Köpa ny bas till lägenheten

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Beakungen » 2019-05-14 22:58

Hej!


Efter mycket om och men så har jag sålt mina 4x15 dayton slutet då jag aldrig fick dem att lira i nya lägenheten. Detta gör nu att jag tänker mig köpa något annat. Kör idag dubbla basreflex tangband 8tums och de lirar mkt trevligt men tyvärr inget under 25hz och klarar inte några högre nivåer utan att bottna.

Målet är att få bas ner till under 20hz helst runt 15hz. Det ska kunna flytta en del luft utan att bottna. Rent ljudmässigt gillar jag vad mina basreflex ger och har alltid haft svårt att få till de slutna basar jag ägt.

Har tittat lite på Xtz Cinema 3x12tum och då två isf. Dock är det egentligen en bra bit ovanför budget som ligger runt 20.

Det jag har liggandes sen innan är två av följande basar http://kove.de/wp-content/uploads/2016/03/Datenblatt-Xa15D2.pdf. Kan man få till något vettigt med dessa? Tänker mig att lådorna absolut kan få vara så stora i formen som Xtz cinema3x12tum vilket ändå är rätt stort.

Helst vill jag inte bygga själv då jag är rent ut sagt värdelös på att snickra. Men tänker mig att man kanske kan få hjälp av något snickeri att bygga mot betalning?

Finns det andra vettiga färdigbyggda lösningar eller dylikt? :)

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav pontareee » 2019-05-15 06:43

Jag skulle rekommendera Inos basmoduler.

ProfundusX-2 för 15k eller ProfundusY-2 för 30K i Monteringssats (färdiga lådor, lackat och klart, bara löda fast element och anslutningsterminal).

Modell profundus X-2 (2012)
Baselement: 2 st 20,7 cm (Ino W104x)
Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-100 Hz
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått) om max två
används. Annars även andra placeringar.
Kontinuerlig effekt: 380 W (2*190 W)
Känslighet (ensam X): 94,5 dB-2,83 V (¼ sfär)
Rek.först.eff: 2 * 250 W
Frekvensomfång-1dB*: 19 - 200 Hz (-3 dB @ 17 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta
oss för närmare information
Högsta ljudtryck (X-2) >18Hz: >120 dB med rumsstöd, kontinuerligt (90+90 W)
Dimension(b*h*d, cm): 2 st 42*50*52
Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker)

Modell profundus Y-2 (2016)
Baselement: 2 st 25,2 cm (W121x)
Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-90 Hz
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått) om max två används. Annars även andra placeringar.
Kontinuerlig effekt: 500 W (2*250 W)
Känslighet (ensam Y): 95,5 dB-2,83 V (¼ sfär)
Rek.först.eff: 2 * 450 W
Frekvensomfång-1dB*: 16 - 200 Hz (-3 dB @ 14 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för närmare information
Högsta ljudtryck (Y-2) >15,5Hz: >124 dB med rumsstöd, kontinuerligt (180+180 W), omställbar för 128 dB >22 Hz.
Dimension(b*h*d, cm): 2st 68*50*52, 40 kg/st (eller 66*50*52, 38 kg/st i en lite förenklad version)
Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker)

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Beakungen » 2019-05-15 10:49

Helt klart ett alternativ!


Hur långt kommer man med två sådana? Tänker att det verkar vara en tia i de stora?


Tänker att jag helst inte vill ha något där man behöver sitta som på nålar vid film för att man är rädd något ska gå sönder. De basreflex tangband jag kör nu är det precis så med :lol: Har redan lyckats ha sönder dem 3 ggr i form av att spidern släppt från korgen på elementen. Då har det ändå inte varit speciellt högt. Men så fort det kommer riktigt låg bas (under 20hz) med någon form av nivå så slår dem igenom :P

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Kraniet » 2019-05-15 11:30

Beakungen skrev:Helt klart ett alternativ!


Hur långt kommer man med två sådana? Tänker att det verkar vara en tia i de stora?


Tänker att jag helst inte vill ha något där man behöver sitta som på nålar vid film för att man är rädd något ska gå sönder. De basreflex tangband jag kör nu är det precis så med :lol: Har redan lyckats ha sönder dem 3 ggr i form av att spidern släppt från korgen på elementen. Då har det ändå inte varit speciellt högt. Men så fort det kommer riktigt låg bas (under 20hz) med någon form av nivå så slår dem igenom :P


Y-basen är tolvtumsbas med extrem slaglängd. Finns nog inget som låter bättre.

Vet inte hur många 8" tangbandsbasar som skulle matcha en Y-låda i basområdet. 20 st kanske och då skulle de antagligen inte låta lika bra ändå.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Tangband » 2019-05-15 12:35

Beakungen skrev:Hej!


Efter mycket om och men så har jag sålt mina 4x15 dayton slutet då jag aldrig fick dem att lira i nya lägenheten. Detta gör nu att jag tänker mig köpa något annat. Kör idag dubbla basreflex tangband 8tums och de lirar mkt trevligt men tyvärr inget under 25hz och klarar inte några högre nivåer utan att bottna.

Målet är att få bas ner till under 20hz helst runt 15hz. Det ska kunna flytta en del luft utan att bottna. Rent ljudmässigt gillar jag vad mina basreflex ger och har alltid haft svårt att få till de slutna basar jag ägt.

Har tittat lite på Xtz Cinema 3x12tum och då två isf. Dock är det egentligen en bra bit ovanför budget som ligger runt 20.

Det jag har liggandes sen innan är två av följande basar http://kove.de/wp-content/uploads/2016/03/Datenblatt-Xa15D2.pdf. Kan man få till något vettigt med dessa? Tänker mig att lådorna absolut kan få vara så stora i formen som Xtz cinema3x12tum vilket ändå är rätt stort.

Helst vill jag inte bygga själv då jag är rent ut sagt värdelös på att snickra. Men tänker mig att man kanske kan få hjälp av något snickeri att bygga mot betalning?

Finns det andra vettiga färdigbyggda lösningar eller dylikt? :)


Två cinemasub 12 från Xtz låter jättebra. Dessa går djupt . Jag tror själv att det är svårt att bygga bättre själv för det priset med tanke på att dessa kostar 6995:- styck inklusive förstärkare.
Rel s5 och t9 låter även dessa jättebra, artikulerat på musik. https://www.akkelisaudio.com/hogtalare/ ... el-t9.html

Det finns en stor nackdel med färdigbyggda köpe-subbasar.
Med köpesub bör du fundera hur du fixar delningen och integrationen . Den bör ske i ett separat filter. Glöm de filter som är inbyggda i hemmabioförstärkare. Alldeles för oexakta och har sällan annat än thx delning, 12/24 dB. Filtret bör dessutom köras i stereo. Om du istället använder de inbyggda filtrena i subbasen så måste du även hitta ett sätt att filtrera topparna.

Fördelen att bygga själv är möjligheten att ha ett bättre separat delningsfilter , gärna variabelt med 18/30 dB topologi.

Jag påstår nog att dina Tangband 8-or med ett BRA delningsfilter i stereo, typ Ino cr80 spelar bättre än väldigt mycket du kan köpa eftersom integrationen blir bra beroende på filtret.

Kanske är ett bättre delningsfilter den mest prisvärda lösningen som ger störst ljudlyft ?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Kraniet » 2019-05-15 13:24

Tangband skrev:
Jag påstår nog att dina Tangband 8-or med ett BRA delningsfilter i stereo, typ Ino cr80 spelar bättre än väldigt mycket du kan köpa eftersom integrationen blir bra beroende på filtret.

Kanske är ett bättre delningsfilter den mest prisvärda lösningen som ger störst ljudlyft ?


Fast vilket filter som används kvittar ju när elementen inte klarar ljudtrycken som spelas.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Kraniet » 2019-05-15 13:34

Men det enklaste är ju att använda Kove-basarna. T/S parametrarna är ogynnsamma för basreflex
Slutna lådor är ju enkelt att bygga.

Mellan 60 och 100 liter slutet borde bli bra. Men för full nivå ned till 15 Hz behöver du lite EQ.

Värt ett försök innan något nytt inhandlas.
Är tanken annars att sälja Kove-basarna?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Fjonkalicious » 2019-05-15 15:38

Skall du ha fest? :mrgreen:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Beakungen » 2019-05-15 17:12

Kraniet skrev:Men det enklaste är ju att använda Kove-basarna. T/S parametrarna är ogynnsamma för basreflex
Slutna lådor är ju enkelt att bygga.

Mellan 60 och 100 liter slutet borde bli bra. Men för full nivå ned till 15 Hz behöver du lite EQ.

Värt ett försök innan något nytt inhandlas.
Är tanken annars att sälja Kove-basarna?



(svarar på alla dina här).

Då är inon helt klart med bland valen! Dock vet jag inte hur det är om man måste kommit på demo eller lyssnat på dessa basar innan man får lov att köpa? har ju ägt ino tidigare pips och pip.

Ja kovebasarna har jag ju ändå liggandes och de låter ändå trevligt! Sist de användes var det i helt fel låda. En sluten låda på 120liter vardera men som inte var anpassat för elementet alls. Dvs ingen dämpning osv. Det spelade mkt men aldrig riktigt bra på högre volymer då hela lådan flexade och gav oljud ifrån sig.

Tänker jag rätt om jag tänker att 100liter borde ge djupare bas än 60?

Kör ju en antimodedsp som rättar till basen i rummet. Men man kan borde köra en minidsp också? Och mer effekt än det pa-steg jag har nu ger kanske :P


Ja annars har jag tänkt sälja dem men bara inte fått tummen ur :oops:

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Beakungen » 2019-05-15 17:18

Tangband skrev:
Beakungen skrev:Hej!


Efter mycket om och men så har jag sålt mina 4x15 dayton slutet då jag aldrig fick dem att lira i nya lägenheten. Detta gör nu att jag tänker mig köpa något annat. Kör idag dubbla basreflex tangband 8tums och de lirar mkt trevligt men tyvärr inget under 25hz och klarar inte några högre nivåer utan att bottna.

Målet är att få bas ner till under 20hz helst runt 15hz. Det ska kunna flytta en del luft utan att bottna. Rent ljudmässigt gillar jag vad mina basreflex ger och har alltid haft svårt att få till de slutna basar jag ägt.

Har tittat lite på Xtz Cinema 3x12tum och då två isf. Dock är det egentligen en bra bit ovanför budget som ligger runt 20.

Det jag har liggandes sen innan är två av följande basar http://kove.de/wp-content/uploads/2016/03/Datenblatt-Xa15D2.pdf. Kan man få till något vettigt med dessa? Tänker mig att lådorna absolut kan få vara så stora i formen som Xtz cinema3x12tum vilket ändå är rätt stort.

Helst vill jag inte bygga själv då jag är rent ut sagt värdelös på att snickra. Men tänker mig att man kanske kan få hjälp av något snickeri att bygga mot betalning?

Finns det andra vettiga färdigbyggda lösningar eller dylikt? :)


Två cinemasub 12 från Xtz låter jättebra. Dessa går djupt . Jag tror själv att det är svårt att bygga bättre själv för det priset med tanke på att dessa kostar 6995:- styck inklusive förstärkare.
Rel s5 och t9 låter även dessa jättebra, artikulerat på musik. https://www.akkelisaudio.com/hogtalare/ ... el-t9.html

Det finns en stor nackdel med färdigbyggda köpe-subbasar.
Med köpesub bör du fundera hur du fixar delningen och integrationen . Den bör ske i ett separat filter. Glöm de filter som är inbyggda i hemmabioförstärkare. Alldeles för oexakta och har sällan annat än thx delning, 12/24 dB. Filtret bör dessutom köras i stereo. Om du istället använder de inbyggda filtrena i subbasen så måste du även hitta ett sätt att filtrera topparna.

Fördelen att bygga själv är möjligheten att ha ett bättre separat delningsfilter , gärna variabelt med 18/30 dB topologi.

Jag påstår nog att dina Tangband 8-or med ett BRA delningsfilter i stereo, typ Ino cr80 spelar bättre än väldigt mycket du kan köpa eftersom integrationen blir bra beroende på filtret.

Kanske är ett bättre delningsfilter den mest prisvärda lösningen som ger störst ljudlyft ?



Isf var tanken de största Xtz x2 dvs totalt 6x12tum! :mrgreen:

Har haft rel tidigare och provat och anser inte dem vara speciellt bra (hade blandannat dubbla Rel r305 hemma). När det börjar bli lite småroligt bottnar dem hårt! Rent ut sagt har jag aldrig stött på en relsubb som klarar någon form av ljudtryck vid lägre frekvenser :D

Delningsfilter har jag inbyggt i mitt hemmabyggda försteg och det delar vid 80hz åt båda hållen med ganska rejäl branthet på topp och lite mindre på bas. Kommer dock inte ihåg riktigt hur mkt :P Men det är iaf inte ett problem :)

Det är bara som tangbanden inte har mer slaglängd att ge! De spelar ändå galet bra och räcker i många fall till (klart bättre än mkt annat jag testat), men när man ska ha riktigt roligt eller se film med lite volym så orkar de inte med helt enkelt :)

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Beakungen » 2019-05-15 17:29

Fjonkalicious skrev:Skall du ha fest? :mrgreen:



haha man vet aldrig! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Beakungen » 2019-05-21 13:37

Läst lite mer om Xtz Cinema 3x12 och det verkar som den kanske inte spelar så djupt iaf?


Någon som har mer tips och trix på vad som kan vara vettigt?


Behöver inte vara nytt kan vara beggat också :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Kraniet » 2019-05-21 16:55

Beakungen skrev:Läst lite mer om Xtz Cinema 3x12 och det verkar som den kanske inte spelar så djupt iaf?


Någon som har mer tips och trix på vad som kan vara vettigt?


Behöver inte vara nytt kan vara beggat också :)


Full nivå ner till 16 Hz borde man väl åtminstone få i rum.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Tangband » 2019-05-21 18:48

Beakungen skrev:Läst lite mer om Xtz Cinema 3x12 och det verkar som den kanske inte spelar så djupt iaf?


Någon som har mer tips och trix på vad som kan vara vettigt?


Behöver inte vara nytt kan vara beggat också :)


Bara ett råd, men kanske det råd som ger störst förbättring ? Fixa integrationen med ett bättre externt filter i stereo först.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Beakungen » 2019-05-22 11:44

Kraniet skrev:
Beakungen skrev:Läst lite mer om Xtz Cinema 3x12 och det verkar som den kanske inte spelar så djupt iaf?


Någon som har mer tips och trix på vad som kan vara vettigt?


Behöver inte vara nytt kan vara beggat också :)


Full nivå ner till 16 Hz borde man väl åtminstone få i rum.


Ja man tycker ju det iaf! Men det man läser så verkar det lite sådär med saker och ting.

Btw om jag bygger med slutet till mina element 100liter hur mkt dämpmaterial ska man ha och vad? :)

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Beakungen » 2019-05-22 11:47

Tangband skrev:
Beakungen skrev:Läst lite mer om Xtz Cinema 3x12 och det verkar som den kanske inte spelar så djupt iaf?


Någon som har mer tips och trix på vad som kan vara vettigt?


Behöver inte vara nytt kan vara beggat också :)


Bara ett råd, men kanske det råd som ger störst förbättring ? Fixa integrationen med ett bättre externt filter i stereo först.


Som jag skrev innan har jag delningsfilter jag är sjukt nöjd med i mitt försteg.

Och integrationen nu är egentligen perfekt. Låter mkt bra. Men ljudtryckskapaciteten är för dålig!

Spelade in denna video för att visa. I videon är det inte speciellt högt, däremot är vi på gränsen för vad basarna klarar. 8O :D

http://www.facebook.com/christoffer.brandt.98/videos/10161758129080402/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Tangband » 2019-05-22 13:17

Ok kul du är nöjd :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Kraniet » 2019-05-22 16:41

Beakungen skrev:
Kraniet skrev:
Beakungen skrev:Läst lite mer om Xtz Cinema 3x12 och det verkar som den kanske inte spelar så djupt iaf?


Någon som har mer tips och trix på vad som kan vara vettigt?


Behöver inte vara nytt kan vara beggat också :)


Full nivå ner till 16 Hz borde man väl åtminstone få i rum.


Ja man tycker ju det iaf! Men det man läser så verkar det lite sådär med saker och ting.

Btw om jag bygger med slutet till mina element 100liter hur mkt dämpmaterial ska man ha och vad? :)


Är inte så supernoga. Riven stenull/glasull eller sånt vitt fluff funkar ju. Du fyller hela lådan utan att packa det för mycket.

Tex sånt här
https://www.brl.se/sv/artiklar/dampull-500g.html

finns ju en pågående tråd om bygge av sluten låda viewtopic.php?f=3&t=67786
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Beakungen » 2019-06-02 14:00

Kraniet skrev:
Beakungen skrev:
Kraniet skrev:
Full nivå ner till 16 Hz borde man väl åtminstone få i rum.


Ja man tycker ju det iaf! Men det man läser så verkar det lite sådär med saker och ting.

Btw om jag bygger med slutet till mina element 100liter hur mkt dämpmaterial ska man ha och vad? :)


Är inte så supernoga. Riven stenull/glasull eller sånt vitt fluff funkar ju. Du fyller hela lådan utan att packa det för mycket.

Tex sånt här
https://www.brl.se/sv/artiklar/dampull-500g.html

finns ju en pågående tråd om bygge av sluten låda viewtopic.php?f=3&t=67786


Har läst på lite och verkar inte allt för svårt. Lyckats få svärfar att eventuellt hjälpa mig bygga lådorna. :)

Vinner jag något på större låda? Tänker 100liter var inte vrålstort rent fysiskt. Jag får plats med mkt större lådor än så. Blir det bättre med större lådor eller är det bara onödigt? :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Kraniet » 2019-06-03 08:20

Nja . Finns ju en tumregel om att lådan bör vara 100ggr större än elementets pumpförmåga, då behöver du ha ca 120 liter fysisk volym.
Går ju ta upp volymen till 150l, lådans q-värde blir ju något lägre. Men det är nog tveksamt att du hör skillnad.
Men kom ihåg att det är nettovolym, dvs du måste lägga till elementets volym och det som stagen tar upp. Så du kan ju sikta in dig på 130-140 liter för att få marginal.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Beakungen » 2019-06-09 14:25

Kraniet skrev:Nja . Finns ju en tumregel om att lådan bör vara 100ggr större än elementets pumpförmåga, då behöver du ha ca 120 liter fysisk volym.
Går ju ta upp volymen till 150l, lådans q-värde blir ju något lägre. Men det är nog tveksamt att du hör skillnad.
Men kom ihåg att det är nettovolym, dvs du måste lägga till elementets volym och det som stagen tar upp. Så du kan ju sikta in dig på 130-140 liter för att få marginal.



Helt klart intressant att veta :D

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Beakungen » 2019-06-09 14:26

Btw var det någon som hade koll på hur det funkar om man vill köpa färdigbyggda inobasar dvs skruva ihoplådor.


Någon som har möjlighet att skicka senaste prislistan? :)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Maccis » 2019-06-09 15:10

Beakungen skrev:Btw var det någon som hade koll på hur det funkar om man vill köpa färdigbyggda inobasar dvs skruva ihoplådor.


Någon som har möjlighet att skicka senaste prislistan? :)


Du är i fel avdelning/tråd.

Bättre svar finns i INO-avdelningen.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Kraniet » 2019-06-10 08:51

Om jag förstår det rätt säljer Öhman inga basmoduler ifall du inte har några av hans högtalare. Byggsatser utan låda verkar han dock sälja, osäker på om du kan köpa obehandlad låda också.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav DVD-ai » 2019-06-12 05:27

Jooo vist säljer Ingvar basmoduler oavsett om någon har andra högtalare av honom eller inte :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Kraniet » 2019-06-12 09:01

DVD-ai skrev:Jooo vist säljer Ingvar basmoduler oavsett om någon har andra högtalare av honom eller inte :)


Ok. I manifestet står det annorlunda, att basmodulerna i princip säljs subventionerat (och därför främst till de som köpt topplådor). Men manifestets text och praktik behöver ju inte följa varandra :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav 2-ch » 2019-06-12 09:34

Beakungen skrev:Kör idag dubbla basreflex tangband 8tums och de lirar mkt trevligt men tyvärr inget under 25hz och klarar inte några högre nivåer utan att bottna.

Beakungen skrev:Tänker att jag helst inte vill ha något där man behöver sitta som på nålar vid film för att man är rädd något ska gå sönder. De basreflex tangband jag kör nu är det precis så med :lol: Har redan lyckats ha sönder dem 3 ggr i form av att spidern släppt från korgen på elementen. Då har det ändå inte varit speciellt högt. Men så fort det kommer riktigt låg bas (under 20hz) med någon form av nivå så slår dem igenom :P


Markerade det jag reagerade på.

Nä, det är jobbigt att sitta och vara nervös över att något ska gå sönder.
Däremot tror jag det är något som en hel del av oss med lite större system ändå oroar sig för emellanåt.
Ett misstag kan bli väldigt dyrt :cry:
Själv låter jag inte gärna någon oinsatt få tillgång till volymkontrollen.
Förvånansvärt många verkar inte höra när systemet börjar protestera.

Du har alltså inget filter som skär av basen nedåt?
Om du matar på med signaler under vad som kan återges ökar risken påtagligt att det går sönder tänker jag.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav DVD-ai » 2019-06-12 11:22

Jag löste det genom att dimensionera basystsmet så att det inte ska sätta gränser inom alla rimliga fall, men...
Hos mig är jag nu istället rädd för väggarna... Spelar man så starkt tarkt att basystsmet arbetar påtagligt, ja då skakar/slår innerväggarna så pass att det garanterat kan medföra skador. :lol:
Jag skulle aldrig våga maxa hemma, dels pga lägenhet men även av just den orsaken att då kommer något att gå sönder, redan vid klart lägre nivåer än max så slår väggarna klart synligt... :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav Kraniet » 2019-06-12 13:20

DVD-ai skrev:Jag löste det genom att dimensionera basystsmet så att det inte ska sätta gränser inom alla rimliga fall, men...
Hos mig är jag nu istället rädd för väggarna... Spelar man så starkt tarkt att basystsmet arbetar påtagligt, ja då skakar/slår innerväggarna så pass att det garanterat kan medföra skador. :lol:
Jag skulle aldrig våga maxa hemma, dels pga lägenhet men även av just den orsaken att då kommer något att gå sönder, redan vid klart lägre nivåer än max så slår väggarna klart synligt... :roll:


För de flesta personer (95%?) är Y-2 tillräckligt för att inte sätta gränser :) :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpa ny bas till lägenheten

Inläggav DVD-ai » 2019-06-12 21:30

Mjo men jag har ju ”bara” profY-4 prestanda mellan ca 20-30Hz, därunder och däröver är det naturligtvis mycket mer, drygt profY-6 vid 15Hz och samma sak vid ca 40Hz.

Man kommer långt på 4st bra 12” i rätt portade lådor med andra ord :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster