Mätmikrofon 2019?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-09 08:44

Jag håller på och bygger en ny laptop som jag bland annat tänkte använda för mätning av högtalare. Mätmikrofoner med USB-anslutning lockar eftersom det verkar smidigare än en mikrofon som behöver phantom power (som i sin tur skulle innebära ytterligare en burk att släpa runt på). Dayton UMM-6 och miniDSP UMIK-1 verkar vara populära, framförallt den senare som verkar ha bra support från REW samt även kan användas med andra produkter från miniDSP. Så var står marknaden för mätmikrofoner 2019? Är det bara att köpa en UMIK-1 och plugga in i sin laptop eller finns det bättre alternativ som jag bör överväga? Eller är det så att mikrofoner utan USB-anslutning har sådana fördelar att det fortfarande är värt att skaffa sig en extra burk med fantommatning? Jag har sökt på "mätmikrofon" här på forumet men jag har inte hittat så mycket nytt (framförallt när det gäller köpråd) efter typ 2010 och 2015. Därför vore det intressant med lite åsikter och erfarenheter om de mest prisvärda produkterna 2019. :)

Ps. Jag hittade tråden Inköp av budget mätutrustning REW, något nytt sedan dess?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav petersteindl » 2019-06-09 09:20

Är det USB ut så sitter det väl i så fall en ADC i mikrofonen före dess utgång. Utsignalen är således digital. Kan vara bra att beakta då man jämför med en mikrofon som ger analog signal ut.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-09 09:22

Jag har både exemplen du radar upp. Föredrar Umik-1 till en laptop. Om du köper en mikrofon för anslutning till en mera konventionell mikrofonförstärkare + ADC tillkommer en kalibrering av hela kedjan. Det blir i alla fall bra mycket dyrare än t.ex. Umik-1 och lite krångligare också. Sedan är frågan hur noggrant man behöver mäta och hur ofta man tror sig använda den. Man springer inte och köper proffsgrejor för femsiffriga belopp för lite amatörmätningar. Mätteknik är komplicerat och det är ofta tolkningen av det man mätt som fallerar.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-09 09:42

RogerGustavsson skrev:Jag har både exemplen du radar upp. Föredrar Umik-1 till en laptop. Om du köper en mikrofon för anslutning till en mera konventionell mikrofonförstärkare + ADC tillkommer en kalibrering av hela kedjan. Det blir i alla fall bra mycket dyrare än t.ex. Umik-1 och lite krångligare också. Sedan är frågan hur noggrant man behöver mäta och hur ofta man tror sig använda den. Man springer inte och köper proffsgrejor för femsiffriga belopp för lite amatörmätningar. Mätteknik är komplicerat och det är ofta tolkningen av det man mätt som fallerar.

Tack för din feedback Roger. Precis som du påpekar så handlar det mest om lite amatörmässiga mätningar för att kontrollera att man ligger någorlunda rätt. Hemma lär jag aldrig kunna återskapa den miljö som krävs för riktiga kvalificerade mätningar. Även Peters kommentar om digital kontra analog är värd att tänka på. Jag har varit lite tveksam till USB tidigare på grund av loopback etc. Men det verkar som om REW gjort vad de kan för att implementera så mycket funktionalitet som möjligt för UMIK-1 och det kanske är gott nog?

Ps. När Peter pratar om mikrofonens utgång så är jag inte säker på att UMIK-1 har någon utgång? Det verkar snarare som om man använder datorns ljudkort för att ta signalen till exempelvis en förstärkare...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Morello » 2019-06-09 10:50

Line Audios rundtagande är bra.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-09 11:04

Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.


Javisst men då blir det andra pengar när det ska till mikrofonförstärkare och ADC.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav niklasmagnus » 2019-06-09 11:13

[quote="EmuMannen”]
Ps. Jag hittade tråden Inköp av budget mätutrustning REW, något nytt sedan dess?[/quote]

Har uppdaterat den tråden med en summering.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-09 12:17

niklasmagnus skrev:Har uppdaterat den tråden med en summering.

Tack niklasmagnus, det är alltid intressant att ta del av andras erfarenheter. Morellos förslag är säkert bättre men nu lutar det klart åt en UMIK-1 för egen del. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Morello » 2019-06-09 12:22

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.


Javisst men då blir det andra pengar när det ska till mikrofonförstärkare och ADC.


Torde bli runt 2 000 kr inkl en USB-DAC/ADC
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-09 12:28

Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.


Javisst men då blir det andra pengar när det ska till mikrofonförstärkare och ADC.


Torde bli runt 2 000 kr inkl en USB-DAC/ADC


Var hittar man en mikrofonförstärkare USB-ADC till så lite pengar?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav rikkitikkitavi » 2019-06-09 22:24

Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.

imponerande data för pengarna.

Det är en fantommatad elektretmikrofon med en känslighet på 8 mV/Pa, dvs ungefär som vilken elektret som helst.

Notera att ditt ljudkort måste kunna ge 12-48V bias bara. Typiskt enklare studioljudkort då... exempel :

https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... dio-p96912

det finns ju massor av dessa i olika färger :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-10 14:01

rikkitikkitavi skrev:
Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.

imponerande data för pengarna.

Det är en fantommatad elektretmikrofon med en känslighet på 8 mV/Pa, dvs ungefär som vilken elektret som helst.

Notera att ditt ljudkort måste kunna ge 12-48V bias bara. Typiskt enklare studioljudkort då... exempel :

https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... dio-p96912

det finns ju massor av dessa i olika färger :)


...så en OM1:a samt denna fristående burk + gratis REW är allt som behövs för att kunna spela in eller mäta, med en 8 år gammal laptop med Windows 7 ?
Eller behövs det mer , eller en nyare dator ?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Morello » 2019-06-10 14:10

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:
Javisst men då blir det andra pengar när det ska till mikrofonförstärkare och ADC.


Torde bli runt 2 000 kr inkl en USB-DAC/ADC


Var hittar man en mikrofonförstärkare USB-ADC till så lite pengar?


Jag har ett Focusrite och ett Steinberg. Båda kostar cirka 1000 krona.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Emanuelgbg » 2019-06-10 14:27


Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-10 14:45

Om man kör iOS till iPad så är detta nya program kanske intressant. Kostar bara 40:- och jag funderar på att testa det :)
Lavinia mobile
https://appadvice.com/app/lavinia-mobile/1447013238
Senast redigerad av Tangband 2019-06-10 15:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2992
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Ronnie » 2019-06-10 14:51

EmuMannen skrev:Jag håller på och bygger en ny laptop som jag bland annat tänkte använda för mätning av högtalare. Mätmikrofoner med USB-anslutning lockar eftersom det verkar smidigare än en mikrofon som behöver phantom power (som i sin tur skulle innebära ytterligare en burk att släpa runt på). Dayton UMM-6 och miniDSP UMIK-1 verkar vara populära, framförallt den senare som verkar ha bra support från REW samt även kan användas med andra produkter från miniDSP. Så var står marknaden för mätmikrofoner 2019? Är det bara att köpa en UMIK-1 och plugga in i sin laptop eller finns det bättre alternativ som jag bör överväga? Eller är det så att mikrofoner utan USB-anslutning har sådana fördelar att det fortfarande är värt att skaffa sig en extra burk med fantommatning? Jag har sökt på "mätmikrofon" här på forumet men jag har inte hittat så mycket nytt (framförallt när det gäller köpråd) efter typ 2010 och 2015. Därför vore det intressant med lite åsikter och erfarenheter om de mest prisvärda produkterna 2019. :)

Ps. Jag hittade tråden Inköp av budget mätutrustning REW, något nytt sedan dess?


OM du ändå tänker sätta mikrofonen på ett stativ så löser du lätt det extra trasslet med mikrofonförstärkare/fantommatning genom att fästa det på stativet. USB-kabel från datorn så är strömförsörjningen fixad.
Här har jag fäst mitt Behringer kopplat till ett par OM1 för musikinspelning. För mätning hade jag nog valt ett Steinberg, som har färre kanaler men bättre prestanda. Samma ca tusenkronorspris.
Det finns även en mikrofonhållare med gummibandsupphängning till OM1 för 250:- som kanske kan vara fiffigt även vid mätning?
IMG_2308.JPG
IMG_2308.JPG (369.11 KiB) Visad 8877 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-10 15:11

Tangband skrev:
rikkitikkitavi skrev:
Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.

imponerande data för pengarna.

Det är en fantommatad elektretmikrofon med en känslighet på 8 mV/Pa, dvs ungefär som vilken elektret som helst.

Notera att ditt ljudkort måste kunna ge 12-48V bias bara. Typiskt enklare studioljudkort då... exempel :

https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... dio-p96912

det finns ju massor av dessa i olika färger :)


...så en OM1:a samt denna fristående burk + gratis REW är allt som behövs för att kunna spela in eller mäta, med en 8 år gammal laptop med Windows 7 ?
Eller behövs det mer , eller en nyare dator ?



Till OM1 kanske du även vill ha en kalibrering för 90 grader off-axis? (Umik-1 kommer med individuell kalibrering för två riktningar, 0 och 90 grader, och kräver ingen extra burk alls)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav dewpo » 2019-06-10 15:27

Jag rekommenderar att använda samma ljudinterface för både uppspelning och inspelning.
Jag har själv en UMIK, Men jag har ibland haft problem relaterade till att man då får två olika ljudinterface,
Ett för inspelning och ett för uppspelning. Ibland fungerar det, Men inte alltid -
Ibland driftar klockorna och ställer till det, Speciellt om man vill mäta med långa svep.
Behöver du mäta korrekt fas så ska du absolut satsa på en fantom-matad mätmikrofon och ett externt ljudinterface!
Och glöm inte att du även behöver en loopbackkanal om du vill mäta med precision.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Cortado » 2019-06-10 15:34

RogerGustavsson skrev:Till OM1 kanske du även vill ha en kalibrering för 90 grader off-axis? (Umik-1 kommer med individuell kalibrering för två riktningar, 0 och 90 grader, och kräver ingen extra burk alls)


Det där förstår jag inte! :)

Har jag missat något väsentligt igen eller?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Morello » 2019-06-10 15:43

Tangband skrev:Om man kör iOS till iPad så är detta nya program kanske intressant. Kostar bara 40:- och jag funderar på att testa det :)
Lavinia mobile
https://appadvice.com/app/lavinia-mobile/1447013238



En surfplatta har väl inte ens en USB-port för anslutning av ljudkort och tangentbord jämte mus?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav UrSv » 2019-06-10 16:26

TGB och mus ansluts via BT.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-10 16:30

Morello skrev:
Tangband skrev:Om man kör iOS till iPad så är detta nya program kanske intressant. Kostar bara 40:- och jag funderar på att testa det :)
Lavinia mobile
https://appadvice.com/app/lavinia-mobile/1447013238



En surfplatta har väl inte ens en USB-port för anslutning av ljudkort och tangentbord jämte mus?


Apple har en digital utgång och utgång, -lightning kontakten som kan sägas vara en utveckling och förbättring av det klumpigare och mera antika USB-formatet. Apples hörlursutgång är inte heller någon vanlig sådan utan den inbegriper möjlighet till externa mikrofonanslutningar med strömförsörjning från ipaden .
Mekanisk mus till iPad finns att köpa men det finns ingen anledning, det går fortare att använda fingrarna 8)
Morello-Jag tror du blandar ihop ipad med kinesiska androidleksaker.
Nedan ses en svindyr rode-mikrofon som är kopplad elektriskt via ipaden för seriös inspelning.
Överst en kondensatormik skräddarsydd för iPad från apogee- knappast leksaker !
Senast redigerad av Tangband 2019-06-10 16:44, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav darkg » 2019-06-10 16:31

Med en on the go-adapter och lite tur kan man nog få ut ljud på usb. Kanske.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav dewpo » 2019-06-10 16:43

Det fungerar prima att ansluta ett USB ljudkort till en iPAD och mäta :D
Men tyvärr kostar programmen som är bra skjortan :cry:
SignalScope X är bra men 200 kr per månad känns i saftigaste laget även för ett välfungerande program.
Man kan ju ha det installerat och bara aktivera det i perioder dock 8)
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-10 17:46

För att sammanfatta tråden såhär långt:

Den klassiska lösningen med separat mikrofon och interface, exempelvis Line Audio OM1 + Focusrite Scarlett. Pris från 2000 kr och uppåt. Många fördelar såsom stor flexibilitet, in och utgångar via samma interface (timing) och loopbackkanal. Nackdelar är det högre priset samt att det är flera delar att hålla reda på och kalibrera till en och samma ljudkedja.

Den bekväma lösningen med en mikrofon med inbyggt USB-interface, exempelvis miniDSP UMIK-1. Pris runt 1200 kr. Fördelen är kanske främst att det bara är en mikrofon att hålla reda på som pluggas in direkt i datorn via USB (inget behov av fantommatning etc.). Dessa förhållandevis billiga mikrofoner kommer dessutom ofta med separat fil för kalibrering. Nackdelen kan vara att mikrofonen saknar separat utgång till förstärkare och loopbackkanal. I programvara som REW har man gjort vad man kan för att kompensera dessa brister (exempelvis acoustic timing reference).

Till sist den hippa lösningen där en mikrofon ansluts till en smartphone eller padda, exempelvis Dayton Audio iMM-6 (men det finns betydligt mer kapabla och dyrare alternativ). Pris några hundralappar och uppåt. Fördelen kan vara ett lågt pris, kompakt format och snygga appar. Nackdelar kan vara begränsad funktion, känslighet samt utbud av mjukvara.

Jag vill likna dessa alternativ vid en systemkamera, kompakt kamera och en mobilkamera. Du kan ta bra bilder med samtliga men vissa bilder kan du i princip bara ta med en systemkamera. En systemkamera är ett system du kan växa med men är du inte intresserad av att byta objektiv eller att släpa på en massa utrustning så är det förmodligen bättre med en kompaktkamera. Om du inte bryr dig om saker som DOF eller max flash sync speed utan bara vill ta bilder så kanske det är bäst med en bra mobilkamera.

Personligen har jag alltid användning för ett separat interface (eftersom det finns musiker i familjen) men enkelheten med en UMIK-1 är klart lockande. Ju fler kommentarer ju osäkrare blir jag...
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-10 18:03, redigerad totalt 3 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-10 17:52

Tangband skrev:
Morello skrev:
Tangband skrev:Om man kör iOS till iPad så är detta nya program kanske intressant. Kostar bara 40:- och jag funderar på att testa det :)
Lavinia mobile
https://appadvice.com/app/lavinia-mobile/1447013238



En surfplatta har väl inte ens en USB-port för anslutning av ljudkort och tangentbord jämte mus?


Apple har en digital utgång och utgång, -lightning kontakten som kan sägas vara en utveckling och förbättring av det klumpigare och mera antika USB-formatet. Apples hörlursutgång är inte heller någon vanlig sådan utan den inbegriper möjlighet till externa mikrofonanslutningar med strömförsörjning från ipaden .
Mekanisk mus till iPad finns att köpa men det finns ingen anledning, det går fortare att använda fingrarna 8)
Morello-Jag tror du blandar ihop ipad med kinesiska androidleksaker.
Nedan ses en svindyr rode-mikrofon som är kopplad elektriskt via ipaden för seriös inspelning.
Överst en kondensatormik skräddarsydd för iPad från apogee- knappast leksaker !


Jag ber att få protestera. Rödes mikorfoner är inte "svindyra", de gör i sammanhanget billiga studiomikrofoner.
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav Tangband » 2019-06-10 17:59

Jag tror det var IÖ som nämnde i den där intressanta poden att extremt prisbilliga elektretkapslar ofta är mer korrekta än betydligt dyrare kondensatoralternativ. Kanske värt att tänka på.
Kan en electretmikrofon för 200:- vara mer exakt än en kondesatormik för 1000:- ? svaret är otvetydigt ett ja till den frågan.

De mätningar jag sett är att tex UMIK 1 inte är mer exakt än en billig imm6 ( utan att vara dålig ! ) utan ska det bli definitivt bättre så är det en OM 1 och uppåt som gäller.

Mina egna mätningar med audiotools med Lts logaritmiska sinussvep på tex Jbl 305 som är dokumenterat frekvensrak visar en avvikelse från spikrakt på 1 meters avstånd på +- 2,5 db 400-18000 Hz med Dayton imm6. Kanske good enough, och felen kanske beror mer på mätfel vid avståndet till högtalaren än att mikrofonen inte skulle visa korrekt resultat.

Kort sagt- om jag skulle vara (nästan ) säker på att få det mer korrekt än imm6 så är OM 1 med tillhörande externt ljudkort eller dyrare alternativ enda alternativet för mig.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-10 18:20

Tangband skrev:De mätningar jag sett är att tex UMIK 1 inte är mer exakt än en billig imm6 ( utan att vara dålig ! ) utan ska det bli definitivt bättre så är det en OM 1 och uppåt som gäller.

Valet mellan UMIK-1 eller iMM-6 handlar kanske inte så mycket om själva mikrofonen som interfacet? iMM-6 är gjord för att användas med exempelvis en iPhone. Smidigt men det begränsar exempelvis utbudet av programvara. Du kan till exempel inte köra REW på din iPhone. Så varför inte använda iMM-6 med REW på en laptop? Då tvingas jag gå via laptoppens inbyggda ljudkort och om jag tvingas till ett externt interface så kanske en annan mikrofon är iMM-6 är att föredra? Sådär kan man springa runt i cirklar. Fördelen med UMIK-1 är att det är en rätt hyfsad kompromiss. Bekväm och mycket funktion för pengarna helt enkelt, inte allt men en hel del...

Ps. Men du har en poäng såtillvida att det kanske räcker med iMM-6 + audiotools?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav dewpo » 2019-06-10 18:24

EmuMannen skrev:För att sammanfatta tråden såhär långt:

Den klassiska lösningen med separat mikrofon och interface, exempelvis Line Audio OM1 + Focusrite Scarlett. Pris från 2000 kr och uppåt. Många fördelar såsom stor flexibilitet, in och utgångar via samma interface (timing) och loopbackkanal. Nackdelar är det högre priset samt att det är flera delar att hålla reda på och kalibrera till en och samma ljudkedja.

Den bekväma lösningen med en mikrofon med inbyggt USB-interface, exempelvis miniDSP UMIK-1. Pris runt 1200 kr. Fördelen är kanske främst att det bara är en mikrofon att hålla reda på som pluggas in direkt i datorn via USB (inget behov av fantommatning etc.). Dessa förhållandevis billiga mikrofoner kommer dessutom ofta med separat fil för kalibrering. Nackdelen kan vara att mikrofonen saknar separat utgång till förstärkare och loopbackkanal. I programvara som REW har man gjort vad man kan för att kompensera dessa brister (exempelvis acoustic timing reference).

Till sist den hippa lösningen där en mikrofon ansluts till en smartphone eller padda, exempelvis Dayton Audio iMM-6 (men det finns betydligt mer kapabla och dyrare alternativ). Pris några hundralappar och uppåt. Fördelen kan vara ett lågt pris, kompakt format och snygga appar. Nackdelar kan vara begränsad funktion, känslighet samt utbud av mjukvara.

Jag vill likna dessa alternativ vid en systemkamera, kompakt kamera och en mobilkamera. Du kan ta bra bilder med samtliga men vissa bilder kan du i princip bara ta med en systemkamera. En systemkamera är ett system du kan växa med men är du inte intresserad av att byta objektiv eller att släpa på en massa utrustning så är det förmodligen bättre med en kompaktkamera. Om du inte bryr dig om saker som DOF eller max flash sync speed utan bara vill ta bilder så kanske det är bäst med en bra mobilkamera.

Personligen har jag alltid användning för ett separat interface (eftersom det finns musiker i familjen) men enkelheten med en UMIK-1 är klart lockande. Ju fler kommentarer ju osäkrare blir jag...


Fin sammanfattning :)

Om du väljer UMIK, vilket jag inte skulle gjort :|
Så rekommenderar jag att använda externa mätfiler med akustisk triggar signal.
Det fungerar bra i senaste REW betan,

087BB39A-DC83-4A04-AAB2-807957841E05.jpeg
Mätfilen laddad i REW och valfritt uppspelnings program.
087BB39A-DC83-4A04-AAB2-807957841E05.jpeg (145.59 KiB) Visad 8781 gånger


6CA290E9-641B-4206-9A5A-78F05DC81643.jpeg
Resultatet.
6CA290E9-641B-4206-9A5A-78F05DC81643.jpeg (151.13 KiB) Visad 8781 gånger


002FABC6-66A1-4B9B-965D-D8EFA6058DD4.jpeg
Distorsionen i %
002FABC6-66A1-4B9B-965D-D8EFA6058DD4.jpeg (170.62 KiB) Visad 8781 gånger


E4A68390-D6EA-4E6B-8B7F-6D8A80F0802A.jpeg
Impulsen.
E4A68390-D6EA-4E6B-8B7F-6D8A80F0802A.jpeg (96.58 KiB) Visad 8781 gånger


3BFC27C3-C3F4-4447-840E-B1916FA11BE3.jpeg
Valfritt fönster pålagt.
3BFC27C3-C3F4-4447-840E-B1916FA11BE3.jpeg (110.39 KiB) Visad 8781 gånger


6F66F6A0-B43A-46B4-8A6D-BDB055D45C9C.jpeg
Brusgolvs mätning gjord separat.
6F66F6A0-B43A-46B4-8A6D-BDB055D45C9C.jpeg (267.37 KiB) Visad 8781 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-10 18:49

dewpo skrev:Om du väljer UMIK, vilket jag inte skulle gjort :|

Får man fråga varför?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster