Ny streamer från Volumio

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny streamer från Volumio

Inläggav Morello » 2019-05-14 11:57

Tack för upplysningen, men jag har jobbat med utveckling pekskärmsteknik i 6-7 år och är tämligen insatt i olika teknikers brister. :mrgreen: Jag är dock osäker på vilka skärmar jag tycker värst om; kanske är det de kapacitiva, då de inte ger någon som helst återkoppling eller har något som helst tryckkännande (som du verkar tro) och därtill försämrar bildåtergivningen högst avsevärt.

Men det är riktigt som du säger att om du har en konduktiv sfär som täcker ett antal knappar så kommer algoritmen att anta den som är mest i mitten, men problemet är att en tumme inte är en homogent konduktivt sfär. Av den enkla anledningen medför det massor med skrivfel givet att användaren inte har frökenfingrar och enorm skärmstorlek.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Ny streamer från Volumio

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-05-14 12:24

Morello skrev:Tack för upplysningen, men jag har jobbat med utveckling pekskärmsteknik i 6-7 år och är tämligen insatt i olika teknikers brister. :mrgreen:

Super!
Kan man få en lista med teknik...för...nackdelar..
(hög teknisk kompetens är faktiskt styrka)
Öppna gärna en ny tråd.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Ny streamer från Volumio

Inläggav Tell » 2019-05-14 12:27

Morello skrev:Tack för upplysningen, men jag har jobbat med utveckling pekskärmsteknik i 6-7 år och är tämligen insatt i olika teknikers brister. :mrgreen: Jag är dock osäker på vilka skärmar jag tycker värst om; kanske är det de kapacitiva, då de inte ger någon som helst återkoppling eller har något som helst tryckkännande (som du verkar tro) och därtill försämrar bildåtergivningen högst avsevärt.

Men det är riktigt som du säger att om du har en konduktiv sfär som täcker ett antal knappar så kommer algoritmen att anta den som är mest i mitten, men problemet är att en tumme inte är en homogent konduktivt sfär. Av den enkla anledningen medför det massor med skrivfel givet att användaren inte har frökenfingrar och enorm skärmstorlek.


Alltså jag vet att kapacitiva skärmar inte registrerar tryck som så, men man säger att man trycker på en skärm o därför skriver jag också det. Sluta upp med ditt barnsliga ordklyveri vetja så kommer allt bli så mycket enklare. Jag skrev tillomed med citationstecken så att du skulle fatta att jag inte menade trycka ordagrannt, men nope, inte ens då förstog du.
O klart att den känner av hela tummen för att sen räkna ut var exakt mitten är, och det är nåt som uppenbarligen funkar BRA för sågott som alla. Många telefoner använder förresten vibrationsmotorn för att ge återkoppling, funkar oftast fint det med. Så som sagt, i ditt fall handlar det om SBS och inte att tekniken i sig är dålig. Imponernade att du jobbat med det tillomed men ändå inte klarar av att hantera det.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny streamer från Volumio

Inläggav Morello » 2019-05-14 12:42

sportbilsentusiasten skrev:
Morello skrev:Tack för upplysningen, men jag har jobbat med utveckling pekskärmsteknik i 6-7 år och är tämligen insatt i olika teknikers brister. :mrgreen:

Super!
Kan man få en lista med teknik...för...nackdelar..
(hög teknisk kompetens är faktiskt styrka)
Öppna gärna en ny tråd.



Tack, men jag avstår. Kortfattat tycker jag Neonodes optiska "zforce" är den bästa tekniken - inget extra glas som försämrar bilden och därtill får man per automatik en sarg runt skärmen som skyddar glaset, något som Apple helt missade när man ritade Iphone. Denna teknik finns i många bilar - bland annat i mittkonsolen på modernare Volvos med stor pekskärm. XC90, S90, V 90 med flera. Kapacitiv touch duger inte i en bil då man inte kan använda handskar. (Vilket iofs inte hindrade Tessla från just detta)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster