Mätmikrofon 2019?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav goat76 » 2019-06-10 19:08

Om man har ett relativt stort intresse av mätningar så är det väl bättre att lägga lite mer pengar på en mikrofon av högre kvalité och ett dedikerat externt ljudkort som nästan garanterat håller högre klass än de som sitter inbyggda i laptops.

Om intresset växer med tiden och det medför att man vill uppgradera sin utrustning till ännu bättre prylar så finns det ett andrahands-värde på det man hade tidigare som man alltid kan sälja vidare. En mikrofon med riktiga xlr-kontakter kommer alltid vara en fungerande standard medans en med usb/lightning eller andra med tiden utdöende kontakter kommer bara bli skräp på soptippen.

Så mitt tips, håll er till tidlösa standarder som inte förlitar sig på varken kontakten eller något som är beroende av en specifik mjukvara i nån äldre mobiltelefon eller liknande. :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav dewpo » 2019-06-10 19:14

EmuMannen skrev:
dewpo skrev:Om du väljer UMIK, vilket jag inte skulle gjort :|

Får man fråga varför?

Jag har haft problem med min, Att den inte viljat fungera ihop med alla uppspelnings enheter.
Vid ett flertal tillfällen har jag fått felaktiga mätresultat, Inte lite felaktiga utan helt uppåt väggarna.
Problemet är inte UMIKen i sig utan att introducera två olika ljudkort i mätkedjan ger opålitliga resultat.
Det är nog någon anledning att de när flera ljudkort används i en studio så används samma World Clock till alla :?
Det finns nog någon data kunnig här på Faktiskt som kan förklara vad problemet är,
Jag vet bara genom erfarenhet att mätresultaten man får med en sådan lösning,
Lämnar mycket att önska med avseende på pålitligheten.
Det sagt så är ändock mätningar med UMIKen givande till en viss mån,
Och mjukvarkillarna som jobbar på REW har fått det att fungera bättre och bättre med varje uppdatering de senaste åren.
Bäst tycker jag det fungerar om man helt utelämnar det andra ljudkorten,
Och använder externa ljudkällor som jag beskrev.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-10 19:56

dewpo skrev:Bäst tycker jag det fungerar om man helt utelämnar det andra ljudkorten, Och använder externa ljudkällor som jag beskrev.

Är det vad de kallar Offline Measurements? Jag försöker förstå hur det tar referensklockan ur bilden? Först genereras svepsignalen med en tongenerator. Sedan mixas den med en tidsreferenssignal. Resultatet sparas som en wav-fil. Sen gissar jag att denna fil spelas upp (med valfri enhet) via en förstärkare genom högtalaren som skall mätas och på samma gång så spelas ljudet in med hjälp av UMIK-1 eller? I det här läget har den enhet som spelar upp ljudet en tidsreferens och mikrofonens USB-interface ett annat gissar jag. Till sist importeras filen för det uppmätta ljudet tillsammans med svepsignalen och det är här något "magiskt" måste ske gissar jag. Om det uppspelade ljudet och det inspelade ljudet har samma samplingsfrekvens (eller multipel därav) så behövs ingen interpolering och jag gissar att det är förhållandevis enkelt att synkronisera de olika filernas "klockor" (eller snarare sampel) med hjälp av tidsreferensen som återfinns i såväl svepsignalen som den registrerade signalen. Är det så de gör? Jag tycker att det borde gå lika bra att göra det i realtid men på samma gång kan jag inse hur det kan bli fel i signalkedjan (PC världen är långt ifrån en standardiserad realtidsplattform). Men om "Offline Measurements" eliminerar klockproblematiken så är ju det helt perfekt! :D

Ps. Om den största eller mest uppenbara svagheten med UMIK-1 (förutom att det är en billig electret med ett billigt USB-interface) är avsaknaden av en gemensam referensklocka för in- och ut-kanalerna (något som garanteras av ett externt interface med såväl in- som utgångar med samma referensklocka). Då kan den nackdelen minskas (eller helt elimineras?) med hjälp av att använda "Offline Measurements" i REW. Är det korrekt?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav dewpo » 2019-06-10 20:25

EmuMannen skrev:
dewpo skrev:Bäst tycker jag det fungerar om man helt utelämnar det andra ljudkorten, Och använder externa ljudkällor som jag beskrev.

Är det vad de kallar Offline Measurements? Jag försöker förstå hur det tar referensklockan ur bilden? Först genereras svepsignalen med en tongenerator. Sedan mixas den med en tidsreferenssignal. Resultatet sparas som en wav-fil. Sen gissar jag att denna fil spelas upp (med valfri enhet) via en förstärkare genom högtalaren som skall mätas och på samma gång så spelas ljudet in med hjälp av UMIK-1 eller? I det här läget har den enhet som spelar upp ljudet en tidsreferens och mikrofonens USB-interface ett annat gissar jag. Till sist importeras filen för det uppmätta ljudet tillsammans med svepsignalen och det är här något "magiskt" måste ske gissar jag. Om det uppspelade ljudet och det inspelade ljudet har samma samplingsfrekvens (eller multipel därav) så behövs ingen interpolering och jag gissar att det är förhållandevis enkelt att synkronisera de olika filernas "klockor" (eller snarare sampel) med hjälp av tidsreferensen som återfinns i såväl svepsignalen som den registrerade signalen. Är det så de gör? Jag tycker att det borde gå lika bra att göra det i realtid men på samma gång kan jag inse hur det kan bli fel i signalkedjan (PC världen är långt ifrån en standardiserad realtidsplattform). Men om "Offline Measurements" eliminerar klockproblematiken så är ju det helt perfekt! :D

Ps. Om den största eller mest uppenbara svagheten med UMIK-1 (förutom att det är en billig electret med ett billigt USB-interface) är avsaknaden av en gemensam referensklocka för in- och ut-kanalerna (något som garanteras av ett externt interface med såväl in- som utgångar med samma referensklocka). Då kan den nackdelen minskas (eller helt elimineras?) med hjälp av att använda "Offline Measurements" i REW. Är det korrekt?


:oops: Jag har upplevt att det fungerar bättre ja, Men jag tror ändock inte att det går att helt lita på FAS mätningen.
Men med vanlig mätning brukar jag inte få något som låser på FAS alls, 1000-tals garder fel surrande/hel snurrig.

Men nu i senaste Betan av REW så kan man använda extern signalkälla redan när man mäter,
Man startar mätningen väntar tills den mätt brusgolvet sen trycker man play på CD spelaren eller vad man nu använder.
I början av test signalen ligger ett högfrekvent blipp som triggar/synkar inspelningen. Svepet spelas in och analyseras.
Fungerar även utan synk klockrent 8)
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-10 20:34

dewpo skrev:Man startar mätningen väntar tills den mätt brusgolvet sen trycker man play på CD spelaren eller vad man nu använder.

Bara så jag förstår, om du nu använder en CD-spelare så har du först genererat en fil med REW som du sedan bränt på en CD eller? Går det i så fall lika bra att spela upp samma fil med en mediaspelare, exempelvis från samma PC som används för mätningen med UMIK-1?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tell » 2019-06-10 20:47

dewpo skrev:
EmuMannen skrev:
dewpo skrev:Om du väljer UMIK, vilket jag inte skulle gjort :|

Får man fråga varför?

Jag har haft problem med min, Att den inte viljat fungera ihop med alla uppspelnings enheter.
Vid ett flertal tillfällen har jag fått felaktiga mätresultat, Inte lite felaktiga utan helt uppåt väggarna.
Problemet är inte UMIKen i sig utan att introducera två olika ljudkort i mätkedjan ger opålitliga resultat.
Det är nog någon anledning att de när flera ljudkort används i en studio så används samma World Clock till alla :?
Det finns nog någon data kunnig här på Faktiskt som kan förklara vad problemet är,
Jag vet bara genom erfarenhet att mätresultaten man får med en sådan lösning,
Lämnar mycket att önska med avseende på pålitligheten.
Det sagt så är ändock mätningar med UMIKen givande till en viss mån,
Och mjukvarkillarna som jobbar på REW har fått det att fungera bättre och bättre med varje uppdatering de senaste åren.
Bäst tycker jag det fungerar om man helt utelämnar det andra ljudkorten,
Och använder externa ljudkällor som jag beskrev.


Vet inte riktigt varför det fungerar konstigt hos dig, men har haft min UMIK i fyra år tror jag o den har funkat alldeles perfekt i REW sen dag ett. Inga problem med massa olika ljudkort eller vad det är du beskriver.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav dewpo » 2019-06-10 20:52

EmuMannen skrev:
dewpo skrev:Man startar mätningen väntar tills den mätt brusgolvet sen trycker man play på CD spelaren eller vad man nu använder.

Bara så jag förstår, om du nu använder en CD-spelare så har du först genererat en fil med REW som du sedan bränt på en CD eller? Går det i så fall lika bra att spela upp samma fil med en mediaspelare, exempelvis från samma PC som används för mätningen med UMIK-1?


Jag använder ett antal olika spelare, Men problemet med avsaknaden av synk lindras det elimineras inte.
Dessa två mätningar är gjorda utan att flytta micken med samma stereo via USB samt toslink ingång.
De borde som jag ser det vara identiska men icke...

BE709D3C-7416-425B-9214-31AA0FA8B3BF.jpeg
BE709D3C-7416-425B-9214-31AA0FA8B3BF.jpeg (107.6 KiB) Visad 6145 gånger


E892E779-D337-4ADB-BF4D-D95A78D49D89.jpeg
E892E779-D337-4ADB-BF4D-D95A78D49D89.jpeg (41.76 KiB) Visad 6145 gånger


A331763B-67D7-4279-BD6B-41245A85005B.jpeg
A331763B-67D7-4279-BD6B-41245A85005B.jpeg (102.25 KiB) Visad 6145 gånger


846970E9-63A1-49CD-8910-432EBEDCB3CC.jpeg
846970E9-63A1-49CD-8910-432EBEDCB3CC.jpeg (40.14 KiB) Visad 6145 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-10 21:02

goat76 skrev:Om man har ett relativt stort intresse av mätningar så är det väl bättre att lägga lite mer pengar på en mikrofon av högre kvalité och ett dedikerat externt ljudkort som nästan garanterat håller högre klass än de som sitter inbyggda i laptops.

Om intresset växer med tiden och det medför att man vill uppgradera sin utrustning till ännu bättre prylar så finns det ett andrahands-värde på det man hade tidigare som man alltid kan sälja vidare. En mikrofon med riktiga xlr-kontakter kommer alltid vara en fungerande standard medans en med usb/lightning eller andra med tiden utdöende kontakter kommer bara bli skräp på soptippen.

Så mitt tips, håll er till tidlösa standarder som inte förlitar sig på varken kontakten eller något som är beroende av en specifik mjukvara i nån äldre mobiltelefon eller liknande. :)

Visst är det så att riktigt bra kvalitet ofta betalar sig i hållbarhet och bra andrahandsvärde. Men jag tror du förstår mitt dilemma att det blir svårt för mig att köpa något som är klart bättre än Dayton imm6 för rimliga pengar, om du läser detta:

En intressant test där Dayton imm6 är ”surprisingly accurate” och i klass med referensen Neutrik 3382 med avseende på frekvenslinjäritet. Jag är inte ens säker längre på att en OM 1 är bättre. Vad ska man tro egentligen ?
http://www.blouder.com/affordable-measu ... ut-part-3/

Grön är Dayton imm6
Blå är Neutrik 3382

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav DanNorman » 2019-06-10 21:31

Jag vill förslå Line Audio OM1 som fukdist.io-standard. Konstruktören (RogerJoensson) hänger här och garanterar tonkurva framåt inom +/- 1 dB (eller bättre!) mot referensmick (nån Earthworks har jag för mig). Varje enskild mick mäts upp mot referens och det är så bra att kalibreringsfiler inte ska behövas. Ett ljudkort med fantommatning och en dator med Windows samt några bra gratis programvaror som HolmImpulse, Sirp, Tombstone eller Arta är allt som behövs för att göra mycket kvalificerade mätningar. REW skulle jag avråda nybörjare ifrån eftersom det har så mycket hyss för sig och är ointuitivt. Det är skitlätt att göra en "mätning", men vad betyder den? REW har i ivern att vilja vara enkelt alldeles för mycket förinställningar som är knepiga att förstå. HolmImpulse är raka motsatsen, och det mätprogram jag förbehållslöst rekommenderar alla högtalarmätintresserade.
Senast redigerad av DanNorman 2019-06-10 21:47, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav goat76 » 2019-06-10 21:47

Tangband skrev:
goat76 skrev:Om man har ett relativt stort intresse av mätningar så är det väl bättre att lägga lite mer pengar på en mikrofon av högre kvalité och ett dedikerat externt ljudkort som nästan garanterat håller högre klass än de som sitter inbyggda i laptops.

Om intresset växer med tiden och det medför att man vill uppgradera sin utrustning till ännu bättre prylar så finns det ett andrahands-värde på det man hade tidigare som man alltid kan sälja vidare. En mikrofon med riktiga xlr-kontakter kommer alltid vara en fungerande standard medans en med usb/lightning eller andra med tiden utdöende kontakter kommer bara bli skräp på soptippen.

Så mitt tips, håll er till tidlösa standarder som inte förlitar sig på varken kontakten eller något som är beroende av en specifik mjukvara i nån äldre mobiltelefon eller liknande. :)

Visst är det så att riktigt bra kvalitet ofta betalar sig i hållbarhet och bra andrahandsvärde. Men jag tror du förstår mitt dilemma att det blir svårt för mig att köpa något som är klart bättre än imm6 för rimliga pengar, om du läser detta:

En intressant test där Dayton imm6 är ”surprisingly accurate” och i klass med referensen Neutrik 3382 med avseende på frekvenslinjäritet.
http://www.blouder.com/affordable-measu ... ut-part-3/

Grön är Dayton imm6
Blå är Neutrik 3382


Jag kritiserar inte mikrofonen i sig, jag kritiserar den icke-standard den bygger på.
Kommer den fungera ens om 3-4 år med kommande iOS-produkter för att inte tala om mjukvaran. Varför sitta och lära sig använda något som säkerligen är väldigt begränsat och kanske inte ens fungerar om bara några år?

Nej, om intresset är genuint så kör på den standarden som funnits i alla tider vad gäller mikrofoner med riktiga xlr-kontakter, och använd och lär dig etablerade mätprogram så har man även en större bredd att jämföra sina mätningar med andras.
Tycker man det är dyrt med riktiga prylar så finns det garanterat en begagnat-marknad att kika på.

Jag vill bara avråda folk från köp av köpa-och-kasta produkter.
Senast redigerad av goat76 2019-06-10 23:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Alexi » 2019-06-10 21:56

Jag vill kunna mäta mellan 1Hz till 500Hz för att kunna ställa in infra och EQ till Raijū (subbarna).
Hittills har jag mätt med inbyggd mic i iPad och appen Analyzer, men skulle gärna mäta med något mer tillförlitligt.

Hur kopplar jag en OM1 till min iPad?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav DanNorman » 2019-06-10 22:01

Det finns säkert något komplicerat och dyrt vis att göra det på :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-10 22:13

Alexi skrev:Jag vill kunna mäta mellan 1Hz till 500Hz för att kunna ställa in infra och EQ till Raijū (subbarna).
Hittills har jag mätt med inbyggd mic i iPad och appen Analyzer, men skulle gärna mäta med något mer tillförlitligt.

Hur kopplar jag en OM1 till min iPad?


Hittade den här bilden, det går alltså utmärkt att tex koppla en USB driven mikrofon till en iPad, via den digitala lightning kontakten. Men jag antar att OM1 behöver fantommatning på 48 volt och inte har nån digitalutgång.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav DanNorman » 2019-06-10 22:19

Smidigt.
Man behöver ett ljudkort med fantommatning och dessutom två kanaler (för loopback) för att mäta ordentligt.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Morello » 2019-06-10 22:30

Exakt, samt en riktig dator med bra, rimligt stor skärm, tangentbord och mus.

Jag använder följande när jag mäter:

1. Laptop med windows och tombstone etc
2. USB-ljudenhet (Steinberg eller Focusrite)
3. Mätmikrofon, Earthworks M50
4. Effektförstärkare
5. Dämpsats för mätning av elektrisk överföringsfunktion av filter
6. XLR-XLR-kablage
7. XLR-BNC-kablage
8. BNC-krookodilklämmor
9. BNC-BNC-kablage
10, T-koppling BNC
11. Oscilloskop

Alla mätningar sparas och det framgår av varje mätfil vilket revisionsläge respektive schema för filtergrenarna har samt vilka grenar som varit aktiva. Dokumentationen är A&O om man inte skall gå vilse.

Kan ha glömt något
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav dewpo » 2019-06-10 22:34

DanNorman skrev:Jag vill förslå Line Audio OM1 som fukdist.io-standard. Konstruktören (RogerJoensson) hänger här och garanterar tonkurva framåt inom +/- 1 dB (eller bättre!) mot referensmick (nån Earthworks har jag för mig). Varje enskild mick mäts upp mot referens och det är så bra att kalibreringsfiler inte ska behövas. Ett ljudkort med fantommatning och en dator med Windows samt några bra gratis programvaror som HolmImpulse, Sirp, Tombstone eller Arta är allt som behövs för att göra mycket kvalificerade mätningar. REW skulle jag avråda nybörjare ifrån eftersom det har så mycket hyss för sig och är ointuitivt. Det är skitlätt att göra en "mätning", men vad betyder den? REW har i ivern att vilja vara enkelt alldeles för mycket förinställningar som är knepiga att förstå. HolmImpulse är raka motsatsen, och det mätprogram jag förbehållslöst rekommenderar alla högtalarmätintresserade.


Här får du en quiz, En av dessa mätningar är REW och en är HolmImpulse =>

HR2.jpg
HR2.jpg (143.11 KiB) Visad 6095 gånger


HR3.jpg
HR3.jpg (160.96 KiB) Visad 6095 gånger


HR4.jpg
HR4.jpg (169.33 KiB) Visad 6095 gånger


HR5.jpg
HR5.jpg (98.65 KiB) Visad 6095 gånger


HR6.jpg
HR6.jpg (96.2 KiB) Visad 6095 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav DanNorman » 2019-06-10 22:38

Motfråga: Tycker du att detta är lättolkat? Vet du hur du ska göra inställningar för att visa den info du vill få fram?
Jag ifrågasätter inte hur bra programmen mäter, utan bara hur resultaten redovisas. Samtidigt säger jag inte att du är nybörjare med REW.

Edit: Har du aktiverat nån kalibreringsfil i nåt av programmen?
Senast redigerad av DanNorman 2019-06-10 22:42, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Cortado » 2019-06-10 22:42

Morello skrev:Dokumentationen är A&O om man inte skall gå vilse.

Kan ha glömt något


:mrgreen:

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-10 22:42

Skönt med mycket feedback för så sakteliga börjar jag bilda mig en egen uppfattning. Det är möjligt att exempelvis iMM-6 är i särklass bäst baserat på pris/prestanda men jag gillar inte inlåsningseffekten (stängd plattform som bygger på in app purchase). REW är öppen källkod något som jag verkligen uppskattar men på samma sätt är det en svaghet hos UMIK-1 om man tvingas använda ett och endast ett program för full funktionalitet. DanNorman har en poäng och personligen vill jag kunna använda HolmImpulse, Sirp, Tombstone, Arta med flera. En Line Audio OM1 + Steinberg UR22 bör kosta upp mot 3000 kr. Om man tycker det är för mycket men att 1350 kr är OK för en UMIK-1. Då kan man även överväga en Behringer ECM8000 (eller Superlux ECM999) + Focusrite Scarlett Solo. För det bör kosta ungefär lika mycket som en UMIK-1. Så tre rätt prisvärda alternativ men på något olika prisnivå:

  • Line Audio OM1 + Focusrite Scarlett Solo ~ 2500 kr
  • Superlux ECM999 + Focusrite Scarlett Solo ~ 1500 kr
  • UMIK-1 ~ 1350 kr
Ps. Steinberg UR12 skall vara kapatibel med iOS (iPhone och iPad) och är till och med billigare än Focusrite Scarlett Solo. :)
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-10 23:15, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav dewpo » 2019-06-10 22:56

DanNorman skrev:Motfråga: Tycker du att detta är lättolkat? Vet du hur du ska göra inställningar för att visa den info du vill få fram?
Jag ifrågasätter inte hur bra programmen mäter, utan bara hur resultaten redovisas. Samtidigt säger jag inte att du är nybörjare med REW.

Edit: Har du aktiverat nån kalibreringsfil i nåt av programmen?


Jag har nog glömt att aktivera kalibreringen i ett av programmen ser det ut som :oops:
Min uppfattning är att både REW och HOLM är bra program, Upplever att båda har ungefär samma inlärningströskel.
Jag tycker att du har helt rätt angående att man bör satsa på en riktig Mikrofon med fantommatning, Jag har ofta ångrat att jag inte gjorde det direkt.
Men jag undrar varför du var så kategoriskt emot REW, Senaste versionen har massor med möjligheter.
Att de resultat som redovisas från REW mätningar generellt är av lägre kvalité beror nog på att det är ett program nybörjare väljer :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav dewpo » 2019-06-10 23:04

Alexi skrev:Jag vill kunna mäta mellan 1Hz till 500Hz för att kunna ställa in infra och EQ till Raijū (subbarna).
Hittills har jag mätt med inbyggd mic i iPad och appen Analyzer, men skulle gärna mäta med något mer tillförlitligt.

Hur kopplar jag en OM1 till min iPad?


Valfritt iPad kompatibelt ljudkort, Finns många att välja mellan och kamera-adaptern!
Om du måste byta app vet jag inte? SignalScope X fungerar med externa ljudkort, Det är den enda app jag testat.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav DanNorman » 2019-06-10 23:12

Ursäkta om jag uppfattas som kategorisk.
Det är just det att REW har så många funktioner som gör det lurigt. Programmet i sig är överlägset Holm, speciellt när man vill visa många kurvor samtidigt,
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav goat76 » 2019-06-10 23:51

EmuMannen skrev:Skönt med mycket feedback för så sakteliga börjar jag bilda mig en egen uppfattning. Det är möjligt att exempelvis iMM-6 är i särklass bäst baserat på pris/prestanda men jag gillar inte inlåsningseffekten (stängd plattform som bygger på in app purchase). REW är öppen källkod något som jag verkligen uppskattar men på samma sätt är det en svaghet hos UMIK-1 om man tvingas använda ett och endast ett program för full funktionalitet. DanNorman har en poäng och personligen vill jag kunna använda HolmImpulse, Sirp, Tombstone, Arta med flera. En Line Audio OM1 + Steinberg UR22 bör kosta upp mot 3000 kr. Om man tycker det är för mycket men att 1350 kr är OK för en UMIK-1. Då kan man även överväga en Behringer ECM8000 (eller Superlux ECM999) + Focusrite Scarlett Solo. För det bör kosta ungefär lika mycket som en UMIK-1. Så tre rätt prisvärda alternativ men på något olika prisnivå:

  • Line Audio OM1 + Focusrite Scarlett Solo ~ 2500 kr
  • Superlux ECM999 + Focusrite Scarlett Solo ~ 1500 kr
  • UMIK-1 ~ 1350 kr


Pssst... jag hade hellre kört på Line Audio OM1 + Audient iD4 ~ 2550 kr

Jag har en Focusrite Scarlett 2i4 och en Audient iD22 och av dessa modeller att döma så är den sistnämda den klart bättre. :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 06:47

goat76 skrev:Jag har en Focusrite Scarlett 2i4 och en Audient iD22 och av dessa modeller att döma så är den sistnämda den klart bättre. :)

Här finns en rätt bra jämförelse mellan Audient iD4 och Scarlett 2i2/2i4. När jag läser om olika interface så inser jag att det finns mer än rena hårdvaran att ta hänsyn till. Firmware och framförallt drivrutinerna är minst lika viktiga (kvalitet och stöd för olika operativsystem etc.) När det gäller drivrutiner till Windows så verkar Roland och sen Steinberg få bäst kritik (medan Focusrite verkar ha haft problem med sina Windows-drivrutiner). Sen verkar interfacen ofta bundlas med någon annan mjukvara. Focusrite skickar med First och Ableton Live Lite, Steinberg Cubase AI osv. Om man har behov av denna bundlade mjukvara är en annan fråga? Hos Thomann kostar Audient iD4 €125 och en Steinberg UR12 €88...
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-11 06:51, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-11 06:48

Om man som jag envisas med Apple grejor så går UMIK 1 ( minidsp miken ) att koppla direkt till iPad och programmet audiotools via USB-lightningkontakten. Kostnad för UMIK 1 är 1200:- . Det finns inget som säger att UMIK 1 är mer korrekt vid mätningar än Dayton imm6, men den är kanske lika bra, dvs bra ?
Som ni ser på bilden så är denna lösning oerhört smidig att bära med sig. Denna lösning fungerar även precis likadant med en Apple telefon from iPhone 6 och nyare. De har exakt samma mjukvaruprogram som iPad.

En nackdel/fördel med audiotools är att du inuti appen kan köpa till funktioner för alla möjliga sorters mätningar. Ett audiotools med alla funktioner i klass med REW kostar 4700:- och grundversionen med ganska få mätmöjligheter kostar 207:- . Ganska dyrt men det är ju apple...
https://www.minidsp.com/applications/ac ... ls-on-ipad
Senast redigerad av Tangband 2019-06-11 06:56, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 06:53

Tangband skrev:Om man som jag envisas med Apple grejor så går UMIK 1 ( minidsp miken ) att koppla direkt till iPad och programmet audiotools.

Och om du vill koppla till exempel en Line Audio OM1 till din iPad (eller iPhone) så borde det gå med hjälp av en Steinberg UR12 :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-11 06:59

EmuMannen skrev:
Tangband skrev:Om man som jag envisas med Apple grejor så går UMIK 1 ( minidsp miken ) att koppla direkt till iPad och programmet audiotools.

Och om du vill koppla till exempel en Line Audio OM1 till din iPad (eller iPhone) så borde det gå med hjälp av en Steinberg UR12 :)


Ja det verkar så :) . Då blir kostnaden 995:- för steinberg ur12 och OM1 1295:- .
summa: 2295:-
Klart intressant för mig :D

https://www.4sound.se/dator/ljudkort/us ... gIyVPD_BwE

http://www.jam.se/studio/mikrofontillb/ ... Audio_OM1/
Senast redigerad av Tangband 2019-06-11 07:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-11 07:04

Tell skrev:Vet inte riktigt varför det fungerar konstigt hos dig, men har haft min UMIK i fyra år tror jag o den har funkat alldeles perfekt i REW sen dag ett. Inga problem med massa olika ljudkort eller vad det är du beskriver.



Har inte haft min Umik så länge men det är ju en USB-ansluten mikrofon och då sitter väl ljudkortet till stor del i mikrofonen. Då blir det kanske tårta-på-tårta om man ska introducera fler ljudkort?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 07:11

RogerGustavsson skrev:Har inte haft min Umik så länge men det är ju en USB-ansluten mikrofon och då sitter väl ljudkortet till stor del i mikrofonen. Då blir det kanske tårta-på-tårta om man ska introducera fler ljudkort?

Inte minst om de sitter på olika bussar (exempelvis USB och PCI) och drivs av olika drivrutiner och mjukvarusubsystem. Som upplagt för problem. en PC och Windows är tyvärr ingen standardiserad realtidsplattform för musikproduktion...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-11 07:23

EmuMannen skrev:
RogerGustavsson skrev:Har inte haft min Umik så länge men det är ju en USB-ansluten mikrofon och då sitter väl ljudkortet till stor del i mikrofonen. Då blir det kanske tårta-på-tårta om man ska introducera fler ljudkort?

Inte minst om de sitter på olika bussar (exempelvis USB och PCI) och drivs av olika drivrutiner och mjukvarusubsystem. Som upplagt för problem. en PC och Windows är tyvärr ingen standardiserad realtidsplattform för musikproduktion...


Detta är ju en stor anledning till att jag använder Apple- jag gillar inte att hålla på med drivrutiner som inte fungerar eller inte är kompatibla.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster