Beakungen skrev:Hej!
Efter mycket om och men så har jag sålt mina 4x15 dayton slutet då jag aldrig fick dem att lira i nya lägenheten. Detta gör nu att jag tänker mig köpa något annat. Kör idag dubbla basreflex tangband 8tums och de lirar mkt trevligt men tyvärr inget under 25hz och klarar inte några högre nivåer utan att bottna.
Målet är att få bas ner till under 20hz helst runt 15hz. Det ska kunna flytta en del luft utan att bottna. Rent ljudmässigt gillar jag vad mina basreflex ger och har alltid haft svårt att få till de slutna basar jag ägt.
Har tittat lite på Xtz Cinema 3x12tum och då två isf. Dock är det egentligen en bra bit ovanför budget som ligger runt 20.
Det jag har liggandes sen innan är två av följande basar
http://kove.de/wp-content/uploads/2016/03/Datenblatt-Xa15D2.pdf. Kan man få till något vettigt med dessa? Tänker mig att lådorna absolut kan få vara så stora i formen som Xtz cinema3x12tum vilket ändå är rätt stort.
Helst vill jag inte bygga själv då jag är rent ut sagt värdelös på att snickra. Men tänker mig att man kanske kan få hjälp av något snickeri att bygga mot betalning?
Finns det andra vettiga färdigbyggda lösningar eller dylikt?

Två cinemasub 12 från Xtz låter jättebra. Dessa går djupt . Jag tror själv att det är svårt att bygga bättre själv för det priset med tanke på att dessa kostar 6995:- styck inklusive förstärkare.
Rel s5 och t9 låter även dessa jättebra, artikulerat på musik.
https://www.akkelisaudio.com/hogtalare/ ... el-t9.htmlDet finns en stor nackdel med färdigbyggda köpe-subbasar.
Med köpesub bör du fundera hur du fixar delningen och integrationen . Den bör ske i ett separat filter. Glöm de filter som är inbyggda i hemmabioförstärkare. Alldeles för oexakta och har sällan annat än thx delning, 12/24 dB. Filtret bör dessutom köras i stereo. Om du istället använder de inbyggda filtrena i subbasen så måste du även hitta ett sätt att filtrera topparna.
Fördelen att bygga själv är möjligheten att ha ett bättre separat delningsfilter , gärna variabelt med 18/30 dB topologi.
Jag påstår nog att dina Tangband 8-or med ett BRA delningsfilter i stereo, typ Ino cr80 spelar bättre än väldigt mycket du kan köpa eftersom integrationen blir bra beroende på filtret.
Kanske är ett bättre delningsfilter den mest prisvärda lösningen som ger störst ljudlyft ?