Var "stable platter" bara nys?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Var "stable platter" bara nys?

Inläggav olaume » 2019-04-03 16:31

Jag funderar på detta med om CD-spelare överhuvud taget kan göra någon skillnad på ljudet, om man ändå använder en separat D/A-omvandlare.
För att efterlikna analoga spelare introducerade Pioneer på 90-talet sin "stable platter", en skivtallrik som CD:n skulle ligga på upp och ned, istället för att som i andra spelare bara vara fast i centrum under spelning. Jag kan tycka att det skulle vara lite roligt att pröva och hittar en del begagnade till bra pris på Blocket, men har å andra sidan gamla maskiner så det räcker, så om det inte finns någon möjlighet att det gör skillnad avstår jag nog. Jag minns att någon hifi-tidning tyckte att ljudet mycket riktigt blev stadigare med Pioneers skivtallrik. Frågan är om detta enbart var vinylnostalgi-placebo eller om det verkligen kunde bli någon skillnad. Såvitt jag förstår saken läser en CD-transport informationen på skivan antingen rätt eller fel. Och om det är fel, blir det verkligen fel och inte bara lite ostadigt. Någon som har testat och jämfört?
Senast redigerad av olaume 2019-04-03 18:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Var stable platter bara nys?

Inläggav PerStromgren » 2019-04-03 18:09

Jitter brukar anges som parametern som kan ge upphov till skillnader mellan CD-drivverk.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Var "stable platter" bara nys?

Inläggav hifikg » 2019-04-03 19:44

Klart att det inte gör någon skillnad i princip, men det var ofta påkostade spelare, så man kan ju hoppas att den inbyggda dacen var lite bättre också. Legato Link ska vi inte glömma heller :)

Numer snurrar min PD77 med extern DAC o låter likadant som alla andra transporter.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Var "stable platter" bara nys?

Inläggav olaume » 2019-04-03 21:42

hifikg skrev:Klart att det inte gör någon skillnad i princip, men det var ofta påkostade spelare, så man kan ju hoppas att den inbyggda dacen var lite bättre också. Legato Link ska vi inte glömma heller :)

Numer snurrar min PD77 med extern DAC o låter likadant som alla andra transporter.


Legato Link var väl något av det mer korkade som hifi-världen har hittat på, att lägga till övertoner som inte finns i källmaterialet. Distorsion kallas det annars. Vill minnas att Ljudtekniska sällskapet förde krig mot detta så att Pioneer till slut tog bort eländet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Var "stable platter" bara nys?

Inläggav Bill50x » 2019-04-03 22:18

olaume skrev:
hifikg skrev:Klart att det inte gör någon skillnad i princip, men det var ofta påkostade spelare, så man kan ju hoppas att den inbyggda dacen var lite bättre också. Legato Link ska vi inte glömma heller :)

Numer snurrar min PD77 med extern DAC o låter likadant som alla andra transporter.

Legato Link var väl något av det mer korkade som hifi-världen har hittat på, att lägga till övertoner som inte finns i källmaterialet. Distorsion kallas det annars. Vill minnas att Ljudtekniska sällskapet förde krig mot detta så att Pioneer till slut tog bort eländet.
Gissar att det inte bara var LTS' inställning som fick Pioneer att slopa Legato Link.
Men flera av spelarna med "Stable Platter" var riktigt bra återgivare, oavsett Legato Link eller inte. Hade själv en sådan här i två omgångar som lät väldigt mysigt, lite "engelskt" sisådär..

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Var "stable platter" bara nys?

Inläggav hifikg » 2019-04-03 22:38

olaume skrev:
hifikg skrev:Klart att det inte gör någon skillnad i princip, men det var ofta påkostade spelare, så man kan ju hoppas att den inbyggda dacen var lite bättre också. Legato Link ska vi inte glömma heller :)

Numer snurrar min PD77 med extern DAC o låter likadant som alla andra transporter.


Legato Link var väl något av det mer korkade som hifi-världen har hittat på, att lägga till övertoner som inte finns i källmaterialet. Distorsion kallas det annars. Vill minnas att Ljudtekniska sällskapet förde krig mot detta så att Pioneer till slut tog bort eländet.


He, he, jag vet, jag vet, alltid lika kul att skriva något om LL, men när spelaren snurrar som transport märks inte legato link längre, fast jag kan inte säga att jag hade ont av det ens när det begav sig. PD77 är stabil som ett kassaskåp o känslan av att få lägga CD´n rätt i spelaren är mysig :)
Tyvärr lider både den och S.A.T. av en glappande laser så de skulle behöva lite kärlek, fast jag använder dem nästan aldrig numera, men en vacker dag ska de fixas, de är ju så vackra :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Var "stable platter" bara nys?

Inläggav Nattlorden » 2019-04-03 22:50

Vill inte påstå att jag någonsin led av den LL som är i min PD-S06 heller. ( Nu var det väl andra generationens LL, så den kanske var mildrad jämfört med no.1 ? )

Framför allt led jag verkligen inte av den roterande spårväljaren.... :P
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Var "stable platter" bara nys?

Inläggav Belker » 2019-04-03 23:01

Ja, spårväljaren var mysig! Sålde min PD-S06 nyligen. Ska jag ångra mig? 8O
Nä.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Var "stable platter" bara nys?

Inläggav HenrikTornquist » 2019-04-04 17:42

Jag vill minnas att kritik riktades mot cd och tallrik. En vinylskiva ska ha konstant hastighet, och där är tyngd ingen nackdel. En cd-spelare har inte konstant hastighet, och därför (i teorin) blir det svårare att kontrollera hastigheten med en tallriks tyngd.
Det kan ha varit IÖ som belyste (belös?) detta.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Var "stable platter" bara nys?

Inläggav Nattlorden » 2019-04-04 18:25

HenrikTornquist skrev:Jag vill minnas att kritik riktades mot cd och tallrik. En vinylskiva ska ha konstant hastighet, och där är tyngd ingen nackdel. En cd-spelare har inte konstant hastighet, och därför (i teorin) blir det svårare att kontrollera hastigheten med en tallriks tyngd.
Det kan ha varit IÖ som belyste (belös?) detta.


Vid spårhopp blir det naturligtvis ett större jobb för mekanismen (vilket man får förmoda motorn är uppskalad för), men vid en kontinuerlig avspelning så att sänka från 500 till 200rpm gradvis kan jag inte se att det skulle vara något större problem för en tallrik med lite tyngd. Tvärt om skulle man kanske kunna välja vikten så den ganska lagom skulle sakta ned så mycket av sig själv?

Däremot kunde man råka ut för andra besynnerliga problem... om man i ren slarvighet lyckades få två skivor på varandra så fanns ingen "sarg" att tala om... Samma om man glömt en skiva i och kånkat runt spelaren.... Har fått öppna min ett par ggr och fiska ut skivor som hamnat inuti. :oops: :mrgreen: :oops:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Var "stable platter" bara nys?

Inläggav hifikg » 2019-04-04 18:35

Nattlorden skrev:
HenrikTornquist skrev:Jag vill minnas att kritik riktades mot cd och tallrik. En vinylskiva ska ha konstant hastighet, och där är tyngd ingen nackdel. En cd-spelare har inte konstant hastighet, och därför (i teorin) blir det svårare att kontrollera hastigheten med en tallriks tyngd.
Det kan ha varit IÖ som belyste (belös?) detta.


Vid spårhopp blir det naturligtvis ett större jobb för mekanismen (vilket man får förmoda motorn är uppskalad för), men vid en kontinuerlig avspelning så att sänka från 500 till 200rpm gradvis kan jag inte se att det skulle vara något större problem för en tallrik med lite tyngd. Tvärt om skulle man kanske kunna välja vikten så den ganska lagom skulle sakta ned så mycket av sig själv?

Däremot kunde man råka ut för andra besynnerliga problem... om man i ren slarvighet lyckades få två skivor på varandra så fanns ingen "sarg" att tala om... Samma om man glömt en skiva i och kånkat runt spelaren.... Har fått öppna min ett par ggr och fiska ut skivor som hamnat inuti. :oops: :mrgreen: :oops:


Mä!? det var ju ingen Walkman precis :D
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Var "stable platter" bara nys?

Inläggav Nattlorden » 2019-04-04 18:44

hifikg skrev:
Nattlorden skrev:
HenrikTornquist skrev:Jag vill minnas att kritik riktades mot cd och tallrik. En vinylskiva ska ha konstant hastighet, och där är tyngd ingen nackdel. En cd-spelare har inte konstant hastighet, och därför (i teorin) blir det svårare att kontrollera hastigheten med en tallriks tyngd.
Det kan ha varit IÖ som belyste (belös?) detta.


Vid spårhopp blir det naturligtvis ett större jobb för mekanismen (vilket man får förmoda motorn är uppskalad för), men vid en kontinuerlig avspelning så att sänka från 500 till 200rpm gradvis kan jag inte se att det skulle vara något större problem för en tallrik med lite tyngd. Tvärt om skulle man kanske kunna välja vikten så den ganska lagom skulle sakta ned så mycket av sig själv?

Däremot kunde man råka ut för andra besynnerliga problem... om man i ren slarvighet lyckades få två skivor på varandra så fanns ingen "sarg" att tala om... Samma om man glömt en skiva i och kånkat runt spelaren.... Har fått öppna min ett par ggr och fiska ut skivor som hamnat inuti. :oops: :mrgreen: :oops:


Mä!? det var ju ingen Walkman precis :D


Klart den är.... jag har ju haft Rotel 1090 i kontorsstereon... 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster