Försteg med DAC

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-04-12 01:54

Jag är ute efter ett försteg med dac.
Kraven är:
Minst två optiska ingångar och en koaxialingång.
Minst en analog ingång.
Fjärrkontroll för volym såklart.
Pris under 10000 kr, gärna mycket under :)

Yamaha WXC-50 vore perfekt om den hade fler ingångar, tycker det är konstigt att den inte har det.

Är det någon som har kunskap om Pro-Ject Pre box ds2 digital?
Den uppfyller alla mina krav angående ingångar och pris men jag har ingen aning om hur den låter.
Någon som äger en eller har info om den?
Bu eller bä?
https://www.hifiklubben.se/stereo/forst ... XDS2DIGIBK
Annars vore det här ett bra köp, då slipper jag ha separat cd-spelare också men begärt pris är lite för mycket för att jag ska vilja betala det:
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... _68592.htm
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5312
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Försteg med DAC

Inläggav Belker » 2019-04-12 06:57

Jag har ProJect-boxen. Tycker den låter helt fantastiskt! Ännu mer så nu när jag bytt ut den switchade nätdelen mot en reglerad linjär, men det kan vara inbillning. Dock uppfyller den inte dina grundkrav; endast digitalt in. En optisk, en coax och en USB.
Senast redigerad av Belker 2019-04-12 08:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Försteg med DAC

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-12 08:00

Jag har den andra, Audiolab 8200 CDQ. Hade varit bra om den hade haft streaming inbyggt. Kör därför en Apple Airport Express kopplad optiskt.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-04-12 10:00

Belker skrev:Jag har ProJect-boxen. Tycker den låter helt fantastiskt! Ännu mer så nu när jag bytt ut den switchade nätdelen mot en reglerad linjär, men det kan vara inbillning. Dock uppfyller den inte dina grundkrav; endast digitalt in. En optisk, en coax och en USB.


Den jag länkar till har fler ingångar, även analog, så den skulle funka för mig.
Jag hittar inte speciellt mycket om den på nätet, inga recensioner eller omdömen.
Vad för nätdel bytte du till?
The World's Mine Oyster

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11441
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Försteg med DAC

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-12 10:55

Här har du mätningar i Stereophile: https://www.stereophile.com/content/pro-ject-pre-box-s2-digital-da-headphone-amplifier-measurements.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-04-12 16:53

Tack, ska läsa igenom det där ikväll.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5312
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Försteg med DAC

Inläggav Belker » 2019-04-12 17:38

Ted_B skrev:
Belker skrev:Jag har ProJect-boxen. Tycker den låter helt fantastiskt! Ännu mer så nu när jag bytt ut den switchade nätdelen mot en reglerad linjär, men det kan vara inbillning. Dock uppfyller den inte dina grundkrav; endast digitalt in. En optisk, en coax och en USB.


Den jag länkar till har fler ingångar, även analog, så den skulle funka för mig.
Jag hittar inte speciellt mycket om den på nätet, inga recensioner eller omdömen.
Vad för nätdel bytte du till?


Aha, my bad. Projects namngivning är inte helt logisk. Jag har den Pekka länkade till. Nätdelen är en vanlig Mascot från adapterexperten.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-04-12 22:41

Ja, jag ser nu att Pekka länkar till en annan än den jag menar, det är riktigt knepig namngivning som gör det svårt att skilja produkterna åt.
The World's Mine Oyster

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-04-13 08:55

Ted_B skrev:Jag är ute efter ett försteg med dac.
Kraven är:
Minst två optiska ingångar och en koaxialingång.
Minst en analog ingång.
Fjärrkontroll för volym såklart.
Pris under 10000 kr, gärna mycket under :)

Yamaha WXC-50 vore perfekt om den hade fler ingångar, tycker det är konstigt att den inte har det.

Är det någon som har kunskap om Pro-Ject Pre box ds2 digital?
Den uppfyller alla mina krav angående ingångar och pris men jag har ingen aning om hur den låter.
Någon som äger en eller har info om den?
Bu eller bä?
https://www.hifiklubben.se/stereo/forst ... XDS2DIGIBK
Annars vore det här ett bra köp, då slipper jag ha separat cd-spelare också men begärt pris är lite för mycket för att jag ska vilja betala det:
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... _68592.htm


Yamahan har bara en Toslink ingång, samt en analog RCA ingång. Den klarar även digitalt in via AirPlay. Yamahan har två digitala utgångar där volymregleringen kan styras med 48 bits precision i yamahan- om man tex vill koppla den till ett digitalt dsp-filter med digital ingång, typ minidsp. Det optimala vore förstås en digital ingång till i yamahan i form av hdmi tycker jag.

Jag förstår inte varför du vill köra cd ? Det är mycket smidigare med streaming.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-04-13 09:48

Ted_B skrev:Jag är ute efter ett försteg med dac.
Kraven är:
Minst två optiska ingångar och en koaxialingång.
Minst en analog ingång.
Fjärrkontroll för volym såklart.
Pris under 10000 kr, gärna mycket under :)

Yamaha WXC-50 vore perfekt om den hade fler ingångar, tycker det är konstigt att den inte har det.

Är det någon som har kunskap om Pro-Ject Pre box ds2 digital?
Den uppfyller alla mina krav angående ingångar och pris men jag har ingen aning om hur den låter.
Någon som äger en eller har info om den?
Bu eller bä?
https://www.hifiklubben.se/stereo/forst ... XDS2DIGIBK
Annars vore det här ett bra köp, då slipper jag ha separat cd-spelare också men begärt pris är lite för mycket för att jag ska vilja betala det:
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... _68592.htm


LTS tester visar att det är små hörbara skillnader mellan olika dacar. Men även i en del fall har mätvärdena varit bra och det funnits skäl att apparaten borde vara transparent. Men då har i vissa fall F/E testet visat att det går att höra viss skillnad trots detta. Så var fallet med tex oppo sonica dacen som mätte väldigt fint men ändå kunde detekteras i F/E testet.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-04-13 13:33

Tangband skrev:
Yamahan har bara en Toslink ingång, samt en analog RCA ingång. Den klarar även digitalt in via AirPlay. Yamahan har två digitala utgångar där volymregleringen kan styras med 48 bits precision i yamahan- om man tex vill koppla den till ett digitalt dsp-filter med digital ingång, typ minidsp. Det optimala vore förstås en digital ingång till i yamahan i form av hdmi tycker jag.

Jag förstår inte varför du vill köra cd ? Det är mycket smidigare med streaming.


Jag vill ha flera ingångar så jag kan koppla in cd-spelare, tv och chromecast audio, eller något annat framöver. Det skulle kännas bra dumt att köpa ett försteg för att senare inse att jag inte kan koppla in precis det jag vill koppla in.

Cd vill jag spela för att då vet jag att jag kan spela de utgåvor av skivorna som jag valt.
Jag streamar via Tidal och Spotify också men det är ju inte precis smidigt att leta och sålla bland olika utgåvor som kanske byts ut eller försvinner helt plötsligt.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-04-13 13:59

Tangband skrev:
LTS tester visar att det är små hörbara skillnader mellan olika dacar. Men även i en del fall har mätvärdena varit bra och det funnits skäl att apparaten borde vara transparent. Men då har i vissa fall F/E testet visat att det går att höra viss skillnad trots detta. Så var fallet med tex oppo sonica dacen som mätte väldigt fint men ändå kunde detekteras i F/E testet.


Det är säkert så att skillnaderna är så små så att det inte spelar någon roll i mitt rum som inte på något sätt är optimalt.
Frågan är väl kanske mer om de som köpt den är nöjda med funktioner och kvalitet, inte så mycket 'hur den låter'.
The World's Mine Oyster

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-04-13 16:33

Tell: yamahan har stöd för TIDAL i interfacet, och har även spotify connect. Du behöver ingen chromecast music övht eftersom yamahan klarar allt den kan göra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6640
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Försteg med DAC

Inläggav goat76 » 2019-04-13 16:57

Ted_B skrev:Cd vill jag spela för att då vet jag att jag kan spela de utgåvor av skivorna som jag valt.
Jag streamar via Tidal och Spotify också men det är ju inte precis smidigt att leta och sålla bland olika utgåvor som kanske byts ut eller försvinner helt plötsligt.


Jag misstänker att Tangband menar att du kan streama din egen lagrade musik om du rippar dina skivor, att hålla på att strula med CD i dessa tider är väl onödigt bängel? :)

Tangband skrev:Tell: yamahan har stöd för TIDAL i interfacet, och har även spotify connect. Du behöver ingen chromecast music övht eftersom yamahan klarar allt den kan göra.


Du menar Ted_B antar jag.

Tangband, visst är Yamaha WXC-50 begränsad till 16-bit/44.1 kHz när man kör trådlöst, hör du om det blir någon skillnad på 24-bit material om du istället kör trådat?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-04-13 19:41

goat76 skrev:
Ted_B skrev:Cd vill jag spela för att då vet jag att jag kan spela de utgåvor av skivorna som jag valt.
Jag streamar via Tidal och Spotify också men det är ju inte precis smidigt att leta och sålla bland olika utgåvor som kanske byts ut eller försvinner helt plötsligt.


Jag misstänker att Tangband menar att du kan streama din egen lagrade musik om du rippar dina skivor, att hålla på att strula med CD i dessa tider är väl onödigt bängel? :)

Tangband skrev:Tell: yamahan har stöd för TIDAL i interfacet, och har även spotify connect. Du behöver ingen chromecast music övht eftersom yamahan klarar allt den kan göra.


Du menar Ted_B antar jag.

Tangband, visst är Yamaha WXC-50 begränsad till 16-bit/44.1 kHz när man kör trådlöst, hör du om det blir någon skillnad på 24-bit material om du istället kör trådat?


Nej, den är inte begränsad till 16 bit /44 kHz om jag kör via wi-fi, var har du fått det ifrån ?. :D

Kör man däremot multirum med 2 eller 3 stycken wxc 50 i olika rum så har du rätt i att bara en av apparaterna klarar 24 bit 192 kHz. De övriga får 16 bit 44,1 kHz. Yamaha har här begränsat precis som Sonos vid användandet av flera apparater vid multirumsfunktion- kopplat till samma router.

Jag kan utan problem köra mina FLAC-filer i 24 bit 192 kHz trådlöst till min Yamaha från NASen som står i ett annat rum.
Detta har jag även beskrivit i wxc50-tråden ”tillräckligt bra ”? och det finns några bilder hur det ser ut i musiccast då jag provar olika samplingar utan problem via wi-fi.
Mitt aktiva Dbx dsp filter samplar allting vid 48 kHz 24 bitar i A/D omvandlaren så det är en flaskhals.

Jag har inte provat trådat via ethernet till yamahan men det vore intressant att testa eftersom man med en switch på baksidan kan stänga av routern helt i yamahan . Jag har bara inte känt något behov av att testa eftersom det fungerar så bra via wi-fi.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6640
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Försteg med DAC

Inläggav goat76 » 2019-04-13 20:46

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Ted_B skrev:Cd vill jag spela för att då vet jag att jag kan spela de utgåvor av skivorna som jag valt.
Jag streamar via Tidal och Spotify också men det är ju inte precis smidigt att leta och sålla bland olika utgåvor som kanske byts ut eller försvinner helt plötsligt.


Jag misstänker att Tangband menar att du kan streama din egen lagrade musik om du rippar dina skivor, att hålla på att strula med CD i dessa tider är väl onödigt bängel? :)

Tangband skrev:Tell: yamahan har stöd för TIDAL i interfacet, och har även spotify connect. Du behöver ingen chromecast music övht eftersom yamahan klarar allt den kan göra.


Du menar Ted_B antar jag.

Tangband, visst är Yamaha WXC-50 begränsad till 16-bit/44.1 kHz när man kör trådlöst, hör du om det blir någon skillnad på 24-bit material om du istället kör trådat?


Nej, den är inte begränsad till 16 bit /44 kHz om jag kör via wi-fi, var har du fått det ifrån ?. :D

Kör man däremot multirum med 2 eller 3 stycken wxc 50 i olika rum så har du rätt i att bara en av apparaterna klarar 24 bit 192 kHz. De övriga får 16 bit 44,1 kHz. Yamaha har här begränsat precis som Sonos vid användandet av flera apparater vid multirumsfunktion- kopplat till samma router.

Jag kan utan problem köra mina FLAC-filer i 24 bit 192 kHz trådlöst till min Yamaha från NASen som står i ett annat rum.
Detta har jag även beskrivit i wxc50-tråden ”tillräckligt bra ”? och det finns några bilder hur det ser ut i musiccast då jag provar olika samplingar utan problem via wi-fi.
Mitt aktiva Dbx dsp filter samplar allting vid 48 kHz 24 bitar i A/D omvandlaren så det är en flaskhals.

Jag har inte provat trådat via ethernet till yamahan men det vore intressant att testa eftersom man med en switch på baksidan kan stänga av routern helt i yamahan . Jag har bara inte känt något behov av att testa eftersom det fungerar så bra via wi-fi.


Det var från följande recension jag fick informationen att wxc50 samplar ner högupplöst material över trådlöst:

* The main reason why I bought this device was because I had the need to stream DSD audio wirelessly either via Bluetooth or Airplay (I own a Macbook Pro). I'm 100% disappointed since it is impossible to perform this task. Don't get fooled by the Spec's, advertised on the Manual, this device CAN'T AND WILL NOT reproduce DSD Files Wirelessly. The max resolution that you'll be able to reproduce wirelessly is 16-bit/44.1Khz (CD Quality) any file above this Quality rate will be reproduced but will be downsampled.
* There are several reviews claiming that the Bluetooth (and also airplay) are unreliable and I have to say that it is partly true and partly false. The reason of why some people find an unstable connection via bluetooth is mainly the reason that I mentioned on the previous paragraph. If you are trying to reproduce a Hi-Resolution audio file the device will downsample it, this is why the audio will be cut while reproducing, but it has nothing to do with the bluetooth connection it is related to the internal process that the WXC-50 is doing to make the audio file playable, the instability of the connection is merely the lack of ability to process the High Traffic (from the Higher Sample Rate).
If you use iTunes, Spotify, etc. (mp3, FLAC, ALAC "not Hi-Fi Audio Files") the wireless connection is extraordinary!!!

https://www.amazon.com/gp/customer-revi ... B01EI6DQS4

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-04-14 07:31

Aha, det står att DSD inte kan återges högupplöst via wi-fi. Men det står ju att alla andra format högupplöst inklusive FLAC återger ”extraordinary” via trådlös överföring. Goat 76- jag spelar musik regelbundet med 20 bit 192 kHz eller 24 bit 96 kHz och det är inga som helst problem med FLAC :). Den där killen har troligen kopplat in multirumfunktionen och kan inte med apparaten.
Om DSD inte fungerar via wi-fi ( vilket jag tror att det gör ) är det inga problem för mig- jag har inget sådant material.
Här är en skärmdump från min iPad, tagen från wxc50-tråden.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-04-14 07:41

Zz-top

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6640
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Försteg med DAC

Inläggav goat76 » 2019-04-14 08:13

De där bilderna säger väl bara vad fil-informationen ger, frågan är väl vad som kommer ut från maskinen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-04-14 08:26

Goat76: då kan jag lika gärna säga att allt material samplas ned internt i alla Linn-spelare :P .
Om jag råkat läsa en rad om detta på internet.
Men det vore väl knappast sant :D ?.

Goat 76, även de billigaste rasberry pi- spelarna klarar numera högupplöst material via flac så det är inget märkvärdigt alls.

Linnspelarna är i grunden konstruktioner som härstammar från 2008 - det är gamla spelare och nu har nyare grejor blivit lika bra för mindre pengar.

2008 var högupplöst återgivning en salespoint hos Linn men knappast idag då vilken chromecast HD som helst klarar högupplöst material.

Tvärtom är det riktigt dåligt att inte DSM spelarna har en inbyggd wi-fi så konsumenten själv kan välja. Naim har tex det alternativet.
Senast redigerad av Tangband 2019-04-14 08:43, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-04-14 08:39

"To illustrate why it should sound better than MP3, for example, let’s compare the relative bitrates. The highest quality MP3 has a bitrate of 320kbps, whereas a 24bit/192kHz file has a data rate of 9216kbps. Music CDs are 1411kbps."

Den högsta bitraten på högupplöst musik är inga problem i trådlös överföring då de flesta routers är specade över 100 mbit sek. Då flac format används vid 24 bit/ 192 kHz så blir filstorleken dessutom ännu mindre.

Som exempel kan tas Apple tv 5 som klarar högupplöst 4 K material trådlöst för 2000:-.

Så igen- inga konstigheter att piss-billiga apparater klarar detta perfekt . År 2008 var det en helt annan sak. :P

Om du har en modern mobiltelefon med G4 och bor i en stad kan du prova att göra ett TP test.
Här i Umeå klarar min iphone 6 hastigheter på över 60 mbit/sek trådlöst från satellit.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6640
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Försteg med DAC

Inläggav goat76 » 2019-04-14 08:54

Tangband skrev:Goat76: då kan jag lika gärna säga att allt material samplas ned internt i alla Linn-spelare :P .

Men det vore väl knappast sant :D ?.

Goat 76, även de billigaste rasberry pi- spelarna klarar numera högupplöst material via flac så det är inget märkvärdigt alls.

Linnspelarna är i grunden konstruktioner som härstammar från 2008 - det är gamla spelare och nu har nyare grejor blivit lika bra för mindre pengar.

2008 var högupplöst återgivning en salespoint hos Linn men knappast idag då vilken chromecast HD som helst klarar högupplöst material.

Tvärtom är det riktigt dåligt att inte DSM spelarna har en inbyggd wi-fi så konsumenten själv kan välja. Naim har tex det alternativet.


Jag förstår inte varför du börjar prata om Linn nu, ingen har väl rekommenderat deras streamers i tråden?
Du har rekommenderat din Yamaha, därför frågar jag en specifik fråga angående den och det kan vara bra att trådskaparen får kännedom om eventuella brister om de finns innan köp, eller hur?

Det här är ingen din spelare vs min spelare tråd. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-04-14 09:06

Det jag är emot är resonemanget och tron att det skulle vara speciellt svårt att hitta spelare som klarar högupplöst material utan problem 2019. Det klarar de flesta spelare från 2000:- och uppåt och det är inget märkvärdigt i sig.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6640
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Försteg med DAC

Inläggav goat76 » 2019-04-14 09:13

Tangband skrev:Det jag är emot är resonemanget och tron att det skulle vara speciellt svårt att hitta spelare som klarar högupplöst material utan problem 2019. Det klarar de flesta spelare från 2000:- och uppåt och det är inget märkvärdigt i sig.


Nu handlar detta specifikt för vad spelaren kan hantera över wifi, inget annat.

Jag ser det inte som fullständigt otroligt om det finns en begränsning till 16-bit/ 44 kHz över wifi, samma begränsning gäller väl även för Airport Express?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-04-14 09:51

Goat76- om du läser bruksanvisningen så begränsas det till 16 bit 44,1 kHz endast vid multirum återgivning med flera wxc50 där endast en apparat ( master ) kan spela högupplöst.

Man kan ställa in detta i menyerna.

I apples fall stryper man allt ovanför 44,1 kHz , troligen beroende på airplayprotokollet.
Jag tycker du sysslar med desinformation just nu- kanske dags för dig att köpa en wxc 50 och prova lite själv ? :D

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6640
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Försteg med DAC

Inläggav goat76 » 2019-04-14 10:10

Lugn, jag ställde en enkel fråga baserat på något jag läst, du frågade var jag läst det och jag länkade till det.
Du säger att den informationen är felaktig och jag väljer att tro dig. Där är vi.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-04-14 10:25

goat76 skrev:
Ted_B skrev:Cd vill jag spela för att då vet jag att jag kan spela de utgåvor av skivorna som jag valt.
Jag streamar via Tidal och Spotify också men det är ju inte precis smidigt att leta och sålla bland olika utgåvor som kanske byts ut eller försvinner helt plötsligt.


Jag misstänker att Tangband menar att du kan streama din egen lagrade musik om du rippar dina skivor, att hålla på att strula med CD i dessa tider är väl onödigt bängel? :)


Jag antog också det men var lite upptagen av annat när jag skrev så det kom inte med i mitt inlägg.
Det känns inte så smidigt att behöva skaffa en dator/server, eller vad som nu behövs, och konfigurera den då jag inte vet ett smack om hur det ska göras.
Att dessutom rippa alla skivor och sitta och glo på en liten skärm och leta efter det jag vill lyssna på känns inte heller så smidigt, jag tycker jag har bättre överblick över min musik när jag kan stå framför skivorna och välja skiva att stoppa i cd-spelaren.

Jag tycker det blir så oöverskådligt att välja musik via en app på en liten mobilskärm, det gör att jag sällan spelar musik från Tidal eller spotify.


Tangband skrev:Tell: yamahan har stöd för TIDAL i interfacet, och har även spotify connect. Du behöver ingen chromecast music övht eftersom yamahan klarar allt den kan göra.


goat76 skrev: Du menar Ted_B antar jag.

Tangband, visst är Yamaha WXC-50 begränsad till 16-bit/44.1 kHz när man kör trådlöst, hör du om det blir någon skillnad på 24-bit material om du istället kör trådat?

Eftersom WXC-50 har för få anslutningar för min del så kommer jag nog inte att köpa en sådan, men det är kul med lite diskussion så fortsätt med det om ni vill.

Ett alternativ är ett analogt försteg med separat dac, men helst vill jag få ner antalet apparater i stereobänken, jag skulle gärna ha inbyggd streaming så jag kan ta bort chromecasten också.
Jag kan inte riktigt släppa att WXC-50 skulle vara perfekt för mig om den hade fler anslutningar.
Kan den möjligtvis komma i en ny version med just fler ingångar tro?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1627
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Försteg med DAC

Inläggav gflar » 2019-04-14 10:30

Kan ts tänka sig en integrerad med pre-out?
Quad Vena skulle i så fall kunna vara en kandidat.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-04-14 13:27

Jo en annan väg att gå är väl att köpa en hemmabioreceiver med inbyggd nätverkspelare och pre out. Jag tror Kraniet köpte en sån från marantz för 5000:-. Då får man massor med ingångar .

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28041
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Försteg med DAC

Inläggav PerStromgren » 2019-04-14 13:40

gflar skrev:Kan ts tänka sig en integrerad med pre-out?
Quad Vena skulle i så fall kunna vara en kandidat.


Jag använder min Quad Vena på det sättet.

Två optiska ingångångar, en coax och USB för digitala källor och två analoga ingångar. På nya modellen finns RIAA-ingång också.

2x45 W som bonus.
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster