Subwoofer XTZ 12.17 ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Subwoofer XTZ 12.17 ?

Inläggav i » 2019-06-16 02:54

Har någon erfarenhet eller åsikter om sub:en XTZ 12.17 ?
Eller har ni förslag på bättre sub i samma prishärad?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Subwoofer XTZ 12.17 ?

Inläggav Kribban » 2019-06-16 09:28

Den fick väldigt bra kritik i senaste numret av Hembiotidningen. Gör att man blir lite nyfiken. Många ägare verkar överlag vara väldigt nöjda.

Med vänlig hälsning, Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Subwoofer XTZ 12.17 ?

Inläggav juanth » 2019-06-16 13:48

Flera tidigare modeller från XTZ med både 10 och 12” har fått fina recensioner, min upplevelse av de tidigare när jag lyssnat och ägt är att de nog är bra för sitt pris men om man jämför med välbyggda basmoduler som är vanliga på forumet så distar XTZ förskräckligt mycket och disten avslöjar positionen...
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Subwoofer XTZ 12.17 ?

Inläggav Beakungen » 2019-06-16 15:09

Lyssnade lite snabbt på denna hos xtz och ven verkade rätt trevlig faktiskt.

Riktigt bra drag!

Och som Kribban skrev bra betyg i hembiotidningen även om deras mätningar verkade vara helt åt skogen?! :? :)

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Subwoofer XTZ 12.17 ?

Inläggav i » 2019-06-16 17:40

juanth skrev:Flera tidigare modeller från XTZ med både 10 och 12” har fått fina recensioner, min upplevelse av de tidigare när jag lyssnat och ägt är att de nog är bra för sitt pris men om man jämför med välbyggda basmoduler som är vanliga på forumet så distar XTZ förskräckligt mycket och disten avslöjar positionen...


Låter ju illa men det kanske man får acceptera i prisklassen? (Egenbyggda undantagna antar jag.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Subwoofer XTZ 12.17 ?

Inläggav juanth » 2019-06-16 18:04

i skrev:
juanth skrev:Flera tidigare modeller från XTZ med både 10 och 12” har fått fina recensioner, min upplevelse av de tidigare när jag lyssnat och ägt är att de nog är bra för sitt pris men om man jämför med välbyggda basmoduler som är vanliga på forumet så distar XTZ förskräckligt mycket och disten avslöjar positionen...


Låter ju illa men det kanske man får acceptera i prisklassen? (Egenbyggda undantagna antar jag.)


Alltså jämfört med tex Inos Profundus eller Bremenbasar. I sin prisklass måste de anses skapliga. Men försök att få till lyssning på XTC. Jag skulle aldrig ta ett steg bakåt tex. Skulle störa mig på disten. Kan du inte leta efter några subar som är några år men som var väsentligt dyrare när de kom?
BK brukar få bra kritik men jag har själv aldrig hört.

http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/P12300SB-DF.htm
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Subwoofer XTZ 12.17 ?

Inläggav Alexi » 2019-06-16 19:14

De brukar ha allt för små lådor, men om man pluggar portarna och boostar infra så kan 4st bli ett trevligt stöd.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3844
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Subwoofer XTZ 12.17 ?

Inläggav pingvinen » 2019-06-16 23:20

Jag har den mindre 10.17, helt OK.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Subwoofer XTZ 12.17 ?

Inläggav Tangband » 2019-06-17 07:35

Xtz cinemasub 12 är bättre- men lite dyrare. Jag tror det är värt mellanskillnaden. " bättre" är relativt. Jag tror faktiskt det är rätt svårt att bygga bättre biosub själv för 6500:-, så bra tycker jag cinemamodellen är. Har inte hört nån bättre för film under 10000:-. RELs subbasar över det priset låter bättre på musik, men går inte lika djupt, tycker jag.

Jag skulle själv aldrig använda en subwoofer utan extern filtrering till musik, och inte använda THX delning pga dippen i energikurvan .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Subwoofer XTZ 12.17 ?

Inläggav Tangband » 2019-06-17 07:49

juanth skrev:
i skrev:
juanth skrev:Flera tidigare modeller från XTZ med både 10 och 12” har fått fina recensioner, min upplevelse av de tidigare när jag lyssnat och ägt är att de nog är bra för sitt pris men om man jämför med välbyggda basmoduler som är vanliga på forumet så distar XTZ förskräckligt mycket och disten avslöjar positionen...


Låter ju illa men det kanske man får acceptera i prisklassen? (Egenbyggda undantagna antar jag.)


Alltså jämfört med tex Inos Profundus eller Bremenbasar. I sin prisklass måste de anses skapliga. Men försök att få till lyssning på XTC. Jag skulle aldrig ta ett steg bakåt tex. Skulle störa mig på disten. Kan du inte leta efter några subar som är några år men som var väsentligt dyrare när de kom?
BK brukar få bra kritik men jag har själv aldrig hört.

http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/P12300SB-DF.htm


Har hört mycket gott om dessa, sägs låta bra på musik.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Subwoofer XTZ 12.17 ?

Inläggav Tangband » 2019-06-17 07:53

Alexi skrev:De brukar ha allt för små lådor, men om man pluggar portarna och boostar infra så kan 4st bli ett trevligt stöd.


En sak att nämna vid musiklyssning är att det enda filter som duger hjälpligt som sitter inbyggt i en subwoofer då externt filter saknas helt är 12 dB/okt. Om det alltså saknas externt filter och topparna är slutna. Då inverterar man topparna och delar där topparna faller akustiskt. Summeringen blir hyfsad med två subwoofers i stereo. Ännu bättre är 18/30 filter med extern filtrering.

Filtret som sitter inbyggt i subwoofers är helt oanvändbart med tex 24 dB eller 36 dB branthet. Saknar topparna filtrering med rätt ordningstal blir summeringen usel.
Thx filtrering 24/12 som sitter i hemmabioreceivers fungerar mindre bra till musik, pga dippen i energikurvan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Subwoofer XTZ 12.17 ?

Inläggav paa » 2019-06-17 12:31

Alexi skrev:De brukar ha allt för små lådor, men om man pluggar portarna och boostar infra så kan 4st bli ett trevligt stöd.

Menaar du BK eller XZT?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

vox_1981
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-11-03
Ort: Karlskrona

Re: Subwoofer XTZ 12.17 ?

Inläggav vox_1981 » 2019-06-17 13:11

Jag har två 12.17 och kan väl inte säga så mycket om ljudet då det är mina första subbar. Jag har nog dessutom bottnat den enas element vilket gjort att den nu "klonkar/fladdrar" vid lägre ljudstyrka jämfört med den andra (om nu detta är möjligt). Detta hände troligtvis under öppningsscenen i "Edge of Tomorrow".

Problemet med 12.17 och dess syskon är det opålitliga slutsteget som har pajat 3 gånger för mig (på 2 år). Senast jag tog emot och bytte ett steg upptäckte jag att det andra hade gått medan jag väntade på utbytessteget. Jag var minst sagt uppgiven men blev erbjuden att köpa deras nya Edge-steg för halva priset. Edge-steget "känns" driftsäkrare men billigare utseende/komponentmässigt.

Kundtjänst är ytterst behjälpliga dock och har aldrig ifrågasatt något.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Subwoofer XTZ 12.17 ?

Inläggav Alexi » 2019-06-17 17:32

paa skrev:
Alexi skrev:De brukar ha allt för små lådor, men om man pluggar portarna och boostar infra så kan 4st bli ett trevligt stöd.

Menaar du BK eller XZT?

XTZ
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster