Mätmikrofon 2019?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav goat76 » 2019-06-11 23:48

EmuMannen skrev:
Morello skrev:LIne Audio OM1 kostar marginellt mer (250 kr)

Så sant men sen tillkommer ett interface om man inte redan har det. Så det är ytterligare runt 1000 kr och uppåt...


Äh, det är väl inga pengar, gå och köp den där Line Audio OM1 och en Audient iD4 så kommer du skratta av glädje varje gång du mäter, om inte annat kan du sälja vidare dessa prylar med minimal förlust eller börja spela in intressantare ljud än sinus-svep. :)
Senast redigerad av goat76 2019-06-11 23:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav dewpo » 2019-06-11 23:53

EmuMannen skrev:
dewpo skrev:Problemet är nog att de flesta USB 2.0 ljudkort är asynkrona, Du får gräva upp ett gammalt 1.1 interface som jobbar synkront så kanske det fungerar :?

Frågan är om det går att "kicka" dessa asynkrona kort i synkron mod (där de båda använder samma master clock)?


Jag testade att koppla ett USB 1.1 interface till samma hubb som UMIK´n resultatet var inte gott.

Sprucken FAS.jpg
Sprucken FAS.jpg (164.09 KiB) Visad 9366 gånger


Resultatet var helt reproducerbart med samma fasskiftning vid 1 kHz varje mätning :(
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 06:28

goat76 skrev:Äh, det är väl inga pengar, gå och köp den där Line Audio OM1 och en Audient iD4 så kommer du skratta av glädje varje gång du mäter ...

Du har helt rätt goat76 men just nu handlar det mer om att förstå vad det är jag köper och varför ;)

dewpo skrev:Jag testade att koppla ett USB 1.1 interface till samma hubb som UMIK´n resultatet var inte gott.

Inte helt oväntat men intressant att du testade i alla fall. Länken till artikeln “Select your USB audio MCU with care: Scary stories from the test bench” verkar inte helt frisk men jag hittade den som pdf här. Klart intressant läsning. Den här presentationen ger också en lite mer bakgrundsinformation...

Det kan inte vara omöjligt att synkronisera två USB-ljudkort tycker jag. Frågan är bara hur (och hur jag kan verifiera att de verkligen är synkroniserade)?

Ps. Mer intressant läsning: Using Multiple Audio Interfaces Together.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-12 07:43

goat76 skrev:
EmuMannen skrev:
Morello skrev:LIne Audio OM1 kostar marginellt mer (250 kr)

Så sant men sen tillkommer ett interface om man inte redan har det. Så det är ytterligare runt 1000 kr och uppåt...


Äh, det är väl inga pengar, gå och köp den där Line Audio OM1 och en Audient iD4 så kommer du skratta av glädje varje gång du mäter, om inte annat kan du sälja vidare dessa prylar med minimal förlust eller börja spela in intressantare ljud än sinus-svep. :)


Fast man köper väl två OM1 för att kunna spela in lite annat än bara sinussvep?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 08:30

Får man med en individuell mätning (i en fil) när man köper en OM1?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav goat76 » 2019-06-12 08:33

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:
EmuMannen skrev:Så sant men sen tillkommer ett interface om man inte redan har det. Så det är ytterligare runt 1000 kr och uppåt...


Äh, det är väl inga pengar, gå och köp den där Line Audio OM1 och en Audient iD4 så kommer du skratta av glädje varje gång du mäter, om inte annat kan du sälja vidare dessa prylar med minimal förlust eller börja spela in intressantare ljud än sinus-svep. :)


Fast man köper väl två OM1 för att kunna spela in lite annat än bara sinussvep?


Man kan väl börja med en mikrofon men om man har planer på inspelningar så ska man nog sikta in sig på ett ljudkort med minst två ingångar för mikrofoner.

Nu vet jag inte om trådskaparen har några planer på annat än mätningar men om han har det så kan det kanske vara läge att titta efter ett större ljudkort på begagnat-marknaden?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Morello » 2019-06-12 08:52

EmuMannen skrev:
Morello skrev:LIne Audio OM1 kostar marginellt mer (250 kr)

Så sant men sen tillkommer ett interface om man inte redan har det. Så det är ytterligare runt 1000 kr och uppåt...


Tror man måste definiera vad m,an skall ha mikrofonen till innan man börjar sondera marknaden.
Enkla rumsmätningar? Ja, då kanske3 UMIK duger. Skall man ägna sig åt ambitiös högtalarkonstruktion måste man ändå ha ett ljudkort med analogt in/ut och då tycker jag UMIK är helt ointressant.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 09:56

goat76 skrev:Nu vet jag inte om trådskaparen har några planer på annat än mätningar men om han har det så kan det kanske vara läge att titta efter ett större ljudkort på begagnat-marknaden?

Trådskaparen skall bara amatörmässigt mäta högtalare men kan tänka sig att dela interfacet med sin sjungande och spelande dotter :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav goat76 » 2019-06-12 10:30

EmuMannen skrev:
goat76 skrev:Nu vet jag inte om trådskaparen har några planer på annat än mätningar men om han har det så kan det kanske vara läge att titta efter ett större ljudkort på begagnat-marknaden?

Trådskaparen skall bara amatörmässigt mäta högtalare men kan tänka sig att dela interfacet med sin sjungande och spelande dotter :)


Helt rätt tänkt! :)

Då du ändå köper utrustning för mätning så är det en stor tillkommande bonus om utrustningen även lämpar sig för riktiga ljudinspelningar av musik, vilket ett riktigt Audio Interface med tillhörande bra mikrofoner är.
Jag tycker du bör kika på ett ljudkort med 2 mikrofon pre-amps och en Line Audio OM1 eller liknande som passar för dina mätningar, och sen på sikt titta efter en bra mikrofon lämpad för sång.

Jag vet att det här säkert drar iväg från din ursprungstanke men det är inte alltid det billigaste alternativet som är billigast i längden med tanke på vad inspelnings-utrustningen i övrigt kan användas till. :)

Vad spelar din dotter för instrument?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 10:35

goat76 skrev:Vad spelar din dotter för instrument?

Hennes primära instrument är sång men hon spelar även gitarr och ukulele.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav goat76 » 2019-06-12 10:55

EmuMannen skrev:
goat76 skrev:Vad spelar din dotter för instrument?

Hennes primära instrument är sång men hon spelar även gitarr och ukulele.


Till de instrumenten kommer Line Audio OM1 lämpa sig, egentligen gärna två för möjligheten till diverse stereo-konfigurationer.

Sång blir nog troligtvis aningen tunn med OM1 och omni-upptagningsmönstret passar oftast inte så bra till det, därför bör du köpa en mellan- eller stor-membranig kondensator-mikrofon till hennes röst, gärna en med omställningsbart upptagningsmönster.

Det här blir nog inte en större kostnad för dig än säg 5 till 10 tusen... :D

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 11:42

Morello skrev:Enkla rumsmätningar? Ja, då kanske3 UMIK duger. Skall man ägna sig åt ambitiös högtalarkonstruktion måste man ändå ha ett ljudkort med analogt in/ut och då tycker jag UMIK är helt ointressant.

Det jag tror måste definieras är skillnaden mellan "enkla rumsmätningar" och "ambitiös högtalarkonstruktion" (annars är det omöjligt att veta vad man egentligen behöver). Då menar jag inte subjektiva preferenser utan objektivt och kvantifierbart...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Morello » 2019-06-12 11:53

Med enkla rumsmätningar menar jag tex att mäta basregistret för att att identifiera rumsmoder etc. Med ambitiös högtalarkonstruktion menar jag mätningar där man kanske vill fastställa frekvensgång i hela registret med god noggrannhet på kanske < +/- 1 dB
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav goat76 » 2019-06-12 12:00

EmuMannen skrev:
Morello skrev:Enkla rumsmätningar? Ja, då kanske3 UMIK duger. Skall man ägna sig åt ambitiös högtalarkonstruktion måste man ändå ha ett ljudkort med analogt in/ut och då tycker jag UMIK är helt ointressant.

Det jag tror måste definieras är skillnaden mellan "enkla rumsmätningar" och "ambitiös högtalarkonstruktion" (annars är det omöjligt att veta vad man egentligen behöver). Då menar jag inte subjektiva preferenser utan objektivt och kvantifierbart...


Det är därför jag tycker du ska ta stort hänseende till den tredje parametern när du gör dina val av utrustning, kommer du vilja spela in din dotters musikframföranden så går den enkla utrustningen bort och du behöver i så fall inte ta med den i dina funderingar i valet av apparatur. :)

Du behöver bara ställa dig själv frågan om du vill ge dig in i det här med musikinspelningar, och sen inte minst även fråga din dotter om hon själv skulle vilja det.
Senast redigerad av goat76 2019-06-12 12:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 12:03

Jag tror jag bottnad i denna fråga (men fortsätt gärna diskussionen). Jag gör en sista sammanställning innan tråden glider in på annat än ursprungsfrågan.

Om jag skulle rekommendera något för amatörmässig mätning av högtalare och denne någon är mer intresserad av att mäta än att felsöka teknik. Då skulle jag rekommendera ett fristående interface med in och utgångar samt fantommatning + en så bra mätmikrofon som möjligt. Baserat på era och andras erfarenheter på Internet så verkar Steinberg UR12 vara ett prisvärt USB-interface med bra mjukvarusupport (drivrutiner och firmware). Vill man ha fler kanaler för mer avancerad mätning eller om man är musiker så bör man kanske titta på de dyrare modellerna. Vidare verkar Line Audio OM1 vara en mycket kvalitativ och prisvärd mikrofon. Jag vill slå ett slag för 4Sound (min enda koppling till dem är att jag är en nöjd kund, en gång hade de slut på citronolja och då gick de in i verkstaden och hämtade deras halvfulla flaska som jag fick utan kostnad, det kallar jag kundservice). Hos dem kostar UR12 999 kr och OM1 1373 kr, totalt 2372 kr.

Men jag tycker att tyskarnas mätningar (i tråden ovan) även visar att skillnaden mellan en dyr och en billig mikrofon kan vara förvånansvärt liten, samt att det mer eller mindre krävs en individuell mätning oavsett pris (gärna som separat fil som kan användas med mätprogramvaran för att kompensera för felen, oavsett om de är stora eller små). Så personligen skulle jag välja en individuellt kalibrerad mikrofon framför en som inte är det. Detta öppnar för några alternativ bland de billigare mikrofonerna. Dayton Audio EMM-6 är ett alternativ där en individuell fil kan hämtas hem baserat på serienumret (hur bra dessa individuella mätningar är vet jag ej). miniDSP UMIK-1 är ett annat alternativ där en individuell fil kan hämtas hem. Det är en USB-mikrofon som inte behöver något separat USB-interface. Det innebär dock att det kan bli problem med att synkronisera det inbyggda ljudkortet (för input från mikrofonen) med ett annat ljudkort (för output till högtalaren som skall mätas). Detta är dock ett så komplext ämne att det kräver en egen tråd.
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-12 12:32, redigerad totalt 5 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav goat76 » 2019-06-12 12:13

EmuMannen skrev:Jag tror jag bottnad i denna fråga (men fortsätt gärna diskussionen). Jag gör en sista sammanställning innan tråden glider in på annat än ursprungsfrågan.


Ooops, förlåt mig att jag bidragit till att det glidit iväg en smula från grundfrågan, jag vill bara påpeka att du får ett ordentligt mervärde med valet av den mer seriösa utrustningen. :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 12:21

dewpo skrev:Jag testade att koppla ett USB 1.1 interface till samma hubb som UMIK´n resultatet var inte gott.

Jag har ingen egen UMIK-1 men jag skulle vilja testa en sak dewpo. Om vi för tillfället glömmer den hårdvarunära diskussionen om synkronisering av USB-device och i stället försöker göra något åt latency (så kanske det kan hjälpa i ditt fall). På Windowsplattform innebär det i princip ASIO. I REW kan du välja mellan Javas egna drivrutiner eller ASIO. Problemet med ASIO är att det endast stödjer ett device (vilket innebär att du behöver samma interface för input som output vilket inte är möjligt med UMIK-1). MEN en pseudo-ASIO-drivare som ASIO4ALL skapar en wrapper runt WDM-drivare och kan på så sätt få fler än ett device att uppträda som ett ASIO-device (du kan exempelvis använda ett WDM-device för inspelning och ett annat för uppspelning). Nu är det inte helt enkelt att konfigurera WDM-drivare och ASIO optimalt men det finns en hel del information på nätet och principen finns dokumenterad för REW, se under: Soundcard Preferences. Men läs först dokumentationen för ASIO4ALL, exempelvis:

ASIO4ALL skrev:Q: Any hints on using ASIO4ALL with USB devices?

A: After some initial troubles with earlier revisions, the driver now appears to work just fine with numerous USB devices. one thing to not do, I mean: not ever! is to check the DMA box with USB devices. If you do not need all the additional software gizmos like EAX, EQ, Fake3D-Whatever... it is recommended that you _not_ install the drivers shipped with your USB audio interface. Windows has a built-in generic USB audio driver that works with most devices. Thus, if you want to have honest, no-nonsense, low-latency audio playback/recording with your USB audio interface - by all means: stick with the Windows driver! This is especially true for consumer grade stuff, where you can be assured that the drivers shipped with it are most likely 'consumer grade' as well.

Här krävs nog en del experimenterade för att komma fram till hur ASIO4ALL bäst konfigureras för UMIK-1 och det andra ljudkortet som den skall användas med. Men sedan borde det gå att välja ASIO4ALL-enheten inte bara i REW utan i alla andra applikationer som kan använda ASIO. Det kanske är värt att skapa en ny tråd om detta under "Teknikforum"?

Ps. Ett annat alternativ verkar vara att med hjälp av ASIO4ALL köra utsignalen via HDMI till en förstärkare (eller förförstärkare) med HDMI-ingång. Artikeln innehåller i alla fall information från miniDSP om hur de tycker man skall konfigurera ASIO4ALL och REW med UMIK-1. :D
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav dewpo » 2019-06-12 13:50

Som jag förstått det går det bara bra att kombinera enheter som har Word Clock i ASIO4ALL.
Men jag gjorde lite tester med UMIK+Optiskt via moderkortet.
De utföll så här.

UMIK.jpg
Här används externkälla ROON till uppspelning!
UMIK.jpg (137.17 KiB) Visad 9250 gånger


ALL.jpg
ASIO4ALL till både upp och inspelning!
ALL.jpg (135.79 KiB) Visad 9250 gånger


UMIK_FAS.jpg
Här används externkälla ROON till uppspelning!
UMIK_FAS.jpg (193.05 KiB) Visad 9250 gånger


ALL_FAS.jpg
ASIO4ALL till både upp och inspelning!
ALL_FAS.jpg (178.54 KiB) Visad 9250 gånger


Detta är med kortast möjliga svep för att minimera problemen synk.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Ronnie » 2019-06-12 15:48

EmuMannen skrev:Jag tror jag bottnad i denna fråga (men fortsätt gärna diskussionen). Jag gör en sista sammanställning innan tråden glider in på annat än ursprungsfrågan.

Om jag skulle rekommendera något för amatörmässig mätning av högtalare och denne någon är mer intresserad av att mäta än att felsöka teknik. Då skulle jag rekommendera ett fristående interface med in och utgångar samt fantommatning + en så bra mätmikrofon som möjligt. Baserat på era och andras erfarenheter på Internet så verkar Steinberg UR12 vara ett prisvärt USB-interface med bra mjukvarusupport (drivrutiner och firmware). Vill man ha fler kanaler för mer avancerad mätning eller om man är musiker så bör man kanske titta på de dyrare modellerna. Vidare verkar Line Audio OM1 vara en mycket kvalitativ och prisvärd mikrofon. Jag vill slå ett slag för 4Sound (min enda koppling till dem är att jag är en nöjd kund, en gång hade de slut på citronolja och då gick de in i verkstaden och hämtade deras halvfulla flaska som jag fick utan kostnad, det kallar jag kundservice). Hos dem kostar UR12 999 kr och OM1 1373 kr, totalt 2372 kr.

Men jag tycker att tyskarnas mätningar (i tråden ovan) även visar att skillnaden mellan en dyr och en billig mikrofon kan vara förvånansvärt liten, samt att det mer eller mindre krävs en individuell mätning oavsett pris (gärna som separat fil som kan användas med mätprogramvaran för att kompensera för felen, oavsett om de är stora eller små). Så personligen skulle jag välja en individuellt kalibrerad mikrofon framför en som inte är det. Detta öppnar för några alternativ bland de billigare mikrofonerna. Dayton Audio EMM-6 är ett alternativ där en individuell fil kan hämtas hem baserat på serienumret (hur bra dessa individuella mätningar är vet jag ej). miniDSP UMIK-1 är ett annat alternativ där en individuell fil kan hämtas hem. Det är en USB-mikrofon som inte behöver något separat USB-interface. Det innebär dock att det kan bli problem med att synkronisera det inbyggda ljudkortet (för input från mikrofonen) med ett annat ljudkort (för output till högtalaren som skall mätas). Detta är dock ett så komplext ämne att det kräver en egen tråd.


Förstår om du vill sponsra 4Sound, men OM1 kan du få för 995:-. Jag köpte av ordermusic.se
nähä.. nu har de höjt till 1195:-

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 15:51

dewpo skrev:Som jag förstått det går det bara bra att kombinera enheter som har Word Clock i ASIO4ALL. Men jag gjorde lite tester med UMIK+Optiskt via moderkortet.

UMIK-1 stödjer enbart 48kHz, 24bit. Vad har du valt för sample rate i ASIO4ALL och REW (för UMIK-1 och det integrerade ljudkortet)? Det är nog bra att köra allt med 48kHz, 24bit.
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-12 16:13, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 16:11

Ronnie skrev:Förstår om du vill sponsra 4Sound, men OM1 kan du få för 995:-. Jag köpte av ordermusic.se

Jag gillar 4Sound men för 995 kr hade jag också köpt den från ordermusic.se. :oops:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-12 16:12

EmuMannen skrev:
Ronnie skrev:Förstår om du vill sponsra 4Sound, men OM1 kan du få för 995:-. Jag köpte av ordermusic.se

Jag gillar 4Sound men för 995 kr hade jag också köpt den från ordermusic.se. :oops:


Här finns den för 1095:- , fri frakt 3 dagars leverans.
https://www.malmomusikaffar.com/line-audio-om1-om1

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-12 16:20


Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-12 17:31

Denna mikrofon är rekommenderad för audiotools digitalt in i ipaden via lightning kontakten. Det behövs inget ljudkort.
Troligen kanske i klass med OM1, men betydligt dyrare, 3500:-
Senast redigerad av Tangband 2019-06-12 19:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tarzan » 2019-06-12 17:46

Tangband skrev:
EmuMannen skrev:
Ronnie skrev:Förstår om du vill sponsra 4Sound, men OM1 kan du få för 995:-. Jag köpte av ordermusic.se

Jag gillar 4Sound men för 995 kr hade jag också köpt den från ordermusic.se. :oops:


Här finns den för 1095:- , fri frakt 3 dagars leverans.
https://www.malmomusikaffar.com/line-audio-om1-om1

Dessutom är de i affären trevliga. Så man behöver inte oroa sig för att stödja en dålig butik :)

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav DanNorman » 2019-06-12 18:19

Tangband: Du snackade om en gammal Windowsburk; kör på den! Skit i knepiga appar som kostar pengar.
Ingen som mäter högtalare seriöst kör Apple, och speciellt inte iphone/ipad. Mjukvaruutbudet är som alltid mycket bättre på Windowssidan, och hårdvaran är ju samma.
Presonusboxen är säkerligen helt ok. Den har två kanaler så att du kan köra ordentlig loopback. Dac och adc i samma låda som delar klocka så man kan mäta fas/tidsfördröjning/avstånd exakt.
ASIO-drivrutiner är bra.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 18:30

OM1 kommer inte med någon individuell kalibreringsfil. I stället tillverkas de mot en specifikation som skall innebära max +/- 1 dB (on-axis, at 1m distance, 1/12 octave narrow smoothing, 23 C). Med en sådan noggrannhet är tanken att det inte behövs någon kalibreringsfil (varken individuell eller generell, de är helt enkelt tillräckligt bra out-of-the-box). +/- 1 dB är rätt imponerande men är det någon som vet hur noggrann exempelvis en Dayton Audio EMM-6 är efter kompensation med tillverkarens kalibreringsfil? På frågan "How accurate are Dayton Audio's EMM-6 calibration files?" svarade Parts Express personal "The calibration files for these microphones are very accurate. Each mic has a linear calibration file consisting of 256 entries (25 per octave) at a resolution of 0.1dB. Each file is tailored to ONE specific microphone, not to a particular day's production run or group of microphones which measure within a certain tolerance". Upplösning är inte detsamma som noggrannhet så frågan är om "very accurate" är signifikant bättre än +/- 1 dB? :?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav DanNorman » 2019-06-12 18:39

Dayton säger ju inte vad de kalibrerar mot, men det är säkert rätt gjort. Köp båda och jämför.
+/-1dB är helt ok. I nästan alla fall inom högtalarkonstruktion är fenomenen man vill mäta större än så.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-12 19:14

DanNorman skrev:Dayton säger ju inte vad de kalibrerar mot, men det är säkert rätt gjort. Köp båda och jämför.
+/-1dB är helt ok. I nästan alla fall inom högtalarkonstruktion är fenomenen man vill mäta större än så.


DanNorman- jag inser att om det inte ska kosta skjortan så kanske man måste köra en gammal laptop med Windows 7. Jag har en sån hemma nu , seg som tusan, mår illa då jag startar igång den och rena mardrömmen att använda jämfört med iPad men vad tusan- det kanske funkar? :D

Till audiotools och iOS kan man verkligen förköpa sig, tex med denna mik för 11000:- , en precision på +-0,1 dB 20-20000Hz.

https://www.audiocontrol.com/product/iprecisionmic/

Dyrt och säkert bra- men kanske inte prisvärt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-12 19:27

DanNorman skrev:Tangband: Du snackade om en gammal Windowsburk; kör på den! Skit i knepiga appar som kostar pengar.
Ingen som mäter högtalare seriöst kör Apple, och speciellt inte iphone/ipad. Mjukvaruutbudet är som alltid mycket bättre på Windowssidan, och hårdvaran är ju samma.
Presonusboxen är säkerligen helt ok. Den har två kanaler så att du kan köra ordentlig loopback. Dac och adc i samma låda som delar klocka så man kan mäta fas/tidsfördröjning/avstånd exakt.
ASIO-drivrutiner är bra.


Laddade ned HOLM nyss, verkar otroligt likt ett nytt iOS program för högtalarmätningar, Lavinia, som jag nyss köpte för 40:-.
https://appadvice.com/app/lavinia-mobile/1447013238
Lavinia hittar Dayton imm6 direkt på min iPad Pro.
Lavinia överst, Holm underst.
Senast redigerad av Tangband 2019-06-12 19:41, redigerad totalt 4 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster