Köpråd till budget DIY-subwoofer

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
yeahjalle
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-04-24
Ort: Mora

Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav yeahjalle » 2019-04-25 11:16

Hejsan!

Jag är ny här och för stunden ny till hifi-världen också. Intresset för ljud och högtalare har funnits länge och jag har byggt en del förut, främst i bil. Men vad det gäller att bygga hifi till hemmet får jag kalla mig nybörjare. :) Tanken att börja bygga lite själv har funnits i många år men prioriteringar i livet har tvingat mig till annat. Men nu håller jag på att plocka ihop en prestigelös bang for the buck-hemmabio med fokus på hur det låter (till budgeten sett naturligtvis) och inte hur högt det låter. Tanken om att kunna bygga, modifiera och således påverka själv hur det låter lockar mig dock, och där finns det naturligtvis många riksdaler att spara också. Förstår att min budget är väldigt mycket lägre än för många här, men man lär ju börja någonstans. :)

Högtalare runt om till hemmabion har jag men saknar täckning i de lägre registren, dvs en subwoofer, i dagsläget. Tänkte börja med att bygga ihop en sådan först och främst, och ta det vidare sen (så får vi se vad det slutar :D ). Har till denna sneglat lite lätt på en Response 250W som jag läst en del gott om. Tar mer än gärna emot tips dock.

Men främst är det ett prisvärt substeg jag söker. Har förstått att det ploppat upp många OEM class D-förstärkare på senare år, men har ingen som helst koll på dessa så där söker jag förslag, samt vad som krävs (strömmatning, filter, kylning m.m.) för att det ska bli komplett. Skall det matcha en Response 250W (eller egentligen oavsett) så är det väl i klassen 100-300 watt vi pratar om. Tar gärna emot tips på dylika förstärkare för stereo också. Prisklass så billigt som möjligt egentligen, utan att för den skull vara bara skrot förstås. Hoppas kunna få ihop en komplett sub för under 1500 kr, men det kanske är en utopi?

Roligt forum hur som helst, här finns det mycket inspiration att få. Tack på förhand! :)
// Daniel G

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Cortado » 2019-04-25 12:30

Hej och välkommen till Faktiskt! :)

Du har en utmaning framför dig med en sådan budget dock måste man som du säger börja någonstans. Jag har satt ut två 10" basar i bortskänkestråden (Jula Marquant), om du har vägar förbi Södertälje eller Stockholm så är du välkommen. Jag slipper helst besväret att skicka dem men det kanske går att ordna - PM'a om du har intresse.

Känner jag Faktiskt rätt så förväntas det att ligga en viss nivå av engagemang från den som söker hjälp. Basta! är ett simuleringsprogram som kan vara bra att lära sig och hjälp för det finns det här (upphovsmannen figurerar också, i skuggorna).

Jag börjar väl så och tittar till här lite senare. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav paa » 2019-04-25 12:47

Ett generellt råd på forumet brukar vara att bygga minst två subwoofers, eftersom det ger mindre problem med rumsresonanser när man trycksätter rummet från flera punkter.
Man kan ändå driva dom med samma slutsteg.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Tangband » 2019-04-25 18:46

...och mitt råd är två subwoofrar i stereo. :) Ger mer frihet i placeringen samt att du kan dela högre i frekvens.

Tänk våglängder och räkna avstånd och läs linkwitz forskning så inser du strax att stereokoppling är ( i de flesta fall ) att föredra jämfört med två mono-subbar.

Delar du riktigt lågt med branta filter ( minst 24 dB/okt ) och har ett gynnsamt rum kan två monosubbar fungera hyfsat. En enda subwoofer fungerar aldrig bra vid musiklyssning. Och delning behövs även för frontarna.

Edit: såg just att du kör hemmabio och inte så mycket musik. Då använder du lfe utgången som går i mono. Då kan man köra monosubbar, kanske tom klara sig med en enda.
Lycka till.
Senast redigerad av Tangband 2019-04-25 20:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Kalejdokom » 2019-04-25 19:16

Hej

Nu kommer jag att låta lite negativ :cry: . Men det beror främst på att jag är en positiv person, som bara vill ge några ärliga råd :) .
Frågan är vad och var du har läst en del gott om det elementet? Jag får bara en träff (förutom Hifi-kit) som handlar om det elementet och den tråden är nästan 10 år gammal och handlar om att använda elementet som aktiv basabsorbent (det är inte en subwoofer).

Jag skulle direkt avråda från att använda det elementet som subbas. Elementet är mer att jämföra med en klassisk midbas. Den har klen motor, låg effekttålighet och kort slaglängd. Dessutom skumsurround - kanske min subjektiva uppfattning, men skumsurround utan coating låter 70-tal i mina öron. Jag skulle välja ett mer modernt element med gummisurround.

Cortados erbjudande om Jula-basarna är nog snäppet bättre än Responsbasen, men om din budget är så begränsad vill jag rekommendera att leta efter lite stöddigare element begagnat. T.ex. Peerless XLS eller SLS brukar gå att få tag på för rimliga pengar. Som Tangband skriver bör du också rymma ett aktivt filter i din budget. Kanske duger det som du eventuellt får inbyggt i sub-förstärkaren, men återigen - det blir tajt med din budget.

Vi får se vad det kommer mer för svar i tråden... :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Tangband » 2019-04-25 20:51

Jag har faktiskt hört det där responselementet i en isobarik clamshell konstruktion på ca 40 liter basreflex, för länge sedan. Det lät då ganska ok, tyckte jag då. Men jag hade inte hört så många bra subbasar på den tiden.
För två basmoduler med response-elementet i isobarik krävs det då 4 element avstämt till exempelvis 28 Hz och då kan du istället numera köpa 2 bättre element, tex Peerless xls 10:a .
Xls 10:an kan användas i sluten låda ( ca 25 liter ) med LT med bra resultat. Det används av en del high end tillverkare, tex legend acoustics och amphion.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Cortado » 2019-04-25 21:06

Jag tror att Tangbands förslag är lite för ambitiösa för den nivån man har satt här - no offense Tangis! :)

Julabasarna blir dessvärre inte helt gratis iom fraktkostnad. Värdet av dem får liksom sättas emot fraktkostnaden som kanske inte är lika mycket som ett Response-element kostar. Jag ska se om jag kan få i mig en macka och så, sen kan jag kolla om jag har parametrar eller nått sånt kvar på dem. Vill minnas att parametrarna var .. sådär.. hehe

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Tangband » 2019-04-26 07:38

Jag tycker man ska lägga ut lite mer på ett hyfsat bra baselement. Kring tusenlappen minst. Går man under detta så blir kompromisserna stora med motorstyrka och slaglängd, som kalejdokom skrev. Det blir svårt med billigare element att konkurrera med färdiga billiga subbasar typ argon från hifiklubben. Grejen med DIY ska ju vara att det ska bli bättre än köpe-subbar. Men då måste det kosta lite mer.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Cortado » 2019-04-26 08:31

Tangband skrev:Jag tycker man ska lägga ut lite mer på ett hyfsat bra baselement. Kring tusenlappen minst.


Säger inte att du har fel, ser bara en utmaning i att hitta ett element som skulle vara bättre än två 10" som sedan ger fördelen av att vara två som man kan placera på två olika ställen i rummet. Två halvsunkiga basar i ett rum är bättre än en halvbra bas i ett sunkigt rum.. eller normalt rum dårå. :)

Det leder mig till att fråga yeahjalle om snickerimöjligheter, vad har du tillgång till i verktygsväg?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Emanuelgbg » 2019-04-26 08:39

Hur skulle dess funka? Lite dyrare men styckpris just nu 750 mot 600:- för Respons
https://www.tradera.com/item/302387/348 ... w-08-basar

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Kalejdokom » 2019-04-26 12:22

Hoppsan - dom kanske man skulle köpa. Min son bor i Ljungby... :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Tangband » 2019-04-26 14:14

Här finns ju lite mätningar på olika alternativ.
Lång linjär slaglängd är bra för subwoofers, likaså storlekar över 8 tum.
Disten ökar under 100 Hz vid 102 dB med sämre element.

http://www.dibirama.altervista.org/le-prove/woofer.html

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav RSG » 2019-04-28 22:16

Till och börja med så kan det vara bra att göra som Cortado säger, ladda hem Basta och labba lite.

Respons kräver en tämligen stor låda, vill/kan du ha det?
Jag är absolut inte någon expert på det här och det som följer är bara lite exempel på vad Basta kan visa dig
I Basta finns det en "Design suggestion" flik baserad på elementets data (som du får mata in själv), och kastar jag in data på Respons 250W får jag för en basreflexlåda 187-220L som förslag.
Det är inte någon liten låda...

Simulerar såhär på 187 L avstämd till 24 Hz.

Respons 187L.JPG
Respons 187L.JPG (162.21 KiB) Visad 4616 gånger


Om Jag istället väljer en sluten låda så får jag ett förslag på 98 L, åtminstone lite mindre låda... :roll: ...
Och simulerar så här.

Respons 98L Sluten.JPG
Respons 98L Sluten.JPG (128.28 KiB) Visad 4616 gånger


Och aktiverar jag sen funktionen "room gain" så ser det ut så här.

Respons 98L room gain.JPG
Respons 98L room gain.JPG (134.42 KiB) Visad 4616 gånger


Detta är som sagt inga rekommendationer från min sida utan bara en smakretare på Basta.

Om du vill ha råd så bör du vara lite mer precis om vad det är du eftersöker.
Basreflex, slutet, liten låda, stor låda?
Vad kommer du att filtrera med, AVR eller?
Slutsteg, är det lösa kort eller kompletta steg du pratar om?
Jag och andra har tex byggt klass-D steg baserade på billiga kinakort med switchade nätdelar, bang for buck kanske man kan säga :) dock inga filter på dessa kort men kan vara en billig start om du delar i AVR.

Nu måste jag dock gå och lägga mig,,, soltrött...
/Johan

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Cortado » 2019-04-28 23:28

När man för en 10" bas måste ha en låda som är långt över 100L så skulle jag säga att det är vettigt i ytterst få fall och då säger jag det bara i reservation för att det finns och jag inte kommer på ett just nu. Hade man haft ett läng sådana element drällandes hade man kunnat göra en isobarik men återigen så finns det garanterat vettigare element.

Den budget man satt ger sannerligen en utmaning i ordets rätta bemärkelse. Jag vill se en, gärna två subbar som får plats i den något snäva budget TS satt upp. :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Emanuelgbg » 2019-04-29 06:45

Har inte kollat upp dessa men skjuter från höften ändå.

Dayton sd315a
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... 2-tum.html

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Tangband » 2019-04-29 07:08

Emanuelgbg skrev:Har inte kollat upp dessa men skjuter från höften ändå.

Dayton sd315a
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... 2-tum.html


Ja, det där elementet är säkert betydligt bättre än responsen . Men du kan bara handla ett sånt element på brl :?

Ett annat alternativ är kanske att köpa en bilbas med hyfsat vettiga TS, tex denna: https://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-gt-x1200-12tum.html
Alltså om budgeten är begränsad. 790 :- är inte mycket för en 12:a . Elementet kan åtminstone pumpa luft.
https://eu.jbl.com/on/demandware.static ... Sheet1.pdf

En stående rekommendation på faktiskt.io som ett bra alternativ är annars Seas 8:a med metallkon i 40 liters basreflex låda.
Senast redigerad av Tangband 2019-04-29 07:32, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Tangband » 2019-04-29 07:25

Cortado skrev:När man för en 10" bas måste ha en låda som är långt över 100L så skulle jag säga att det är vettigt i ytterst få fall och då säger jag det bara i reservation för att det finns och jag inte kommer på ett just nu. Hade man haft ett läng sådana element drällandes hade man kunnat göra en isobarik men återigen så finns det garanterat vettigare element.

Den budget man satt ger sannerligen en utmaning i ordets rätta bemärkelse. Jag vill se en, gärna två subbar som får plats i den något snäva budget TS satt upp. :)


Cortado- ge gärna förslag på element ! :)

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav RSG » 2019-04-29 08:39

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... c30-8.html

viewtopic.php?f=3&t=67960

Två såna i låda på 37-45 L vardera.
Parallellt på ett kinakort på 100w

viewtopic.php?f=16&t=65019&start=0#p1966645

/Hepp Johan

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Cortado » 2019-04-29 12:59

Tycker nog det där alternativet ser bra ut, som RSG föreslår. Billigt och ger möjlighet för två lådor om man törs ge sig in i en tvåbaslösning. :)

Med rumsstöd så bör två av den där i portade lådor ge lite mysig UNTS i tillvaron. Default roomgainen i Basta! brukar ses som lite aggressiv sett till vad nu vanliga vardagsrum ger så denna roomgain som jag nu kallar "Ingvar" kanske är bättre:

Pole frequency: 11Hz
Pole Q: 0,54
Zero frequency: 32Hz
Zero Q: 0,66

Här är vad roomgainen gör, här med föreslaget SB-element i en 40L-låda som är avstämd till 32Hz;

Roomgain_SB20.png
Roomgain_SB20.png (40.44 KiB) Visad 4525 gånger


Eftersom det utan mätningar och undersökning inte går att bara säga vad roomgainen är i varje enskilt fall (eftersom det beror på hur rummet) så bör man kanske inte konstruera efter en sådan men ändå ha det i åtanke. Kanske hamnar ens roomgain helt annorlunda till.

Lådstorlek och avstämning, en stor låda är väl att föredra mot en liten låda såklart. Det för med sig flera fördelar, nackdelen är väl just storleken. Såklart finns någon brytpunkt där lådan slutar ge och ett annat elementval är lämpligare. För SB-elementet RSG föreslår så tänker jag en låda på säg 60L, avstämd till ca 26Hz. Viso iställt på 33%. 2st 50mm rör som portar.

Vad tror resten av panelen om det?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Tangband » 2019-04-29 14:23

Det förnuftiga alternativet vore väl kanske att bygga två testlådor i spånskiva, en på 40 liter och en på 60 liter med det där SB elementet.
Basen kan ju även bli sämre i en låda som har för stor volym för elementet. Hur stor en sån låda är måste man prova sig fram för att avgöra. :)
Med det sagt- jag har själv ingen aning vad som blir bäst med just detdär elementet.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Cortado » 2019-04-29 17:01

Tangband skrev:Det förnuftiga alternativet vore väl kanske att bygga två testlådor i spånskiva, en på 40 liter och en på 60 liter med det där SB elementet.
Basen kan ju även bli sämre i en låda som har för stor volym för elementet. Hur stor en sån låda är måste man prova sig fram för att avgöra. :)
Med det sagt- jag har själv ingen aning vad som blir bäst med just detdär elementet.


Mja, 60L är knappast för stort i detta fall. Men det beror ju lite på var man tänkt stämma av lådan. Att jämföra med samma portavstämning blir inte helt rätt kan jag tycka. Om man jämför bara lådstorlekar så är det en rätt stor skillnad mellan 40 och 60L, jag skulle säga att det är fördelaktigt - speciellt om man bygger och kör två likadana. Går man upp från 60L så blir vinsterna mindre och nackdelarna börjar bli relevanta.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Kalejdokom » 2019-04-29 17:28

Undrar vad yeahjalle tycker om förslagen? :roll:

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav bakerman22 » 2019-05-02 20:22

Kräver en hel del större låda, men flyttar lite mer luft för pengen. :)

https://www.ljudia.se/produkter/bil-bat ... zachry-d15

Användarvisningsbild
yeahjalle
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-04-24
Ort: Mora

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav yeahjalle » 2019-05-08 10:34

Tack allesammans, så otroligt många bra svar! :D Det hade jag inte väntat mig, men ni verkar ha ett forum som lever till skillnad mot många andra..Och till skillnad mot mig själv, uppenbarligen.. Inte van att hålla koll såhär längre. Men förr eller senare så! :lol: Och så får ni nog ha lite tålamod med en glad amatör som mig. Får se vad och när det blir av det här.. Har stött på lite patrull i andra sammanhang som äter pengar... Och som jag tolkar era svar så är en något förhöjd budget en mycket vettigare väg att gå, och i så fall bör jag vänta ut det ett tag.

Nu följer ett jättelångt svar här men vad göra. :D

Cortado skrev:Hej och välkommen till Faktiskt! :)

Du har en utmaning framför dig med en sådan budget dock måste man som du säger börja någonstans. Jag har satt ut två 10" basar i bortskänkestråden (Jula Marquant), om du har vägar förbi Södertälje eller Stockholm så är du välkommen. Jag slipper helst besväret att skicka dem men det kanske går att ordna - PM'a om du har intresse.

Känner jag Faktiskt rätt så förväntas det att ligga en viss nivå av engagemang från den som söker hjälp. Basta! är ett simuleringsprogram som kan vara bra att lära sig och hjälp för det finns det här (upphovsmannen figurerar också, i skuggorna).

Jag börjar väl så och tittar till här lite senare. :)

Tack för det erbjudandet, men jag står över för stunden. :) Basta hade jag faktiskt koll på och jag har räknat en del förut, dock var det i WinISD på den tiden, men det kanske är mer inriktat mot bil, vad vet jag.

paa skrev:Ett generellt råd på forumet brukar vara att bygga minst två subwoofers, eftersom det ger mindre problem med rumsresonanser när man trycksätter rummet från flera punkter.
Man kan ändå driva dom med samma slutsteg.


Tangband skrev:...och mitt råd är två subwoofrar i stereo. :) Ger mer frihet i placeringen samt att du kan dela högre i frekvens.

Tänk våglängder och räkna avstånd och läs linkwitz forskning så inser du strax att stereokoppling är ( i de flesta fall ) att föredra jämfört med två mono-subbar.

Delar du riktigt lågt med branta filter ( minst 24 dB/okt ) och har ett gynnsamt rum kan två monosubbar fungera hyfsat. En enda subwoofer fungerar aldrig bra vid musiklyssning. Och delning behövs även för frontarna.

Edit: såg just att du kör hemmabio och inte så mycket musik. Då använder du lfe utgången som går i mono. Då kan man köra monosubbar, kanske tom klara sig med en enda.
Lycka till.

Svarar på två i en här. Absolut, att få till två är ett mål på sikt. Men till en början får det räcka med en till filmtittande. Bor både trångt och i en relativt lyhörd lägenhet, så varken plats eller behov av stora eller flera grejer finns. :)

Kalejdokom skrev:Hej

Nu kommer jag att låta lite negativ :cry: . Men det beror främst på att jag är en positiv person, som bara vill ge några ärliga råd :) .
Frågan är vad och var du har läst en del gott om det elementet? Jag får bara en träff (förutom Hifi-kit) som handlar om det elementet och den tråden är nästan 10 år gammal och handlar om att använda elementet som aktiv basabsorbent (det är inte en subwoofer).

Jag skulle direkt avråda från att använda det elementet som subbas. Elementet är mer att jämföra med en klassisk midbas. Den har klen motor, låg effekttålighet och kort slaglängd. Dessutom skumsurround - kanske min subjektiva uppfattning, men skumsurround utan coating låter 70-tal i mina öron. Jag skulle välja ett mer modernt element med gummisurround.

Cortados erbjudande om Jula-basarna är nog snäppet bättre än Responsbasen, men om din budget är så begränsad vill jag rekommendera att leta efter lite stöddigare element begagnat. T.ex. Peerless XLS eller SLS brukar gå att få tag på för rimliga pengar. Som Tangband skriver bör du också rymma ett aktivt filter i din budget. Kanske duger det som du eventuellt får inbyggt i sub-förstärkaren, men återigen - det blir tajt med din budget.

Vi får se vad det kommer mer för svar i tråden... :)

Negativ och ärlig är inte samma sak, möjligtvis är man realist om något i så fall! Ja du, bra fråga! Visst har jag läst på hifi-kit men också på annat håll, men det är ett antal år sedan. Har sparat namnet som tips till mig själv nämligen. Tack för tipsen i alla fall! Jag var dock på det klara med att det såklart inte är ett typiskt eller på något sätt optimalt subbaselement, men man får ju se till kostnaden också.

Tangband skrev:Jag har faktiskt hört det där responselementet i en isobarik clamshell konstruktion på ca 40 liter basreflex, för länge sedan. Det lät då ganska ok, tyckte jag då. Men jag hade inte hört så många bra subbasar på den tiden.
För två basmoduler med response-elementet i isobarik krävs det då 4 element avstämt till exempelvis 28 Hz och då kan du istället numera köpa 2 bättre element, tex Peerless xls 10:a .
Xls 10:an kan användas i sluten låda ( ca 25 liter ) med LT med bra resultat. Det används av en del high end tillverkare, tex legend acoustics och amphion.

Sedärja! Bra tips. Utgår dock från att skippa Responselementet nu.

Tangband skrev:Jag tycker man ska lägga ut lite mer på ett hyfsat bra baselement. Kring tusenlappen minst. Går man under detta så blir kompromisserna stora med motorstyrka och slaglängd, som kalejdokom skrev. Det blir svårt med billigare element att konkurrera med färdiga billiga subbasar typ argon från hifiklubben. Grejen med DIY ska ju vara att det ska bli bättre än köpe-subbar. Men då måste det kosta lite mer.

Låter rimligt. Jag tänkte mig komma undan billigare än marknaden men det verkar ju bli svårt, vilket jag borde förstått.

Cortado skrev:Det leder mig till att fråga yeahjalle om snickerimöjligheter, vad har du tillgång till i verktygsväg?

Inte jättemycket, mest basic. Sågar och dylikt så man kommer runt, men inte så mycket mer i dagsläget. När jag byggt förut har jag sett till att såga upp skivor och dylikt på bygglagren för att få precision så till vida i alla fall. Resten har gått att få till hyfsat hemmavid (eller rättare sagt i svärmors källare :D ). Men det finns begränsningar i dagsläget, det måste jag säga.

Emanuelgbg skrev:Hur skulle dess funka? Lite dyrare men styckpris just nu 750 mot 600:- för Respons
https://www.tradera.com/item/302387/348 ... w-08-basar

Sedärja! Fint tips, men uppenbarligen missade jag det.

RSG skrev:Till och börja med så kan det vara bra att göra som Cortado säger, ladda hem Basta och labba lite.

Respons kräver en tämligen stor låda, vill/kan du ha det?
Jag är absolut inte någon expert på det här och det som följer är bara lite exempel på vad Basta kan visa dig
I Basta finns det en "Design suggestion" flik baserad på elementets data (som du får mata in själv), och kastar jag in data på Respons 250W får jag för en basreflexlåda 187-220L som förslag.
Det är inte någon liten låda...

Simulerar såhär på 187 L avstämd till 24 Hz.

Om Jag istället väljer en sluten låda så får jag ett förslag på 98 L, åtminstone lite mindre låda... :roll: ...
Och simulerar så här.

Och aktiverar jag sen funktionen "room gain" så ser det ut så här.

Detta är som sagt inga rekommendationer från min sida utan bara en smakretare på Basta.

Om du vill ha råd så bör du vara lite mer precis om vad det är du eftersöker.
Basreflex, slutet, liten låda, stor låda?
Vad kommer du att filtrera med, AVR eller?
Slutsteg, är det lösa kort eller kompletta steg du pratar om?
Jag och andra har tex byggt klass-D steg baserade på billiga kinakort med switchade nätdelar, bang for buck kanske man kan säga :) dock inga filter på dessa kort men kan vara en billig start om du delar i AVR.

Nu måste jag dock gå och lägga mig,,, soltrött...
/Johan

Oj, så utredande. Tack! Jag har dock som sagt uteslutit det elementet nu och det blir här bara tydligare att det är rätt att göra så.. Det där är ju inte rimligt för vad man får ut av det.

Jag siktar på basreflex. Enligt min erfarenhet så både låter och presterar det bättre, åtminstone vad det gäller subwoofer. Inte säker på vad du menar med AVR, men syftar du på receivern så är väl det en rimlig och billig lösning. Men vad det gäller stegen skrev jag väl att jag söker tips på vad som krävs för att det ska bli komplett, och det verkar du ju ha koll på. :)

Cortado skrev:När man för en 10" bas måste ha en låda som är långt över 100L så skulle jag säga att det är vettigt i ytterst få fall och då säger jag det bara i reservation för att det finns och jag inte kommer på ett just nu. Hade man haft ett läng sådana element drällandes hade man kunnat göra en isobarik men återigen så finns det garanterat vettigare element.

Den budget man satt ger sannerligen en utmaning i ordets rätta bemärkelse. Jag vill se en, gärna två subbar som får plats i den något snäva budget TS satt upp. :)

Precis så. Jag förstår att budgeten är otroligt snäv, om inte omöjlig. Eller kanske rättare sagt orimlig. Nog går det att få ihop något, men om man lägger en tusenlapp till så bör det ju kunna bli väldigt mycket bättre.

Tangband skrev:
Emanuelgbg skrev:Har inte kollat upp dessa men skjuter från höften ändå.

Dayton sd315a
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... 2-tum.html


Ja, det där elementet är säkert betydligt bättre än responsen . Men du kan bara handla ett sånt element på brl :?

Ett annat alternativ är kanske att köpa en bilbas med hyfsat vettiga TS, tex denna: https://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-gt-x1200-12tum.html
Alltså om budgeten är begränsad. 790 :- är inte mycket för en 12:a . Elementet kan åtminstone pumpa luft.
https://eu.jbl.com/on/demandware.static ... Sheet1.pdf

En stående rekommendation på faktiskt.io som ett bra alternativ är annars Seas 8:a med metallkon i 40 liters basreflex låda.

Fina tips! Apropå bilbasar - tidigare, men det är många år sedan, har jag hört att det inte alls är någon hit att ha dessa i hemmet. Men det kanske finns några särskilda parametrar man kan titta på, du skriver TS? Tack för tipset!

RSG skrev:https://www.hifikit.se/komponenter/hogtalarelement/hifi/sb20pfc30-8.html

viewtopic.php?f=3&t=67960

Två såna i låda på 37-45 L vardera.
Parallellt på ett kinakort på 100w

viewtopic.php?f=16&t=65019&start=0#p1966645

/Hepp Johan

Låter som en bra plan.. Kul med "byggtrådar"! Vad fick du betala för det där kitet?

Cortado skrev:Tycker nog det där alternativet ser bra ut, som RSG föreslår. Billigt och ger möjlighet för två lådor om man törs ge sig in i en tvåbaslösning. :)

Med rumsstöd så bör två av den där i portade lådor ge lite mysig UNTS i tillvaron. Default roomgainen i Basta! brukar ses som lite aggressiv sett till vad nu vanliga vardagsrum ger så denna roomgain som jag nu kallar "Ingvar" kanske är bättre:

Pole frequency: 11Hz
Pole Q: 0,54
Zero frequency: 32Hz
Zero Q: 0,66

Här är vad roomgainen gör, här med föreslaget SB-element i en 40L-låda som är avstämd till 32Hz;

Eftersom det utan mätningar och undersökning inte går att bara säga vad roomgainen är i varje enskilt fall (eftersom det beror på hur rummet) så bör man kanske inte konstruera efter en sådan men ändå ha det i åtanke. Kanske hamnar ens roomgain helt annorlunda till.

Lådstorlek och avstämning, en stor låda är väl att föredra mot en liten låda såklart. Det för med sig flera fördelar, nackdelen är väl just storleken. Såklart finns någon brytpunkt där lådan slutar ge och ett annat elementval är lämpligare. För SB-elementet RSG föreslår så tänker jag en låda på säg 60L, avstämd till ca 26Hz. Viso iställt på 33%. 2st 50mm rör som portar.

Vad tror resten av panelen om det?


Tangband skrev:Det förnuftiga alternativet vore väl kanske att bygga två testlådor i spånskiva, en på 40 liter och en på 60 liter med det där SB elementet.
Basen kan ju även bli sämre i en låda som har för stor volym för elementet. Hur stor en sån låda är måste man prova sig fram för att avgöra. :)
Med det sagt- jag har själv ingen aning vad som blir bäst med just detdär elementet.


Cortado skrev:
Tangband skrev:Det förnuftiga alternativet vore väl kanske att bygga två testlådor i spånskiva, en på 40 liter och en på 60 liter med det där SB elementet.
Basen kan ju även bli sämre i en låda som har för stor volym för elementet. Hur stor en sån låda är måste man prova sig fram för att avgöra. :)
Med det sagt- jag har själv ingen aning vad som blir bäst med just detdär elementet.


Mja, 60L är knappast för stort i detta fall. Men det beror ju lite på var man tänkt stämma av lådan. Att jämföra med samma portavstämning blir inte helt rätt kan jag tycka. Om man jämför bara lådstorlekar så är det en rätt stor skillnad mellan 40 och 60L, jag skulle säga att det är fördelaktigt - speciellt om man bygger och kör två likadana. Går man upp från 60L så blir vinsterna mindre och nackdelarna börjar bli relevanta.

Intressant! En låda på upp till 60 liter bör inte vara något bekymmer, men rent generellt kanske det blir lite "mer" än jag behöver/har möjlighet till.. Föreställer mig något ganska litet, både till storleken och hur mycket det låter..

bakerman22 skrev:Kräver en hel del större låda, men flyttar lite mer luft för pengen. :)

https://www.ljudia.se/produkter/bil-bat ... zachry-d15

Det där blir nog både för stort och för mycket, men tack för tipset! :)
// Daniel G

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Emanuelgbg » 2019-05-09 11:26


Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Köpråd till budget DIY-subwoofer

Inläggav Kalejdokom » 2019-05-09 19:34

Fjärde vändan med den annonsen... Hur lågt behöver priset vara för att marknaden skall vara intresserad?


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: data_foggen och 7 gäster