petersteindl skrev:sprudel skrev:petersteindl skrev:För att förstå vad det handlar om bör man sätta sig in i de olika protokollen för digital signal. De ser helt olika ut beroende på vilken standard som används. Man kan följa signalen genom hela kedjan och på så sätt sätta sig in i hur koden behandlas genom hela kedjan. På så sätt kan man beräkna maximalt fel som kan uppstå vid D/A-omvandlingen även om den digitala signalen är helt bitkorrekt bit för bit från första biten till sista biten d v s med bibehållen kontrollsumma på data. I praktiken är det normalt sett inte worst case som gäller, men inte heller best case. Att skriva ett förklarande inlägg tar lite tid som jag inte har just nu, men jag har förberett ett sådant inlägg. Därefter bör förståelsen förhoppningsvis ha ökat. Det är i alla fall min ambition.
Mvh
Peter
Tack så himla mycket i förväg.
Det jag begripit i mina resonemang med kamrat som är doktor i analog o digital signalbehandling är att ämnet är in i h-e komplicerat. Folk måste få klart för sig att det inte är 4-kantiga klossar som far genom kabeln.
Då är din kamrat klok och vis och kunnig och medveten om ämnet. Bra med sådana kompisar.
Mvh
Peter
Jag har redan frågat dig på förra sidan, men gör det igen Peter, hur och på vilket sätt uppfattar du ljudet från en digital transport som har sämre överföring än optimalt ?
Jag har redovisat vad jag tyckte var skillnaden mellan AirPort express och Yamahan . Försöker se om det finns ett liknande mönster hur folk uppfattar mindre optimal överföring.
Eller är det så att jitter eller annan försämring kan låta olika ?
Undrar seriöst.