Funderar på ny hemmabioreciever..............

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Maccis » 2019-06-28 18:56

Thomas_A skrev:Och en till fråga; har dessa apparater testats någonstans med mätningar?


Mätningar är överskattade.
Låter det bra - så är det bra!!
:lol: :lol:
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Thomas_A » 2019-06-29 01:11

Maccis skrev:
Thomas_A skrev:Och en till fråga; har dessa apparater testats någonstans med mätningar?


Mätningar är överskattade.
Låter det bra - så är det bra!!
:lol: :lol:


Haha, ja det kan man visserligen påstå. Min undran ffa eftersom stärkardelen är lite klen så vore det bra med lite mätningar på hur mycket de kan leverera med oberoende mätningar och hur distorsionsegenskaperna ser ut. 50W är nog inte så mycket om man vill undvika klippning för en normalkänslig högtalare i registret 80 Hz-20 000 Hz. Jag tror inte det är några problem vid låga ljudnivåer, men däremot vad som händer som man lyssnar till lite högre nivåer och dynamisk musik (eller film för den delen).
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav philipbtz » 2019-06-29 09:21

Det finns mätningar på deras flaggskepps processor, från det kanske man kan dra lite slutsatser...
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ssor.6926/

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Thomas_A » 2019-06-29 11:42

philipbtz skrev:Det finns mätningar på deras flaggskepps processor, från det kanske man kan dra lite slutsatser...
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ssor.6926/


Inte säkert. Marantz verkar ha producerat en hel del skräp, en maskin hade jag en gång som jag returnerade pga av brus. Den jag har lider inte av detta brus, så det varierar nog mellan modeller.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Bamsefar » 2019-07-07 16:42

Jag har ägt några Krell försteg under en period. Alla mätte bra och höjdes till skyarna av alla, men så noterade jag överhörning mellan ingångarna.... Right...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Alexi » 2019-07-07 21:50

philipbtz skrev:Det finns mätningar på deras flaggskepps processor, från det kanske man kan dra lite slutsatser...
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ssor.6926/

Hm då var nog inte den Marantz vi lånade för test åt LTS trasig...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Harryup » 2019-07-08 22:10

Om en processor dessutom klart kostsam beter sig så, hur fungerar då en hembioreceiver?
När jag ser listan så kan man ju förstå att jag kunde uppfatta att en Linn Akurate DSM fullständigt krossade min Marantz.

/Harryup

Användarvisningsbild
slockna
 
Inlägg: 3687
Blev medlem: 2008-12-18
Ort: ofon OM15

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav slockna » 2020-01-17 22:02

pingvinen skrev:Jag har en Marantz 1609, rekommenderas!

lutar åt en 1510, är den också ett bra köp ?

* * * * * * * * * *

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Kraniet » 2020-01-20 12:26

slockna skrev:
pingvinen skrev:Jag har en Marantz 1609, rekommenderas!

lutar åt en 1510, är den också ett bra köp ?


Enda skillnaden är väl 7.1 mot 5.1
xx10 har några multimediafuktioner som är tillagda. De kändes inte nödvändiga för mig.

Jag är väldigt nöjd med 1609 också
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3849
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav pingvinen » 2020-01-20 16:51

slockna skrev:
pingvinen skrev:Jag har en Marantz 1609, rekommenderas!

lutar åt en 1510, är den också ett bra köp ?


Ja, eller någon annan i någon av dessa serier. Kolla priser på de olika modellerna först, de äldre/utgående kan finnas nedsatta några tusenlappar. Annars tycker jag de är värda pengarna om man jämför med samma prisklass från andra tillverkare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Bill50x » 2020-01-20 18:57

Alla ni som använder dessa bioreceivers, kör ni verkligen 5.1 eller 7.1-system? Trodde sådant var totalt ute...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Kribban » 2020-01-20 19:27

Helt ute vet jag inte? Kör 7.0 just nu. Tittar väldigt mycket på film och serier och jag gillar verkligen 7.0 men visst hade jag klarat mig på 5.0
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-01-20 19:28

6.2 här :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-20 22:33

Bill50x skrev:Trodde sådant var totalt ute...

Du är bara avundsjuk! 8) :) . Jag har ägnat senaste två veckorna att "snabbtitta" på den tyska TV-serien Das Boot, som gick i SVT förra våren (spelade in). Jag kommer på mig själv att njuta och le åt alla välpanorerade ljudeffekter, allt från ett omslutande havsbrus när u-båten bryter vattenlinjen till det subtila ljudet av steg ute i en angränsande korridor - mycket effektfullt och stämningshöjande. Jag skulle inte byta ut detta mot en platt stereobild!

Edit: jag kör 6.2.4 - Atmos med fantomcenter och två separata subbasar.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Kribban » 2020-01-20 23:24

Just måste jag se Das Boot. Har haft serien hemma ett tag men frugan är skeptisk :lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Bill50x » 2020-01-20 23:28

Kribban skrev:Just måste jag se Das Boot. Har haft serien hemma ett tag men frugan är skeptisk :lol:

Jag är också skeptisk. Precis som Morello tycker jag det låter märkligt med ljud från alla hål när bilden är rakt framför. Tänkte på det sist när jag såg filmen "Parasiterna" när ljudet kom från lite olika håll. Bidrog absolut ingenting till upplevelsen av filmen (som dock var extremt bra, rekommenderas).

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Frisk » 2020-01-21 00:43

Bill50x skrev:Alla ni som använder dessa bioreceivers, kör ni verkligen 5.1 eller 7.1-system? Trodde sådant var totalt ute...

/ B

Nä, kör 7.1.4. Fast totalt 23 högtalarlådor.
Jag gillar inneslutningen, synen är ju oavdett "2-dimensionell" man ser ju främst framåt, så länge man inte är häst eller anka eller så. Ändå hör man ju ljud bakifrån och andra riktningar ditt inte synfältet sträcker sig. Står man på torget och det plötsligt kommer en duva och flyger över huvudet snett bakifrån hör man ju först suset innan den kommer "i bild". Möter man en bil när man är ute och går hör man den även bakifrån efter den passerat och kan reagera på om den stannar strax efter man mött den, då kanske man vänder sig om och ser efter vad som händer. Även det vore ett rimligt filmscenario som kan bli tydligare med ljudinformation utanför bilden, även om det hjälpligt kan kodas i framhögtalare.

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3849
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav pingvinen » 2020-01-21 09:37

Bill50x skrev:Alla ni som använder dessa bioreceivers, kör ni verkligen 5.1 eller 7.1-system? Trodde sådant var totalt ute...

/ B


5.1

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav KarlXII » 2020-01-21 10:04

Bill50x skrev:
Kribban skrev:Just måste jag se Das Boot. Har haft serien hemma ett tag men frugan är skeptisk :lol:

Jag är också skeptisk. Precis som Morello tycker jag det låter märkligt med ljud från alla hål när bilden är rakt framför. Tänkte på det sist när jag såg filmen "Parasiterna" när ljudet kom från lite olika håll. Bidrog absolut ingenting till upplevelsen av filmen (som dock var extremt bra, rekommenderas).

/ B


Exakt. På samma sätt är det onödigt med två högtalare för att lyssna på musik. Förvirrande när musiken kommer från två håll när det inte ens finns något att titta på, och bidrar ingenting till upplevelsen av låten man lyssnar på.*








*Inlägget kan innehålla spår av ironi
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav KarlXII » 2020-01-21 10:07

Jag är också på G att skaffa ny receiver då min nuvarande Onkyo inte stöder 4K, inte ens som passthrough.
Hade nästan funderat på en Marantz men nu vete sjutton...
Hur är Sony och Yamaha nuförtiden?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-21 13:26

Hej Kalle! Så roligt att se dig här igen...
Jag var också helt inne på en ny Marantz i somras, men kom hem med en Pioneer och är fortfarande sjukt nöjd. Kör Atmos. Appen med fjärrkontroll funkar finfint. Rekommenderas!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Almen » 2020-01-21 14:01

KarlXII skrev:*Inlägget kan innehålla spår av ironi


:D Vinylspår? :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav KarlXII » 2020-01-21 18:38

Kalejdokom skrev:Hej Kalle! Så roligt att se dig här igen...
Jag var också helt inne på en ny Marantz i somras, men kom hem med en Pioneer och är fortfarande sjukt nöjd. Kör Atmos. Appen med fjärrkontroll funkar finfint. Rekommenderas!



Tack detsamma! Det säger du...
VSX-LX303 kanske? Eller vilken modell menar du?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-21 21:43

Nej, jag gick upp ett snäpp och köpte en Elite SC-LX701 (Rea på Hembiobutiken). Just nu finns endast de större modellerna i serien LX801/901 hos Hembiobutiken, men fortfarande till bra priser. Förmodar att dessa modeller är på väg ut, men är ändå så nya att de har allt det senaste krafset och bra nätverksstöd.
https://www.ljudochbild.se/nyheter/hemm ... ppklassen/

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav KarlXII » 2020-01-22 13:54

Aha. Ja, den nya modellen 303 verkar inte vara nåt att ha heller.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -avr.7503/
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-01-23 00:24

Bill50x skrev:
Kribban skrev:Just måste jag se Das Boot. Har haft serien hemma ett tag men frugan är skeptisk :lol:

Jag är också skeptisk. Precis som Morello tycker jag det låter märkligt med ljud från alla hål när bilden är rakt framför. Tänkte på det sist när jag såg filmen "Parasiterna" när ljudet kom från lite olika håll. Bidrog absolut ingenting till upplevelsen av filmen (som dock var extremt bra, rekommenderas).

/ B


Jamen var skeptisk då, du verkar ha lite jobbigt med att du är det?

Vad vill du i en tråd om råd för multiförstärkare?

Är du här för att driva evangelium eller för att bli överbevisad? :D :D :D :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav philipbtz » 2020-01-23 15:44

Men i verkligheten då när du är ute och går på stan och hör en bil komma körandes bakom dig eller ett flygplan flyga över dig är det också overkligt för att det inte är inom synfältet? Man kan åstadkomma väldigt mycket med extremt bra akustik och 2 högtalare men när man jämför det med 7.1.4 så är det helt andra bullar. Man sugs in i filmen/serien och är i den världen. Jag blir inte lika ofta påmind om att allt är en illusion eller vad man skall säga. Samtidigt så är det mycket, mycket svårare att integrera allt perfekt så man sitter i en sömlös ljudbubbla där man inte hör att vissa högtalare sticker ut. För hemma-miljö är det bara Ino-högtalare jag hört som lyckas med det. Rent subjektivt för mig personligen såklart.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Bill50x » 2020-01-23 21:50

MagnusÖstberg skrev:Är du här för att driva evangelium eller för att bli överbevisad? :D :D :D :D

Ärligt talat vet jag inte. De få gånger jag lyssnat via hemmabioreceivers har jag inte blivit speciellt imponerad och jag förstår inte hypen till dessa komponentstinna produkter med miljoner kontakter på baksidan och som man behöver vara en mjukvaruingenjör för att ställa in så man åtminstone får ngt ljud ut. Dessutom är de stora, fula och kostar en massa pengar.

Men det är ju några här som drivit tesen att man får så mycket mer för pengarna om man köper en hemmabioreceiver istället för en dedikerad 2-kanalsförstärkare eftersom de senare tillverkas i så mycket färre exemplar. Jag säger bara - känn er lurade. Grundlurade. Hemmabioreceivers tillverkas inte för ljudkvalitetens skull utan för att erbjuda massor av "features".

Men visst, är man ute efter att ljudet ska snurra runt i rummet och låta överallt så är väl en 7.1-anläggning ett bra val. För oss som gillar musik är väl en vanlig stereoanläggning tillfyllest.

Här vilar jag min väska och ska inte kontaminera tråden ngt mer...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav philipbtz » 2020-01-23 22:58

Det är väl känt att 2-kanals grejer generellt mäter bättre. Men då skall man har rum och högtalare att ta vara på den prestandan med. I början var surround mer en gimmick men nu, speciellt med Dolby Atmos mixar så har själva mixarnas lägsta kvalitet ökat dramatiskt. Kollar man på en konsert på Blu-Ray och det är mixat i surround så missar man en hel del om man väljer 2-kanals mixen på skivan - det tycker jag iaf. Både två-kanal och multi-kanal har sin egna tjusning. Tråkigt att begränsa sig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-24 01:46

Bill50x skrev:Här vilar jag min väska och ska inte kontaminera tråden ngt mer...

Svårt dock, att inte kommentera det du anför. Jag brukar verkligen inte ge mig in i dessa diskussioner - men det börjar bli lite tröttsamt med dessa ständiga klagomål på att surroundreceivrar inte duger för musiklyssning. Det är ju bara dum smörja! Det är säkert så som philipbtz skriver, att 2-kanalsprylar mäter bättre - men ärligt talat, vem hör skillnad på det, förutsatt att man inte köpt värsta budgetprylarna? Jag har lagt 10.000 kr på min recevier och ja, den har miljoner kontakter på baksidan (som jag uppskattar och använder!), men jag spelar också musik i 2-kanalsåtergivning och är förbannat nöjd med vad jag hör!

Och gällande prisbilden så har du fel - en AV-receiver är i regel mycket billigare än en "vanlig stereoanläggning" (med de prestanda du anser nödvändiga).

Och nej, "ljudet snurrar inte runt i rummet och låter överallt", utan återges exakt så som ljudskaparen har mixat kanalerna - för att ge en upplevelse av omslutande ljudåtergivning (som väl de flesta med surroundsystem uppskattar och värderar!).

Så sluta nu att klaga. Är du inte intresserad av surroundljud är det väl bara att gilla läget och istället engagera dig i trådämnen där du kan bidra och få respons med ömsesidig uppskattning.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster