Är detta hifi?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Är detta hifi?

Inläggav Skrivbordet » 2019-06-03 09:21

Bild

Prisvärt? Säljs för 4500 kr på Hifitorget.
Jag kan tillverka sådana här själv på jobbet; kostnad 0 kr. Om det nu inte är något mirakelmedel i dem...
Alltså jag skriver inte mycket på detta forum, jag är nöjd med de prylar jag har, men ibland när man av nyfikenhet tittar på annonssajterna blir man förvånad eller kanske förbannad eller kanske bedrövad...
Är detta hifi?

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Är detta hifi?

Inläggav philipbtz » 2019-06-03 09:28

Vad är det för något?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är detta hifi?

Inläggav Morello » 2019-06-03 09:30

Tyvärr ganska mycket ormolja som säljs på hifitorget - suspekta kablar, jordlådor från entreq och diverse annat mög. Jag skulle gärna se att sajtens administratör raderar dylika annonser.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Är detta hifi?

Inläggav Maccis » 2019-06-03 09:45

philipbtz skrev:Vad är det för något?


Skåpsknoppar till din HiFi-möbel med luckor/lådor........
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är detta hifi?

Inläggav Morello » 2019-06-03 09:50

Maccis skrev:
philipbtz skrev:Vad är det för något?


Skåpsknoppar till din HiFi-möbel med luckor/lådor........

:mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Är detta hifi?

Inläggav philipbtz » 2019-06-03 10:05

Folk får sälja vad dom vill tycker jag men det är ju gaska sjukt att folk köper det. Vanligtvis är det kanske inte småungar som har råd med hifi heller så det är alltså vuxna människor som går på detta. Ja vad det nu är de hävdar att dessa skåpsknoppar skall göra för något.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är detta hifi?

Inläggav Morello » 2019-06-03 10:10

Självklart, men sådant jag nämnde har ingenting med hifi att göra, utan kan med fördel saluföras tillsammans med homeopatiska preparat etc.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Är detta hifi?

Inläggav goat76 » 2019-06-03 10:12

philipbtz skrev:Ja vad det nu är de hävdar att dessa skåpsknoppar skall göra för något.


Va! Är inte det uppenbart?
Dämpning av tidiga reflexer såklart.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är detta hifi?

Inläggav hifikg » 2019-06-03 10:13

Det där är ju

"En super-högpresterande fot som också passar under rack, eller andra elektronikprodukter med gott resultat, strömlister etc..Fördelen med denna är att den bygger lite högre än normalt, vilket är-kan vara positivt, speciellt för de produkter som hamnar eller skall vara på golvet, i golvnivå.."

och nypriset är ändå 2300 kronor per styck, tyder väl på bra grejor :?

Själv skulle jag satsa på

http://www.lasseshifi.se/index.php?route=product/product&path=212_216_190&product_id=598 om det inte vore så långa leveranstider...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Är detta hifi?

Inläggav ChristianAndersson » 2019-06-03 10:16

philipbtz skrev:Vad är det för något?

"-Vet du vad detta är?
-Nä
-En klase uppochnervända sådana här"

https://www.flickr.com/photos/dominicspics/4662856025/
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Är detta hifi?

Inläggav Emanuelgbg » 2019-06-03 13:28


Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är detta hifi?

Inläggav Morello » 2019-06-03 13:36

Per-Olof, mannen bakom Entreq, verkar ha tagit Peter Belts plats vad beträffar pseudovetenskap och lurendrejeri. Det är verkligen beklagligt att hifi-branschen drabbats av så mycket knasprodukter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Är detta hifi?

Inläggav Rydberg » 2019-06-03 13:54

Morello skrev:Per-Olof, mannen bakom Entreq, verkar ha tagit Peter Belts plats vad beträffar pseudovetenskap och lurendrejeri. Det är verkligen beklagligt att hifi-branschen drabbats av så mycket knasprodukter.

Ja det är sannerligen skandalöst! :x Fattar inte varför dessa charlataner kan få fortsätta, borde ju finnas lagliga medel att stoppa det hela?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Är detta hifi?

Inläggav philipbtz » 2019-06-03 14:55

Entreq, ja fick man lite att söka på. Haha helt overkliga produkter. Bl.a. en 2 x 2,5m högtalarkabel för 160 000:-. Den skall man då jorda(??) till en av deras andra svindyra produkter.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Är detta hifi?

Inläggav dewpo » 2019-06-03 15:07

Rydberg skrev:
Morello skrev:Per-Olof, mannen bakom Entreq, verkar ha tagit Peter Belts plats vad beträffar pseudovetenskap och lurendrejeri. Det är verkligen beklagligt att hifi-branschen drabbats av så mycket knasprodukter.

Ja det är sannerligen skandalöst! :x Fattar inte varför dessa charlataner kan få fortsätta, borde ju finnas lagliga medel att stoppa det hela?

8O Jag skulle inte vilja propagera för en reglering av hifi marknaden.
Då så sitter vi antagligen snart med krav på minst 80% verkningsgrad,
Och förbud mot högtalare som är kapabla till volymer som är potentiellt skadliga för öronen :wink:

Eller så är det bara mina helt obefogade farhågor baserade på ilskan -
över att förra Nyåret tydligen blir det sista som firas in med ett riktigt fyrverkeri :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Är detta hifi?

Inläggav Rydberg » 2019-06-03 15:14

Vem har pratat om reglering?! Lurendrejeri måste man väl kunna stävja, inte sant?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är detta hifi?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-03 15:20

Rydberg skrev:Vem har pratat om reglering?! Lurendrejeri måste man väl kunna stävja, inte sant?


Problemet ligger i bevisbarheten.... hörbarheten hos något mätbart eller tvärt om.... och hur många 'trovärdiga experter' som kan kallas in vid behov.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Är detta hifi?

Inläggav Rydberg » 2019-06-03 15:31

Nattlorden skrev:
Rydberg skrev:Vem har pratat om reglering?! Lurendrejeri måste man väl kunna stävja, inte sant?


Problemet ligger i bevisbarheten.... hörbarheten hos något mätbart eller tvärt om.... och hur många 'trovärdiga experter' som kan kallas in vid behov.

Rent praktiskt blir det nog, som du säger, svårt att stävja. Man kan ju inte bevisa avsaknaden av en effekt...

Blir personligen frustrerad över hur branschen utvecklar sig, jag tror man fäller krokben för sig själv faktiskt :(
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är detta hifi?

Inläggav Morello » 2019-06-03 15:46

dewpo skrev:
Eller så är det bara mina helt obefogade farhågor baserade på ilskan -
över att förra Nyåret tydligen blir det sista som firas in med ett riktigt fyrverkeri :oops:


Är det sant? Fantastiskt i så fall.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är detta hifi?

Inläggav Harryup » 2019-06-03 16:34

Om någon luras så beror det ju på vad man påstår. En hel del, t.o.m. kanske alla som tillverkar osedvanliga produkter tror jag tror på produkterna. Vill man luras så använder man nätet och inte krånglar med produkter som skall ut i handeln och som kan lånas innan köp ifrån diverse handlare. Har ingen aning om vad Entreq påstår om sina produkter. Om det som tillverkas har väldigt dålig verkningsgrad är ju en helt annan sak. När det gäller vad saker skall kosta så beror det ju bl.a. på vad likvärdiga produkter kostar, utvecklingskostnader etc. Är väl inget problem att ha en dyr forskning som gör att produkter blir prisledande. Snarare är ju det svårare att hålla nere kostnaderna för många om man har det målet. Så priset är ett dåligt mått på om man luras eller inte.
Enda sättet är att man lovar en sak men med flit inte håller den.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Är detta hifi?

Inläggav WhereNextColumbus » 2019-06-03 16:36

Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är detta hifi?

Inläggav hifikg » 2019-06-03 16:54

Kan väl inte vara fusk med så här fina utmärkelser

"We are proud and delighted to say that the editors and writers of " The Stereo Times " have awarded the accolade " Most Wanted Component 2012 " to not only our entire line of Apollo cable products, but in addition, our current top of the line Silver Tellus Ground Station. In 2015 we get the same fine award for our whole Power managment system, included Apollo Powerus, Cleanus and Olympus Tellus These awards are reserved solely for exceptional products that offer only the highest standards of performance."

Och Lasse... han hör skillnad han! Hans blogg är bland det roligaste jag vet att läsa när det gäller hifi, ha ha... fast han är rätt trevlig när man träffar honom på mässor o i butiken. Bl a brukar han ta med sig en alldeles ojordad (levande alltså) cellist :)

Glöm för hel... inte att köpa jordskruvar också "OBS! Du MER än fördubblar prestandan med en jordskruv till din jordbox."

http://www.lasseshifi.se/index.php?route=journal2/blog/post&journal_blog_post_id=66
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Är detta hifi?

Inläggav darkg » 2019-06-03 21:20

Morello skrev: Det är verkligen beklagligt att hifi-branschen drabbats av så mycket knasprodukter.


+1
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är detta hifi?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-03 21:40

hifikg skrev:Och Lasse... han hör skillnad han! Hans blogg är bland det roligaste jag vet att läsa när det gäller hifi, ha ha... fast han är rätt trevlig när man träffar honom på mässor o i butiken. Bl a brukar han ta med sig en alldeles ojordad (levande alltså) cellist :)


Hade en ganska kul och intensiv kabeldiskussion med honom efter middagen på Sweetspot där jag försökte få honom att utgå från premissen att den perfekta kabeln redan finns och att allt man kan göra med den bara har att göra med andra saker.... (*kabeln blir inte bättre för att man tar bort störningar.... har man inga störningar finns inget att ta bort... så säg inte att kabeln är bättre, säg att den hanterar svåra störmiljöer bättre") Han gick upp i limningarna på 20-30 min.... men kanske kanske kanske sådde jag ett litet frö som kan växa till sig. Jag hade kul i alla fall... länge sedan jag hade en seriös kabeldebatt. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är detta hifi?

Inläggav hifikg » 2019-06-03 22:16

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Och Lasse... han hör skillnad han! Hans blogg är bland det roligaste jag vet att läsa när det gäller hifi, ha ha... fast han är rätt trevlig när man träffar honom på mässor o i butiken. Bl a brukar han ta med sig en alldeles ojordad (levande alltså) cellist :)


Hade en ganska kul och intensiv kabeldiskussion med honom efter middagen på Sweetspot där jag försökte få honom att utgå från premissen att den perfekta kabeln redan finns och att allt man kan göra med den bara har att göra med andra saker.... (*kabeln blir inte bättre för att man tar bort störningar.... har man inga störningar finns inget att ta bort... så säg inte att kabeln är bättre, säg att den hanterar svåra störmiljöer bättre") Han gick upp i limningarna på 20-30 min.... men kanske kanske kanske sådde jag ett litet frö som kan växa till sig. Jag hade kul i alla fall... länge sedan jag hade en seriös kabeldebatt. :mrgreen:


Ha, ha, ja den mannen är verkligen kabeltroende han. Läs i bloggen om när han testar olika Jorma-kablar, han vet inte hur han ska skapa nya superlativ för att beskriva hur mycket bättre den dyraste är vs allt annat.
Ett av de bästa tricken är att man inte kan räkna med att höra skillnad på vissa Entreqprylar förrän efter tre dygns inkoppling, men då jäklar... fast kopplar du ur dem får du snällt vänta i tre dygn igen innan ljudet är tillbaka. Komplicerar A/B tester en hel del :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Re: Är detta hifi?

Inläggav Skrivbordet » 2019-06-04 13:42

Man behöver inte vara forskare och doktorand för att inse att det avtagande intresset för god musikåtergivning och hifi beror på branschens ambition att mjölka så mycket pengar som möjligt från godtrogna och okunniga musikälskare; ja kanske inte från seriösa musikälskare, men från hifi-wanabees...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är detta hifi?

Inläggav hifikg » 2019-06-04 16:54

Skrivbordet skrev:Man behöver inte vara forskare och doktorand för att inse att det avtagande intresset för god musikåtergivning och hifi beror på branschens ambition att mjölka så mycket pengar som möjligt från godtrogna och okunniga musikälskare; ja kanske inte från seriösa musikälskare, men från hifi-wanabees...


Det är nog tvärtom. Det avtagande intresset (pga alla friluftsaktiviteter som dagens ungdom ägnar sig åt... eh...) gör att man måste försöka rycka varenda spänn av oss hifinördar, det gäller att få oss att inte sitta nöjda. Alltid finns det något att förbättra försöker de intala oss. En del går på det, vi andra bara sjunker ner i lyssningsfåtöljerna och njuter.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är detta hifi?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-04 17:35

hifikg skrev:
Skrivbordet skrev:Man behöver inte vara forskare och doktorand för att inse att det avtagande intresset för god musikåtergivning och hifi beror på branschens ambition att mjölka så mycket pengar som möjligt från godtrogna och okunniga musikälskare; ja kanske inte från seriösa musikälskare, men från hifi-wanabees...


Det är nog tvärtom. Det avtagande intresset (pga alla friluftsaktiviteter som dagens ungdom ägnar sig åt... eh...) gör att man måste försöka rycka varenda spänn av oss hifinördar, det gäller att få oss att inte sitta nöjda. Alltid finns det något att förbättra försöker de intala oss. En del går på det, vi andra bara sjunker ner i lyssningsfåtöljerna och njuter.


Jag var på väg att skriva detsamma...

--

Själv är jag en aning förbryllad över Ansuz, vilka man springer på numera på nästan alla mässor. Nu för att jag kan uppskatta att man skaffar sig ordning på jordningen i anläggningen, och en stjärnjordning kan säkert vara en god idé - men skall det behöva kosta som en avancerad högtalare eller ett bra slutsteg? Och varför alla dessa pluggar med tesla-spolar i, varför blir det bättre att köpa längre kablar och varför skall dielektrikummet laddas? Och "dina prylar är inte bättre än kablarna som kopplar ihop dem"? Njae.... briljant däremot att göra ett systemtänk över något man är ensamma om.... så att en kund man lockat ta första steget kommer att välja gå samma väg.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Är detta hifi?

Inläggav petersteindl » 2019-06-04 17:39

Skrivbordet skrev:[ Bild ]

Prisvärt? Säljs för 4500 kr på Hifitorget.
Jag kan tillverka sådana här själv på jobbet; kostnad 0 kr. Om det nu inte är något mirakelmedel i dem...
Alltså jag skriver inte mycket på detta forum, jag är nöjd med de prylar jag har, men ibland när man av nyfikenhet tittar på annonssajterna blir man förvånad eller kanske förbannad eller kanske bedrövad...
Är detta hifi?


Sådana där kanske skulle passa som fasplugg på vissa Midwoofers? :) Skulle även funka som knopp på en växelspak.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är detta hifi?

Inläggav hifikg » 2019-06-04 21:27

petersteindl skrev:Skulle även funka som knopp på en växelspak.


Och såna är inte billiga, som bekant avgör de hela fordonets prestanda!
Bilagor
knob.jpg
knob.jpg (74.5 KiB) Visad 4606 gånger
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster