Moderator: Redaktörer
olaume skrev:Finns det egentligen någon anledning - utöver designen och möjligen driftsäkerheten - att välja en dyr streamingspelare framför en billig? Om man ändå använder en annan DAC i nästa steg, har jag svårt att förstå att streamingspelaren skulle kunna göra någon som helst skillnad för ljudet. Det är ettor och nollor in från källan, t.ex. en dator i nätverket, och ettor och nollor ut till d/a-omvandlaren. Själv använder jag min smart-tv som streamingspelare och tycker det låter hur bra som helst tillsammans med min Denon med 21-bitars omvandlare som jag matar med optisk kabel från teven. Det är praktiskt att få upp all information på teveskärmen och det är en apparat mindre att hålla reda på. Går jag miste om något i ljudväg jämfört med typ en Linn för 65.000?
ottovonkopp skrev:Hade en Audio Pro Link 1 och den lät väldigt tråkigt jämfört med en Squeezebox Touch, digitalt ut in i samma förstärkare.
olaume skrev:Att D/A-omvandlare kan låta olika, är inte alls svårt att förstå. Allt som har med analog signal att göra kan påverka ljudet, om än aldrig så lite. Men att en manick som strängt taget enbart förmedlar ettor och nollor från ett ställe till ett annat skulle kunna påverka ljudet det allra minsta, låter för mig lika osannolikt som att nätverkskablarna till datorn skulle låta olika. Antingen är det etta och nolla eller också inte. Vari ligger påverkansmöjligheten? Jag kan jämföra med att jag har en annan manick som förstärker den optiska signalen mellan teven och receivern (där d/a-omvandlaren sitter), eftersom jag har så lång kabel. Jag testade åtskilligt innan jag kopplade in den, men kunde omöjligt höra skillnad med manick och lång kabel eller med kortare kabel utan manick. Såklart. Det är ettor och nollor, ljus eller inte ljus. Finns det någon anledning att tro att det skulle vara annorlunda med streamingspelare?
sprudel skrev:olaume skrev:Att D/A-omvandlare kan låta olika, är inte alls svårt att förstå. Allt som har med analog signal att göra kan påverka ljudet, om än aldrig så lite. Men att en manick som strängt taget enbart förmedlar ettor och nollor från ett ställe till ett annat skulle kunna påverka ljudet det allra minsta, låter för mig lika osannolikt som att nätverkskablarna till datorn skulle låta olika. Antingen är det etta och nolla eller också inte. Vari ligger påverkansmöjligheten? Jag kan jämföra med att jag har en annan manick som förstärker den optiska signalen mellan teven och receivern (där d/a-omvandlaren sitter), eftersom jag har så lång kabel. Jag testade åtskilligt innan jag kopplade in den, men kunde omöjligt höra skillnad med manick och lång kabel eller med kortare kabel utan manick. Såklart. Det är ettor och nollor, ljus eller inte ljus. Finns det någon anledning att tro att det skulle vara annorlunda med streamingspelare?
Låna hem och prova. Det är enda sättet för dig att få reda på om du hör någon skillnad eller inte. Förslag är att börja med en Auralic Aries mini. Den kan du få billigt i andra hand och sälja igen om du inte är nöjd.
ottovonkopp skrev:Hade en Audio Pro Link 1 och den lät väldigt tråkigt jämfört med en Squeezebox Touch, digitalt ut in i samma förstärkare.
Testade helt ovetenskapligt med familjen (4 personer) och alla tyckte den lät sämre.
Spelade samma låt exakt samtidigt och på exakt samma volym och alla prickade rätt varje gång (skiftade bara ingång med fjärren, ingen visste vilken ingång de var kopplade till), så stor skillnad var det.
Så enligt min ringa erfarenhet kan det låta olika.
olaume skrev:Att D/A-omvandlare kan låta olika, är inte alls svårt att förstå. Allt som har med analog signal att göra kan påverka ljudet, om än aldrig så lite. Men att en manick som strängt taget enbart förmedlar ettor och nollor från ett ställe till ett annat skulle kunna påverka ljudet det allra minsta, låter för mig lika osannolikt som att nätverkskablarna till datorn skulle låta olika. Antingen är det etta och nolla eller också inte. Vari ligger påverkansmöjligheten? Jag kan jämföra med att jag har en annan manick som förstärker den optiska signalen mellan teven och receivern (där d/a-omvandlaren sitter), eftersom jag har så lång kabel. Jag testade åtskilligt innan jag kopplade in den, men kunde omöjligt höra skillnad med manick och lång kabel eller med kortare kabel utan manick. Såklart. Det är ettor och nollor, ljus eller inte ljus. Finns det någon anledning att tro att det skulle vara annorlunda med streamingspelare?
Tangband skrev:olaume skrev:Att D/A-omvandlare kan låta olika, är inte alls svårt att förstå. Allt som har med analog signal att göra kan påverka ljudet, om än aldrig så lite. Men att en manick som strängt taget enbart förmedlar ettor och nollor från ett ställe till ett annat skulle kunna påverka ljudet det allra minsta, låter för mig lika osannolikt som att nätverkskablarna till datorn skulle låta olika. Antingen är det etta och nolla eller också inte. Vari ligger påverkansmöjligheten? Jag kan jämföra med att jag har en annan manick som förstärker den optiska signalen mellan teven och receivern (där d/a-omvandlaren sitter), eftersom jag har så lång kabel. Jag testade åtskilligt innan jag kopplade in den, men kunde omöjligt höra skillnad med manick och lång kabel eller med kortare kabel utan manick. Såklart. Det är ettor och nollor, ljus eller inte ljus. Finns det någon anledning att tro att det skulle vara annorlunda med streamingspelare?
Är insignalen in i dacen bitkorrekt är det väldigt liten skillnad mellan olika bra dacar.
Skillnaden är ungefär lika stor som mätningarna visar .
Mitt dsp filter pa2 från Dbx har jag testat att köra inkopplat med neutrala inställningar mellan streamer och slutsteg, in i ett par passiva jbl 530. Alltså passerade signalen en A/D och en D/A i dbxen . Det var stört omöjligt att höra någon skillnad, jämfört med "raka rör" utan Dbx filtret.
För mig var det en öron och ögonöppnare.
Ser man på prestandan i moderna digitala manicker med A/D och D/A så handlar det ofta om 20-20000Hz +-0,2 db och en distninvå kring 0,005 % eller lägre. Bruset kan ligga i praktiskt bruk kring -90 db eller lägre. Helt omöjligt att höra stora skillnader
Tangband skrev:ottovonkopp skrev:Hade en Audio Pro Link 1 och den lät väldigt tråkigt jämfört med en Squeezebox Touch, digitalt ut in i samma förstärkare.
Testade helt ovetenskapligt med familjen (4 personer) och alla tyckte den lät sämre.
Spelade samma låt exakt samtidigt och på exakt samma volym och alla prickade rätt varje gång (skiftade bara ingång med fjärren, ingen visste vilken ingång de var kopplade till), så stor skillnad var det.
Så enligt min ringa erfarenhet kan det låta olika.
Squeezebox touch låter bra- den är bitkorrekt. En AirPort express för 500:- är också bitkorrekt med cd - material. Det är väldigt svårt att höra någon skillnad på dessa .
Tyvärr finns det en del billigare, dyrare och svindyra apparater som mixtrar med den digitala signalen vilket får dessa apparater att låta annorlunda. Alltså sämre. I hifitidningarna kallas det för en stor förbättring.
sprudel skrev:Vad är detta för påstående? Att de mixtrar med signalen? Vad har du för belägg för det?
PerStromgren skrev:ottovonkopp skrev:Hade en Audio Pro Link 1 och den lät väldigt tråkigt jämfört med en Squeezebox Touch, digitalt ut in i samma förstärkare.
Var bägge kopplade digitalt till förstärkaren (eller en och samma DAC)?
Tell skrev:Men HUR skulle en diigtal signal kunna låta olika? Jag menar, om den helt plötsligt tolkar nån av ettorna som en noll eller tvärt om så lär ju signalen potentiellt låta HELT olika. Alltså om bara första biten i en 16-bitkod ändras så kan ju värdet ändras från 65536 till 32768 vilket inte är en liten förändring. O jag lixom förstår inte hur en etta skulle kunna tolkas som en noll eller en noll som en etta. Visst om det är en DSP inblandad så kan det bli skillnad, men annars så nä? För personligen har jag ALDRIG hört ens en gnutta skillnad mellan olika spelare, så att vissa av er hör "stor" skillnad tror jag inte alls på. Vore iofs kul om nån av er som har tillgång till olika spelare som ni tycker låter helt olika kunde spela in bitströmmen eller det som kommer ur DACen ni lirar med. För jag skulle gärna vilja höra den skillnaden ni beskriver.sprudel skrev:Vad är detta för påstående? Att de mixtrar med signalen? Vad har du för belägg för det?
Det är väl snarare du o några andra i den här tråden som påstår att signalen mixtras med
Harryup skrev:Vill påminna om att LTS i sina tester hör skillnader på CD-spelare, så varför skulle det inte kunna vara ljudmässig skillnad på vilka apparater som helst. Att välja ut en enskild parameter och efter det konstatera att det inte kan vara skillnader känns inte vetenskapligt alls.
/Harryup
Morello skrev:Harryup skrev:Vill påminna om att LTS i sina tester hör skillnader på CD-spelare, så varför skulle det inte kunna vara ljudmässig skillnad på vilka apparater som helst. Att välja ut en enskild parameter och efter det konstatera att det inte kan vara skillnader känns inte vetenskapligt alls.
/Harryup
Att CD-spelare med olika översamplingsfilter, DAC och analogdelar låter olika är knappast märkligt, men att identiska datströmmar till en och samma DAC skulle låta olika är inte rimligt. I synnerhet inte när datat kommer i paket över ethernet eller via asynkron USB-kommunikation.
sprudel skrev:Tell skrev:Men HUR skulle en diigtal signal kunna låta olika? Jag menar, om den helt plötsligt tolkar nån av ettorna som en noll eller tvärt om så lär ju signalen potentiellt låta HELT olika. Alltså om bara första biten i en 16-bitkod ändras så kan ju värdet ändras från 65536 till 32768 vilket inte är en liten förändring. O jag lixom förstår inte hur en etta skulle kunna tolkas som en noll eller en noll som en etta. Visst om det är en DSP inblandad så kan det bli skillnad, men annars så nä? För personligen har jag ALDRIG hört ens en gnutta skillnad mellan olika spelare, så att vissa av er hör "stor" skillnad tror jag inte alls på. Vore iofs kul om nån av er som har tillgång till olika spelare som ni tycker låter helt olika kunde spela in bitströmmen eller det som kommer ur DACen ni lirar med. För jag skulle gärna vilja höra den skillnaden ni beskriver.sprudel skrev:Vad är detta för påstående? Att de mixtrar med signalen? Vad har du för belägg för det?
Det är väl snarare du o några andra i den här tråden som påstår att signalen mixtras med
Hur uppfattade du att jag ställde frågan till dig?
Tangband skrev:Jag tycker de som tror att det låter bättre med superdyra streamers ska låna hem och prova dessa. Och jämföra noggrant.
Upplever man en skillnad så då vet man det .
Min egen erfarenhet är att det inte just finns någon logik vad det gäller prislapp och upplevd prestanda.
Billigt kan låta bättre än svindyrt.
Men jag tycker man ska tänka och fundera, samt lyssna väldigt kritiskt och noggrant då man jämför. Och det som låter annorlunda är sällan bättre objektivt.
goat76 skrev:Det omvända gäller också, de som inte har hört skillnader på streamers oavsett vad dessa kostar bör också låna hem och lyssna, förutsatt att man har en lyssningsmiljö som är tillräckligt bra för att inte dölja förbättringarna.
Det är sant att det inte finns någon logik om man bara stirrar på prislapp men det som kan dölja sig bakom en prislapp kan vara åtskilliga utvecklingstimmar som kan ha renderat i bättre ljud. Användar-vänlighet och fortsatt utveckling i form av upptateringar är inte heller helt oviktigt.
Min streamer från Linn må ha en hög prislapp vid köptillfället, men den kommer i väldigt många år framöver få väsentliga uppdateringa och hänga med i utvecklingen. Den har ett väldigt bra inbyggt försteg, bra dac, och en hel drös med ingångar vilket gör att alla ljudkällor får ett lyft.
Som första del i återgivningskedjan sätter den gränsen eller snarare suddar ut den, vilket ger resten av ljudkedjan fritt fram att maximera det den är kapabel till. Här har Linn helt rätt i sin övertygelse om source first och det är den viktigaste komponenten i mitt ljudsystem. Annars blir det skit in skit ut.
"goat76 skrev:Som första del i återgivningskedjan sätter den gränsen eller snarare suddar ut den, vilket ger resten av ljudkedjan fritt fram att maximera det den är kapabel till. Här har Linn helt rätt i sin övertygelse om source first och det är den viktigaste komponenten i mitt ljudsystem. Annars blir det skit in skit ut.
Tangband skrev:Du har felciterat- det var goat 76 som skrev detdär .
olaume skrev:"goat76 skrev:Som första del i återgivningskedjan sätter den gränsen eller snarare suddar ut den, vilket ger resten av ljudkedjan fritt fram att maximera det den är kapabel till. Här har Linn helt rätt i sin övertygelse om source first och det är den viktigaste komponenten i mitt ljudsystem. Annars blir det skit in skit ut.
Fast streamingspelaren ÄR ju inte första länk i återgivningskedjan. Det är den stora skillnaden mot om jag satsar sprargrisen på en Linn Sondek, där köper jag den delen av Linn-filosofin. Streamingspelaren förmedlar ju bara det material som jag eller någon annan har streamat och som ligger på en NAS eller spotify eller var det nu ligger. Och om jag ändå har en annan d/a-omvandlare efter spelaren, borde den väl inte kunna påverka mycket mer än typ en gyllene nätverkskabel?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster