Mätmikrofon 2019?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav DanNorman » 2019-06-12 19:33

Ja, kör på segwindows! Mätningar är helt okrävande och det finns "lätta" programvaror.
För elva papp är det bättre att köpa en riktig mätmick, exempelvis https://earthworksaudio.com/products/microphones/measurement-series/m30/ eller nåt från DPA.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-12 19:54

Gjorde en skärmdump på min iPad med Lavinia med Dayton imm6 som mikrofon, lite ljud från radion i köket, 1/48 dB okt smoothing och Hamming Window .

Lite intressant ändå med möjlighet till att se både fönstret till pulsen samtidigt som man ser frekvenskurvan, precis som i HOLM. Allt detta för 40:- .

Men det är klart att en OM1 + ljudkort med HOLM i windowsdator säkerligen har högre precisision.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav DanNorman » 2019-06-12 20:09

Ja, och framför allt ska du inte ha en reflekterande yta nära micken (ipaden).
Du har säkert sett vår mätrigg vi använt för Fukdist:

mätuppställning spridning.jpg
mätuppställning spridning.jpg (57.9 KiB) Visad 10280 gånger


Vi har ett meterlångt rör med samma diameter som micken för att minimera reflektioner från mickstativet. Kabeln är dragen inuti röret. Inget får finnas i mickens närhet som kan ge reflexer.
På bildens syns en liten del av röret. Det är ett ickeresonant vp-rör från biltema.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav DanNorman » 2019-06-12 20:16

Här är en bättre bild:

mäta orgelpipa.jpg
en hög testbafflar
mäta orgelpipa.jpg (135.8 KiB) Visad 10273 gånger
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-12 20:20

Tack för input

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 20:21

dewpo skrev:Om du väljer UMIK, vilket jag inte skulle gjort :| Så rekommenderar jag att använda externa mätfiler med akustisk triggar signal.

Jag var tvungen att gå tillbaka till UMIK-1 och dewpos problem. Efter att ha grottat lite i diverse Windows-subsystem och ASIO så fastnade jag för dewpos förslag med externa mätfiler i REW. Det eliminerar behovet av sync mellan UMIK-1 och ett externt ljudkort vilket är bra. Men det känns lite meckigt att behöva bränna wav-filer på en CD och spela upp dem med en CD-spelare. Har man en enhet som kan spela upp filerna från nätverket eller en USB-sticka så elimineras det steget. Själv har jag en bunt RPi liggandes och jag insåg just att jag skulle kunna skriva en snutt kod som ligger och väntar på att ta emot wav-filer över nätverket för att sedan spela upp dem via exempelvis aplay. Sen kan jag skriva ett litet program för Windows dit jag kan dra och släppa filer för att skicka över dem till min RPi. Med en sån lösning slipper jag sladden mellan min laptop och förstärkaren (jag ställer en RPi vid förstärkaren). Inget externt interface att hålla reda på så kvar är bara USB-sladden mellan mikrofonen och datorn. Rätt bekvämt att bara generera filen i REW på laptoppen för att sedan skjuta över den när man vill mäta utan att behöva flytta på sig. :) Nackdelen är att man blir helt beroende av REW. :(
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 21:13

Multi-Sub Optimizer (MSO) har sidor med information om problemet med tidsynkronisering med olika interface och applikationer. Bland annat USB-mikrofoner med REW och HolmImpulse. Läs avsnittet om mätning:

MSO skrev:Caution: Measurements Taken With USB Microphones Require An Acoustic Timing Reference

Time-synchronized measurements with a USB microphone can only be done using Room EQ Wizard version 5.15 or greater, with its "acoustic timing reference" feature. For all other known measurement software, time-synchronized measurements with a USB microphone are not possible. Those familiar with HolmImpulse might be tempted to try HolmImpulse's "time locking" feature to work around this problem, but that workaround fails. The reason is described in the HolmImpulse section below.

MSO skrev:Using HolmImpulse With The Time-Locking Feature (Windows Only)

Another option for measurements using Windows-based systems is the HolmImpulse freeware. Unfortunately, the HolmImpulse documentation tends to be theoretical in nature and doesn't include much information about how to actually use the software. A worthwhile source of information for learning HolmImpulse is the HolmImpulse tutorial at the Parts Express forum.

HolmImpulse uses a single-input, single-output approach that nonetheless can achieve time-synchronized measurements using the so-called "time locking" feature. The diysubwoofers.org site has a very good step-by-step procedure for using the time-locking feature. A word of caution is in order regarding HolmImpulse and time-locking. When used with sound cards having clocks that are not locked to one another on the record and play sides, the timing reference will shift from one measurement to the next, causing them to be non-time-synchronized and thus unusable with MSO. To find out more about how time-locking can fail in HolmImpulse, see the "Holm Impulse - Timelock, creeping offset?" thread at the Parts Express forum. That thread contains a description of a test that can be run to determine if your sound device is compatible with time-locking. It also contains an explanation by Bill Waslo, author of the Dayton OmniMic measurement software, of the clocking issue as it relates to the potential failure of time-locking in HolmImpulse.

If the clocks on the record-side and playback-side sound devices are not locked to one another, then as Bill Waslo states in the "creeping offset" thread, the time locking cannot work. With that information, it can be seen why using a USB microphone will cause HolmImpulse time-locking to fail. The USB microphone contains an internal A/D converter, so the converter's clock must be contained within the microphone itself. An analog or digital signal from the computer's sound device supplies the input signal to the device under test in this configuration. This signal's clock is internal to the computer itself or in an attached external sound device, so the record and playback clocks are physically different and can't possibly be locked to one another. This will cause time-locking to fail. A similar situation will occur if one attempts to use HolmImpulse time-locking with HDMI supplying the measurement source signal.

It should also be pointed out that these failures of time-locking won't be flagged by the software. In order to find them, you'll need to look for them by performing multiple measurements and checking for consistency.


Tråden HOLM Impulse - Timelock, creeping offset?? som refereras innehåller också mycket information.

Sen skriver Dirac följande i sin FAQ:

Dirac skrev:1.4. Avoid any combination of microphone and sound cards?

In general, it is difficult to say how different hardware and their driver software will work together on a computer system. It usually depends on how well they comply with standards. Simultaneous use of two USB audio devices must be through different USB controllers to work properly. Therefore, make sure to have a different USB controller for each USB audio device that will be used at any time.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-12 21:19

Emumannen - det verkar ju vara en djungel om man inte är data-hacker :?

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav DanNorman » 2019-06-12 21:35

Det är ingen djungel om man har ett riktigt ljudkort.
Jag fattar ärligt taligt inte grejen. Spara några hundra på en usb-mikrofon och aldrig kunna vara säker på mätresultaten?
Skaffa Windows, ett tvåkanaligt ljudkort med minst en kanal med fantommatning och en bra mikrofon och lite sladdar.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 22:07

DanNorman skrev:Jag fattar ärligt taligt inte grejen. Spara några hundra på en usb-mikrofon och aldrig kunna vara säker på mätresultaten?
Skaffa Windows, ett tvåkanaligt ljudkort med minst en kanal med fantommatning och en bra mikrofon och lite sladdar.

Det handlar inte så mycket om hundralappar som att förstå för och nackdelar med olika alternativ. Jag skulle kunna säga något liknande, varför hålla på och bygga egna högtalare när det bara är att gå ned och köpa modell A från leverantör B. Inget räknade, simulerande, sågande eller fräsande. Bara att plugga in och köra med garanterat rak frekvensgång och bra ljud för pengarna! Säkert sant men hur kul är det? 8O
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav DanNorman » 2019-06-12 22:21

Modell A från leverantör B duger inte :) Jag har aldrig sett en högtalare med rak frekvensgång. Det är en hifimyt.
Jämförelsen haltar eftersom det finns en lösning på ert problem :)
Givetvis är allt kunskapsinhämtande bra, men det finns redan många bra lösningar.
Senast redigerad av DanNorman 2019-06-12 22:29, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav dewpo » 2019-06-12 22:28

Jag tror att det varit på tapeten innan men vilken är optimal storlek på mikrofon kapseln?
Är 10mm kapsel optimalt eller är 6mm kapsel att fördra?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav DanNorman » 2019-06-12 22:30

Ju mindre kapsel desto bättre upptagning off axis.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav paa » 2019-06-12 22:34

Små kapslar har jämnare frekvensgång men högre brusnivå, och är därmed bättre lämpade för högtalarmätningar än för musikinspelning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Morello » 2019-06-12 23:28

Mätmikrofoner brukar ha en membrandiamater om 1/8" till 1/4" och brusar såklart något kopiöst jämfört med stormembranmikrofoner (om 1")
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-23 13:17

Angående ljudkort med så säger en test i audiosciensereview att denna är outstanding för priset:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 04hd.1658/

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-23 23:31

Tangband skrev:Angående ljudkort med så säger en test i audiosciensereview att denna är outstanding för priset:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 04hd.1658/

Mer detaljerad information om Behringer U-PHORIA UMC204HD för mätning av högtalare och delningsfilter i den här tråden...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-24 14:12

Tangband skrev:Angående ljudkort med så säger en test i audiosciensereview att denna är outstanding för priset:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 04hd.1658/



Ööööh...

Att mäta spektrum på en ton och så mättes en annan ton en annan gång säger ju typ... ...ingenting.
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-25 06:27

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:Angående ljudkort med så säger en test i audiosciensereview att denna är outstanding för priset:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 04hd.1658/



Ööööh...

Att mäta spektrum på en ton och så mättes en annan ton en annan gång säger ju typ... ...ingenting.


Nej det var ju inte så många mätningar,- men om du scrollar ned och läser kommentarerna så fortsätter han mäta med 4-5 andra mätsignaler samtidigt som hans läsare frågar vad de vill se för mätningar.

Enheten verkar ha ganska låg utnivå.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-27 11:26

Tangband skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:Angående ljudkort med så säger en test i audiosciensereview att denna är outstanding för priset:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 04hd.1658/



Ööööh...

Att mäta spektrum på en ton och så mättes en annan ton en annan gång säger ju typ... ...ingenting.


Nej det var ju inte så många mätningar,- men om du scrollar ned och läser kommentarerna så fortsätter han mäta med 4-5 andra mätsignaler samtidigt som hans läsare frågar vad de vill se för mätningar.

Enheten verkar ha ganska låg utnivå.


Kom igen, jag har nu snabbskrollat igenom 19 sidor med 20 inlägg på varje sida. Det är mestadels faktafritt pladder kombinerat med ett fåtal rent av usla mätningar, folk har mest mätt på några toner. Anirm själv fortsätter också att mäta med några toner och lite vitt brus med påtagligt brusig kurva som inte visar frekvensgången tillräckligt noga, o.s.v. :roll: Ungefär så fortsatte spektaklet genom tråden ända till slutet. Om du ska verka trovärdig är mitt råd att du filtrerar fram det du vill visa istället för att slänga upp en länk med 364 stycken inlägg. Det är lite för mycket begärt att jag som läsare förväntas orka läsa igenom den mängden bokstäver och siffror. Mitt intresse tryter, och jag har inte heller tid.
Min dom blir: De visade mätningarna förtäljer inte med tillräcklig övertygan att ovanstående apparat har enastående prestanda. Det behövs många fler extensiva mätningar.
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-27 12:09

Hmm det har du rätt i... Det verkar som man inte riktigt kan lita till Amirs mätningar :?
Enheten har ändå alldeles för låg utnivå för att vara intressant.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-07-02 19:18

Efter en hel del research så gav jag upp tankarna på en USB-mickrofon. De fungerar säkert bra, framförallt tillsammans med REW, men separat interface och mikrofon är en flexiblare och mer kapabel lösning helt enkelt. Tack Tangband för tipset om Malmö Musikaffär, bra pris, gratis frakt och snabb leverans. Nu återstår bara valet av USB-interface. Det finns en hel del att välja på i 1000-kronors-klassen men personligen så lutar det åt en Steinberg UR22 MK2. Det handlar inte så mycket om mätning av högtalare som alternativa användningsområden och en kombination av byggkvalitet, funktion och bundlad programvara.

IMG_2138.jpg
OM1 från Line Audio Design i Sverige :)
IMG_2138.jpg (86.31 KiB) Visad 9804 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7325
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Kalejdokom » 2019-07-03 16:29

Gratulerar till ett bra val! Jag har själv två st OM1 och även två st CM3, som jag använder flitigt vid inspelning, PA och för mätningar. Dom återger helt enkelt verkligheten så som den låter. :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-07-04 10:09

dewpo skrev:Om du väljer UMIK, vilket jag inte skulle gjort :|
Så rekommenderar jag att använda externa mätfiler med akustisk triggar signal.
Det fungerar bra i senaste REW betan,

Tillbaka till de problem som dewpo upplevde med synkroniseringen av USB-mikrofon. Om man läser dokumentation för REW så står det följande angående tidsreferens:

REW skrev:Measuring with a timing reference
REW can make use of a timing reference when it measures, according to the setting on the measurement panel or in the Analysis preferences. The timing reference selection controls whether REW uses a loopback on the soundcard as a timing reference, or an acoustic timing reference, or no reference. Using a timing reference allows REW to eliminate the variable propagation delays within the computer and soundcard so that separate measurements have the same absolute timing.

If a loopback is selected the reference channel signal must be looped back from output to input on the soundcard and measurements will be relative to the loopback timing. Usually this means measurements will have a time delay that corresponds to the time it takes sound to travel from the speaker being measured to the microphone.

If an acoustic timing reference is used REW will generate a timing signal on the output that has been selected to act as the reference before it generates measurement sweeps on the channels being measured. The level of the timing reference is set separately from the measurement level using the control at the top of the measurement dialog. The timing signal is a high frequency sweep to allow accurate timing, a subwoofer cannot be used as the reference channel. Measurements will have a time delay that corresponds to the difference in their distance from the microphone compared to the distance of the reference speaker - if the reference speaker is further away the delay would be negative. When an acoustic timing reference is used individual measurements taken from the same mic position will have the same relative timing, allowing trace arithmetic to be carried out on the traces in the All SPL graph. Note that multiple sweeps cannot be used when using an acoustic timing reference.

If using a timing reference REW can calculate the delay through the system being measured relative to the reference and show it in the measurement Info panel as "System Delay" in milliseconds, with the equivalent distance in feet and metres shown in brackets. For speakers the delay estimate is based on the location of the peak of the impulse response. Subwoofers have a broad peak and a delayed response due to their limited bandwidth so the delay is instead measured relative to the start of the impulse response. The start of the impulse response cannot be located as precisely as the peak, however, so delay values are less accurate for subwoofer measurements.

Du kan med andra ord välja referens via loopback, akustisk tidsreferens eller ingen referens. Vilken tidsreferens har du använt dewpo förutom externa mätfiler (som borde utgöra ytterligare ett alternativ)?

Den här sidan från dokumentationen för Multi-Sub Optimizer ger en hel del tips och råd för tidsreferens. På den sidan kan man läsa följande:

Multi-Sub Optimizer skrev:Caution: Measurements Taken With USB Microphones Require An Acoustic Timing Reference
Time-synchronized measurements with a USB microphone can only be done using Room EQ Wizard version 5.15 or greater, with its "acoustic timing reference" feature. For all other known measurement software, time-synchronized measurements with a USB microphone are not possible. Those familiar with HolmImpulse might be tempted to try HolmImpulse's "time locking" feature to work around this problem, but that workaround fails. The reason is described in the HolmImpulse section below.

Om man skall tro den sidan så kan man inte använda loopback som tidsreferens för USM-mikrofoner utan man skall i stället använda akustisk tidsreferens (vilket låter som en realtidsvariant av det som verkar användas med externa mätfiler). Så tillbaka till frågan om vilken metod du använt vid mätning dewpo; loopback, akustisk tidsreferens eller ingen tidsreferens? Om du inte använt akustisk tidsreferens så kanske du skulle testa det och jämföra med externa mätfiler (som verkar använda en "inbakad" akustisk tidsreferens)?

När vi ändå är inne på tidsreferens så måste jag passa på och fråga om loopback kalibrering (och tidsreferens) med USB-interface (inte USB-mikrofon). Om signalen skall loopas tillbaka från utgång till ingång så borde det innebära att utsignalen är line level och det borde i sin tur kräva att interfacets ingång kan hantera line level, eller hur? I så fall ställer det till det för de lite billigare interfacen som exempelvis; Focusrite Scarlett Solo, Steinberg UR12 och Presonus AudioBox iOne. Rent tekniskt har det två kanaler in och två kanaler ut MEN kanal 1 tar bara microphone level och kanal två tar ofta bara instrument level på ingångarna. För kalibrering borde det lägsta kravet vara att samma ingång som skall användas för mikrofonen också skall kunna ta line level in för loopback kalibrering, är det rätt? Om man även vill kunna köra med loopback som tidsreferens så borde det innebära att man behöver en andra kanal som också kan ta line level in (det räcker inte med en Hi-Z-ingång för instrument level), är det rätt? I så fall krävs det ett lite dyrare interface som; Focusrite Scarlett 2i2, Steinberg UR22 eller Presonus AudioBox iTwo, är det rätt?

Ps. Jag gissar att man kan använda en DI-box mellan utgången och ingångarna om de inte tar line level men påverkar det i så fall mätningarna av högtalare på något sätt?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-07-05 10:10

Här är en rätt bra beskrivning över när det kan behövas två kanaler och loopback (som tidsreferens) i REW:

SAC skrev:Using a loopback for timing reference is NOT the same thing as calibrating the frequency response of the soundcard.

REW can also be used for time domain measurements.

If you are intending to use REW in order to evaluate specular reflections, the arrival times of the direct signal and the indirect signals are important.

The problem arises in that the test signal does is not processed in zero time - there is some hardware propagation delay inherent in the hardware setup.

In order to eliminate this, a hardware loopback is used in the 2nd channel (typically the Left channel to connect Left out with Left in) to provide a reference for the delay in signal propagation that is then 'subtracted' from the timing of the actual test signal data received from the mic.

In this way the actual "time of flight" of the test signal from speaker to mic can be determined.

If all you are doing is making frequency response measurements (rather a waste of the capabilities of the platform), you do not need this feature. But if you are intending to move beyond the simple generation of frequency responses, you will need to know what the characteristics of the various direct and indirect signals are that interact (superpose) and that cause destructive interference in the frequency response.

Above the modal frequencies (actually above ~80 Hz), the frequency response is comprised of the interaction of non-minimum phase interaction of various direct and indirect energy arrivals, and EQ is NOT a valid method to correct for frequency domain anomalies, and this behavior must be viewed and treated in the time domain.

And for this, the ETC response is required. And for accurate time of flight values, the hardware loopback correction must be used in order to remove and compensate for the hardware propagation delay that is added to the measured time. (Note: In Preferences-> Analysis: "Use Loopback as timing reference" MUST be checked; and also "Set IR peak to T=0" must NOT be checked - as it is of no value anyway as it deletes the initial Time of Flight of the direct signal and ignores the hardware loopback correction!)

Thus the best advice I can give is to use the loopback correction by default. Then, when and if you do desire to convolve and view the time domain aspects of your measurements, the time values will be valid in the time domain.

Det kanske är läge att skapa en tråd under teknikforum med fokus på olika konfigurationer av hårdvara för olika typer av mätning?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav niclas_f » 2019-07-05 11:29

Mycket bra idé. Jag har en umik men den är än så länge oanvänd eftersom jag inte vet hur jag bäst nyttjar den.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Beakungen » 2020-01-16 16:20

Intressant tråd!

Suttit och läst igenom för att försöka bilda mig en uppfattning.


Om man som jag enbart är ute efter att mäta basen neråt. Dvs från 3-400hz och neråt och främst använda detta till att rätta till basen något. Det ska vara så enkelt som möjligt att använda. Skulle umik och rew funka då?

Tänker sen att man kan kompletera med mini dsp hd för basen för att rätta till vad man behöver.


Har idag minsta antimoden och den gör ett bra jobb men skulle vilja ha ännu bättre. Man har ju ingen aning om hur systemet egentligen mäter med den aktiv.

Har iofs ett xtz-kit som är gammalt. Men hur pålitligt är det kittet tror ni?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-16 22:33

Beakungen skrev:Om man som jag enbart är ute efter att mäta basen neråt. Dvs från 3-400hz och neråt och främst använda detta till att rätta till basen något. Det ska vara så enkelt som möjligt att använda. Skulle umik och rew funka då?


Ja

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster