägre. Bruset kan ligga i praktiskt bruk kring -90 db eller lägre. Helt omöjligt att höra stora skillnader


Det är din åsikt. Jag håller inte med.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-13 20:50

Tangband skrev:
ottovonkopp skrev:Hade en Audio Pro Link 1 och den lät väldigt tråkigt jämfört med en Squeezebox Touch, digitalt ut in i samma förstärkare.

Testade helt ovetenskapligt med familjen (4 personer) och alla tyckte den lät sämre.

Spelade samma låt exakt samtidigt och på exakt samma volym och alla prickade rätt varje gång (skiftade bara ingång med fjärren, ingen visste vilken ingång de var kopplade till), så stor skillnad var det.

Så enligt min ringa erfarenhet kan det låta olika.


Squeezebox touch låter bra- den är bitkorrekt. En AirPort express för 500:- är också bitkorrekt med cd - material. Det är väldigt svårt att höra någon skillnad på dessa .

Tyvärr finns det en del billigare, dyrare och svindyra apparater som mixtrar med den digitala signalen vilket får dessa apparater att låta annorlunda. Alltså sämre. I hifitidningarna kallas det för en stor förbättring.


Vad är detta för påstående? Att de mixtrar med signalen? Vad har du för belägg för det?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tell » 2019-03-13 21:11

Men HUR skulle en diigtal signal kunna låta olika? Jag menar, om den helt plötsligt tolkar nån av ettorna som en noll eller tvärt om så lär ju signalen potentiellt låta HELT olika. Alltså om bara första biten i en 16-bitkod ändras så kan ju värdet ändras från 65536 till 32768 vilket inte är en liten förändring. O jag lixom förstår inte hur en etta skulle kunna tolkas som en noll eller en noll som en etta. Visst om det är en DSP inblandad så kan det bli skillnad, men annars så nä? För personligen har jag ALDRIG hört ens en gnutta skillnad mellan olika spelare, så att vissa av er hör "stor" skillnad tror jag inte alls på. Vore iofs kul om nån av er som har tillgång till olika spelare som ni tycker låter helt olika kunde spela in bitströmmen eller det som kommer ur DACen ni lirar med. För jag skulle gärna vilja höra den skillnaden ni beskriver.



sprudel skrev:Vad är detta för påstående? Att de mixtrar med signalen? Vad har du för belägg för det?

Det är väl snarare du o några andra i den här tråden som påstår att signalen mixtras med ;)

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav ottovonkopp » 2019-03-13 21:19

PerStromgren skrev:
ottovonkopp skrev:Hade en Audio Pro Link 1 och den lät väldigt tråkigt jämfört med en Squeezebox Touch, digitalt ut in i samma förstärkare.


Var bägge kopplade digitalt till förstärkaren (eller en och samma DAC)?


Japp och med musiken i perfekt sync.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-13 21:41

Tell skrev:Men HUR skulle en diigtal signal kunna låta olika? Jag menar, om den helt plötsligt tolkar nån av ettorna som en noll eller tvärt om så lär ju signalen potentiellt låta HELT olika. Alltså om bara första biten i en 16-bitkod ändras så kan ju värdet ändras från 65536 till 32768 vilket inte är en liten förändring. O jag lixom förstår inte hur en etta skulle kunna tolkas som en noll eller en noll som en etta. Visst om det är en DSP inblandad så kan det bli skillnad, men annars så nä? För personligen har jag ALDRIG hört ens en gnutta skillnad mellan olika spelare, så att vissa av er hör "stor" skillnad tror jag inte alls på. Vore iofs kul om nån av er som har tillgång till olika spelare som ni tycker låter helt olika kunde spela in bitströmmen eller det som kommer ur DACen ni lirar med. För jag skulle gärna vilja höra den skillnaden ni beskriver.



sprudel skrev:Vad är detta för påstående? Att de mixtrar med signalen? Vad har du för belägg för det?

Det är väl snarare du o några andra i den här tråden som påstår att signalen mixtras med ;)


Hur uppfattade du att jag ställde frågan till dig?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Morello » 2019-03-13 21:45

Harryup skrev:Vill påminna om att LTS i sina tester hör skillnader på CD-spelare, så varför skulle det inte kunna vara ljudmässig skillnad på vilka apparater som helst. Att välja ut en enskild parameter och efter det konstatera att det inte kan vara skillnader känns inte vetenskapligt alls.

/Harryup



Att CD-spelare med olika översamplingsfilter, DAC och analogdelar låter olika är knappast märkligt, men att identiska datströmmar till en och samma DAC skulle låta olika är inte rimligt. I synnerhet inte när datat kommer i paket över ethernet eller via asynkron USB-kommunikation.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-13 21:57

Morello skrev:
Harryup skrev:Vill påminna om att LTS i sina tester hör skillnader på CD-spelare, så varför skulle det inte kunna vara ljudmässig skillnad på vilka apparater som helst. Att välja ut en enskild parameter och efter det konstatera att det inte kan vara skillnader känns inte vetenskapligt alls.

/Harryup



Att CD-spelare med olika översamplingsfilter, DAC och analogdelar låter olika är knappast märkligt, men att identiska datströmmar till en och samma DAC skulle låta olika är inte rimligt. I synnerhet inte när datat kommer i paket över ethernet eller via asynkron USB-kommunikation.


Litet fint förbehåll där. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Morello » 2019-03-13 21:58

Vilket förbehåll syftar du på? :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-13 22:08

Identiska dataströmmar. :)
Det begreppet kan ju innefatta mycket.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav idea » 2019-03-13 22:14

Att en likadan dataström in till en DAC låter lika ut oavsett källa är väl fundamentalt men hur vet man att dataströmmarna är lika.
Mediaspelare skall ju hantera ett mångfald olika format varav flera är kodade på olika sätt. Hur väl avkodningen sker kan ju då ge olika dataströmmar ut. Dessutom kan de ju även hålla på med formatkonvertering för att anpassa indata som skall strömmas till den interna "arkitekturen" och till följande utenheters krav. Så att två spelare ger olika utdataströmmar är ju inte helt orimligt men definitivt inte önskvärt.
Idea what a great ID

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tell » 2019-03-13 22:37

sprudel skrev:
Tell skrev:Men HUR skulle en diigtal signal kunna låta olika? Jag menar, om den helt plötsligt tolkar nån av ettorna som en noll eller tvärt om så lär ju signalen potentiellt låta HELT olika. Alltså om bara första biten i en 16-bitkod ändras så kan ju värdet ändras från 65536 till 32768 vilket inte är en liten förändring. O jag lixom förstår inte hur en etta skulle kunna tolkas som en noll eller en noll som en etta. Visst om det är en DSP inblandad så kan det bli skillnad, men annars så nä? För personligen har jag ALDRIG hört ens en gnutta skillnad mellan olika spelare, så att vissa av er hör "stor" skillnad tror jag inte alls på. Vore iofs kul om nån av er som har tillgång till olika spelare som ni tycker låter helt olika kunde spela in bitströmmen eller det som kommer ur DACen ni lirar med. För jag skulle gärna vilja höra den skillnaden ni beskriver.



sprudel skrev:Vad är detta för påstående? Att de mixtrar med signalen? Vad har du för belägg för det?

Det är väl snarare du o några andra i den här tråden som påstår att signalen mixtras med ;)


Hur uppfattade du att jag ställde frågan till dig?


Det gjorde jag inte heller. Det är mer att du och andra i tråden påstår att en signal som bara kan tolkas på ett sätt tolkas på olika sätt, med andra ord mixtras med på nåt vis.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2019-03-13 22:55

Efter ett antal tester av olika Squeezeboxarversioner där vi haft 2 st med olika programvaruversioner som i blindtester låtit olika så skulle jag aldrig säga att en Squeezebox låter på ett visst sätt eftersom den är bitperfect. Dessutom så har vi hört skillnad på serverversioner då Squeezeboxen får jobba olika beroende på vad som skall processas. Så min egen åsikt är att allt möjligt påverkar inklusive om en display är tänd eller inte. Så länge programvaror är inblandade så finns det ingen apparat som låter exakt lika hela tiden.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-14 14:47

Jag tycker de som tror att det låter bättre med superdyra streamers ska låna hem och prova dessa. Och jämföra noggrant.
Upplever man en skillnad så då vet man det :) .

Min egen erfarenhet är att det inte just finns någon logik vad det gäller prislapp och upplevd prestanda.
Billigt kan låta bättre än svindyrt. Även tvärtom. Oftast är det MYCKET små skillnader mellan olika bra streamers.
Detta kan förstås ses i mätningar i tex stereophile.

Men jag tycker man ska tänka och fundera, samt lyssna väldigt kritiskt och noggrant då man jämför. Och det som låter annorlunda är sällan bättre objektivt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-03-14 16:08

Tangband skrev:Jag tycker de som tror att det låter bättre med superdyra streamers ska låna hem och prova dessa. Och jämföra noggrant.
Upplever man en skillnad så då vet man det :) .

Min egen erfarenhet är att det inte just finns någon logik vad det gäller prislapp och upplevd prestanda.
Billigt kan låta bättre än svindyrt.

Men jag tycker man ska tänka och fundera, samt lyssna väldigt kritiskt och noggrant då man jämför. Och det som låter annorlunda är sällan bättre objektivt.


Det omvända gäller också, de som inte har hört skillnader på streamers oavsett vad dessa kostar bör också låna hem och lyssna, förutsatt att man har en lyssningsmiljö som är tillräckligt bra för att inte dölja förbättringarna.

Det är sant att det inte finns någon logik om man bara stirrar på prislapp men det som kan dölja sig bakom en prislapp kan vara åtskilliga utvecklingstimmar som kan ha renderat i bättre ljud. Användar-vänlighet och fortsatt utveckling i form av upptateringar är inte heller helt oviktigt.

Min streamer från Linn må ha en hög prislapp vid köptillfället, men den kommer i väldigt många år framöver få väsentliga uppdateringa och hänga med i utvecklingen. Den har ett väldigt bra inbyggt försteg, bra dac, och en hel drös med ingångar vilket gör att alla ljudkällor får ett lyft.
Som första del i återgivningskedjan sätter den gränsen eller snarare suddar ut den, vilket ger resten av ljudkedjan fritt fram att maximera det den är kapabel till. Här har Linn helt rätt i sin övertygelse om source first och det är den viktigaste komponenten i mitt ljudsystem. Annars blir det skit in skit ut. :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav dewpo » 2019-03-14 17:09

REsamplE.jpg
REsamplE.jpg (198.07 KiB) Visad 7061 gånger

http://src.infinitewave.ca/

Problemen uppstår nog när DAC´n man använder inte stödjer ursprungs signalen och den skall konverteras i streamingspelaren.
Eller om annan okynnes omsampling sker i kedjan :twisted: Då kan nog skillnaderna bli mycket hörbara :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tell » 2019-03-14 18:11

goat76 skrev:Det omvända gäller också, de som inte har hört skillnader på streamers oavsett vad dessa kostar bör också låna hem och lyssna, förutsatt att man har en lyssningsmiljö som är tillräckligt bra för att inte dölja förbättringarna.

Det är sant att det inte finns någon logik om man bara stirrar på prislapp men det som kan dölja sig bakom en prislapp kan vara åtskilliga utvecklingstimmar som kan ha renderat i bättre ljud. Användar-vänlighet och fortsatt utveckling i form av upptateringar är inte heller helt oviktigt.

Min streamer från Linn må ha en hög prislapp vid köptillfället, men den kommer i väldigt många år framöver få väsentliga uppdateringa och hänga med i utvecklingen. Den har ett väldigt bra inbyggt försteg, bra dac, och en hel drös med ingångar vilket gör att alla ljudkällor får ett lyft.
Som första del i återgivningskedjan sätter den gränsen eller snarare suddar ut den, vilket ger resten av ljudkedjan fritt fram att maximera det den är kapabel till. Här har Linn helt rätt i sin övertygelse om source first och det är den viktigaste komponenten i mitt ljudsystem. Annars blir det skit in skit ut. :)


Problemet är ju att om en pryl har en hög prislapp o om ni läser massa speccar hit o dit om att prylen ska vara bättre så kommer er hjärna också "höra" att den är bättre trots att ni rent objektivt inte ska höra nån skillnad. Många hifi-prylar har ju länge legat uppe i diminishing returnsområdet för vad våra öron kan höra, men placebon lurar ofta folk att tro att det fortfarande finns stor uppgraderingspotential.

Och nej Linn har inte helt rätt i sin övertygelse att källan inte är viktigast. ALLA källor är så pass bra nuförtiden att dom knappt spelar nån roll alls, o oavsett om källan ändå skulle spela roll så är högtalare och rum fortfarande MYCKET viktigare. Eller väljer du hellre en Linn-streamer med en blåtandshögtalare från Classe framför en iPod Nano in i ett par pi60s? ;)

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav olaume » 2019-03-14 18:33

"goat76 skrev:Som första del i återgivningskedjan sätter den gränsen eller snarare suddar ut den, vilket ger resten av ljudkedjan fritt fram att maximera det den är kapabel till. Här har Linn helt rätt i sin övertygelse om source first och det är den viktigaste komponenten i mitt ljudsystem. Annars blir det skit in skit ut. :)


Fast streamingspelaren ÄR ju inte första länk i återgivningskedjan. Det är den stora skillnaden mot om jag satsar sprargrisen på en Linn Sondek, där köper jag den delen av Linn-filosofin. Streamingspelaren förmedlar ju bara det material som jag eller någon annan har streamat och som ligger på en NAS eller spotify eller var det nu ligger. Och om jag ändå har en annan d/a-omvandlare efter spelaren, borde den väl inte kunna påverka mycket mer än typ en gyllene nätverkskabel?
Senast redigerad av olaume 2019-03-14 19:19, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-14 19:11

Du har felciterat- det var goat 76 som skrev detdär .

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav olaume » 2019-03-14 19:47

Tangband skrev:Du har felciterat- det var goat 76 som skrev detdär .

Åtgärdat. Äras den som äras bör.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-14 20:02

olaume skrev:
"goat76 skrev:Som första del i återgivningskedjan sätter den gränsen eller snarare suddar ut den, vilket ger resten av ljudkedjan fritt fram att maximera det den är kapabel till. Här har Linn helt rätt i sin övertygelse om source first och det är den viktigaste komponenten i mitt ljudsystem. Annars blir det skit in skit ut. :)


Fast streamingspelaren ÄR ju inte första länk i återgivningskedjan. Det är den stora skillnaden mot om jag satsar sprargrisen på en Linn Sondek, där köper jag den delen av Linn-filosofin. Streamingspelaren förmedlar ju bara det material som jag eller någon annan har streamat och som ligger på en NAS eller spotify eller var det nu ligger. Och om jag ändå har en annan d/a-omvandlare efter spelaren, borde den väl inte kunna påverka mycket mer än typ en gyllene nätverkskabel?


Prova först. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster