Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-22 08:09

sprudel skrev:Intressant notering där Tangband.
Angående magnitud på skillnader så är de ju inte särdeles stora. Till en början knappt att de kan förnimmas, men efter tid så höjer man sin känslighet för dem och är man inte överens med det man hör blir det alltmer irriterande.
Finns säkert en viss placeboeffekt i detta också.


Det verkar som att rogergustavsson haft problem med dropouts med sin Apple AirPort express som digital transport, också.
viewtopic.php?f=9&t=62773

Och mera info om problem via Toslink och Apple express här:

https://hifiwigwam.com/forum/topic/7906 ... -problems/

”The AE suffers very low rate clock drift which means it walks a hundred Hz or so either side of 44.1khz over a period of 20-30seconds. Seems a side effect of having it dangling off a wireless connection in OSX/iOS.

it's way too slow so influence audio directly but it does throw the lock on many dacs. My Rega doesn't work either, though a CA does most of the time.

Depends on how tight the dac manufacturer sets the PLL.

The Apple support forums are full of problem reports so it's definitely a known issue.

One potential fix is to keep the Airport Utility running in OSX since this seems to increase the rate at which the host PC 'looks' for connected devices, and that seems to hold them on a tighter leash. Worth a try.”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-22 08:37

Streamern ska vara ansluten till dac med kabel. En hel och ren kabel. Trådlöst är att jämföra med en kabel med glappkontakt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-22 08:47

Jo, det är ibland problem med dropouts men det finns där även via USB-sladd från Surface eller iPad. Det verkar vara något med kontakten till Tidals server eller så. Ibland bara slutar streamingen. Det har på senare tid varit väldigt mycket uppdateringar för Tidal. Vad de innebär har jag ingen aning om.

Exemplet med "Unplugged" albumet är intressant. Är ju inte världens mest välljudande hos Tidal i varje fall. Varför kallas det "Unplugged"? Det är ju "plugged" i mina öron...

Det är rätt kul läsning nu när ni kommit till lite testande av själva transporterna. Det finns väl ett stort frågetecken på vad de olika programvarorna gör som tycks krävas för transporten av t.ex. FLAC? Soft- och firmware kan väl inte friskrivas från påverkan? Om vi jämför med en CD-spelare, är det väl fler saker som kan påverka i fallet med NAS och streamers? Alltså vägen fram till DAC:en är väl mera komplicerad? Jag tycker också det finns en del felkällor när datorer används för annat än ren ljudåtergivning. Det är så lätt hänt att inställningar ändras under användning, alla dessa menyer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-22 09:17

Streamar ni alltså genomgående spotify, tidal och sådant? då finns det många förklaringar till att det kan låta olika, ska ni testa på riktigt om en streamer gör skillnad måste ni mata den med musik direkt via kabel. Att lyssna på spotify är rena lotteriet. Ibland låter det mindre bra, ibland riktigt illa. Om ni med streamers menar sådana som används för att ta ner ljud från rymden så drar jag mig in i mitt skal igen, då är fältet vidöppet för funktionsvariationer, som en gammal transistorradio. Ibland lät det perfekt, men flyttades den någon meter kunde ljudet försvinna helt till någon greppade antennen o höll den hårt... ja, ni minns.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-22 09:20

hifikg skrev:Streamern ska vara ansluten till dac med kabel. En hel och ren kabel. Trådlöst är att jämföra med en kabel med glappkontakt.


Men det stämmer inte då jag använder yamahan som komplett streamer. Den spelar direkt via wi-fi till min NAS som står i ett annat rum, och jag har nästan aldrig upplevt dropouts i ljudet, inte ens med 192 KHz 20 bit material från NASen.

Det finns förövrigt en intressant option på Yamaha wxc50- man kan med en switch på baksidan stänga av den inbyggda routern helt . :)
Det finns även möjlighet för ethernetöverföring, trådat. Har inte testat det.
Senast redigerad av Tangband 2019-03-22 09:23, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-22 09:21

hifikg skrev:Streamar ni alltså genomgående spotify, tidal och sådant? då finns det många förklaringar till att det kan låta olika, ska ni testa på riktigt om en streamer gör skillnad måste ni mata den med musik direkt via kabel. Att lyssna på spotify är rena lotteriet. Ibland låter det mindre bra, ibland riktigt illa. Om ni med streamers menar sådana som används för att ta ner ljud från rymden så drar jag mig in i mitt skal igen, då är fältet vidöppet för funktionsvariationer, som en gammal transistorradio. Ibland lät det perfekt, men flyttades den någon meter kunde ljudet försvinna helt till någon greppade antennen o höll den hårt... ja, ni minns.


Då jag finlyssnar blir det alltid rippade cd-skivor från min NAS i FLAC -format :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-22 09:26

sprudel skrev:Intressant notering där Tangband.
Angående magnitud på skillnader så är de ju inte särdeles stora. Till en början knappt att de kan förnimmas, men efter tid så höjer man sin känslighet för dem och är man inte överens med det man hör blir det alltmer irriterande.
Finns säkert en viss placeboeffekt i detta också.


Ska prova att köra i en veckas tid med AirPort express som transport och endast använda yamahan som dac med avstängd förstegsdel. Ska även stänga av routern för wi-fi som finns inbyggd i yamahan.
Får se om det kan upplevas som en förbättring.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-22 09:39

Sladd eller trådlöst kan man fråga sig men det blir alltid sladd in i DAC:en hos mig. Sedan kan nätverket vara trådat eller trådlöst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

hifikg pudlar

Inläggav hifikg » 2019-03-22 10:29

Jag har missförstått allt, eller så är det blandat i tråden, jag har läst eller tänkt "transport" och skrivit om olika transporter och sådana ger ingen ljudmässig påverkan (förutsatt att de är hela osv). Om streamers, som hämtar data trådlöst via ett mer eller mindre stabilt nät och till yttermera visso i olika versioner från gång till annan, gör det kan jag inte bedöma. Det gör jag, nästan bara, när jag lyssnar via bluetooth i hörlurar och iPhone och då främst på youtubeklipp och nyheter o det låter, men inte är det top notch. Streamar man eget material borde man kunna ha större koll och ett stabilt nätverk, då borde påverkan vara försumbar. Men därom har jag ingen egen erfarenhet, min musik är "direktkopplad" till transporten som är trådad till DAC-en. Så sitter jag nöjd också :)

Jag drar mig ur tråden lite lagom skamsen, borde ha läst bättre. Ska copy-pasta mina inlägg om någon startar en tråd där de hävdar att olika transporter låter olika med samma DAC :) :oops: :oops:
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: hifikg pudlar

Inläggav Tell » 2019-03-22 10:48

hifikg skrev:Jag har missförstått allt, eller så är det blandat i tråden, jag har läst eller tänkt "transport" och skrivit om olika transporter och sådana ger ingen ljudmässig påverkan (förutsatt att de är hela osv). Om streamers, som hämtar data trådlöst via ett mer eller mindre stabilt nät och till yttermera visso i olika versioner från gång till annan, gör det kan jag inte bedöma. Det gör jag, nästan bara, när jag lyssnar via bluetooth i hörlurar och iPhone och då främst på youtubeklipp och nyheter o det låter, men inte är det top notch. Streamar man eget material borde man kunna ha större koll och ett stabilt nätverk, då borde påverkan vara försumbar. Men därom har jag ingen egen erfarenhet, min musik är "direktkopplad" till transporten som är trådad till DAC-en. Så sitter jag nöjd också :)

Jag drar mig ur tråden lite lagom skamsen, borde ha läst bättre. Ska copy-pasta mina inlägg om någon startar en tråd där de hävdar att olika transporter låter olika med samma DAC :) :oops: :oops:


Transport eller streamer, same shit, olika ställen datan ligger lagrad på bara. Jag förutsätter iaf att när folk jämför sina prylar att dom då också gör det med exakt samma material och att dom är nivåmatchade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: hifikg pudlar

Inläggav hifikg » 2019-03-22 10:53

Tell skrev:
hifikg skrev:Jag har missförstått allt, eller så är det blandat i tråden, jag har läst eller tänkt "transport" och skrivit om olika transporter och sådana ger ingen ljudmässig påverkan (förutsatt att de är hela osv). Om streamers, som hämtar data trådlöst via ett mer eller mindre stabilt nät och till yttermera visso i olika versioner från gång till annan, gör det kan jag inte bedöma. Det gör jag, nästan bara, när jag lyssnar via bluetooth i hörlurar och iPhone och då främst på youtubeklipp och nyheter o det låter, men inte är det top notch. Streamar man eget material borde man kunna ha större koll och ett stabilt nätverk, då borde påverkan vara försumbar. Men därom har jag ingen egen erfarenhet, min musik är "direktkopplad" till transporten som är trådad till DAC-en. Så sitter jag nöjd också :)

Jag drar mig ur tråden lite lagom skamsen, borde ha läst bättre. Ska copy-pasta mina inlägg om någon startar en tråd där de hävdar att olika transporter låter olika med samma DAC :) :oops: :oops:


Transport eller streamer, same shit, olika ställen datan ligger lagrad på bara. Jag förutsätter iaf att när folk jämför sina prylar att dom då också gör det med exakt samma material och att dom är nivåmatchade.


Det var väl så jag tänkte, men det verkar inte vara den rådande uppfattningen. En transport skickar bara in stabil data till en DAC, en streamer hämtar också data, från en mer eller mindre välkänd källa över ett mer eller mindre stabilt nätverk. Lite amatörradioverksamhet där. Faktum är ju att om jag använder min transport till tung bildhantering SAMTIDIGT som den skickar data till DAC-en så kan det hacka, antagligen för att datorn blir splittrad i sin mission att skicka bitar hit och dit. Därför har jag en dedicerad Mac som, så gott som, bara skickar data till min DAC som sedan omvandlar allt till sköna analoga strömmar som, förstärkta av NAD 208, Carlsson levererar i högsta tryffelklass till närvarande öron.
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: hifikg pudlar

Inläggav Tell » 2019-03-22 11:11

hifikg skrev:
Tell skrev:
hifikg skrev:Jag har missförstått allt, eller så är det blandat i tråden, jag har läst eller tänkt "transport" och skrivit om olika transporter och sådana ger ingen ljudmässig påverkan (förutsatt att de är hela osv). Om streamers, som hämtar data trådlöst via ett mer eller mindre stabilt nät och till yttermera visso i olika versioner från gång till annan, gör det kan jag inte bedöma. Det gör jag, nästan bara, när jag lyssnar via bluetooth i hörlurar och iPhone och då främst på youtubeklipp och nyheter o det låter, men inte är det top notch. Streamar man eget material borde man kunna ha större koll och ett stabilt nätverk, då borde påverkan vara försumbar. Men därom har jag ingen egen erfarenhet, min musik är "direktkopplad" till transporten som är trådad till DAC-en. Så sitter jag nöjd också :)

Jag drar mig ur tråden lite lagom skamsen, borde ha läst bättre. Ska copy-pasta mina inlägg om någon startar en tråd där de hävdar att olika transporter låter olika med samma DAC :) :oops: :oops:


Transport eller streamer, same shit, olika ställen datan ligger lagrad på bara. Jag förutsätter iaf att när folk jämför sina prylar att dom då också gör det med exakt samma material och att dom är nivåmatchade.


Det var väl så jag tänkte, men det verkar inte vara den rådande uppfattningen. En transport skickar bara in stabil data till en DAC, en streamer hämtar också data, från en mer eller mindre välkänd källa över ett mer eller mindre stabilt nätverk. Lite amatörradioverksamhet där. Faktum är ju att om jag använder min transport till tung bildhantering SAMTIDIGT som den skickar data till DAC-en så kan det hacka, antagligen för att datorn blir splittrad i sin mission att skicka bitar hit och dit. Därför har jag en dedicerad Mac som, så gott som, bara skickar data till min DAC som sedan omvandlar allt till sköna analoga strömmar som, förstärkta av NAD 208, Carlsson levererar i högsta tryffelklass till närvarande öron.


En transport hämtar datan från typ en CD medans en streamer hämtar den från en hårddisk på antingen nätverket eller nån helt annanstans. Hur den hämtas ska inte spela nån som helst roll (även fast vissa påstår annat) utan det som kanske händer om man har en dålig lina är att man får en delay när man trycker på play.
Lite märkligt ändå att din dator inte klarar av att göra flera saker samtidigt, för det där med att spela upp musik är ju nåt som datorer klarat av utan några som helst problem i årtionden.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: hifikg pudlar

Inläggav hifikg » 2019-03-22 11:17

Tell skrev:
hifikg skrev:
Tell skrev:
Transport eller streamer, same shit, olika ställen datan ligger lagrad på bara. Jag förutsätter iaf att när folk jämför sina prylar att dom då också gör det med exakt samma material och att dom är nivåmatchade.


Det var väl så jag tänkte, men det verkar inte vara den rådande uppfattningen. En transport skickar bara in stabil data till en DAC, en streamer hämtar också data, från en mer eller mindre välkänd källa över ett mer eller mindre stabilt nätverk. Lite amatörradioverksamhet där. Faktum är ju att om jag använder min transport till tung bildhantering SAMTIDIGT som den skickar data till DAC-en så kan det hacka, antagligen för att datorn blir splittrad i sin mission att skicka bitar hit och dit. Därför har jag en dedicerad Mac som, så gott som, bara skickar data till min DAC som sedan omvandlar allt till sköna analoga strömmar som, förstärkta av NAD 208, Carlsson levererar i högsta tryffelklass till närvarande öron.


En transport hämtar datan från typ en CD medans en streamer hämtar den från en hårddisk på antingen nätverket eller nån helt annanstans. Hur den hämtas ska inte spela nån som helst roll (även fast vissa påstår annat) utan det som kanske händer om man har en dålig lina är att man får en delay när man trycker på play.
Lite märkligt ändå att din dator inte klarar av att göra flera saker samtidigt, för det där med att spela upp musik är ju nåt som datorer klarat av utan några som helst problem i årtionden.


Klarar av o klarar av, testa Photoshop på fullt ös samtidigt som du kör 24/192 till din DAC. Å andra sidan var det ändå för obekvämt att behöva dra Biltemasladden genom rummet varje gång, så jag dubblerade maskinparken istället och har numera en maskin med inbyggd ripfunktion, passar bra för musiken. Musikmaskinen snurrar med 8 GB RAM medan arbetsmaskinen kör på det dubbla.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-22 11:18

Jag tror inte du har missförstått. Frågeställningen (iaf den jag är intresserad av) är hurvida olika transporter (kalla dem dator, Roon endpoints, streamers eller vad du vill) låter olika med samma DAC, samma transportprotokoll (USB) och samma källmaterial. I mitt fall självklart oreducerad musik lokalt lagrad (flac som packas upp av samma device i jämförelse mellan tranporter).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-22 11:22

Belker skrev:Jag tror inte du har missförstått. Frågeställningen (iaf den jag är intresserad av) är hurvida olika transporter (kalla dem dator, Roon endpoints, streamers eller vad du vill) låter olika med samma DAC, samma transportprotokoll (USB) och samma källmaterial. I mitt fall självklart oreducerad musik lokalt lagrad (flac som packas upp av samma device i jämförelse mellan tranporter).


Med en kabel emellan kan man inte höra någon skillnad i en sådan uppställning som du har (likadan som min (om än med andra järn), om jag inte missförstår igen).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-22 11:23

Möjligt att man inte hör, men jag har visat i tråden att det mäter olika.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-22 11:46

hifikg skrev:
Belker skrev:Jag tror inte du har missförstått. Frågeställningen (iaf den jag är intresserad av) är hurvida olika transporter (kalla dem dator, Roon endpoints, streamers eller vad du vill) låter olika med samma DAC, samma transportprotokoll (USB) och samma källmaterial. I mitt fall självklart oreducerad musik lokalt lagrad (flac som packas upp av samma device i jämförelse mellan tranporter).


Med en kabel emellan kan man inte höra någon skillnad i en sådan uppställning som du har (likadan som min (om än med andra järn), om jag inte missförstår igen).


Vill du förtydliga? ”Kan man inte höra skillnad” Förstod du ingenting av det Peter skrev i sitt långa inlägg?

Vad vi pratar om i tråden är att olika transporter, nätverksspelare kopplad till samma dac kan ge olika ljudupplevelser
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-03-22 12:17

För att förstå vad det handlar om bör man sätta sig in i de olika protokollen för digital signal. De ser helt olika ut beroende på vilken standard som används. Man kan följa signalen genom hela kedjan och på så sätt sätta sig in i hur koden behandlas genom hela kedjan. På så sätt kan man beräkna maximalt fel som kan uppstå vid D/A-omvandlingen även om den digitala signalen är helt bitkorrekt bit för bit från första biten till sista biten d v s med bibehållen kontrollsumma på data. I praktiken är det normalt sett inte worst case som gäller, men inte heller best case. Att skriva ett förklarande inlägg tar lite tid som jag inte har just nu, men jag har förberett ett sådant inlägg. Därefter bör förståelsen förhoppningsvis ha ökat. Det är i alla fall min ambition.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-03-22 12:21

Belker skrev:Möjligt att man inte hör, men jag har visat i tråden att det mäter olika.


Du använde 1kHz som testsignal. Om du gör om mätningen med 1,5 kHz som testsignal så fås mer intressant info.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: hifikg pudlar

Inläggav Tell » 2019-03-22 12:26

hifikg skrev:
Tell skrev:
hifikg skrev:
Det var väl så jag tänkte, men det verkar inte vara den rådande uppfattningen. En transport skickar bara in stabil data till en DAC, en streamer hämtar också data, från en mer eller mindre välkänd källa över ett mer eller mindre stabilt nätverk. Lite amatörradioverksamhet där. Faktum är ju att om jag använder min transport till tung bildhantering SAMTIDIGT som den skickar data till DAC-en så kan det hacka, antagligen för att datorn blir splittrad i sin mission att skicka bitar hit och dit. Därför har jag en dedicerad Mac som, så gott som, bara skickar data till min DAC som sedan omvandlar allt till sköna analoga strömmar som, förstärkta av NAD 208, Carlsson levererar i högsta tryffelklass till närvarande öron.


En transport hämtar datan från typ en CD medans en streamer hämtar den från en hårddisk på antingen nätverket eller nån helt annanstans. Hur den hämtas ska inte spela nån som helst roll (även fast vissa påstår annat) utan det som kanske händer om man har en dålig lina är att man får en delay när man trycker på play.
Lite märkligt ändå att din dator inte klarar av att göra flera saker samtidigt, för det där med att spela upp musik är ju nåt som datorer klarat av utan några som helst problem i årtionden.


Klarar av o klarar av, testa Photoshop på fullt ös samtidigt som du kör 24/192 till din DAC. Å andra sidan var det ändå för obekvämt att behöva dra Biltemasladden genom rummet varje gång, så jag dubblerade maskinparken istället och har numera en maskin med inbyggd ripfunktion, passar bra för musiken. Musikmaskinen snurrar med 8 GB RAM medan arbetsmaskinen kör på det dubbla.


Well redan för femton+ år sen så satt jag o photoshoppade, renderade 3d och spelade datorspel samtidigt som jag lyssnade på musik utan att det hackade. Iofs var det mp3 blandat med 16/44.1 flac, men datorn jag hade då var rätt mycket klenare än vad vi kör med idag.

petersteindl skrev:För att förstå vad det handlar om bör man sätta sig in i de olika protokollen för digital signal. De ser helt olika ut beroende på vilken standard som används. Man kan följa signalen genom hela kedjan och på så sätt sätta sig in i hur koden behandlas genom hela kedjan. På så sätt kan man beräkna maximalt fel som kan uppstå vid D/A-omvandlingen även om den digitala signalen är helt bitkorrekt bit för bit från första biten till sista biten d v s med bibehållen kontrollsumma på data. I praktiken är det normalt sett inte worst case som gäller, men inte heller best case. Att skriva ett förklarande inlägg tar lite tid som jag inte har just nu, men jag har förberett ett sådant inlägg. Därefter bör förståelsen förhoppningsvis ha ökat. Det är i alla fall min ambition.

Mvh
Peter

Gör gärna det, o om du har koll på bild (som är betydligt tyngre att hantera än ljud) också så kanske du kan förklara varför t ex Netflix alltid ser likadant ut oavsett om det är en Apple TV eller en Windows-dator som spelar upp det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-03-22 12:28

hifikg skrev:
Belker skrev:Jag tror inte du har missförstått. Frågeställningen (iaf den jag är intresserad av) är hurvida olika transporter (kalla dem dator, Roon endpoints, streamers eller vad du vill) låter olika med samma DAC, samma transportprotokoll (USB) och samma källmaterial. I mitt fall självklart oreducerad musik lokalt lagrad (flac som packas upp av samma device i jämförelse mellan tranporter).


Med en kabel emellan kan man inte höra någon skillnad i en sådan uppställning som du har (likadan som min (om än med andra järn), om jag inte missförstår igen).


Du lägger fram en hypotes. Din hypotes är falsk. Om du istället skriver att just du inte kan höra skillnad och om du inte ljuger i ditt påstående så kan ditt påstående vara sant, men det skulle även kunna vara falskt som i så fall visas vid tillfälle om det vore så att du vid detta tillfälle faktiskt kunde höra skillnad.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-22 12:29

petersteindl skrev:För att förstå vad det handlar om bör man sätta sig in i de olika protokollen för digital signal. De ser helt olika ut beroende på vilken standard som används. Man kan följa signalen genom hela kedjan och på så sätt sätta sig in i hur koden behandlas genom hela kedjan. På så sätt kan man beräkna maximalt fel som kan uppstå vid D/A-omvandlingen även om den digitala signalen är helt bitkorrekt bit för bit från första biten till sista biten d v s med bibehållen kontrollsumma på data. I praktiken är det normalt sett inte worst case som gäller, men inte heller best case. Att skriva ett förklarande inlägg tar lite tid som jag inte har just nu, men jag har förberett ett sådant inlägg. Därefter bör förståelsen förhoppningsvis ha ökat. Det är i alla fall min ambition.

Mvh
Peter


Tack så himla mycket i förväg. :)
Det jag begripit i mina resonemang med kamrat som är doktor i analog o digital signalbehandling är att ämnet är in i h-e komplicerat. Folk måste få klart för sig att det inte är 4-kantiga klossar som far genom kabeln. :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: hifikg pudlar

Inläggav petersteindl » 2019-03-22 12:39

Tell skrev:
hifikg skrev:
Tell skrev:
En transport hämtar datan från typ en CD medans en streamer hämtar den från en hårddisk på antingen nätverket eller nån helt annanstans. Hur den hämtas ska inte spela nån som helst roll (även fast vissa påstår annat) utan det som kanske händer om man har en dålig lina är att man får en delay när man trycker på play.
Lite märkligt ändå att din dator inte klarar av att göra flera saker samtidigt, för det där med att spela upp musik är ju nåt som datorer klarat av utan några som helst problem i årtionden.


Klarar av o klarar av, testa Photoshop på fullt ös samtidigt som du kör 24/192 till din DAC. Å andra sidan var det ändå för obekvämt att behöva dra Biltemasladden genom rummet varje gång, så jag dubblerade maskinparken istället och har numera en maskin med inbyggd ripfunktion, passar bra för musiken. Musikmaskinen snurrar med 8 GB RAM medan arbetsmaskinen kör på det dubbla.


Well redan för femton+ år sen så satt jag o photoshoppade, renderade 3d och spelade datorspel samtidigt som jag lyssnade på musik utan att det hackade. Iofs var det mp3 blandat med 16/44.1 flac, men datorn jag hade då var rätt mycket klenare än vad vi kör med idag.

petersteindl skrev:För att förstå vad det handlar om bör man sätta sig in i de olika protokollen för digital signal. De ser helt olika ut beroende på vilken standard som används. Man kan följa signalen genom hela kedjan och på så sätt sätta sig in i hur koden behandlas genom hela kedjan. På så sätt kan man beräkna maximalt fel som kan uppstå vid D/A-omvandlingen även om den digitala signalen är helt bitkorrekt bit för bit från första biten till sista biten d v s med bibehållen kontrollsumma på data. I praktiken är det normalt sett inte worst case som gäller, men inte heller best case. Att skriva ett förklarande inlägg tar lite tid som jag inte har just nu, men jag har förberett ett sådant inlägg. Därefter bör förståelsen förhoppningsvis ha ökat. Det är i alla fall min ambition.

Mvh
Peter

Gör gärna det, o om du har koll på bild (som är betydligt tyngre att hantera än ljud) också så kanske du kan förklara varför t ex Netflix alltid ser likadant ut oavsett om det är en Apple TV eller en Windows-dator som spelar upp det.


Blanda inte ihop hörsel med syn. Om du har en skärm med pixlar och driver dessa pixlar digitalt, så har du ingen D/A-omvandling. Istället är det synsinnet som fixar omvandlingen.

Jag förklarar för ljud och med de protokoll som används i sådana sammanhang. Men om du har som krav att jag är av nöd tvungen att slaviskt följa dina direktiv så ser jak fram emot betalning. Min debitering är 5000 kr i timmen och jag kanske lägger ner 10-20 timmar. Ge mig gärna ett skriftligt uppdrag och faktureringsadress. :)

Mvh
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-03-22 12:42

sprudel skrev:
petersteindl skrev:För att förstå vad det handlar om bör man sätta sig in i de olika protokollen för digital signal. De ser helt olika ut beroende på vilken standard som används. Man kan följa signalen genom hela kedjan och på så sätt sätta sig in i hur koden behandlas genom hela kedjan. På så sätt kan man beräkna maximalt fel som kan uppstå vid D/A-omvandlingen även om den digitala signalen är helt bitkorrekt bit för bit från första biten till sista biten d v s med bibehållen kontrollsumma på data. I praktiken är det normalt sett inte worst case som gäller, men inte heller best case. Att skriva ett förklarande inlägg tar lite tid som jag inte har just nu, men jag har förberett ett sådant inlägg. Därefter bör förståelsen förhoppningsvis ha ökat. Det är i alla fall min ambition.

Mvh
Peter


Tack så himla mycket i förväg. :)
Det jag begripit i mina resonemang med kamrat som är doktor i analog o digital signalbehandling är att ämnet är in i h-e komplicerat. Folk måste få klart för sig att det inte är 4-kantiga klossar som far genom kabeln. :mrgreen:


Då är din kamrat klok och vis och kunnig och medveten om ämnet. Bra med sådana kompisar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: hifikg pudlar

Inläggav Tell » 2019-03-22 12:51

petersteindl skrev:
Tell skrev:
hifikg skrev:
Klarar av o klarar av, testa Photoshop på fullt ös samtidigt som du kör 24/192 till din DAC. Å andra sidan var det ändå för obekvämt att behöva dra Biltemasladden genom rummet varje gång, så jag dubblerade maskinparken istället och har numera en maskin med inbyggd ripfunktion, passar bra för musiken. Musikmaskinen snurrar med 8 GB RAM medan arbetsmaskinen kör på det dubbla.


Well redan för femton+ år sen så satt jag o photoshoppade, renderade 3d och spelade datorspel samtidigt som jag lyssnade på musik utan att det hackade. Iofs var det mp3 blandat med 16/44.1 flac, men datorn jag hade då var rätt mycket klenare än vad vi kör med idag.

petersteindl skrev:För att förstå vad det handlar om bör man sätta sig in i de olika protokollen för digital signal. De ser helt olika ut beroende på vilken standard som används. Man kan följa signalen genom hela kedjan och på så sätt sätta sig in i hur koden behandlas genom hela kedjan. På så sätt kan man beräkna maximalt fel som kan uppstå vid D/A-omvandlingen även om den digitala signalen är helt bitkorrekt bit för bit från första biten till sista biten d v s med bibehållen kontrollsumma på data. I praktiken är det normalt sett inte worst case som gäller, men inte heller best case. Att skriva ett förklarande inlägg tar lite tid som jag inte har just nu, men jag har förberett ett sådant inlägg. Därefter bör förståelsen förhoppningsvis ha ökat. Det är i alla fall min ambition.

Mvh
Peter

Gör gärna det, o om du har koll på bild (som är betydligt tyngre att hantera än ljud) också så kanske du kan förklara varför t ex Netflix alltid ser likadant ut oavsett om det är en Apple TV eller en Windows-dator som spelar upp det.


Blanda inte ihop hörsel med syn. Om du har en skärm med pixlar och driver dessa pixlar digitalt, så har du ingen D/A-omvandling. Istället är det synsinnet som fixar omvandlingen.

Jag förklarar för ljud och med de protokoll som används i sådana sammanhang. Men om du har som krav att jag är av nöd tvungen att slaviskt följa dina direktiv så ser jak fram emot betalning. Min debitering är 5000 kr i timmen och jag kanske lägger ner 10-20 timmar. Ge mig gärna ett skriftligt uppdrag och faktureringsadress. :)

Mvh


Inne i skärmen finns en slags DAC som omvandlar den digitala datan till volt som driver pixlarnas ljusintensitet, så det är la exakt samma sak jo.
O nej jag har inga krav på nåt egentligen, jag bara ifrågasätter varför det verkar finnas massa magi just i ljudets värld, medans allt annat som hanteras digitalt så som bild eller text inte alls påverkas på samma magiska sätt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-22 13:31

Min kompis är inte doktor, men han ansvarar för över 8 miljoner i omsättning och inte en spänn går förlorad pga icke esoteriska kablar, dither, jitter eller brus, signalerna kommer alltid fram, i god ordning. Vi provskickade hur många tusen paket som helst när vi garvade åt H&M´s kabeltest och felen uppgick till noll. Komma noll. Och även om det uppstått några felskick så hade det hanterats i en blink, så som det gör i den digitala domänen. De fel som kan uppstå är när det blir analogt, när kassörskan räknar upp cashen kanske...

8 MSEK per dag alltså.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: hifikg pudlar

Inläggav hifikg » 2019-03-22 13:36

Tell skrev:...Well redan för femton+ år sen så satt jag o photoshoppade, renderade 3d och spelade datorspel samtidigt som jag lyssnade på musik utan att det hackade. Iofs var det mp3 blandat med 16/44.1 flac, men datorn jag hade då var rätt mycket klenare än vad vi kör med idag.


Photoshop är inte vad det en gång var med avseende på hur det belastar datorn. Ver 1.0 körde vi på 512KB Mac med HELA programmet OCH operativsystemet på EN diskett (800K).Fast man var tvungen att ha en diskett med Aldus Prep i beredskap, för ibland var man tvungen att "legitimera" sin licens.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-22 13:36

hifikg skrev:Min kompis är inte doktor, men han ansvarar för över 8 miljoner i omsättning och inte en spänn går förlorad pga icke esoteriska kablar, dither, jitter eller brus, signalerna kommer alltid fram, i god ordning. Vi provskickade hur många tusen paket som helst när vi garvade åt H&M´s kabeltest och felen uppgick till noll. Komma noll. Och även om det uppstått några felskick så hade det hanterats i en blink, så som det gör i den digitala domänen. De fel som kan uppstå är när det blir analogt, när kassörskan räknar upp cashen kanske...

8 MSEK per dag alltså.


Ja, precis. Ingen här har väl sagt att bits inte är bits? Felen visar sig ju i DA-omvandlingen.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-22 13:39

petersteindl skrev:
Belker skrev:Möjligt att man inte hör, men jag har visat i tråden att det mäter olika.


Du använde 1kHz som testsignal. Om du gör om mätningen med 1,5 kHz som testsignal så fås mer intressant info.

Mvh
Peter


Tack, det är möjligt att jag gör. Nu är jag dock inte så motiverad att mäta längre, för jag anser att jag fick ett resultat även med 1 kHz. Har dock laddat ned en mjukvara för att mäta elektriskt ut från dac, istället för akustiskt. Om jag får igång den ska jag prova lite olika signaler.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-22 14:21

Belker skrev:
hifikg skrev:Min kompis är inte doktor, men han ansvarar för över 8 miljoner i omsättning och inte en spänn går förlorad pga icke esoteriska kablar, dither, jitter eller brus, signalerna kommer alltid fram, i god ordning. Vi provskickade hur många tusen paket som helst när vi garvade åt H&M´s kabeltest och felen uppgick till noll. Komma noll. Och även om det uppstått några felskick så hade det hanterats i en blink, så som det gör i den digitala domänen. De fel som kan uppstå är när det blir analogt, när kassörskan räknar upp cashen kanske...

8 MSEK per dag alltså.


Ja, precis. Ingen här har väl sagt att bits inte är bits? Felen visar sig ju i DA-omvandlingen.

Det e ju det jag säger och en transport gör ingen omvandling, bara en överföring, eller hur?
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster