Funderar på ny hemmabioreciever..............

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Kribban » 2019-06-23 17:55

Hej

Förutsättningar:

Högtalare:
Ino Audio piPs
Profundus P2

Mediaspelare:
ATV4K

TV:
Philips POS9002 55" OLED

Jag har sedan tidigare klagat lite på ljudet från mina piP då jag har tyckt att de låter lite nasal och hårt i mellanregistret. Jag har nu testat med en Denon AVR-X1000 och upplever att det låter mycket bättre. Den Sony som jag har använt är 11 år gammal och jag misstänker att den är på väg att ge upp.

De alternativ som jag tittar på är:

Marantz NR1609 Väldigt förtjust i design och fått uppfattningen att Marantz är väldigt uppskattad här på forumet
Sony STR-DN1080 Topptestad
Yamaha RX-V685 Yamaha brukar alltid leverera men det som lockar här är Musiccast och eventuellt trådlösa bakkanaler
Denon AVR-S650H Hifi-Watt enligt Hifiklubben

Den kommer främst att användas för 2.1 för tillfället och jag vill använda det inbyggda filtret för att dela mina basmoduler som drivs av ett gammalt Zachry D250.

Hur hade ni valt?

Mvh Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav gopnik » 2019-06-23 21:30

Kribban skrev:Marantz NR1609 Väldigt förtjust i design och fått uppfattningen att Marantz är väldigt uppskattad här på forumet

Ja, men det är de större analoga maskinerna. Den där lilla har väl digitala slutsteg?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Tangband » 2019-06-23 21:47

Kribban- du behöver inte speciellt mycket effekt till piP , bättre med hög kvalitet än hög effekt. Marantz 1609 har pre out om du vill uppgradera slutstegen till frontarna.
Jag tror Kraniet har köpt en sån. Han verkar nöjd, du kan ju PM:a och fråga :)

Gopnik: Enligt reklamen har 1609 konventionella slutsteg inbyggda på 7*50 watt.

”Med en diskret effektförstärkardel med hög strömstyrka får du exceptionellt ljud, och stöd för de senaste formaten för film och musik, med identisk effekt på alla sju kanalerna (50W per kanal: 8-ohm, 20Hz – 20kHz, 0.08% THD). Den låga profilen är hälften så hög som på traditionella AV-receivrar, men trots detta levereras den dynamiska ljudkvalitet som definierar Marantz excellens.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav paa » 2019-06-23 22:25

Är diskreta slutsteg synonymt med klass A/B?
Jag gissar att det går att göra diskreta digitala slutsteg.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Kribban » 2019-06-23 23:18

Jag hittade detta angående slutstegen

https://www.audioadvice.com/content/mar ... 12-sr6012/

When you look closer, you’ll see that they have bigger power supplies and more robust amplifier sections than most. While many brands have gone to chip-based amps (especially for the surround channels), all Marantz receivers have high-current, discrete class A/B amplifiers for every single channel. This gives them the ability to handle the dynamics of a big action movie or concert video without giving up. Marantz receivers have a very warm and musical sound compared to most home theater receivers.


Visserligen gäller det föregångarna 1508,1608 etc..
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Kribban » 2019-06-23 23:20

paa skrev:Är diskreta slutsteg synonymt med klass A/B?
Jag gissar att det går att göra diskreta digitala slutsteg.


Man kan vända på det också. Är en lägre receiver synonymt med Class D?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav gopnik » 2019-06-24 00:22

Det måste kanske inte, men det brukar vara det. Man får inte plats med tillräckliga kylflänsar och tvingas antingen köra med väldigt snål bias eller ... klass D.
Även om den har väldigt snål effekt och det står något på en tredjepartsida tror jag tills vidare ändå att det är digitala slutsteg i den där. Och att det om det ändå är A/B inte riktigt når upp till sina större bröder. Men det vore naturligtvis trevligt om det vore så.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Tangband » 2019-06-24 06:19

Kribban skrev:Hej

Förutsättningar:

Högtalare:
Ino Audio piPs
Profundus P2

Mediaspelare:
ATV4K

TV:
Philips POS9002 55" OLED

Jag har sedan tidigare klagat lite på ljudet från mina piP då jag har tyckt att de låter lite nasal och hårt i mellanregistret. Jag har nu testat med en Denon AVR-X1000 och upplever att det låter mycket bättre. Den Sony som jag har använt är 11 år gammal och jag misstänker att den är på väg att ge upp.

De alternativ som jag tittar på är:

Marantz NR1609 Väldigt förtjust i design och fått uppfattningen att Marantz är väldigt uppskattad här på forumet
Sony STR-DN1080 Topptestad
Yamaha RX-V685 Yamaha brukar alltid leverera men det som lockar här är Musiccast och eventuellt trådlösa bakkanaler
Denon AVR-S650H Hifi-Watt enligt Hifiklubben

Den kommer främst att användas för 2.1 för tillfället och jag vill använda det inbyggda filtret för att dela mina basmoduler som drivs av ett gammalt Zachry D250.

Hur hade ni valt?

Mvh Christer


Vill du ha bättre integrering piP och basmoduler med 18/30 filter så finns det en annan möjlighet. Tex ett cr80 och en vanligt 2-kanalare begagnad från tex Nad, med separata in och utgångar för preamp och ingång för slutsteg. Eller ett begagnat separat försteg och slutsteg. Då kopplar du in filtret mellan försteget och slutsteget.

Jag tror det alternativet skulle ge bättre ljud om du endast tänkt köra 2.1.

Marantz 1609 har även en inbyggd streamer och det kan förstås vara värdefullt.

Så då skulle du kunna köra:

Marantz 1609 via pre-out - cr80 - beg. slutsteg.
Resultat: bättre än att dela i receivern men mycket dyrare.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Ronnie » 2019-06-24 06:30

Om du köper en med pre out och main in kan du koppla in ett CR80 om du får lust nån gång.
Själv håller jag utkik efter Marantz SR5011, SR6010, SR7010 och senare modeller då jag har CR8.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-24 08:11

gopnik skrev:Det måste kanske inte, men det brukar vara det. Man får inte plats med tillräckliga kylflänsar och tvingas antingen köra med väldigt snål bias eller ... klass D.
Även om den har väldigt snål effekt och det står något på en tredjepartsida tror jag tills vidare ändå att det är digitala slutsteg i den där. Och att det om det ändå är A/B inte riktigt når upp till sina större bröder. Men det vore naturligtvis trevligt om det vore så.


Tro kan du göra i kyrkan. ;) Fram med bevis. Du har blivit motbevisad flera gånger och ändå TROR du att det är klass-D. Det är tämligen häpnadsväckande.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör
 
Inlägg: 1034
Blev medlem: 2003-03-29
Ort: Avesta

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav fonzeka » 2019-06-24 08:51

Jag köpte en Yamaha RX-V685 i höstas som jag är riktigt nöjd med, speciellt med tanke på priset (gav 5690kr).
Använder pre-out till mina frontar så kan inte säga så mycket om de inbyggda slutstegen mer än att surroundkanalerna låter som de ska.
Ett stort plus är att den har inbyggd manuell PEQ, jag använder den för att ta ner ett par elaka rumsmoder på subkanalen.
Man har inte helt fria angreppsfrekvenser men de är ganska tajta steg mellan.
#faktiskt.se@quakenet

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Baltatzar » 2019-06-24 09:21

Jag kör en Marantz NR-1508 i vardagsrummet.
Köpte den för något halvår sedan begagnad och är supernöjd.

Väldigt bra, och ganska ovanligt, att en sådan billig hemmabioreceiver har pre out (endast front L/R)

Jag hade egentligen tänkt att använda den som försteg till ett Rotel-slutsteg (1582 mk2) men har inte kopplat in slutsteget ännu.

Det är förvånansvärt hur långt man kan komma med den lilla effekten Marantz 1508 ger :D

Jag driver fö. ett par pi60 med den.

vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav philipbtz » 2019-06-24 09:22

Fundera på dedikerat slutsteg istället :D Tycker aldrig riktigt de receivers jag ägt i den billigare klassen har låtit klockrena direkt. Och nu för tiden när det finns en hel del mätningar gjorda så ser man mycket riktigt att de flesta håller ganska låg klass, även de dyra. Verkar finnas några guldkorn bland äldre receivers samt nåra av de nya dyra grejerna annars snålar tillverkarna mer än någonsin.

Om du vet att surround inte är på kartan i framtiden så hade iaf jag satsat på dedikerade två-kanalsgrejer med cr80s.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav genstruktur » 2019-06-24 09:49

Om det inte måste vara nytt rekommenderar jag Onkyo TX-NR838.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2625150

Undrar om de inte har rätt LTS, att den är ofärgande :) . Subjektivt låter den mycket bra i alla fall.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-24 13:41

genstruktur skrev:Om det inte måste vara nytt rekommenderar jag Onkyo TX-NR838.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2625150

Undrar om de inte har rätt LTS, att den är ofärgande :) . Subjektivt låter den mycket bra i alla fall.


Med emfas vill jag dementera! Det är omöjligt att uttala sig på det sättet på påstår att LTS har gjort. Inom vetenskapliga sammanhang kan man inte bevisa frånvaron av någon egenskap. Det man i så fall får göra är att man beskriver hur man har gjort och att man i förekommande fall inte har lyckats påvisa någon hörbar förvrängning. Det är ju inte omöjligt att någon annan lyckas med det, i en annan lyssningssituation.

Men nu har jag för mig att den aktuella apparaten faktiskt påvisades ha någon hörbar förvrängning, men jag kommer inte riktigt ihåg. Jag känner ännu inte till någon hemmabioreceiver som LTS testat som inte haft någon hörbar förvrängning. Alla hemmabioreceivrar vi testat har förvrängt hörbart på ett eller annat vis. Däremot hart det inte varit särskilt stora hörbara förvrängningar i många fall.

Jag vill minnas att Onkyon hade relativt hög utimpedans, så frekvensgången påverkas då mer beroende på hur högtalarens impedans varierar med frekvens.
//Johan Lindroos

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Kraniet » 2019-06-24 13:41

Jag har en 1608 och är väldigt nöjd. Användarvänlig och bra ljud.
Om du inte tänkt använda mer än 7.1 eller 5.1.2 så är den riktigt trevlig.
Använder externt slutsteg för H/V fram.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav genstruktur » 2019-06-24 14:34

Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:Om det inte måste vara nytt rekommenderar jag Onkyo TX-NR838.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2625150

Undrar om de inte har rätt LTS, att den är ofärgande :) . Subjektivt låter den mycket bra i alla fall.


Med emfas vill jag dementera! Det är omöjligt att uttala sig på det sättet på påstår att LTS har gjort. Inom vetenskapliga sammanhang kan man inte bevisa frånvaron av någon egenskap. Det man i så fall får göra är att man beskriver hur man har gjort och att man i förekommande fall inte har lyckats påvisa någon hörbar förvrängning. Det är ju inte omöjligt att någon annan lyckas med det, i en annan lyssningssituation.

Men nu har jag för mig att den aktuella apparaten faktiskt påvisades ha någon hörbar förvrängning, men jag kommer inte riktigt ihåg. Jag känner ännu inte till någon hemmabioreceiver som LTS testat som inte haft någon hörbar förvrängning. Alla hemmabioreceivrar vi testat har förvrängt hörbart på ett eller annat vis. Däremot hart det inte varit särskilt stora hörbara förvrängningar i många fall.

Jag vill minnas att Onkyon hade relativt hög utimpedans, så frekvensgången påverkas då mer beroende på hur högtalarens impedans varierar med frekvens.


Jag har för mig när jag läste artikeln att LTS inte lyckades i lyssningstest belägga den med hörbar förvrängning. Men kommer heller inte ihåg helt säkert :wink: , så jag skall kolla i tidningen hemma igen. Inget är omöjligt som du säger och även solen har sina fläckar 8) .
Hur som helst så låter den fint tycker jag! :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Bamsefar » 2019-06-24 17:44

Jag är grymt förtjust i NR serien från Marantz.

Observera att NR-1710 resp. NR-1510 precis presenterats. Det enda som verkar ha tillkommit verkar vara eARC som antagligen inte behövs under normala rumsomständigheter...

Skillnaden mellan 08 och 09 serien verkar vara mera kring Alexa integretion.

Om man inte tänker köra mycket 2.1 så är NR-150* lika bra och billigare.

Någon med en NR-1608/09 som vill byta mot en SR-7008?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav genstruktur » 2019-06-24 18:18

genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:Om det inte måste vara nytt rekommenderar jag Onkyo TX-NR838.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2625150

Undrar om de inte har rätt LTS, att den är ofärgande :) . Subjektivt låter den mycket bra i alla fall.


Med emfas vill jag dementera! Det är omöjligt att uttala sig på det sättet på påstår att LTS har gjort. Inom vetenskapliga sammanhang kan man inte bevisa frånvaron av någon egenskap. Det man i så fall får göra är att man beskriver hur man har gjort och att man i förekommande fall inte har lyckats påvisa någon hörbar förvrängning. Det är ju inte omöjligt att någon annan lyckas med det, i en annan lyssningssituation.

Men nu har jag för mig att den aktuella apparaten faktiskt påvisades ha någon hörbar förvrängning, men jag kommer inte riktigt ihåg. Jag känner ännu inte till någon hemmabioreceiver som LTS testat som inte haft någon hörbar förvrängning. Alla hemmabioreceivrar vi testat har förvrängt hörbart på ett eller annat vis. Däremot hart det inte varit särskilt stora hörbara förvrängningar i många fall.

Jag vill minnas att Onkyon hade relativt hög utimpedans, så frekvensgången påverkas då mer beroende på hur högtalarens impedans varierar med frekvens.


Jag har för mig när jag läste artikeln att LTS inte lyckades i lyssningstest belägga den med hörbar förvrängning. Men kommer heller inte ihåg helt säkert :wink: , så jag skall kolla i tidningen hemma igen. Inget är omöjligt som du säger och även solen har sina fläckar 8) .
Hur som helst så låter den fint tycker jag! :D


Musik och ljudteknik nummer 2 2015 årgång 52.

Slutsats
Onkyo TX-NR838 är en riktigt god återgivare med så ringa förvrängning att ingen av respondenterna lyckades belägga den som hörbart förvrängade - roligt och imponerande!


Du verkar dessutom själv varit med vid detta lyssningstest :wink:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Nattlorden » 2019-06-24 18:42

Med tanke på standardförändringar... så föreslår jag för så många som möjligt att skaffa sig bra slutsteg och bara nyttja generationerna av receivers som förförstärkare.... borde vara svårare att sabba det hela på den halvan.... har man inte steg nog - så nyttjar man de inbyggda för de kanalerna med minst effekt.... kan man ta bort center, sub, front L-R och så är effektbehovet drastiskt minskat. I nästa steg om man tar lägre nivån surround så är det inte alls mycket som behövs till overheads....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Kribban » 2019-06-24 19:07

Jag beställde nu en NR1609. Den har gått ner lite i pris i och med lanseringen av de nya. Kraniet, Bamsefar och Baltatzar övertygade mig! Stort tack för din input med Tangband. Jag börjar med denna och sedan får jag nog börja spara igen :)

Med vänlig hälsning, Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Bamsefar » 2019-06-24 22:17

Om du känner behov av mera hmmmm kraft så finns ett matchande slutsteg från Marantz: MM-7025
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Kribban » 2019-06-24 23:05

Ohhhhh det såg väldigt trevligt ut :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör
 
Inlägg: 1034
Blev medlem: 2003-03-29
Ort: Avesta

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav fonzeka » 2019-06-25 08:30

Synd på fläkten bara :?
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-25 15:34

genstruktur skrev:
genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Med emfas vill jag dementera! Det är omöjligt att uttala sig på det sättet på påstår att LTS har gjort. Inom vetenskapliga sammanhang kan man inte bevisa frånvaron av någon egenskap. Det man i så fall får göra är att man beskriver hur man har gjort och att man i förekommande fall inte har lyckats påvisa någon hörbar förvrängning. Det är ju inte omöjligt att någon annan lyckas med det, i en annan lyssningssituation.

Men nu har jag för mig att den aktuella apparaten faktiskt påvisades ha någon hörbar förvrängning, men jag kommer inte riktigt ihåg. Jag känner ännu inte till någon hemmabioreceiver som LTS testat som inte haft någon hörbar förvrängning. Alla hemmabioreceivrar vi testat har förvrängt hörbart på ett eller annat vis. Däremot hart det inte varit särskilt stora hörbara förvrängningar i många fall.

Jag vill minnas att Onkyon hade relativt hög utimpedans, så frekvensgången påverkas då mer beroende på hur högtalarens impedans varierar med frekvens.


Jag har för mig när jag läste artikeln att LTS inte lyckades i lyssningstest belägga den med hörbar förvrängning. Men kommer heller inte ihåg helt säkert :wink: , så jag skall kolla i tidningen hemma igen. Inget är omöjligt som du säger och även solen har sina fläckar 8) .
Hur som helst så låter den fint tycker jag! :D


Musik och ljudteknik nummer 2 2015 årgång 52.

Slutsats
Onkyo TX-NR838 är en riktigt god återgivare med så ringa förvrängning att ingen av respondenterna lyckades belägga den som hörbart förvrängade - roligt och imponerande!


Du verkar dessutom själv varit med vid detta lyssningstest :wink:


Jag inser att... jag vet inte... kommer nog inte ihåg... måste nog läsa artikeln innan jag uttalar mig mer... :oops:

Var slutsatsen baserad enbart på pre-out-lyssning eller med alltihop inklusive de inbyggda slutstegen? Jag vill minnas att frekvensgången krokade sig betänkligt på grund av den höga utimpedansen när den lastades av före/efter-konstlasten.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav genstruktur » 2019-06-25 15:42

Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:
genstruktur skrev:
Jag har för mig när jag läste artikeln att LTS inte lyckades i lyssningstest belägga den med hörbar förvrängning. Men kommer heller inte ihåg helt säkert :wink: , så jag skall kolla i tidningen hemma igen. Inget är omöjligt som du säger och även solen har sina fläckar 8) .
Hur som helst så låter den fint tycker jag! :D


Musik och ljudteknik nummer 2 2015 årgång 52.

Slutsats
Onkyo TX-NR838 är en riktigt god återgivare med så ringa förvrängning att ingen av respondenterna lyckades belägga den som hörbart förvrängade - roligt och imponerande!


Du verkar dessutom själv varit med vid detta lyssningstest :wink:


Jag inser att... jag vet inte... kommer nog inte ihåg... måste nog läsa artikeln innan jag uttalar mig mer... :oops:

Var slutsatsen baserad enbart på pre-out-lyssning eller med alltihop inklusive de inbyggda slutstegen? Jag vill minnas att frekvensgången krokade sig betänkligt på grund av den höga utimpedansen när den lastades av före/efter-konstlasten.


Jag förstår! :)

Nej det var enbart pre-outlyssning av vad jag förstår. Så utfallet kan säkert bli annorlunda om man lyssnar med de inbyggda slutstegen.

Edit: Vill också passa på att tacka för LTS tipset! :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3844
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav pingvinen » 2019-06-25 19:39

Jag har en Marantz 1609, rekommenderas!

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Kribban » 2019-06-25 21:46

jag gillar den så här långt :)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Bamsefar » 2019-06-26 22:10

fonzeka skrev:Synd på fläkten bara :?


Såvitt jag vet är den tyst. Och med tanke på hur små mediabänkar folk använder så är det bättre med fläkt i slutsteget än att varje person bygger aktiv kylning i sin mediabänk...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Funderar på ny hemmabioreciever..............

Inläggav Thomas_A » 2019-06-28 18:32

Har själv en NR1506 och är nöjd. Ett par saker, dels förvirringen hur man ställer in exempelvis subbasnivån. Den kan ställas in från flera menyer och för varje ingång, så jag vet inte riktigt hur det fungerar. Är inställningarna additiva? Driver topphögtalarna från denna + surround och sedan ett Rotelsteg till de två basarna. Bra att det är två subutgångar. Den andra saken är nog lite klent kanske med de 2x50W till mid/diskant (2x70W till basarna). Jag har inte räknat på det men har nog ganska knaper känslighet i mina högtalare.

Jag skulle dock vilja uppgradera till en NR version där jag har möjlighet att använda appen för att göra manuella justeringar i bas 20-80 Hz, ffa dämpa en resonant peak runt 46 Hz i rum. Någon som prövat denna app? Vore smutt om det fungerar bra.

Och en till fråga; har dessa apparater testats någonstans med mätningar?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster