Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav Cortado » 2019-06-02 11:57

Morello skrev:Nomenklaturen är lite konstig, det som visar brukar man kalla THD+N (total harmonisk distorsion plus brus). Vid låga effekter dominerar bruset som sedan, relativt sett, sjunker, varpå man får en backe nedåt som sedan stiger brant igen då man närmar sig överstyrning.


Är det alltså så att en förstärkare med lägre brusgolv kommer ha en flackare backe?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav Morello » 2019-06-02 11:59

Ja, precis.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav Morello » 2019-06-02 12:04

Cortado skrev:
Morello skrev:
dewpo skrev:Var det bland annat att mätningarna var gjorda vid 5 watt som Morello var förbannad på?



Lägg ned skitpratat!

Jag börjar förstå att en del herrar är lättkränkta och således blivit uppretade av den kritik jag riktat mot såväl mätmetoder som tekniken per se. Det när teknik vi pratar om, grabbar!


Morello - Tror inte att dewpo hade för avsikt att provocera. Jag väljer att tro att ordvalet, sett till närhistorien, var lite olyckligt.

Alla får ta och lugna sig lite - vi vill inte ha mer drama i klass-D diskussionerna. Vad nu Morello eller någon annan tycker om klass-D så är det fullt tillåtet - det är bara en åsikt. Genuin nyfikenhet kommer säkert locka fram mer information än åsiktskritik. Det omvända gäller förstås också.


Men så är det inte heller - man kan inte reducera allt till åsikter. Vissa saker är objektiva och andra inte. Det måste man acceptera. Tex är det jag skrev ang "skidbacken", brus etc inte åsikter - saker och ting förhåller sig på så vis.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav dewpo » 2019-06-02 12:11

Cortado skrev:
Morello skrev:Nomenklaturen är lite konstig, det som visar brukar man kalla THD+N (total harmonisk distorsion plus brus). Vid låga effekter dominerar bruset som sedan, relativt sett, sjunker, varpå man får en backe nedåt som sedan stiger brant igen då man närmar sig överstyrning.


Är det alltså så att en förstärkare med lägre brusgolv kommer ha en flackare backe?


Är det prioriteringar som görs i konstruktionen? Om man prioriterar brus eller distorsion?
Min fundering dök upp då jag klistrade dessa två kurvor över varandra :oops: =>

100vs122.PNG
100vs122.PNG (379.34 KiB) Visad 5029 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav Cortado » 2019-06-02 12:55

Morello skrev:Men så är det inte heller - man kan inte reducera allt till åsikter. Vissa saker är objektiva och andra inte. Det måste man acceptera. Tex är det jag skrev ang "skidbacken", brus etc inte åsikter - saker och ting förhåller sig på så vis.


Sorry - jag var otydlig. Håller helt med dig - självklart får man sortera vad som är objektivt och subjektivt.

Jag menar att det man som läsare tolkar som subjektivt är sådant man som läsare kan/bör/får skala bort och fokusera mer på det objektiva - framförallt om det är något man blir provocerad av. "Skala löken" var ett uttryck en tidigare chef till mig använde, då i kundkontaktssammanhang men jag tycker det passar in här.

Hoppas det mejkar sense och att vi nu kan återgå till att prata Ncore och klass-D. :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav Cortado » 2019-06-02 13:39

dewpo skrev:Är det prioriteringar som görs i konstruktionen? Om man prioriterar brus eller distorsion?


Om jag nu förstått det rätt;

Om bruset är konstant oavsett effekt så kommer bruset i förhållande till den faktiska signalen vara högre vid låga effekter/volym. Ju mer effekt du plockar ut desto mindre blir bruset i förhållande till signalen. Som amatör ser jag inte att detta måste hänga ihop med att förstärkaren distar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-02 15:43

Morello skrev:Men så är det inte heller - man kan inte reducera allt till åsikter. Vissa saker är objektiva och andra inte. Det måste man acceptera.


Korrekt, men det krävs kunskap för att skilja de två.... därav behöver de som besitter kunskapen vara tydliga med vad som är vad för att de som saknar den skall kunna skilja fakta från tyckande.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22700
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-02 16:28

Cortado skrev:
dewpo skrev:Är det prioriteringar som görs i konstruktionen? Om man prioriterar brus eller distorsion?


Om jag nu förstått det rätt;

Om bruset är konstant oavsett effekt så kommer bruset i förhållande till den faktiska signalen vara högre vid låga effekter/volym. Ju mer effekt du plockar ut desto mindre blir bruset i förhållande till signalen. Som amatör ser jag inte att detta måste hänga ihop med att förstärkaren distar.



Det är väl inte möjligt att särsklija distorsionen bruset när bruset dominerar? Det blir ju THD+N som mäts.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav Cortado » 2019-06-02 16:33

RogerGustavsson skrev:
Cortado skrev:
dewpo skrev:Är det prioriteringar som görs i konstruktionen? Om man prioriterar brus eller distorsion?


Om jag nu förstått det rätt;

Om bruset är konstant oavsett effekt så kommer bruset i förhållande till den faktiska signalen vara högre vid låga effekter/volym. Ju mer effekt du plockar ut desto mindre blir bruset i förhållande till signalen. Som amatör ser jag inte att detta måste hänga ihop med att förstärkaren distar.



Det är väl inte möjligt att särsklija distorsionen bruset när bruset dominerar? Det blir ju THD+N som mäts.


Ja, det är ju förvisso sant. Kanske vill man ha distfritt brus? :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22700
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-02 16:38

Brusnivån eller brusgolvet är ju konstant hos ett normalt funtat slutsteg. Hör man brus från högtalarna på lyssningsplats utan insignal i sluteget är det möjligen ett problem men hur ofta är det så? Däremot hör kan man ibland brus/brum från fonogrammen och det är helt normalt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-02 16:49

Cortado skrev:Kanske vill man ha distfritt brus? :D


Existerar bara om nyttosignalen är samma sorts brus!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav Cortado » 2019-06-02 17:06

Ja, jag försökte bara vara lite lustig. :oops:

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav Maccis » 2019-06-02 17:32

Cortado skrev:Ja, jag försökte bara vara lite lustig. :oops:


Tyvärr inte alltid det går hem.......
:D :D
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav radelius » 2019-06-03 17:46

Jag står i valet och kvalet att köpa antingen ett par IcePower 1000ASP eller ett kit med n-core nc400. Jag har hört IcePowern och gillar, nc400 är en joker som på vissa sajter sägs åka åttor runt Icen. Vad ska man tro på?!
Rekommendation please.
Staffan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22700
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-03 17:54

Bernt delade med sig av sina erfarenheter, viewtopic.php?p=1641241#p1641241

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav radelius » 2019-06-03 18:52

För visso men inte riktigt relevant eftersom det är andra moduler jag väljer mellan

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav Tell » 2019-06-03 20:05

Morello skrev:
Cortado skrev:
Morello skrev:
Lägg ned skitpratat!

Jag börjar förstå att en del herrar är lättkränkta och således blivit uppretade av den kritik jag riktat mot såväl mätmetoder som tekniken per se. Det när teknik vi pratar om, grabbar!


Morello - Tror inte att dewpo hade för avsikt att provocera. Jag väljer att tro att ordvalet, sett till närhistorien, var lite olyckligt.

Alla får ta och lugna sig lite - vi vill inte ha mer drama i klass-D diskussionerna. Vad nu Morello eller någon annan tycker om klass-D så är det fullt tillåtet - det är bara en åsikt. Genuin nyfikenhet kommer säkert locka fram mer information än åsiktskritik. Det omvända gäller förstås också.


Men så är det inte heller - man kan inte reducera allt till åsikter. Vissa saker är objektiva och andra inte. Det måste man acceptera. Tex är det jag skrev ang "skidbacken", brus etc inte åsikter - saker och ting förhåller sig på så vis.

Så det är ett objektiv fakta att klass D är mög alltså?

Högst medveten provokation...jag vet att Morello skrivit om "mög" själv, men man behöver inte återanvända dumheten. Inget mer sådant, tack!// Redaktör'N

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav avr7000 » 2019-06-10 16:56

Jag beställde ett par Ncore400 moduler med tillhörande nätdelar i förrgår.
Jag har sedan tidigare 4 monoblock med IcePower1000ASP up and running, 6 st IcePower500 ASP up and running,
ett 6 kanals Hypex UcD180 HG HX med switchade Hypex nätdelar up and running.

4 st stereosteg UcD400 HG HX med linjärnätdel (800 VA trafo och 2*30000µF) som skall färdigställas med lite kabeldragning.
3 st stereosteg UcD180 HG HX med linjärnätdel (700 VA trafo och 2*30000µF) som skall färdigställas med lite kabeldragning.

Jag kan låna nåt Micromega (baserat på Hypex UcD400)

Efter detta skall vi jämföra :)

Jag har även 4 st monoblock med kinesiska "700W i 4 Ohm moduler" som låter apa uppåt.... kan vara intressant att titta på hur de presterar i basen som substeg.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav radelius » 2019-06-10 17:07

Du är snabb min vän. Jag beställer någon variant till hösten sedan kan vi köra ett internt klasskrig nere hos dig kanske vid lämpligt tillfälle. Vore kul att ha med ett Primaresteg också.
H/S

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav philipbtz » 2019-06-14 14:08

Jag är iaf extremt nöjd med mina nc400 som jag spelat på i ett par dagar nu. Väldigt rent och fint, ett grepp om musiken som jag inte upplevt tidigare. Extremt lågt brusgolv i modulerna, aldrig varit med om liknande. Diskanten är absolut inget att oroa sig över från det jag hört hittills, utan jag upplever den ännu renare nu om något. Om jag skall försöka sammanfatta dom skulle jag säga grepp, precision och upplösning i världsklass.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav avr7000 » 2019-06-15 01:14

Gott att höra :)
Mina Ncore 400 med nätdelar kom idag....
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav radelius » 2019-06-16 08:07

Väntar med spänning på din jämförelse mot IceP 1000:)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav Emanuelgbg » 2019-06-25 16:16

En ganska billig lösning på slutsteg med effekten. 2*350 Watt i 8 Ohm + DSP för 6000:- Visserligen med fläkt och med: NC502MP moduler. Är de så mkt sämre?
https://www.brl.se/sv/artiklar/hypex-fu ... 4-ohm.html

Användarvisningsbild
matsen
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-11-25
Ort: Uppsala

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav matsen » 2019-07-03 20:19

Jag sitter sedan ett halvår tillbaka på ett 3-kanaligt steg med 3 x NC500 med hypex standardingångsbuffer, kraftsatta av en hypex SMPS3k-nätdel.
Byggt av en joppe i USA på min beställning.

Har den kopplad till frontsystemet mot min Marantz AV8802 + Audiovector S3 Super och SC super.

Har varit helnöjd med den lösningen, jag kom från en Onkyo NR3008, så detta är min första separata försteg/slutstegslösning och det låter riktigt bra.

Men nu till mitt MEN...
Var och provlyssnade på ett par Pioneer S-1EX med min elektronik och det lät bra.
Tills vi kopplade in hans Classé Monosteg CA-M600 istället för NC500.
Då blev det bättre... Kanske inte så konstigt då Classéstegen är ju riktiga bestar, MEN jag trodde i min enfald att mitt steg skulle kunna stå upp bättre!

Så nu till min fråga, det kändes som om mina NC500 inte mäktade med riktigt - vilket är konstigt då jag ändå har en nätdel som kan leverera 3kW (3,6kW i peak), visserligen då delat på 2 kanaler.
Jag ville egentligen köpa ett trippel-mono-steg men det blev inte så av lite olika anledningar (läs snålhet...).

Frågan är om man skulle vinna mycket att bygga om steget till en trippel-mono-steg?
Eller ska jag bara se sanningen i vitögat och byta mitt steg mot ett trekanaligt Classésteg... ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav Nattlorden » 2019-07-03 20:35

matsen skrev:Jag sitter sedan ett halvår tillbaka på ett 3-kanaligt steg med 3 x NC500 med hypex standardingångsbuffer, kraftsatta av en hypex SMPS3k-nätdel.
Byggt av en joppe i USA på min beställning.

Har den kopplad till frontsystemet mot min Marantz AV8802 + Audiovector S3 Super och SC super.

Har varit helnöjd med den lösningen, jag kom från en Onkyo NR3008, så detta är min första separata försteg/slutstegslösning och det låter riktigt bra.

Men nu till mitt MEN...
Var och provlyssnade på ett par Pioneer S-1EX med min elektronik och det lät bra.
Tills vi kopplade in hans Classé Monosteg CA-M600 istället för NC500.
Då blev det bättre... Kanske inte så konstigt då Classéstegen är ju riktiga bestar, MEN jag trodde i min enfald att mitt steg skulle kunna stå upp bättre!

Så nu till min fråga, det kändes som om mina NC500 inte mäktade med riktigt - vilket är konstigt då jag ändå har en nätdel som kan leverera 3kW (3,6kW i peak), visserligen då delat på 2 kanaler.
Jag ville egentligen köpa ett trippel-mono-steg men det blev inte så av lite olika anledningar (läs snålhet...).

Frågan är om man skulle vinna mycket att bygga om steget till en trippel-mono-steg?
Eller ska jag bara se sanningen i vitögat och byta mitt steg mot ett trekanaligt Classésteg... ;)


Ta Bryston istället innan du köpt Classé och sen hör Bryston. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matsen
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-11-25
Ort: Uppsala

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav matsen » 2019-07-04 00:22

Nattlorden skrev:
Ta Bryston istället innan du köpt Classé och sen hör Bryston. 8)


Har inte lyssnat på Bryston och det finns säkert andra intressanta alternativ också, Anthem, Mark Levinson, Parasound osv... Dock så är utbudet begränsat av just trekanaliga steg.

Det var därför jag lät bygga ett trekanaligt åt mig, och egentligen bara baserat på att nCore:s hype på diverse forum. Och för pengen låter det förbaskat bra!

Frågan är om man skulle få ut det där sista med att separera stegen till egna nätdelar. Har svårt att tro att det ska bli någon revolutionerande skillnad...

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav philipbtz » 2019-07-04 09:57

Från vad jag sett så verkar ncore må bra av att byggas som monoblock. nc400 monoblock mäter betydligt bättre än Nord NC500 t.ex. Problemet blir då kraften om man behöver ha många watt. Men det verkar vara svårt att bygga kraftiga slutsteg som mäter svinbra. Om man vill vara riktigt säker så tror jag inte det finns något som mäter så bra som Benchmark AHB2 bryggat men då kostar det 60k per kanal.

Användarvisningsbild
matsen
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-11-25
Ort: Uppsala

Re: Hypex Ncore förstärkare, Vilka finns det?

Inläggav matsen » 2019-07-04 12:44

philipbtz skrev:Från vad jag sett så verkar ncore må bra av att byggas som monoblock. nc400 monoblock mäter betydligt bättre än Nord NC500 t.ex. Problemet blir då kraften om man behöver ha många watt. Men det verkar vara svårt att bygga kraftiga slutsteg som mäter svinbra. Om man vill vara riktigt säker så tror jag inte det finns något som mäter så bra som Benchmark AHB2 bryggat men då kostar det 60k per kanal.


Fast NC400 och NC500 skiljer ju på fler aspekter vad jag förstått, så att de mäter olika kanske inte är konstigt. Fast jag är inte ute efter mätningar, jag vill ha något som jag tycker låter bra.

Det enda rätta vore ju att köpa 2 SMPS:er till för pröva och se om jag hör skillnad. Jag har haft tankar på att bygga om steget ändå med annat chassi då det inte är helt optimalt byggt med avseende på skärmning och kylning. Men vetefaen om jag orkar eller vill lägga ner pengar och tid på det. Det låter bra som det är och hittar jag ett 3-kanaligt steg som låter bättre till skälig kostnad kanske jag byter.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster