Funderar på ny hemmabioreciever..............

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Bill50x » 2020-01-25 00:59

Kalejdokom skrev:Så sluta nu att klaga. Är du inte intresserad av surroundljud är det väl bara att gilla läget och istället engagera dig i trådämnen där du kan bidra och få respons med ömsesidig uppskattning.

Åh förlåt, det var inte min mening att vara gnällig och dissa surround. Jag är bara så tillvand vid att ljudet kommer från samma plats som bilden så jag har svårt att acceptera bakifrån kommande. Vad jag egentligen stetar emot är rekommendationerna om bioreceivrar som "tillräckligt bra" och bättre än stereoförstärkare vilket tyvärr gjort att en del personer (av vilka jag känner några stycken) sprungit och köpt dylika - och det låter inte bra. Inte bra som stereo-stärkare alltså (i prisjämförelse med 2-kanalsstärkare), som surround kanske helt OK.

För övrigt kanske jag ska nämna att jag redan på tidigt 70-tal provade att ha en tredje högtalare på bakväggen, kopplad till pluspolen på förstärkaren, och fann att vissa skivor lät fantastiskt bra med den kopplingen. Bland annat minns jag en Jimi Hendrix live där speciellt basen (märkligt!) blev betydligt mer artikulerad. Detta trots att den bakre högtalaren knappast hördes.

Men jag har ännu sällan hört där surroundhögtalare blandats in så fint och bidragit positivt till musikupplevelsen.

Att rekommendera en vanlig bioreceiever för 2-kanalslyssning är snudd på tjänstefel. Tycker jag.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav xeizo » 2020-01-25 01:10

Om det inte låter bra har dom väl helt enkelt valt en dålig receiver, eller att dom inte begriper att den måste ställas in för tvåkanals lyssning. Jag säger inte att ren tvåkanalsutrustning inte kan vara ännu bättre men nuförtiden brukar den vara mycket dyrare - om den verkligen skall vara bättre.

Kör i vardagsrummet Denon AVR-1713, måste säga att den låter helt ok, mycket bra ljud från TV:n.

För musik kör jag min Yamaha Aventage RX-A2050 vilken också låter mycket bra, jag hör samma saker i högtalarna som jag hör i dyra lurar så inget som försvinner eller blir förvanskat så vitt jag kan höra. Vet att tex Yamaha före 2016 fick kritik för aggresiv strömbegränsning i receivrarna, det gäller säkert även andra tillverkare. Yamaha tog bort sin 2016 och tex RX-A2050 har rejäla kraftreserver(annars skulle det inte sitta en 1000VA trafo i som det gör). Av dom olika tillverkarna är det bara Yamaha och Denon som anger riktiga effektsiffror, Sony, Pioneer och Onkyo anger alla glädjevärden typ en kanal med hög dist vilket är värt att ta i beaktande. Så specar man inte traditionell 2-kanals utrustning.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-25 11:13

Nej, att rekommendera en bioreceiver för (endast) 2-kanalslyssning är väl inte relevant, men att generellt säga att en bioreceiver inte duger för 2-kanalslyssning kan jag inte förstå. Som xeizo skriver måste man naturligtvis se till att receivern är rätt konfigurerad för stereolyssning, så att man inte använder något DSP-läge för t.ex. simulerad flerkanalsstereo eller har någon automatisk kalibrering eller EQ aktiverad. Sedan kan man också undra om kritiken inbegriper att man lyssnar via ett traditionellt 5.1-högtalarpaket med mediokra prestanda? Då kan jag förstå om man blir missnöjd.

Min Pioneer SC-LX701 är sepecad till 2x135W vid 8 ohm och 0,08% THD (tvåkanalsdrift). Jag erkänner gärna att jag inte gjort något blindtest* mot en ren tvåkanalsförstärkare med motsvarande prestanda, men har svårt att tro att jag skulle höra någon större skillnad. Det är förstås mycket mer avgörande vad man har för högtalare. Så förutsatt att man har "bra" högtalare borde skillnaden i ljudupplevelse vara minimal med biostärkare contra dito 2-kanaler med samma tekniska spec.

Och så det där med priset. En motsvarande 2-kanalare kostar från ca 17.000 kr (NAD C388) men kan enkelt kosta det dubbla och uppåt.

*) Jag är genuint intresserad av att göra ett sådant test, och det kanske vore enklast i en butik där man enkelt kunde byta mot samma högtalare och jämföra. Ska se till att få det gjort vid tillfälle. :)
Senast redigerad av Kalejdokom 2020-01-25 12:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Harryup » 2020-01-25 12:32

Är det så att det är en receiver man vill ha så har jag satt upp för runt 5 år sedan en massa Denon, de är idag utbytta mot Marantzer genomgående och de låter helt ok då huvudsyftet är att kunna visa bild också där dom står.
Men hemma åkte Marantz receivern ut efter lite jämförelser med en Linn System Hub. Förvisso en annan prisklass men en väldigt stor skillnad också tyvärr.

Men Marantz skulle jag absolut kunna rekommendera.

/Harry Up

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav mrGaskill » 2020-01-25 12:53

Jag har Denon 4200. Gammal, men funkar bra. Nya kanske också är bra? Spotify Connect brukar vara buggig och hänger gärna volymen i max. Inte så lyckat. Tror det är fel på Spotify Connect i största allmänhet.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav xeizo » 2020-01-25 13:19

mrGaskill skrev:Jag har Denon 4200. Gammal, men funkar bra. Nya kanske också är bra? Spotify Connect brukar vara buggig och hänger gärna volymen i max. Inte så lyckat. Tror det är fel på Spotify Connect i största allmänhet.


Har alltid fungerat klockrent med min Yamaha, så det är nog inte enbart Spotify. Yamaha har haft väldigt många firmware uppdateringar, troligen därför det har fortsatt att fungera.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav mrGaskill » 2020-01-25 14:02

Ja, det var ju tjorv när jag köpte den. Jag googlade mig till att det var lite problem med Marantz och Yamaha och Spotify C förut. Om minnet inte sviker så har jag för mig att någon tatt hem ett devkit och konstaterat brister. Men, jaha. Jag uppdaterade FW häromdagen. Då kanske det är löst rent generellt. Tack, toppen. Måste testa. :) :)

Jag hittade en länk i mängden.
https://community.spotify.com/t5/Ongoin ... -p/4842791

Kanske är just Denon-specifikt. :(
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Harryup » 2020-01-25 16:06

Det man kan varna för är att blanda 4K med vanlig upplösning när inte alla grejor har 4K. Rätt var det är vill 4K grejor testa 4K efter kanske en uppgradering även om TV'n är 1080P.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav hcl » 2020-01-26 11:28

Harryup skrev:Är det så att det är en receiver man vill ha så har jag satt upp för runt 5 år sedan en massa Denon, de är idag utbytta mot Marantzer genomgående och de låter helt ok då huvudsyftet är att kunna visa bild också där dom står.
Men hemma åkte Marantz receivern ut efter lite jämförelser med en Linn System Hub. Förvisso en annan prisklass men en väldigt stor skillnad också tyvärr.

Men Marantz skulle jag absolut kunna rekommendera.

Är skillnaden mellan en Akurate System Hub och en Akurate DSM bara att DSM:en även har analoga utgångar?

Vad kan man köra med för att få ”bra” TV ljud och kunna spela upp (i varje fall DVD:er) till ett lågt pris? Jag har en Linn Classik Movie 05, men dom säljs ju inte längre och kostade dessutom en hel del mer än vad de flesta har lust att lägga.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Harryup » 2020-01-26 16:56

Undrar om den inte hette Akurate DSM Exakt tidigare. Dvs. utan analoga utgångar.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Tangband » 2020-01-26 18:56

Akurate DSM analogt är en klar förbättring mot tex Majik DSM .
Den skillnaden har jag själv varit med om att höra.
Streamerdelen i Akurate har mycket bättre D/A omvandlare, vilket borde innebära att även Tv ljudet blir bättre.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-26 19:41

hcl skrev:
Harryup skrev:Är det så att det är en receiver man vill ha så har jag satt upp för runt 5 år sedan en massa Denon, de är idag utbytta mot Marantzer genomgående och de låter helt ok då huvudsyftet är att kunna visa bild också där dom står.
Men hemma åkte Marantz receivern ut efter lite jämförelser med en Linn System Hub. Förvisso en annan prisklass men en väldigt stor skillnad också tyvärr.

Men Marantz skulle jag absolut kunna rekommendera.

Är skillnaden mellan en Akurate System Hub och en Akurate DSM bara att DSM:en även har analoga utgångar?

Vad kan man köra med för att få ”bra” TV ljud och kunna spela upp (i varje fall DVD:er) till ett lågt pris? Jag har en Linn Classik Movie 05, men dom säljs ju inte längre och kostade dessutom en hel del mer än vad de flesta har lust att lägga.

Ja till exempel en hembioreceiver! :)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav xeizo » 2020-01-26 19:51

Som jag sagt tidigare så fungerar Audyssey XT riktigt bra för att ställa in ljudet i vardagsrummet, blev överraskad över hur "rätt" det blir efter kalibrering. Tyvärr har Denon skippat det på sina billigare reciverar numera, min AVR-1713 som var rätt långt ner i produktstacken på den tiden har det dock. Den billigaste som har Audyssey XT32 idag kostar 12.5k, men det är kanske billigt jämfört med Linn-grejor. Denon använder AKM4458 DAC som är en rätt billig DAC men som anses som välljudande och duger för professionella studiointerface.

https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemma ... oreceiver/
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav hcl » 2020-01-26 22:59

Johan_Lindroos skrev:
hcl skrev:Vad kan man köra med för att få ”bra” TV ljud och kunna spela upp (i varje fall DVD:er) till ett lågt pris? Jag har en Linn Classik Movie 05, men dom säljs ju inte längre och kostade dessutom en hel del mer än vad de flesta har lust att lägga.

Ja till exempel en hembioreceiver! :)


Tänkte främst om det var någon som kunde tipsa om något bra. Har inte mycket lust att köpa ett dussin och jämföra. Tycker det tar för mycket tid och är måttligt kul dessutom.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav mrGaskill » 2020-01-27 00:10

Ur min synvinkel så skulle jag vänta på HDMI 2.1. eARC, 4k i högre refreshrate typ 100 och 120 Hz, VRR - variable refresh rate typ att man väntar på grafikkort när framebuffer är färdigritad, 8k-stöd och mera. :)
Men jag har en fin Denon x4200w. Dyrt att köpa ny. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav philipbtz » 2020-01-27 11:09

Det är alltid något nytt rum hörnet. Jag hade absolut inte väntat. De nya HDMI 2.1 grejerna kommer vara beta i flera år till. De flesta 4K-filmer kör fortfarande 2K DI så man maxar inte ens nuvarande standard än efter alla dessa år.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Harryup » 2020-01-28 00:26

HDMI är ett lotteri ibland. Men om man nu skall vänta på 2.1 så måste ju alla grunkor stödja det och då blir till att byta allt. OM det inte är planen så köper man ju något som man har användning för nu om man behöver något.

/Harry Up

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav mrGaskill » 2020-01-28 08:57

Ja, självklart. Jag är eventuellt i bytartagen. Tv:n är från 2012, men funkar bra, men en 77" skulle ju vara trevligt. Det har ju varit snack om TVsportsändningar i 100/120 Hz ett tag. Och jag som spelar en del tv/dataspel kan ju dra nytta av variabel bilduppdatering och eARC. Sen är ju HDMI bakåtkompatibelt. På papperet. Men visst har det varit huvudvärk med olika maskiner och kablar som inte vill fungera ihop. Och HDMI 2.1 kablar är annorlunda uppbyggda med dubbla ledningsbanor (och mycket högre bandbredd) har jag för mig. 48 Gbps mot 18Gbps för 2.0-grejor. Gamla sladdar ska väl funka till all funktionalitet som inte kräver 2.1. 2.1 klarar dock 10K-upplösning i 120 Hz. 8O Jemmrans! ..Visst, var är 4k-materialet? :lol:
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Harryup » 2020-01-29 02:38

mrGaskill skrev: Och HDMI 2.1 kablar är annorlunda uppbyggda med dubbla ledningsbanor (och mycket högre bandbredd) har jag för mig. 48 Gbps mot 18Gbps för 2.0-grejor. Gamla sladdar ska väl funka till all funktionalitet som inte kräver 2.1. 2.1 klarar dock 10K-upplösning i 120 Hz. 8O Jemmrans! ..Visst, var är 4k-materialet? :lol:


Gamla kablar är ett stort lotteri redan. Den kabel som absolut inte ger någon bild ihop med en 4K-Marantzreceiver kan ge bra bild med nästa identiskt lika apparat. En ny kabel som är 5m skall funka med 4K kanske inte gör det men en många år äldre kabel som gjordes till HDMI 1.0 kan göra det. Total soppa med 4K och apparaterna är verkligen individer. Räkna inte med att något är självklart.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav mrGaskill » 2020-01-29 21:26

Jo, jag minns när man skulle köra 1080p60 längre än 3m för 10 år sen. Det var ju ett gissel. Jag tror jag köpte på mig 4 stycken i olika prisklasser. Ja, vad som funkade med vad var ju ett lotteri. Korta kablar verkar ju lätt. 4k-tv och 4k-box funkade med 1m vad som helst.
Men ja, den dagen, den sorgen när 4k ska snöras ihop. 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3852
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav pingvinen » 2020-01-30 16:30

Jag trodde att min hemmabiosetup skulle få betydligt sämre ljud en den jag redan hade för två kanaler. Nu står de iofs i två olika rum där tv rummet är lite mindre, samt bättre dämpat. Hur som helst så tycker jag 5.1 anläggningen låter bättre, och då består två kanalsanläggning av en massa "boxar" (försteg, slutsteg, tuner, DAC, mediaspelare, …) som var och en är lika stor och kostar lika mycket som receivern som gör allt i bara en box. Högtalarna kostade ungefär samma för två st som för 5 st plus sub för hemmabion. Skulle jag börja om från början skulle jag inte bygga upp en separat tvåkanalsanläggning på det sättet, förutom att det är coolt med kassettspelare och dubbla rullbandare även om jag knappt använder dem... Men det är ju gott om ingångar på en hemmabioreceiver så det hade gått att koppla in dem där också, fast TVn skulle inte synas bakom dem. Nä tvåkanalsanläggningen är mer av hobbykaraktär, och "conversation piece".

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav mrGaskill » 2020-01-30 22:06

Det har ju kommit optisk HDMI, alltså elektriska kontakter som vanligt, men el->ljus konverter i bägge kontakterna. Man kanske slipper en del signalekon t.ex.
Men dyrt som 17. :?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Harryup » 2020-01-30 22:26

Har testat Supras variant och den har funkat bra. Tycker faktiskt inte att Supras är så särskilt dyr om man behöver längre.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Frisk » 2020-01-30 22:51

Harryup skrev:Har testat Supras variant och den har funkat bra. Tycker faktiskt inte att Supras är så särskilt dyr om man behöver längre.


Jag kör också Supras, tidigare ett gäng problem som försvann och aldrig visat några tendenser efter bytet, trots längre kabel. Dessutom lite smidigt med en kabel som går att dra i 20mm VP om så skulle behövas. Andra delar av deras sortiment kan jag vara skeptisk till men HDMI-kablen verkar ganska ärligt marknadsförd rimligt prissatt och fungerar som utlovat.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav mrGaskill » 2020-01-31 09:56

Det låter ju bra om det dykt upp något som sannolikt fungerar utan krångel. Ibland kostar det. Och då är det väl så.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör
 
Inlägg: 1034
Blev medlem: 2003-03-29
Ort: Avesta

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav fonzeka » 2020-01-31 20:12

Jag köpte mig en 15m optisk hdmi för 40€ för snart ett år sen nu.
Den har funkat perfekt än så länge så det går att komma rätt billigt undan :)
Här är en länk till den jag köpte men den kostar ganska mycket mer nu: https://www.amazon.de/gp/product/B07MXXXHMS/
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav hcl » 2020-02-01 16:03

pingvinen skrev:Jag trodde att min hemmabiosetup skulle få betydligt sämre ljud en den jag redan hade för två kanaler. Nu står de iofs i två olika rum där tv rummet är lite mindre, samt bättre dämpat. Hur som helst så tycker jag 5.1 anläggningen låter bättre, och då består två kanalsanläggning av en massa "boxar" (försteg, slutsteg, tuner, DAC, mediaspelare, …) som var och en är lika stor och kostar lika mycket som receivern som gör allt i bara en box. Högtalarna kostade ungefär samma för två st som för 5 st plus sub för hemmabion. Skulle jag börja om från början skulle jag inte bygga upp en separat tvåkanalsanläggning på det sättet, förutom att det är coolt med kassettspelare och dubbla rullbandare även om jag knappt använder dem... Men det är ju gott om ingångar på en hemmabioreceiver så det hade gått att koppla in dem där också, fast TVn skulle inte synas bakom dem. Nä tvåkanalsanläggningen är mer av hobbykaraktär, och "conversation piece".

Det kunde vara intressant att höra vad du hade förut resp. vad du har nu?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav mrGaskill » 2020-02-01 20:05

fonzeka skrev:Jag köpte mig en 15m optisk hdmi för 40€ för snart ett år sen nu.
Den har funkat perfekt än så länge så det går att komma rätt billigt undan :)
Här är en länk till den jag köpte men den kostar ganska mycket mer nu: https://www.amazon.de/gp/product/B07MXXXHMS/

Bara dryga tusingen! :) Bra tips. Betydligt lägre än t.ex. Kjell. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3852
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav pingvinen » 2020-02-02 12:33

hcl skrev:
pingvinen skrev:Jag trodde att min hemmabiosetup skulle få betydligt sämre ljud en den jag redan hade för två kanaler. Nu står de iofs i två olika rum där tv rummet är lite mindre, samt bättre dämpat. Hur som helst så tycker jag 5.1 anläggningen låter bättre, och då består två kanalsanläggning av en massa "boxar" (försteg, slutsteg, tuner, DAC, mediaspelare, …) som var och en är lika stor och kostar lika mycket som receivern som gör allt i bara en box. Högtalarna kostade ungefär samma för två st som för 5 st plus sub för hemmabion. Skulle jag börja om från början skulle jag inte bygga upp en separat tvåkanalsanläggning på det sättet, förutom att det är coolt med kassettspelare och dubbla rullbandare även om jag knappt använder dem... Men det är ju gott om ingångar på en hemmabioreceiver så det hade gått att koppla in dem där också, fast TVn skulle inte synas bakom dem. Nä tvåkanalsanläggningen är mer av hobbykaraktär, och "conversation piece".

Det kunde vara intressant att höra vad du hade förut resp. vad du har nu?


Det nya: Marantz receiver 1608 (som diskuterats här i tråden), XTZ sub, Swans Diva frontar, center och bak

Den andra anläggningen: Doxa 70 SE slutsteg, Myryad försteg, Nakamichi T2 tuner, Aiwa kassettdäck, Philps 4504 rullbandare, Sony TC377 rullbandare, Dual 505-02 skivspelare, Creek RIIA, Squeezebox Duet mediaspelare, Cambridge Audio DacMAgic, Denon 1550 CD, Kanton Carat M80 DC högtalare

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster