Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav PerStromgren » 2019-04-12 10:19

Mina gamla Sennheiser (flera olika) har givit upp på ett eller annat sätt, och jag vill köpa nya.

De jag gillade bäst (HD480) ser ut så här, fast bilden visa hd490:
Capture.JPG
Capture.JPG (15.36 KiB) Visad 2976 gånger


Mina krav på återgivning är modesta; för riktigt hifibruk har jag Stax. Jag vill ha sladd (många av mina apparater har inte något trådlöst och jag gillar inte att pilla med något extra) och ovanpåliggande kuddar, som dessa Sennheiser. De ska vara bekväma!

Budget: < 1500:-
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav Morello » 2019-04-12 10:29

Skulle kika på AKG's slutna lurar. Tex 271.

Besökte Thoman-butiken i Tüskland för några år sedan och lyssnade på en massa lurar och kunde konstatera att samband mellan prestanda och pris helt saknas och att det mesta är oanvändbart mög, paketerat för soptippen.

Ingenting verkar ha hänt sedan LTS gjorde stora lur-testet omkring 2003.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav PerStromgren » 2019-04-12 10:41

Tack, Morello, för tipset! Ja, ett par akg 271 kanske inte är så dumt. Men, de är lite väl stora och onödigt bra för det jag tänker använda dem till: att plugga i något bärbart för at stå ut med ljudet från plattan när jag tittar på SVT Play, eller nå't...

Men du har rätt om utvecklingen! Mina nya Stax fanns redan då ni körde LTS-testet!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav Morello » 2019-04-12 10:44

Vill minnas att jag fann Stax och AKG "bäst i test".

Tyvärr är ju inte Stax-lurarna slutna så jag ser inte riktigt vad man skall använda dom till.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13598
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav Kronkan » 2019-04-12 10:45

Nu får du OT redan vid starten

Jag har ett par trådlösa Plantronics Voyager Focus UC .
Som hifiredskap är dessa kanske inte highend men igår så lade jag undan Focalen med sladd som jag inte använt på år lades undan igår. Ett par Senneheiser som började spricka i plasten slängdes.

Laddsladden ligger på skrivbordet. De är utrustade med aktiv brusreducering vilket är mycket bra. Jag kan lyssna på något och hustrun kan titta på TV:n samtidigt. Det är inte optimalt men möjligt.

Hustrun har ett par mera avancerade och dyrare hörlurar som kan användas trådlöst och med bättre brusreducering men de används inte.

Men dessa används och de är bra att ringa med också. Nu måste jag erkänna att jag är gammal och hör väl inte optimalt längre.

Bild

Ursäkta OT
Senast redigerad av Kronkan 2019-04-12 10:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav darkg » 2019-04-12 10:49

Jag hade vad jag minns också HD4xx: Mycket behagliga, både ljud och komfort. De gick sönder. Om jag skulle köpa idag tror jag att jag skulle prova HD 599.- men jag har egentligen ingen aning.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav PerStromgren » 2019-04-12 10:50

Morello skrev:Vill minnas att jag fann Stax och AKG "bäst i test".

Tyvärr är ju inte Stax-lurarna slutna så jag ser inte riktigt vad man skall använda dom till.


Att lyssna hemma i huset, såklart! Du kanske bor ensam i ditt, men det gör inte jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav Morello » 2019-04-12 11:14

Det är ju just det jag menar! Vad är vitsen med öppna lurar som låter lika mycket utåt som inåt?
Jag använder bara lurar om jag inte vill störa min omgivning och då är det bara slutna som fungerar - tex på jobbet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav PerStromgren » 2019-04-12 11:29

Morello skrev:Det är ju just det jag menar! Vad är vitsen med öppna lurar som låter lika mycket utåt som inåt?
Jag använder bara lurar om jag inte vill störa min omgivning och då är det bara slutna som fungerar - tex på jobbet.


Att det låter lika mycket utåt som inåt säger inte så mycket, när du har dem bara ett par cm från örat. Lirar du musiken i 90dB där så har du bara - säg - 50dB i rummet intill. På jobbet är det en annan sak, helt klart!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav RobotKeso » 2019-04-12 11:35

Skulle rekommendera Grado lurar, haft en modell av dom och lyssnat på flera av dom. Låter mycket bra och är sköna att ha på huvudet. Dom har sladd och är öppna. Deras instegsmodeller ligger kring 1500kr.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav JM » 2019-04-12 12:19

PerStromgren skrev:Mina gamla Sennheiser (flera olika) har givit upp på ett eller annat sätt, och jag vill köpa nya.

De jag gillade bäst (HD480) ser ut så här, fast bilden visa hd490:
Capture.JPG


Mina krav på återgivning är modesta; för riktigt hifibruk har jag Stax. Jag vill ha sladd (många av mina apparater har inte något trådlöst och jag gillar inte att pilla med något extra) och ovanpåliggande kuddar, som dessa Sennheiser. De ska vara bekväma!

Budget: < 1500:-

Av anatomiska skäl är frågan meningslös!
Anatomin i yttre hörselgången och ytterörat i kombination utanpåliggande hörlurar ger olika resonanser med dalar och dippar i tonkurvan på upptill 20 dB från individ till individ.
Om någon rekommenderar en viss lur eller någon tidning rangordnat olika lurar är det en luring.
Genom själv lyssna är det enklaste sättet att hitta den lur som passar din anatomi bäst.
Ett mer komplicerat sätt att att erhålla rakare tonkurva är att på gammaldags sätt att genom lyssning normera (map ljudstyrka) alla hörbara 1/3 oktaver med 1000 Hz.
Laboratory reproduction of binaural concert hall measurements through individual headphone equalization at the eardrum ISEAT2017/
http://www.davidgriesinger.com/

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav PerStromgren » 2019-04-12 12:31

JM skrev:Av anatomiska skäl är frågan meningslös!


Jo, det är klart. Men visst kan man få rekommendationer som inte har direkt med anatomin att göra? Jag tycker det.

Använder du själv lurar? Vad, i så fall?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
enJohn
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2004-08-21
Ort: Sthlm

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav enJohn » 2019-04-13 10:15

PerStromgren skrev:Tack, Morello, för tipset! Ja, ett par akg 271 kanske inte är så dumt. Men, de är lite väl stora...


Och jag vill gärna påpeka självklarheten i att det är stor skillnad i komfort mellan "on-ear"-lurar (som ofta är mindre om smidigare) och lurar som örat ryms inne i, som dina Sennheisers. Att ha en lur som hela tiden klämmer mot ytterörat är i längden inte så skönt och det känns i öronen efteråt.

Men det finns ju massor att välja på. Själv gillar jag mina AKG k-550 (gammal modell som ersatts av nyare), men har också lyssnat en del på sonens gaming-lurar (HyperX cloud...nånting) och gillade dem med. Helt ok för vardagslyssning - och klart bättre än andra gaming-lurar jag testat.

Men varför inte in-ear?

/undrar en john

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav paa » 2019-04-13 10:27

Jag tycker mig märka att en del riktigt dyra lurar ger mer mitt-i-huvet ljud än t.ex mina Audio-Technica MTH-50.
Jag tänkte uppgradera, men kom av mig.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav PerStromgren » 2019-04-13 10:30

enJohn skrev:Men det finns ju massor att välja på. Själv gillar jag mina AKG k-550 (gammal modell som ersatts av nyare), men har också lyssnat en del på sonens gaming-lurar (HyperX cloud...nånting) och gillade dem med. Helt ok för vardagslyssning - och klart bättre än andra gaming-lurar jag testat.

Men varför inte in-ear?

/undrar en john


För att de tar tid att ta på sig när jag bara ska lyssna till ett YT-klipp och att jag tycker att de är obekväma. Jag har ett flertal i skåpet, ett par av dem med riktigt OK ljud.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 414
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav mn12 » 2019-04-13 12:07

Hörlurar är svårt, man måste oftast kompromissa mellan bekvämliget och ljudkvalitet om man inte har tur och har perfekt huvudform. Jag hade länge Audio Technica ath-m50 på jobbet. Många provade dom under åren och flera köpte dom själva och flera tyckte dom var värdelösa.

Subjektiva fördelar:
+ Dom passade mitt huvud bra. Jag kunde ha dom på länge utan att bli irriterad på dom.
+ Ljudet var ok för vardagslyssning
+ Dom läcker väldigt lite ljud ut. Man kan dra på väldigt högt utan att personerna bredvid blir sura.

Subjektiva nackdelar:
- Dom blev lite varma om jag hade dom för länge (det blir nog dom flesta slutna over ear)
- Finns inte i så många riktiga butiker så det kan vara svårt att prova dom (vilket jag rekommenderar eftersom alla huvuden är olika), Kjell har dom men jag vet inte hur deras testa i butik policy ser ut.

Jag bytte dom för jag vill ha NC på jobbet och att "lädret" på kuddarna hade torkat och spruckit efter 6-7 år i luftkonditionerad kontorsmiljö,

Efterföljaren ath-m50x ligger rätt i pris https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2458413 .
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav Thomas_A » 2019-04-13 17:04

De AKG 271 jag köpte lät inte som jag minns från de tester som gjordes i LTS för ett antal år sedan. Basen är tunn och det är en elak resonans runt 8-10 kHz som låter illa. Den ligger i garderoben och skräpar nu. Har istället en DT150 med lite andra kuddar (DT-100 velour) som låter betydligt bättre än de AKG271 jag har. DT150 med originalkuddarna är dock lite för bastunga men det mildras av velourkuddarna som läcker lite mer bas.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-04-13 17:07

Thomas_A skrev:De AKG 271 jag köpte lät inte som jag minns från de tester som gjordes i LTS för ett antal år sedan. Basen är tunn och det är en elak resonans runt 8-10 kHz som låter illa. Den ligger i garderoben och skräpar nu. Har istället en DT150 med lite andra kuddar (DT-100 velour) som låter betydligt bättre än de AKG271 jag har. DT150 med originalkuddarna är dock lite för bastunga men det mildras av velourkuddarna som läcker lite mer bas.

Kan de vart så att de du köpte är 271 MKII? De som LTS testade var väl 271S om jag minns korrekt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav Thomas_A » 2019-04-13 17:12

AndreasArvidsson skrev:
Thomas_A skrev:De AKG 271 jag köpte lät inte som jag minns från de tester som gjordes i LTS för ett antal år sedan. Basen är tunn och det är en elak resonans runt 8-10 kHz som låter illa. Den ligger i garderoben och skräpar nu. Har istället en DT150 med lite andra kuddar (DT-100 velour) som låter betydligt bättre än de AKG271 jag har. DT150 med originalkuddarna är dock lite för bastunga men det mildras av velourkuddarna som läcker lite mer bas.

Kan de vart så att de du köpte är 271 MKII? De som LTS testade var väl 271S om jag minns korrekt.


Ja det var en skillnad i beteckning, AKG271 hade lagt till Mk2. Enligt vad jag ska läst mig till skulle de vara identiska, men troligen inte så.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Utanpåliggande hörlur med sladd, vilken?

Inläggav Thomas_A » 2019-04-13 17:15

Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster