Staxljudet tycker jag om. Motsvarande högtalare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Glykol
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-04-14

Staxljudet tycker jag om. Motsvarande högtalare?

Inläggav Glykol » 2019-04-14 21:49

Jag tycker om ljudet i mina Stax L700. Kanske är det elektrostatljudet jag uppskattar...?
Just nu håller jag på att knåpa ihop ett par slutna lådor med Beymas 8" koaxialer och Beyma 12lx60v2 basar. Det blir kul som mysprojekt under våren. De drivs med Class D och DSP.

Men de kommer inte leverera den klarhet jag upplever med Staxlurarna. Så, min fråga är vilka högtalare jag ska sikta in mig på när jag om 6-12mån tänkte leta efter motsvarigheten till Staxarna?
Uppemot 20.000kr kan jag sträcka mig till.
Jag tänkte mig RMEs ADI-2 DAC och någon knäpptyst förstärkare framöver också till de nya högtalarna, men det får bli en senare fråga.

Tack på förhand :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Staxljudet tycker jag om. Motsvarande högtalare?

Inläggav Cortado » 2019-04-14 22:04

Hej och välkommen till Faktiskt! :)

Hörlurar och högtalare bör nog inte jämföras. En tumregel är att högtalare "skall" ha en rak tonkurva så ska hörlurar inte ha det. Hörlurar "ska" ha en tonkurva som är anpassad just för att hörlurar sitter direkt mot örat.

Lite byggtrådar ser åtminstone jag fram emot, så det är bara att köra på! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Staxljudet tycker jag om. Motsvarande högtalare?

Inläggav Bill50x » 2019-04-14 22:12

Varför inte ett par Stax högtalare?

Bild

Säkert inga billiga saker men man kan ju alltid drömma... Jag hade för länge sedan ett par Stax hörlurar och de har nog gett mig det bästa ljudet jag någonsin haft. Tom en sådan tunn/skränig skiva som Iggy Pop's "TV Eye 1977 Live" gav mig en sällan hörd närvarokänsla.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Staxljudet tycker jag om. Motsvarande högtalare?

Inläggav PerStromgren » 2019-04-15 09:05

Glykol skrev:Jag tycker om ljudet i mina Stax L700. Kanske är det elektrostatljudet jag uppskattar...?
Just nu håller jag på att knåpa ihop ett par slutna lådor med Beymas 8" koaxialer och Beyma 12lx60v2 basar. Det blir kul som mysprojekt under våren. De drivs med Class D och DSP.

Men de kommer inte leverera den klarhet jag upplever med Staxlurarna. Så, min fråga är vilka högtalare jag ska sikta in mig på när jag om 6-12mån tänkte leta efter motsvarigheten till Staxarna?
Uppemot 20.000kr kan jag sträcka mig till.


Ett uppenbart tips är att prova om inte ett par elektrostatiska högtalare kan ge dig det du vill åt. Tyvärr finns det nog inga i den prisklassen, men Quad ESL-63 dyker upp rätt ofta på begagnatmarknaden och brukar kosta runt 10k.

Jag har själv Stax-lurar och ett par Quad 2912 och tycker att de har liknande signatur.
... tycker jag!

Per

Glykol
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-04-14

Re: Staxljudet tycker jag om. Motsvarande högtalare?

Inläggav Glykol » 2019-04-15 10:34

Ja, ett par elektrostathögtalare vore inte dumt. Men som ni redan påstått, så koster de mer än de 20k jag vill lägga ut.
Magnepan använder väl sig av planar/band och kanske påminner även de om elektrostatljudet? De har ju Magnepan .7 som ligger under mitt maxpris. Jag kanske ska åka till Stockholm och provlyssna framöver...
Ett par rappa basar samt fördröjning av elektrostaterna/planar:na(?) måste väl göras, antar jag. Är DSP enklaste vägen då?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Staxljudet tycker jag om. Motsvarande högtalare?

Inläggav PerStromgren » 2019-04-15 11:11

En tur till Farnbourough och hämta upp ett par ESL-63, kanske? :D

https://www.ebay.co.uk/itm/Quad-esl-63- ... SwLDlcVua0
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Staxljudet tycker jag om. Motsvarande högtalare?

Inläggav Rydberg » 2019-04-15 13:45

PerStromgren skrev:En tur till Farnbourough och hämta upp ett par ESL-63, kanske? :D

https://www.ebay.co.uk/itm/Quad-esl-63- ... SwLDlcVua0

Ligger ute ett gäng i Norge också, kolla på finn.no
Class only looks like arrogance from below.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster