Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-22 20:44

petersteindl skrev:
Tangband skrev:
Tangband skrev:
Jag har redan frågat dig på förra sidan, men gör det igen :) Peter, hur och på vilket sätt uppfattar du ljudet från en digital transport som har sämre överföring än optimalt ?
Jag har redovisat vad jag tyckte var skillnaden mellan AirPort express och Yamahan . Försöker se om det finns ett liknande mönster hur folk uppfattar mindre optimal överföring.
Eller är det så att jitter eller annan försämring kan låta olika ?
Undrar seriöst.


Hejsan :D
Frågar Peter för tredje gången: hur och på vilket sätt uppfattar du ljudet från en digital transport som har sämre överföring än optimalt ? Eller är det så att jitter eller annan försämring kan låta olika ?


Jag hade tänkt återkomma med svar.

tack, ingen stress :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-03-22 20:50

Belker skrev:
Tangband skrev:
hifikg skrev:
Jag deltar inte i tråden längre, men eftersom du ställer frågan till mig så kan jag säga att jag baserar min övertygelse på att det mesta i samhället inte skulle fungera om digitaltekniken var så osäker att dataströmmar förändras bara genom att överföras och det mesta i samhället fungerar trots allt. För det mesta. Och fungerar det inte så är det inga små fel beroende på någon distorderad databit, då är det analoga människor som klantat till det någonstans längs vägen. Skit in, skit ut och den biten stämmer säkert när det gäller ljud också. För övrigt är det inte någon märkvärdig teknik vi ägnar oss åt jämfört med så mycket annat som är beroende av felfria digitala flöden. Fast det kanske behövs en sådan tro för att hobbyn ska leva vidare :)



Hifikg- jag tror att de skillnader som kanske kan uppfattas i vissa fall möjligen kan bero på helt andra saker än digital kontaminering. Men jag håller öppet för att också felaktigheter i digitala signaler kan påverka .

Precis! Och eftersom det är transporten som står för störningar, analogt brus och digitala ”artefakter” (fortfarande bit-perfect) kan det vara intressant att jämföra dessa. Tror det bara är du, hifikg, som enbart diskuterar ettor och nollor. Att dessa är intakta i nätverk är det nog ingen som säger emot, annars skulle som sagt inte vårt samhälle fungera.


Precis, jag tror inte någon här menar att det sker stora fel i själva "grundsignalen", den som består av ettor och nollor. Det jag tror vi pratar om här är väl att det möjligtvis följer med digitalt skräp utöver grundsignalen som inte kan särskiljas från grundsignalen i konverteringen till analog signal.

Cyklar jag på en egen stig här? :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9594
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-22 21:17

hifikg skrev:
sprudel skrev:
hifikg skrev:
Klart det inte är. Har man spelat in en falsksjungande tenor så låter det som en... falsksjungande tenor. Men han kommer inte sjunga mer falskt via en transport än en annan, allt annat lika.


Sluta nu KG, du behärskar inte ämnet, det blir bara fel. I all välmening. :)


Jag utesluter inte elektriska fel, men att dataströmmen skulle ändras är uteslutet och om det därefter är samma DAC som tar vid kommer resultatet bli lika, såvida det inte förekommer någon skum påverkan från elektriska kretsar eller andeväsen. Men jag drar mig ur, ni får fortsätta själva, ni troende. Jag har bättre saker att göra. Ett gäng nya skivor att lyssna på t ex. Efter att ha rippat dem. Utan överföringsförluster.


Nu får du mig att skämmas :(
Det var inte det jag menade. Mer att du kanske skulle överge din regida hållning och lyssna, smaka, på de argument och den information som förmedlas.
Tror nog du läser här i alla fall. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav darkg » 2019-03-22 21:56

Det är ju ett förbaskat spännande ämne det här. Precis som hifikg har jag, och fler med oss, nog resonerat; det mesta som är "digitalt" och helt fungerar ju alldeles väldigt bra, utan små luriga fel. Utan teoretisk risk för små smygfel. Små avvikelser uppstår helt enkelt inte, om allt är som det ska. Eventuella störningar åsido.
Sakta har det sjunkit in att dataströmmen till DAC:en inte är av likadan art som gängse digital hantering. Åtminstone S/PDIF verkar vara ett riktigt odjur. Informationen kodas inte bara in i bitmönstret som sådant utan på något sätt även i kontinuerligt variabel tidsskillnad mellan bitar, alltså "analogt", vilket ställer allt på huvudet. Varför det inte buffras och klockas ut i lämplig fart utifrån data i vettiga paket vet jag inte, alltså varför protokollen ser ut som de gör. (Hela inlägget är möjligen lite oexakt eller rent av fel, men av vad jag kan förstå är det faktiskt.io ungefär så här det är.)
Med skräckblandad förtjusning ser jag fram emot Peters uppföljning i ämnet!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-03-22 22:21

Tangband skrev:Goat76: om det vore så att det skulle låta på ett speciellt sätt, sämre, med en sämre transport så är jag intresserad på vilket sätt det isådanafall låter sämre. Jag har redan redovisat det jag upplevde med AirPort expressen vs yamahan.
Sprudel har även han redovisat intryck i sin medlemstråd. Men jag tror att han och jag är ganska ensamma om att ha testat transporter och delat med sig av intryck . Det är mycket snack här och lite verkstad . Vad har du egentligen jämfört din spelare med ? Kan du skriva lite intryck om vad du jämförde med innan du köpte den spelare du har nu ?
Det vore väldigt intressant :)
Det jag funderar över om försämringen från en icke perfekt transport låter på ett visst sätt, eller om jitter och andra tillkortakommanden kan låta precis hur som helst ?

Jag skulle inte kalla min test av AirPort express för speciellt vetenskaplig. Det var en subjektiv test, full av möjlighet till placebo och andra fel.


Jag vet inte hur/om de digitala felen artar sig rent ljudmässigt mellan transporters då jag inte gjort egna tester, men jag tror uppriktigt på de intryck många av er kommer med. Kanske är det just reduceringen av dessa digitala fel som gör att man föredrar en viss streamer före en annan, utan att man riktigt kan sätta fingret på vad det är som gör att det låter bättre?

Jag har liksom dig ingen fristående DAC vilket jag tror krävs för att göra "tillförlitliga" lyssningstest mellan två streamers utan egna inbyggda D/A-omvandlare. Om jag kopplar någon typ av transporter till min Akurate DSM och stänger av Linn-spelarens försteg så är jag inte helt säker på i vilket skede signalen går in, om signalen går rakt in i DAC;en eller om den först passerar något annan krets som bearbetar signalen inför D/A-omvandlaren då Linn (om man väljer att tro deras beskrivning) inte ser DAC;en som en enskild separet krets.

Sprudels test ser jag som aningen mer tillförlitlig förutom att det (väl?) var olika typer av anslutningar som användes.
Som någon annan påpekade så bör nog testet bestå av lyssning av samma låt, från samma lokala lagringsplats med samma överföringsteknik (helst trådat så att inte olika wifi-enheter spelar något spratt), samma koppling till DAC (helst inte USB då det tydligen också dras med sina egna problem).

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tell » 2019-03-22 22:55

hifikg skrev:Jag deltar inte i tråden längre, men eftersom du ställer frågan till mig så kan jag säga att jag baserar min övertygelse på att det mesta i samhället inte skulle fungera om digitaltekniken var så osäker att dataströmmar förändras bara genom att överföras och det mesta i samhället fungerar trots allt. För det mesta. Och fungerar det inte så är det inga små fel beroende på någon distorderad databit, då är det analoga människor som klantat till det någonstans längs vägen. Skit in, skit ut och den biten stämmer säkert när det gäller ljud också. För övrigt är det inte någon märkvärdig teknik vi ägnar oss åt jämfört med så mycket annat som är beroende av felfria digitala flöden. Fast det kanske behövs en sådan tro för att hobbyn ska leva vidare :)


This!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-03-22 23:17

Tell skrev:
hifikg skrev:Jag deltar inte i tråden längre, men eftersom du ställer frågan till mig så kan jag säga att jag baserar min övertygelse på att det mesta i samhället inte skulle fungera om digitaltekniken var så osäker att dataströmmar förändras bara genom att överföras och det mesta i samhället fungerar trots allt. För det mesta. Och fungerar det inte så är det inga små fel beroende på någon distorderad databit, då är det analoga människor som klantat till det någonstans längs vägen. Skit in, skit ut och den biten stämmer säkert när det gäller ljud också. För övrigt är det inte någon märkvärdig teknik vi ägnar oss åt jämfört med så mycket annat som är beroende av felfria digitala flöden. Fast det kanske behövs en sådan tro för att hobbyn ska leva vidare :)


This!


Ska ni två verkligen sitta kvar där ensamma och leka med Duplo? :roll:

Kom över till oss andra istället, vi har nämligen börjat bygga med värsta Technics-legot! :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-22 23:37

darkg skrev:...Sakta har det sjunkit in att dataströmmen till DAC:en inte är av likadan art som gängse digital hantering ...


Du har blivit indoktrinerad
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-22 23:43

goat76 skrev:
Tell skrev:
hifikg skrev:Jag deltar inte i tråden längre, men eftersom du ställer frågan till mig så kan jag säga att jag baserar min övertygelse på att det mesta i samhället inte skulle fungera om digitaltekniken var så osäker att dataströmmar förändras bara genom att överföras och det mesta i samhället fungerar trots allt. För det mesta. Och fungerar det inte så är det inga små fel beroende på någon distorderad databit, då är det analoga människor som klantat till det någonstans längs vägen. Skit in, skit ut och den biten stämmer säkert när det gäller ljud också. För övrigt är det inte någon märkvärdig teknik vi ägnar oss åt jämfört med så mycket annat som är beroende av felfria digitala flöden. Fast det kanske behövs en sådan tro för att hobbyn ska leva vidare :)


This!


Ska ni två verkligen sitta kvar där ensamma och leka med Duplo? :roll:

Kom över till oss andra istället, vi har nämligen börjat bygga med värsta Technics-legot! :D


Jag börjar inse att jag inte har på ett hifi-forum att göra överhuvudtaget, jag borde leta upp ett musikforum, det e ju det som är det roliga. Redan för 30 år sedan uppnådde jag maximal ljudkvalitet och det rum där jag ställer mina OA52 blir automatiskt det bästa lyssningsrummet. Det är så enkelt. Och ännu enklare blev det när man slapp labba med luftlagrade tonarmar och kinkiga pickuper. Det är bara att söka upp musik som ger njutning och skulle något inte låta bra så inte f-n beror det på hårdvaran.

Jag kommer läsa i smyg o göra små anteckningar på skärmen om hur knäppa gubbar det trots allt finns. Brukade garva åt svärfar som var en nördig radioamatör, men inser nu att hifi-folk är likadana, ha ha... hifi är ju inte särskilt kul, det är musik som är skoj. Skriver jag med Kal P Dal (helt utan hifi-ambitioner), Du bara bankar, i hela huvve :)

Knabbar på himmelens dörr :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav darkg » 2019-03-23 02:09

hifikg skrev:
darkg skrev:...Sakta har det sjunkit in att dataströmmen till DAC:en inte är av likadan art som gängse digital hantering ...


Du har blivit indoktrinerad


Det är fullt möjligt! Men hur gör du för att komma fram till att det är så det ligger till, och inte annorlunda?
Don’t just do something, sit there.

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tell » 2019-03-23 02:37

goat76 skrev:
Tell skrev:
hifikg skrev:Jag deltar inte i tråden längre, men eftersom du ställer frågan till mig så kan jag säga att jag baserar min övertygelse på att det mesta i samhället inte skulle fungera om digitaltekniken var så osäker att dataströmmar förändras bara genom att överföras och det mesta i samhället fungerar trots allt. För det mesta. Och fungerar det inte så är det inga små fel beroende på någon distorderad databit, då är det analoga människor som klantat till det någonstans längs vägen. Skit in, skit ut och den biten stämmer säkert när det gäller ljud också. För övrigt är det inte någon märkvärdig teknik vi ägnar oss åt jämfört med så mycket annat som är beroende av felfria digitala flöden. Fast det kanske behövs en sådan tro för att hobbyn ska leva vidare :)


This!


Ska ni två verkligen sitta kvar där ensamma och leka med Duplo? :roll:

Kom över till oss andra istället, vi har nämligen börjat bygga med värsta Technics-legot! :D


Har fortfarande inte fått nån riktigt vettig förklaring till nåt, så jag stannar här ett tag till :(

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav darkg » 2019-03-23 03:13

I Differential Manchester encoding som mer eller mindre verkar vara vad S/PDIF använder motsvaras inte ettor och nollor – bittillstånd – av höga respektive låga spänningar utan av övergång (hög→låg eller låg→hög) respektive icke-övergång. Timingen för dessa övergångar (eller icke-övergångar), klockan, bestäms av tidpunkterna för mellanliggande övergångar på samma lina.

Det är en smula förvirrande, men ändå ganska vackert. Tyvärr begriper jag ännu inte var jitter kommer in och förstör. Även om mottagaren, som ju kollar om det blir nån övergång eller inte, inte vet exakt när den där övergången ska komma borde mottagaren veta på ett ungefär. Och det borde räcka. Om man inte vet exakt när bussen går kommer man ju några minuter innan tabelltid och väntar till några minuter efter. Det blir bekymmersamt bara om bussarna går så tätt att man med sina marginaler hamnar på föregående eller efterföljande buss. Vanligt förekommande jitter innebär, som jag förstår det, inte sådan risk. Det vill säga, om bussarna går varje hel timme ±4 minuter och man är där fem i till fem över så finns ingen risk för fel.

Mottagaren bör, tänker jag, bilda sig en uppfattning om rätt timing (ställa sin egen klocka) genom typ glidande medelvärde och buffra lite för att inte få slut på data om sändaren saktar ned, eller inte hinna omvandla om den snabbar på. I sin egen välinformerade takt lastar den sen in bitpaket [sampelvärden] i omvandlaren som omvandlar.

Det är något jag missar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39773
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-03-23 05:10

darkg skrev: I Differential Manchester encoding som mer eller mindre verkar vara vad S/PDIF använder motsvaras inte ettor och nollor – bittillstånd – av höga respektive låga spänningar utan av övergång (hög→låg eller låg→hög) respektive icke-övergång. Timingen för dessa övergångar (eller icke-övergångar), klockan, bestäms av tidpunkterna för mellanliggande övergångar på samma lina.

Det är en smula förvirrande, men ändå ganska vackert. Tyvärr begriper jag ännu inte var jitter kommer in och förstör. Även om mottagaren, som ju kollar om det blir nån övergång eller inte, inte vet exakt när den där övergången ska komma borde mottagaren veta på ett ungefär. Och det borde räcka. Om man inte vet exakt när bussen går kommer man ju några minuter innan tabelltid och väntar till några minuter efter. Det blir bekymmersamt bara om bussarna går så tätt att man med sina marginaler hamnar på föregående eller efterföljande buss. Vanligt förekommande jitter innebär, som jag förstår det, inte sådan risk. Det vill säga, om bussarna går varje hel timme ±4 minuter och man är där fem i till fem över så finns ingen risk för fel.

Mottagaren bör, tänker jag, bilda sig en uppfattning om rätt timing (ställa sin egen klocka) genom typ glidande medelvärde och buffra lite för att inte få slut på data om sändaren saktar ned, eller inte hinna omvandla om den snabbar på. I sin egen välinformerade takt lastar den sen in bitpaket [sampelvärden] i omvandlaren som omvandlar.

Det är något jag missar.


Jag har nämnt detta tidigare i ett av mina inlägg. Kravet på överföring av data på S/Pdiff är att data skall vara okänsligt, dels för DC och offsett dels för polaritetsvändning. DC påverkar omslagspunkten mellan 1 och 0. Polaritet påverkar data om 1 skall läsas som 1 och inte som 0 samt att 0 skall läsas som 0 och inte som 1.

Därför har man gått över till differentiellt bitflöde och symmetriskt. Men det finns ett litet aber. I övergångar från ett frame till nästa frame måste ett slags data införas som markör för ett nytt frame. Denna markör är differentiell men inte symmetrisk. Det är ett otillåtet data på S/Pdiff som används för att markera gränsen mellan 2 ord. Sedan införs ett otillåtet date till för att markera gränsen mellan 2 frames. Jag tror det kallas för frame om jag minns rätt. Jag har för mig att S/Pdiff har denna typ av kodning.

Men det är så att koden räknas om till ny kod i sändaren som skall avkodas i mottagaren. För att komplicera det hela i S/Pdiff så skall musikdata samt övriga data samt bitklocka överföras seriellt och parallellt i ett och samma dataflöde och en och samma kabel. Sedan skall det extraheras.

Jag kan redan nu förbereda er på att musikdata går i en buss som kallas I2S och övriga data går i en buss som kallas I2C. Så, in till S/Pdiff går I2S och I2C och blir till en och endast en S/Pdiff i sändaren och där klockfrekvensen ingår i paketet.
Man paketerar således om den digitala informationen i sändaren.
Därefter förs detta nya paket över till mottagaren/avkodaren av S/Pdiff. Då extraheras I2S och I2C från varandra och via en PLL i mottagardelen skapas en ny oscillator med klockfrekvens, dock så att den nyskapade oscillatorn är synkron med sändaroscillatorns fas (PLL = Phase-Locked Loop). Detta för att slip d v s datafel skall undvikas. Det kallas synkron överföring och är ett kännetecken för S/Pdiff. För att skapa en viss känsla för tekniken så vill jag redan nu nämna att jitter = fasbrus + short term instability. Det betyder att beroende på hur PLL fungerar så flir fasbruset olika. Kan vara bra att veta. Det är nämligen den nya klockan som sköter hela timingen i D/A-processen. Det betyder att om jitter på sändardelen skulle vara = 0 så är det inte så på mottagardelen efter PLL. Det betyder även att om det finns en massa jitter i sändardelen så finns möjligheten via en finurligt utformad PLL att minska eller nolla detta jitter med bibehållen sample to sample korrekthet.

Redan här bör man förstå att varje digitalt steg behöver en klocka för att skyffla data. Det betyder att i varje sådant steg finns det ett ? gällande fasbrus på klocka och jitter. För att förtydliga ännu ett steg så måste man förstå att jitter kan vara helt stokastiskt eller ha vissa deterministiska störningar. Dessa störningar kan vara datasignalberoende och det betyder att musikkoden i sig modulerar fasbrus. Men även HF + annat skräp sätter sin prägel på fasbruset. Fasbrus är ett amplitudbrus som skiftar omslagsögonblicket från 0 till 1 och från 1 till 0 i tiden. Det är alltså ett tidsfel inom 1 period och därmed ett fasfel.

Sedan finns det asynkron överföring och då jobbar man med att lagra en viss del datamängd i ett minne som klockas ut på nytt. Det betyder att sändarens klocka och mottagarens klocka ar asynkrona gentemot varandra.

3e alternativet är synkron överföring av data men där masterklockan ligger i mottagaren och överförs bakåt i systemet, Fördelen med detta är att man kan på D/A-omvandlarsidan kan rekonstruera data med exakt tid och fas utan att behöva extra minne.

Så, vid överföring av data från sändare till mottagare i synkront mode så finns en master/slave funktion där antingen givaren är master eller mottagaren. I princip är det alltid så att i S/Pdiff går mottagaren som slave. Detta är en viktig ingrediens vid digital överföring av musiksignal med S/Pdiff.

Jag vill alltså först försöka förmedla djupare kunskaper i ämnet innan jag kommer till pudelns kärna.

Jag stannar här. Behöver sova.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9594
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-23 08:19

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:
This!


Ska ni två verkligen sitta kvar där ensamma och leka med Duplo? :roll:

Kom över till oss andra istället, vi har nämligen börjat bygga med värsta Technics-legot! :D


Har fortfarande inte fått nån riktigt vettig förklaring till nåt, så jag stannar här ett tag till :(


Bra, du behövs också. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Alexi » 2019-03-23 09:07

Har ni kommit fram till något? Min Airport Express gick sönder i förrgår och den nya som finns att köpa har ingen digitalutgång. Så nu behöver jag hitta en lämplig ersättare. Har en Sonos liggandes någonstans men gillade aldrig Spotify gränssnittet i den.
Det enda jag behöver är en apparat som kan streama Spotify från min iPad till DAC:en. Jag vill inte köra via AppleTV för jag vill inte behöva ha tvn påslagen när jag lyssnar på musik.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

tomasgbg
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2017-03-11

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav tomasgbg » 2019-03-23 09:22

Sonos har stöd för AirPlay så du kan använda Spotify appen som vanligt.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav gflar » 2019-03-23 09:28

Alexi skrev:Har ni kommit fram till något? Min Airport Express gick sönder i förrgår och den nya som finns att köpa har ingen digitalutgång. Så nu behöver jag hitta en lämplig ersättare. Har en Sonos liggandes någonstans men gillade aldrig Spotify gränssnittet i den.
Det enda jag behöver är en apparat som kan streama Spotify från min iPad till DAC:en. Jag vill inte köra via AppleTV för jag vill inte behöva ha tvn påslagen när jag lyssnar på musik.


Kan detta vara något till Apple TV:n?

https://www.amazon.co.uk/Neoteck-Extrac ... B01GH4MEYC

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-23 09:38

Tack Peter för inlägget nyss. Ser fram mot fortsättningen :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-23 09:41

Alexi skrev:Har ni kommit fram till något? Min Airport Express gick sönder i förrgår och den nya som finns att köpa har ingen digitalutgång. Så nu behöver jag hitta en lämplig ersättare. Har en Sonos liggandes någonstans men gillade aldrig Spotify gränssnittet i den.
Det enda jag behöver är en apparat som kan streama Spotify från min iPad till DAC:en. Jag vill inte köra via AppleTV för jag vill inte behöva ha tvn påslagen när jag lyssnar på musik.


Apple TV samplar om allting till 48 kHz.
Om du inte upplevt dropouts i musiken med din förra express så är mitt råd till dig att köpa en till begagnad för några hundra.
Senast redigerad av Tangband 2019-03-23 10:07, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Alexi » 2019-03-23 09:46

tomasgbg skrev:Sonos har stöd för AirPlay så du kan använda Spotify appen som vanligt.

Jaha jag får leta fram min Connect och prova och koppla in den igen då.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kralle
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Kralle » 2019-03-23 10:17

FWIW - Jag gjorde ett enkelt bonnamässigt prov nu på morgonen.
1) Spelade första satsen av Mahlers 8 (1 min 14 sek) på CD instoppad i CD-läsaren som är ansluten till PC nr 1 via USB. JRiver skickar detta sen via USB till min DAC som är en NAD D1050. Från DAC:ens linjeutgång till en annan dators linjeingång där jag spelar in till fil.

2) Flyttar CD:n till en Yamaha DVD-S657 DVD-spelare. DVD-spelaren är ansluten till DAC:en optiskt via Toslink. Spelar samma spår.
Nivån går nu upp ett antal dB men i övrigt kan jag inte detektera någon skillnad. Justerade nivån för enklare jämförelse.
Spelar in på samma sätt som ovan.
Man skulle kanske kunna göra en matematisk operation på filerna för att jämföra bättre.
Nedan är frekvensanalys för hela stycket.
JFR_transport.png
JFR_transport.png (30.44 KiB) Visad 5427 gånger

Blockschema för min DAC:
http://user.faktiskt.io/Kralle/block%20 ... 0d1050.png

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hcl » 2019-03-23 10:46

Kralle skrev:FWIW - Jag gjorde ett enkelt bonnamässigt prov nu på morgonen.
1) Spelade första satsen av Mahlers 8 (1 min 14 sek) på CD instoppad i CD-läsaren som är ansluten till PC nr 1 via USB. JRiver skickar detta sen via USB till min DAC som är en NAD D1050. Från DAC:ens linjeutgång till en annan dators linjeingång där jag spelar in till fil.

2) Flyttar CD:n till en Yamaha DVD-S657 DVD-spelare. DVD-spelaren är ansluten till DAC:en optiskt via Toslink. Spelar samma spår.
Nivån går nu upp ett antal dB men i övrigt kan jag inte detektera någon skillnad. Justerade nivån för enklare jämförelse.
Spelar in på samma sätt som ovan.
Man skulle kanske kunna göra en matematisk operation på filerna för att jämföra bättre.
Nedan är frekvensanalys för hela stycket.
JFR_transport.png

Blockschema för min DAC:
http://user.faktiskt.io/Kralle/block%20 ... 0d1050.png


Om du plottar den ena minus den andra så får du bättre koll på ev. skillnader. Det kräver dock lite mer ansträngning.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-23 11:18

Väldigt lätt och gratis med Audacity!

Kralle
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Kralle » 2019-03-23 11:25

Man behöver väl matcha nivåerna väldigt noga för att det ska bli meningsfullt? Kollar på det senare.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-23 11:43

Kralle skrev:Man behöver väl matcha nivåerna väldigt noga för att det ska bli meningsfullt? Kollar på det senare.

Det är lite konstigt att du får olika nivåer. Gör Jriver någonting med nivån? Kanske är någon sorts inter sample peak reduktion aktiv?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-23 12:04

+1.
Ja, det där låter som att jriver möjligen mixtrar med den digitala signalen. Utnivån analogt från dac bör väl vara identisk?
Jobbar jriver kanske med 15 bitar istället för 16 ? Det blir 6 db lägre volym.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hcl » 2019-03-23 12:14

Belker skrev:Väldigt lätt och gratis med Audacity!


Lätt och lätt? Minsta frekvensöverföringsfunktionsskillnad slår också på skillnadssignalen. Man ser således alla skillnader, inte bara vad vi brukar mena med distorsion. Frekvensgångsskillnaden kan man dock kompensera för det hela mer intressant.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-23 12:18

hcl skrev:
Belker skrev:Väldigt lätt och gratis med Audacity!


Lätt och lätt? Minsta frekvensöverföringsfunktionsskillnad slår också på skillnadssignalen. Man ser således alla skillnader, inte bara vad vi brukar mena med distorsion. Frekvensgångsskillnaden kan man dock kompensera för det hela mer intressant.

Nej, du har rätt. Det var ju exakt vad jag drabbades av när jag försökte synka upp spår som varit och vänt i det analoga (se mitt första experimentvtidigt i tråden).

Kralle
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Kralle » 2019-03-23 16:18

Belker skrev:
Kralle skrev:Man behöver väl matcha nivåerna väldigt noga för att det ska bli meningsfullt? Kollar på det senare.

Det är lite konstigt att du får olika nivåer. Gör Jriver någonting med nivån? Kanske är någon sorts inter sample peak reduktion aktiv?

Har nu rätt nivåer, dvs samma från USB som Toslink. Det var jag som klantat mig.
Gjort nya inspelningar och subtraherat det ena spåret från det andra. Dock visar det sig att klockorna i USB resp. DVD går olika, så efter en minut så har ena spåret kanat drygt 50 samples, dvs en dryg millisekund, jämfört med det andra.
I början av filen ser det alltså hyfsat lika ut men sen ökar skillnaderna med tiden.
Ska se om det går att ordna i efterhand. "Trycka ihop" ena filen så den blir 50 samples kortare. Finns väl risk för att man skadar mätdatat.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-23 17:08

Precis så hände när jag provade den metoden. Det driver.

För övrigt har jag ägnat förmiddagen åt mera mätningar. Nya resultat har inkommit, nu med högre tillförlitlighet. I och med det tar jag tillbaks allt jag sagt och hävdar motsatsen! Jag återkommer med fullständig redogörelse senare. Har faktiskt ett liv också!

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster