Någon som lyssnat på dessa?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Någon som lyssnat på dessa?

Inläggav MorganM » 2019-05-02 13:58

Är det någon här som vet om Seas 12cm_coax låter bra?
Länk:
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=464
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Någon som lyssnat på dessa?

Inläggav Tangband » 2019-05-02 17:36

Inte just dessa- men kefs nyaste koaxialer och de äldre har jag lyssnat några gånger på. Jag tycker de (ls50 ) låter rätt bra, men i brist på beskrivning tycker jag riktigt bra konventionella 2-vägare låter bättre. Ljudet släpper bättre istället för att låta som att det kommer inifrån lådan. Kanske har det med stereosystemfelen att göra ? :) I ett 2-kanalssystem är det inte ens önskvärt med diskanten i centrum av mellanregistret.

Koaxialer har väl traditionellt några nackdelar, förutom den fördel de har vid närfältslyssning. Om de inte delas av ( typ vid 300 Hz ) så kommer diskanten att moduleras eftersom baselementet agerar som en waveguide som rör sig. Klart hörbart sämre än på en vanlig 2-vägare.
Jag ser mer koaxialer som ett sätt att profilera sig som lite unika ( för tex Kef ) och kanske även för att spara pengar eftersom det bara behövs sågas ett hål i lådan.

Därmed sagt att det trots det kan låta väldigt fint om koaxialer men de bästa högtalare jag hört har alla varit konventionella.

Edit: För att svara på trådfrågan- om dessa seas:er låter bra eller ej beror mycket på vilket delningsfilter som man använder till dessa och vilken låda de sitter i. Jag är dock rätt säker att man kan köpa något som låter bättre från Seas för samma pengar med separata element.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Någon som lyssnat på dessa?

Inläggav Nattlorden » 2019-05-02 18:11

Kefs form är planare, så mindre waveguide-problem. Mina gamla Canton Digital 1.1 hade diskanterna monterat framskjutet på ett förlängt polstycke, så minimal påverkan av elementet bakoms rörelser.
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Någon som lyssnat på dessa?

Inläggav Tangband » 2019-05-02 18:44

Nattlorden skrev:Kefs form är planare, så mindre waveguide-problem. Mina gamla Canton Digital 1.1 hade diskanterna monterat framskjutet på ett förlängt polstycke, så minimal påverkan av elementet bakoms rörelser.
[ Bild ]


Det blir ändå diffraktion från konen bakom eftersom den rör på sig och sitter rakt bakom diskanten. Men det blir troligen mindre problem som canton gjort.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster