Är detta hifi?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är detta hifi?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-04 21:34

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Skulle även funka som knopp på en växelspak.


Och såna är inte billiga, som bekant avgör de hela fordonets prestanda!


Helvete... 90 papp för en växelknopp?? Precis var användes den till att börja med?? Eller har de bara gjort tre genom tiderna?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är detta hifi?

Inläggav hifikg » 2019-06-04 21:45

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:Skulle även funka som knopp på en växelspak.


Och såna är inte billiga, som bekant avgör de hela fordonets prestanda!


Helvete... 90 papp för en växelknopp?? Precis var användes den till att börja med?? Eller har de bara gjort tre genom tiderna?


Det är inte bara hifinördar som blir blåsta...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är detta hifi?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-04 21:49

hifikg skrev:
Nattlorden skrev:
hifikg skrev:
Och såna är inte billiga, som bekant avgör de hela fordonets prestanda!


Helvete... 90 papp för en växelknopp?? Precis var användes den till att börja med?? Eller har de bara gjort tre genom tiderna?


Det är inte bara hifinördar som blir blåsta...


Visst.... jag ville bara få reda på vilken parameter/data som användes för blåsningen!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Re: Är detta hifi?

Inläggav Skrivbordet » 2019-06-05 14:35

hifikg skrev:
Skrivbordet skrev:Man behöver inte vara forskare och doktorand för att inse att det avtagande intresset för god musikåtergivning och hifi beror på branschens ambition att mjölka så mycket pengar som möjligt från godtrogna och okunniga musikälskare; ja kanske inte från seriösa musikälskare, men från hifi-wanabees...


Det är nog tvärtom. Det avtagande intresset (pga alla friluftsaktiviteter som dagens ungdom ägnar sig åt... eh...) gör att man måste försöka rycka varenda spänn av oss hifinördar, det gäller att få oss att inte sitta nöjda. Alltid finns det något att förbättra försöker de intala oss. En del går på det, vi andra bara sjunker ner i lyssningsfåtöljerna och njuter.


Både ditt och mitt resonemang kan äga sin giltighet.


Så här kanske:

Det avtagande intresset för hifi p g a konkurrens från annat, gör att branschen måste försöka hitta nya möjligheter till inkomster; svindyra kablar och annan ormolja. Potentiellt hifi-intresserade upplever att hifi är dyrt och komplicerat. Man måste; enligt branschen; lägga ut tiotusentals kronor för att få en anläggning värd namnet. Folk skräms bort. Producenter, hifiaffärer och hifiblaskor är alla skuld till detta.

Eller det kanske är så här: folk i allmänhet är intresserade av god återgivning av musik. En Iphone och ett par hörlurar ger uppenbarligen folk överlag en fullgod musikupplevelse.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Är detta hifi?

Inläggav Bill50x » 2019-06-05 17:03

Skrivbordet skrev:Så här kanske:

Det avtagande intresset för hifi p g a konkurrens från annat, gör att branschen måste försöka hitta nya möjligheter till inkomster; svindyra kablar och annan ormolja. Potentiellt hifi-intresserade upplever att hifi är dyrt och komplicerat. Man måste; enligt branschen; lägga ut tiotusentals kronor för att få en anläggning värd namnet. Folk skräms bort. Producenter, hifiaffärer och hifiblaskor är alla skuld till detta.

Eller det kanske är så här: folk i allmänhet är intresserade av god återgivning av musik. En Iphone och ett par hörlurar ger uppenbarligen folk överlag en fullgod musikupplevelse.

Priset är väl en sak, kanske. Men folk i allmänhet verkar ändå ha gott om pengar så det handlar väl snarare om prioritet. En maxad iPhone med de senaste hörlurarna kostar väl drygt 20 tusen, du får en ganska bra musikanläggning för dom pengarna om du är lite noggrann. Men idag är tex stereo inte speciellt viktigt, man har en Marschall eller annan bluetooth-högtalare på en bänk och strömmar Spotify från telefonen. Något som de flesta ungdomarna (läs, de som är under 40) är fullt nöjda med.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är detta hifi?

Inläggav hifikg » 2019-06-05 18:36

Skrivbordet skrev:
hifikg skrev:
Skrivbordet skrev:Man behöver inte vara forskare och doktorand för att inse att det avtagande intresset för god musikåtergivning och hifi beror på branschens ambition att mjölka så mycket pengar som möjligt från godtrogna och okunniga musikälskare; ja kanske inte från seriösa musikälskare, men från hifi-wanabees...


Det är nog tvärtom. Det avtagande intresset (pga alla friluftsaktiviteter som dagens ungdom ägnar sig åt... eh...) gör att man måste försöka rycka varenda spänn av oss hifinördar, det gäller att få oss att inte sitta nöjda. Alltid finns det något att förbättra försöker de intala oss. En del går på det, vi andra bara sjunker ner i lyssningsfåtöljerna och njuter.


Både ditt och mitt resonemang kan äga sin giltighet.


Så här kanske:

Det avtagande intresset för hifi p g a konkurrens från annat, gör att branschen måste försöka hitta nya möjligheter till inkomster; svindyra kablar och annan ormolja. Potentiellt hifi-intresserade upplever att hifi är dyrt och komplicerat. Man måste; enligt branschen; lägga ut tiotusentals kronor för att få en anläggning värd namnet. Folk skräms bort. Producenter, hifiaffärer och hifiblaskor är alla skuld till detta.

Eller det kanske är så här: folk i allmänhet är intresserade av god återgivning av musik. En Iphone och ett par hörlurar ger uppenbarligen folk överlag en fullgod musikupplevelse.


Ja "sanningen" finns väl där någonstans. De allra flesta lyssnar inte på musik som vi/jag gör, dvs de sjunker inte ner in fåtölj o lyssnar utan att göra något annat i flera timmar. De ska vara aktiva samtidigt och då räcker det att lyssna en snutt här o en snutt där och en iPhone med ett par hyfsade lurar räcker långt. I tio år, mina "hundår", var det i princip den "anläggning" jag hade. Fast jag lyssnade färdigt på låtarna och körde alltid med två lurar i öronen :) Sen dog hunden och jag återupptog mitt hifi-intresse lite av en slump, finns berättat i min presentation.

Efter mitt "återfall" lyssnar jag mycket sällan på musik på det viset, men nästan alltid har jag en ljudbok eller en podd i örat när jag är ute o promenerar, eller kör bil. Då händer det att jag nöjer mig med att lyssna på ett öra.

Tror inte att så många ungdomar stöter på konstigheter som Entreq, när man hamnar på sådana galenskaper har man nog redan börjat trampa lite i träsket.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Är detta hifi?

Inläggav Griff » 2019-06-05 19:37

Bill50x skrev:
Skrivbordet skrev:Så här kanske:

Det avtagande intresset för hifi p g a konkurrens från annat, gör att branschen måste försöka hitta nya möjligheter till inkomster; svindyra kablar och annan ormolja. Potentiellt hifi-intresserade upplever att hifi är dyrt och komplicerat. Man måste; enligt branschen; lägga ut tiotusentals kronor för att få en anläggning värd namnet. Folk skräms bort. Producenter, hifiaffärer och hifiblaskor är alla skuld till detta.

Eller det kanske är så här: folk i allmänhet är intresserade av god återgivning av musik. En Iphone och ett par hörlurar ger uppenbarligen folk överlag en fullgod musikupplevelse.

Priset är väl en sak, kanske. Men folk i allmänhet verkar ändå ha gott om pengar så det handlar väl snarare om prioritet. En maxad iPhone med de senaste hörlurarna kostar väl drygt 20 tusen, du får en ganska bra musikanläggning för dom pengarna om du är lite noggrann. Men idag är tex stereo inte speciellt viktigt, man har en Marschall eller annan bluetooth-högtalare på en bänk och strömmar Spotify från telefonen. Något som de flesta ungdomarna (läs, de som är under 40) är fullt nöjda med.

/ B

...och ingen är gladare än jag. Jag bor i en fastighet byggd runt 1900 där ljudisolering nästan är obefintligt.
Jag har bott här under en väldigt lång tid, dock inte sedan dess, och har konstaterat att det i min lägenhet har blivit tystare o tystare genom åren genom att det har blivit allt tystare från grannar.
I min lägenhet har det dock varit lika ljudligt genom åren.

/Anders

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Är detta hifi?

Inläggav Belker » 2019-06-05 20:28

hifikg skrev:.
Tror inte att så många ungdomar stöter på konstigheter som Entreq, när man hamnar på sådana galenskaper har man nog redan börjat trampa lite i träsket.

Ungdoomar av idag har sina kors. ”Influences” som kränger kosmetika för bisarra summor, t.ex. Där kan man snacka ormolja, bokstavligen. Svårt att stå emot kapitalismens avigsidor som ung vuxen idag.

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Re: Är detta hifi?

Inläggav Skrivbordet » 2019-06-17 13:55

Fler konstigheter...
ormolja?
På vilket sätt förbättrar just denna matta återgivningen, jämfört med en matta från t ex Rusta.
Den säljs på Hifitorget för 2000 kr...
Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Är detta hifi?

Inläggav darkg » 2019-06-17 14:41

Det verkar inte som om Gryphon säljer den, kanske kan vara kul för nån som har deras grejer? Jag gissar att de tagit fram den för att ha vid demos och sånt, mer för att optimera exponeringen av varumärket än för några märkvärdiga egenskaper.

Den kan väl ändå tänkas vara vald med lite eftertanke och är därför möjligen bättre än en slumpmässigt vald matta. Personligen skulle jag välja ett annat mönster ;-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är detta hifi?

Inläggav Morello » 2019-06-17 14:50

Bill50x skrev:
Skrivbordet skrev:Så här kanske:

Det avtagande intresset för hifi p g a konkurrens från annat, gör att branschen måste försöka hitta nya möjligheter till inkomster; svindyra kablar och annan ormolja. Potentiellt hifi-intresserade upplever att hifi är dyrt och komplicerat. Man måste; enligt branschen; lägga ut tiotusentals kronor för att få en anläggning värd namnet. Folk skräms bort. Producenter, hifiaffärer och hifiblaskor är alla skuld till detta.

Eller det kanske är så här: folk i allmänhet är intresserade av god återgivning av musik. En Iphone och ett par hörlurar ger uppenbarligen folk överlag en fullgod musikupplevelse.

Priset är väl en sak, kanske. Men folk i allmänhet verkar ändå ha gott om pengar så det handlar väl snarare om prioritet. En maxad iPhone med de senaste hörlurarna kostar väl drygt 20 tusen, du får en ganska bra musikanläggning för dom pengarna om du är lite noggrann. Men idag är tex stereo inte speciellt viktigt, man har en Marschall eller annan bluetooth-högtalare på en bänk och strömmar Spotify från telefonen. Något som de flesta ungdomarna (läs, de som är under 40) är fullt nöjda med.

/ B


Den enda riktigt fina Marshallen saknar Blåtand och har bara analog ingång. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Är detta hifi?

Inläggav Bill50x » 2019-06-17 23:40

Morello skrev:Den enda riktigt fina Marshallen saknar Blåtand och har bara analog ingång. :)

För dom som lever i den gamla världen ja ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Är detta hifi?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-18 08:17

Någon som investerat i en rumsresonator? Oemotståndlig produktbeskrivning som bland annat bjuder på "Passive Multi-vocal Resonator, eller PMR är en högvibrerande resonator som genom materialval, form och storlek har designats för att så bra som det bara är möjligt producera flerstämmiga övertoner. Dessa harmonier uppfattas mycket trevliga och melodiösa av örat" och "PMR gjuts i klockbrons, som tack vare sin klang sedan länge har använts för att gjuta alla möjliga typer av klockor såsom skeppsklockor, vällingklockor och kyrkklockor". Lyssningsintrycket, "att den städade upp ljudet, separerade instrument från varann, skapade en större rymd i rummet och gav musiken mer spelglädje" verkar övertygande. Jag menar vem vill inte städa upp ljudet och få mera spelglädje? Och när sen en PMR Premium Mk II kan fås för endast 17 900,00 kr så tycker jag att man kan kosta på sig ett par stycken. För som alla vet så finns det inga genvägar till det perfekta ljudet...

Rumsresonator.jpeg
Rumsresonator
Rumsresonator.jpeg (71.1 KiB) Visad 4138 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Är detta hifi?

Inläggav Helmut » 2019-06-18 09:49

Fungerar lika bra med en eller flera harpor eller varför inte bara ställa in massor med akustiska gitarrer och låta strängarna vibrera med i musiken. Kan väll inte bli så mycket vibrationer i tjock klockbrons. Visst klingar det fint i skeppsklockorna när waxholmsbåtarna lägger ut från Stockholms kajer men jag skulle inte vilja ha en klingande skeppsklocka som svänger med i musiken. Gissar att företagen gör en skaplig vinst och därför låter sig luras av hjärnspöket.
Undrar vad återförsäljare med dollar tecken i blicken på en mässa skulle säga om man påstod att man inte kunde höra ett skit.

Saxat från Wikipedia. Obs! glöm inte all slänga in någon gammal familjeklenod i guld för att få den rätta klangen!
Klockmetall eller klockbrons är en bronslegering som är avsedd för gjutning av bland annat kyrkklockor och som vanligtvis består av 78 delar koppar och 22 delar tenn och är gulgrå till färgen.[1]

Variantioner av legeringen ligger mellan 78–85 % koppar och 15–22 % tenn. Ibland ingår 1–3 % bly istället för lika mycket tenn. Klockmetall används till kyrkklockor, koskällor, skeppsklockor och vällingklockor. Gjutformen tillverkas av sand och lim och förstörs efter varje gjutning då den brytes upp.[2] Förr lade man ibland till silver eller guld i gjutmassan i tron om att men fick en finare klang i klockan,[1] till exempel kastade Kung Fredrik I i dukater i smältan vid gjutningen av den stora 8,8 ton tunga klockan Susanne i Magdeburgs domkyrka år 1702.[3]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är detta hifi?

Inläggav hifikg » 2019-06-18 12:40

Jag har en, kolla min presentation :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Är detta hifi?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-18 16:28

hifikg skrev:Jag har en, kolla min presentation :)

Betydligt bättre pris än Svalanders PMR! Vilket klipp med tanke på att den förmodligen presterar lika bra som ljudförbättrare... :wink:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Är detta hifi?

Inläggav Frisk » 2019-06-18 20:08

iFi SPDIF iPurifiger
SPDIF iPurifier är avsedd för allt från Apple TV till Google Chromecast till PS4/Xbox till 4K Smart TV – det är SPDIF som står för den digitala utsignalen för audio. Som med de flesta digitala produkter skickas den kritiska SPDIF-signalen med ganska låg kvalitet. Här kommer iFi:s iPurifier in i bilden.

Den processar signalen genom fyra omfattande steg och resultatet är en helt återställd, perfekt SPDIF-signal med allt jitter eliminerat. Resultat är ett hörbart varmare ljud, med bättre upplösning och dynamisk kontrast.


Intressant att plocka bort jitter utan klockingång, eller kanske inte avser jitter mot digitalomvandlaren. Kanske är den dock för billig att passa tråden...
Bl.a. https://www.hifiexperience.se/produkter ... gJKEPD_BwE

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Är detta hifi?

Inläggav Michael » 2019-06-18 22:57

Frisk skrev:Intressant att plocka bort jitter utan klockingång

Vad menar du med det?

En sådan där kan kanske göra lite nytta i någon olycklig kombination av apparater. ...men kanske bättre att skaffa andra prylar istället. ...om den nu funkar. Strulet är också om den inte uppfyller specen på spdif... vilket den inte kan göra om den skall plocka bort allt jittet. Allt - ja det kan väl bli svårt. Den där jittrar ju också, men kanske väldigt lite.

//Michael

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Är detta hifi?

Inläggav Lassej » 2019-06-19 01:13

Synergestic research säljer många "spännande" prylar som ska bidra till ett bättre ljud. Bl.a. denna, The Black Box. Endast 25.900kr hos svensk handlare. Har inte susning om hur den funkar men kan den verkligen bidra till ett bättre ljud? :roll:

Från deras hemsida: https://www.synergisticresearch.com/acoustics/blackbox/

"There is no other compact acoustic treatment device that you can place in your listening room to solve your low-frequency problems except the Synergistic Research Black Box. Based on our award-winning and patented sympathetic resonance technology, the Black Box is an (all in one) Broad Spectrum Low-Frequency Resonator Array with UEF Tech that effectively eliminates bass nodes while expanding your room’s ability to accurately portray low-frequency information and spacial content. Working from the principle that all frequencies in the audible bandwidth are linked through harmonics, the Black Box balances low frequencies, mid-range, and high frequencies through a mathematically derived algorithm based on tuned sympathetic resonance. So when you get the phase correct at 20Hz for example, it clears up every multiple of 20Hz so, 40Hz, 80Hz, 160Hz and on.


Bild

De har andra grejer också. T.ex. denna:
https://www.synergisticresearch.com/aco ... -infinity/

Bild

Den här verkar ju bra...https://www.synergisticresearch.com/acoustics/passive/

Bild

Finns många fler spännande prylar på deras hemsida. Nästan alla prylar har dessutom toppbetyg i massor av hifi tidningar så då måste ju prylarna vara bra :D .

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är detta hifi?

Inläggav hifikg » 2019-06-19 07:51

Ja verkligen, motverkar de inbrott också? Här förklarar Ted hur viktigt det är med rätt ethernetkabel i hifi-sammanhang. Den kostar under 30.000 för en hel meter, så det är väl bara att prova i midsommarhelgen!

https://vimeo.com/328479227
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Re: Är detta hifi?

Inläggav Skrivbordet » 2019-06-19 11:35

hifikg skrev:Ja verkligen, motverkar de inbrott också? Här förklarar Ted hur viktigt det är med rätt ethernetkabel i hifi-sammanhang. Den kostar under 30.000 för en hel meter, så det är väl bara att prova i midsommarhelgen!

https://vimeo.com/328479227


Det är fullt förståeligt att "vanligt folk" som är intresserade av god musikåtergivning, blir bortskrämda när/om de kollar på denna video.
:evil:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är detta hifi?

Inläggav hifikg » 2019-06-19 12:41

Skrivbordet skrev:
hifikg skrev:Ja verkligen, motverkar de inbrott också? Här förklarar Ted hur viktigt det är med rätt ethernetkabel i hifi-sammanhang. Den kostar under 30.000 för en hel meter, så det är väl bara att prova i midsommarhelgen!

https://vimeo.com/328479227


Det är fullt förståeligt att "vanligt folk" som är intresserade av god musikåtergivning, blir bortskrämda när/om de kollar på denna video.
:evil:


Jag tror fortfarande att man har nördat ner sig rätt bra när man ens hittar en sån sida. Och har man haft turen att hamna på Faktiskt så förstår man på en gång att det handlar om ormolja. I andra forum diskuterar de säkert om en meter låter bättre än två meter...
Sitter nöjd :)

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Är detta hifi?

Inläggav Frisk » 2019-06-19 22:48

Michael skrev:
Frisk skrev:Intressant att plocka bort jitter utan klockingång

Vad menar du med det?

En sådan där kan kanske göra lite nytta i någon olycklig kombination av apparater. ...men kanske bättre att skaffa andra prylar istället. ...om den nu funkar. Strulet är också om den inte uppfyller specen på spdif... vilket den inte kan göra om den skall plocka bort allt jittet. Allt - ja det kan väl bli svårt. Den där jittrar ju också, men kanske väldigt lite.

//Michael

Definitivt kan den fungera om den är bättre på att tolka ettor och nollor än d/a omvandlaren är och/eller har kortare signakkabel in.

Vad jag menade var att det uppstår jitter när utsignalen inte är synkron mot D/A insignal, om utsignalens omslag sker precis innan insignalens klocka eller efter, med gemensam klocka hade det gått att plocka bort det gittret, eller i alla fall minskat det.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Är detta hifi?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-20 13:41

Frisk skrev:
Michael skrev:
Frisk skrev:Intressant att plocka bort jitter utan klockingång

Vad menar du med det?

En sådan där kan kanske göra lite nytta i någon olycklig kombination av apparater. ...men kanske bättre att skaffa andra prylar istället. ...om den nu funkar. Strulet är också om den inte uppfyller specen på spdif... vilket den inte kan göra om den skall plocka bort allt jittet. Allt - ja det kan väl bli svårt. Den där jittrar ju också, men kanske väldigt lite.

//Michael

Definitivt kan den fungera om den är bättre på att tolka ettor och nollor än d/a omvandlaren är och/eller har kortare signakkabel in.

Vad jag menade var att det uppstår jitter när utsignalen inte är synkron mot D/A insignal, om utsignalens omslag sker precis innan insignalens klocka eller efter, med gemensam klocka hade det gått att plocka bort det gittret, eller i alla fall minskat det.


Det du skrivit synes vara väldigt flummigt. Kan du förtydliga dina tankar?

Den aktuella burken HAR ingång för systemklockan.
//Johan Lindroos

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Är detta hifi?

Inläggav Frisk » 2019-06-20 19:01

Johan_Lindroos skrev:
Frisk skrev:
Michael skrev:Vad menar du med det?

En sådan där kan kanske göra lite nytta i någon olycklig kombination av apparater. ...men kanske bättre att skaffa andra prylar istället. ...om den nu funkar. Strulet är också om den inte uppfyller specen på spdif... vilket den inte kan göra om den skall plocka bort allt jittet. Allt - ja det kan väl bli svårt. Den där jittrar ju också, men kanske väldigt lite.

//Michael

Definitivt kan den fungera om den är bättre på att tolka ettor och nollor än d/a omvandlaren är och/eller har kortare signakkabel in.

Vad jag menade var att det uppstår jitter när utsignalen inte är synkron mot D/A insignal, om utsignalens omslag sker precis innan insignalens klocka eller efter, med gemensam klocka hade det gått att plocka bort det gittret, eller i alla fall minskat det.


Det du skrivit synes vara väldigt flummigt. Kan du förtydliga dina tankar?

Den aktuella burken HAR ingång för systemklockan.


Då läste jag dess specifikation dåligt, jag ville kanske helt enkelt tro det var mer ormolja än det faktiskt var. Ber om ursäkt för det. Kanske inte alls en produkt som hör hemma i den här tråden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är detta hifi?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-21 08:46

Finns mätningar på den på audioscience review. Snabbsummering - kan hjälpa vid jättestora existerande problem, i en normalgod situation tillför den lite mer problem.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Är detta hifi?

Inläggav Michael » 2019-06-21 23:42

Den summeringen skulle man (jag) faktiskt kunna tro på.

Det finns ju produkter med spdif signal som inte är så god (felkonstruerade skulle jag säga), det har vi kunnat läsa här på forumet. ...om denna spdifstädare skulle hjälpa till just den produkten, vet jag ej. Många dacar nu för tiden verkar kunna hantera jittrig signal, så då behövs ingen städare.

//Michael

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kalejdokom och 8 gäster