Hembioreceiver som försteg

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Hembioreceiver som försteg

Inläggav roon » 2019-06-26 11:33

Funderar på att byta min Denon 2106 som används som försteg. Många på forumet verkar nöjda med Marantz 1609 som jag sneglat åt men även den större 5013 finns ju. Har jag något att vinna eller på att förlora genom att välja mellan dessa båda ? det skiljer inte så mycket i pengar.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav Ronnie » 2019-06-26 12:17

SR5013 har du både pre out och main in på. Ingen skivspelaringång dock. Vet inte om den andra har det.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav goat76 » 2019-06-26 13:00

Istället för en hembio-receiver tycker jag att du borde snegla på ett dedikerat stereo-försteg ifall musiklyssning är prio ett, det tror jag kommer ge dig ett betydligt större lyft ljudmässigt än det sidosteg du nu funderar på.
Det är ganska många andra funktioner de lagt krutet på än själva försteget i en receiver och det tycker jag tydligt märks vid musiklyssning i de apparater jag har tillgång till.

Jag har faktiskt tre försteg att välja mellan i mitt ljudsystem. Ett är försteget i min Marantz sr6004 receiver, det andra är försteget i stereoförstärkaren Musical Fidelity M6i och det tredje är försteget i Linn Akurate DSM.
Det är ganska stor skillnad mellan dessa där det är ett ganska tydligt steg upp i ljudkvalitét till fördel för M6i i jämförelse med Marantzen, sen är det ytterligare ett tydligt steg upp från försteget i M6i till det i DSM;en.

Annars vill jag tillägga att min Marantz är en supermaskin för surroundljud så om det är det viktigaste för dig så rekommenderar jag den starkt. Jag tror inte det är någon speciellt stor skillnad mellan de apparaterna du kollar på vad gäller deras försteg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav Tangband » 2019-06-26 15:55

roon skrev:Funderar på att byta min Denon 2106 som används som försteg. Många på forumet verkar nöjda med Marantz 1609 som jag sneglat åt men även den större 5013 finns ju. Har jag något att vinna eller på att förlora genom att välja mellan dessa båda ? det skiljer inte så mycket i pengar.


En stor fördel med 1609 och 5013 är väl att de har en inbyggd nätverkspelare.
Jag tror du får mer effekt med 5013 .

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-06-26 21:34

Tangband skrev:
roon skrev:Funderar på att byta min Denon 2106 som används som försteg. Många på forumet verkar nöjda med Marantz 1609 som jag sneglat åt men även den större 5013 finns ju. Har jag något att vinna eller på att förlora genom att välja mellan dessa båda ? det skiljer inte så mycket i pengar.


En stor fördel med 1609 och 5013 är väl att de har en inbyggd nätverkspelare.

Enl mig, stor nackdel.
Mycket mer flexibelt med separata enheter - OCH framför allt bättre ljud.

Dessutom
Normala flerkanal-försteg är inte bra nog för mig.
Är väl endast Linn Kisto som är hyggligt ok. Skitful, skitstor och skitdyr ny. Kanske inte skitbra men väldigt bra. Kan numera fås för en spottstyver. (nåja 5-10k SEK)

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav Fostex » 2019-06-27 12:42

En nackdel med Marantz NR-serie är att pre out saknas för center och alla bakkanaler, om man nu har behovet av externa slutsteg där.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav philipbtz » 2019-06-27 15:25

Jag har varnat för Marantz pre-outs i många trådar. Obalanser mellan kanalerna och andra konstiga saker! Både på 5- och 7-serien. Jag önskar dig lycka till!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav Nattlorden » 2019-06-27 18:14

philipbtz skrev:Jag har varnat för Marantz pre-outs i många trådar. Obalanser mellan kanalerna och andra konstiga saker! Både på 5- och 7-serien. Jag önskar dig lycka till!


Marantz är taskigt moddad Denon med moddad mjukvara..... Bättre att ta originalet..
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav goat76 » 2019-06-27 18:51

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Jag har varnat för Marantz pre-outs i många trådar. Obalanser mellan kanalerna och andra konstiga saker! Både på 5- och 7-serien. Jag önskar dig lycka till!


Marantz är taskigt moddad Denon med moddad mjukvara..... Bättre att ta originalet..


Har du några belägg alls för dina påståendet? :)

Det är två företag som funnits väldigt länge, Denon sedan 1947 och Marantz sedan 1953.
Jag misstänker att båda företagen vet vad de gör och båda drog nog nytta av att de fick tillgång till varandras kunnande då de gick ihop 2002.

Var tvungen att läsa på lite på wikipedia. :D

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav roon » 2019-06-27 20:47

Det blev till slut marantzen 5013 som nu matar ett 208 som driver ett par Pi60 och det lååter bra bra. Sitter bara och njuter av Pinks sköna låtar och funderar hur jag nu kopplar bs60/X2. ( körde 75 mil för att få dessa begade ) Det blir mycket tid och tomt kylskåp för att samla ihop de prylar man vill kunna ha :D :D men setupen börjar ta form.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav Tangband » 2019-06-28 07:46

roon skrev:Det blev till slut marantzen 5013 som nu matar ett 208 som driver ett par Pi60 och det lååter bra bra. Sitter bara och njuter av Pinks sköna låtar och funderar hur jag nu kopplar bs60/X2. ( körde 75 mil för att få dessa begade ) Det blir mycket tid och tomt kylskåp för att samla ihop de prylar man vill kunna ha :D :D men setupen börjar ta form.

Kul :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-28 10:39

5013/6013/7013 verkar vara riktigt bra maskiner. Funderar själv på en 6013 för uppgradering till Atmos. Läste igenom manualen igår och ser t.ex. att dom har två separata subwoofer-utgångar med helt individuell inställning av delay, delning och EQ (dock ej parametrisk). För mig är det högintressant då jag har två typer av subbar att driva: dels dipoler och dels slutna som spelar i olika register. Dessutom har dom helt individuella settings för alla övriga högtalarkanaler. Tänk om man kunde slippa en del andra burkar i signalkedjan... :)

tomasgbg
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2017-03-11

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav tomasgbg » 2019-06-28 11:14

roon skrev:Det blev till slut marantzen 5013 som nu matar ett 208 som driver ett par Pi60 och det lååter bra bra. Sitter bara och njuter av Pinks sköna låtar och funderar hur jag nu kopplar bs60/X2. ( körde 75 mil för att få dessa begade ) Det blir mycket tid och tomt kylskåp för att samla ihop de prylar man vill kunna ha :D :D men setupen börjar ta form.


Någon ljudmässigt skillnad mot 2106?

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav roon » 2019-06-28 11:27

Då jag har Öhmans passiva bs60/X2 som basar tänkte jag fortsätta tråden under Ino. Marantz intresserade får gärna fortsätta diskussionen :)

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav roon » 2019-06-28 11:43

Jag tycker att Denons 2106 är ett mycket bra försteg om det kopplas till ett bra slutsteg även om det blivit lite till åren nu. Men jag upplever Marantzen som om den har ett bättre grepp och min 208 kommer mer till sin rätt. Jämförelsevis känns denonen mer tam och Marantzen mer livfull på ett positivt sätt.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav Bamsefar » 2019-06-28 17:32

Nattlorden skrev:Marantz är taskigt moddad Denon med moddad mjukvara..... Bättre att ta originalet..


Inget illa menat, men det där är rent skitsnack.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav Nattlorden » 2019-06-29 10:35

Bamsefar skrev:
Nattlorden skrev:Marantz är taskigt moddad Denon med moddad mjukvara..... Bättre att ta originalet..


Inget illa menat, men det där är rent skitsnack.


Onkyo tar Denon-layout.... stoppar in sina egna käpphästar och mjukvara. Denon själva sätter bättre DACar och bygger sin topmodell i Japan istället för utomlands som resten. Precis vilken fakta av det har du något emot?

( Samma dualitet gäller Onkyo och Integra,,, jag har t.o.m. köpt servicemanualer för båda för att leta reda på skillnaden som påstås finnas.... utan att hitta någon enskild punkt där det spec:ats bättre komponenter....)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-29 11:21

Nattlorden skrev:
Bamsefar skrev:
Nattlorden skrev:Marantz är taskigt moddad Denon med moddad mjukvara..... Bättre att ta originalet..


Inget illa menat, men det där är rent skitsnack.


Onkyo tar Denon-layout.... stoppar in sina egna käpphästar och mjukvara. Denon själva sätter bättre DACar och bygger sin topmodell i Japan istället för utomlands som resten. Precis vilken fakta av det har du något emot?

( Samma dualitet gäller Onkyo och Integra,,, jag har t.o.m. köpt servicemanualer för båda för att leta reda på skillnaden som påstås finnas.... utan att hitta någon enskild punkt där det spec:ats bättre komponenter....)


Nu blev det generalfel. ;)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav Bamsefar » 2019-06-30 11:53

Nattlorden skrev:
Bamsefar skrev:
Nattlorden skrev:Marantz är taskigt moddad Denon med moddad mjukvara..... Bättre att ta originalet..


Inget illa menat, men det där är rent skitsnack.


Onkyo tar Denon-layout.... stoppar in sina egna käpphästar och mjukvara. Denon själva sätter bättre DACar och bygger sin topmodell i Japan istället för utomlands som resten. Precis vilken fakta av det har du något emot?

( Samma dualitet gäller Onkyo och Integra,,, jag har t.o.m. köpt servicemanualer för båda för att leta reda på skillnaden som påstås finnas.... utan att hitta någon enskild punkt där det spec:ats bättre komponenter....)


Som sagt, nu blev det generalen. Och din fakta klassar jag i stil med fake News. Over and out.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav Harryup » 2019-07-01 18:27

Man får ju förstås tycka vad man vill men personligen så tycker jag att hembioreceivers på ett märkligt sätt höjs till skyarna på faktiskt. Kommer inte ha någon hembioreceiver som försteg någonsin mer i min anläggning. För mycket strul och faktiskt ganska anemiskt ljud ur de jag stött på.

/Harryup

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav roon » 2019-07-01 20:31

Törs man fråga vad Harry rekommenderar när det gäller försteg upp till 9-10 tusen

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav Harryup » 2019-07-01 21:17

Av nytt vet jag inte ens om det finns något, så något beggat i så fall.
Men problemet som jag ser det med den hyllningen till hembioreceivers är inte att dom är bra för 8000-9000 tusen. "Ryktet" här gör gällande att bättre finns inte oavsett pris i princip. Och personligen så tycker jag att försteget är minst lika viktigt som slutsteget. Kanske t.o.m. viktigare men här är det lite tvärs om. Så jag tycker att det finns för mycket strul med att ha videoelektronik och en massa programvara som varierar över tiden. Och plötsligt så kommer 4K brett och har man då en UHD spelare och en 4K tv och i mitten en äldre hembioreceiver så kan vad som helst hända. Men min åsikt är att hembioreceivers är verkligen inga bra stereoförstärkare vanligtvis. Men det beror också på vad man spelar hur höga krav man har och vilka kvalitéer man kan uppleva. Spelar man elektroniskt förstärkt musik via Spotify så är det inte säkert att man hör skillnad på något och framför allt så finns det då inget rätt eller fel då problemen med inspelningarna och mastringarna gör jämförelser i princip onödiga.

/Harryup

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav distad » 2019-07-02 23:05

Bamsefar skrev:
Nattlorden skrev:
Bamsefar skrev:
Inget illa menat, men det där är rent skitsnack.


Onkyo tar Denon-layout.... stoppar in sina egna käpphästar och mjukvara. Denon själva sätter bättre DACar och bygger sin topmodell i Japan istället för utomlands som resten. Precis vilken fakta av det har du något emot?

( Samma dualitet gäller Onkyo och Integra,,, jag har t.o.m. köpt servicemanualer för båda för att leta reda på skillnaden som påstås finnas.... utan att hitta någon enskild punkt där det spec:ats bättre komponenter....)


Som sagt, nu blev det generalen. Och din fakta klassar jag i stil med fake News. Over and out.

Nattlorden har fel, det var som fan. Han brukar ju alltid hävda att han har rätt och alla andra har fel. Undrar om detta kommer utredas vidare då detta forum ska vara högborgen för fakta.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav distad » 2019-07-02 23:08

Harryup skrev:Av nytt vet jag inte ens om det finns något, så något beggat i så fall.
Men problemet som jag ser det med den hyllningen till hembioreceivers är inte att dom är bra för 8000-9000 tusen. "Ryktet" här gör gällande att bättre finns inte oavsett pris i princip. Och personligen så tycker jag att försteget är minst lika viktigt som slutsteget. Kanske t.o.m. viktigare men här är det lite tvärs om. Så jag tycker att det finns för mycket strul med att ha videoelektronik och en massa programvara som varierar över tiden. Och plötsligt så kommer 4K brett och har man då en UHD spelare och en 4K tv och i mitten en äldre hembioreceiver så kan vad som helst hända. Men min åsikt är att hembioreceivers är verkligen inga bra stereoförstärkare vanligtvis. Men det beror också på vad man spelar hur höga krav man har och vilka kvalitéer man kan uppleva. Spelar man elektroniskt förstärkt musik via Spotify så är det inte säkert att man hör skillnad på något och framför allt så finns det då inget rätt eller fel då problemen med inspelningarna och mastringarna gör jämförelser i princip onödiga.

/Harryup

Mitt gamla Linn försteg låter bättre än all andra AV-receivers jag ägt upp till 12-tusen i 2-kanal.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav Harryup » 2019-07-03 11:45

FBK skrev:
Harryup skrev:Av nytt vet jag inte ens om det finns något, så något beggat i så fall.
Men problemet som jag ser det med den hyllningen till hembioreceivers är inte att dom är bra för 8000-9000 tusen. "Ryktet" här gör gällande att bättre finns inte oavsett pris i princip. Och personligen så tycker jag att försteget är minst lika viktigt som slutsteget. Kanske t.o.m. viktigare men här är det lite tvärs om. Så jag tycker att det finns för mycket strul med att ha videoelektronik och en massa programvara som varierar över tiden. Och plötsligt så kommer 4K brett och har man då en UHD spelare och en 4K tv och i mitten en äldre hembioreceiver så kan vad som helst hända. Men min åsikt är att hembioreceivers är verkligen inga bra stereoförstärkare vanligtvis. Men det beror också på vad man spelar hur höga krav man har och vilka kvalitéer man kan uppleva. Spelar man elektroniskt förstärkt musik via Spotify så är det inte säkert att man hör skillnad på något och framför allt så finns det då inget rätt eller fel då problemen med inspelningarna och mastringarna gör jämförelser i princip onödiga.

/Harryup

Mitt gamla Linn försteg låter bättre än all andra AV-receivers jag ägt upp till 12-tusen i 2-kanal.


Håller det för högst troligt att jag skulle tycka samma sak om man jämförde.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hembioreceiver som försteg

Inläggav AndersP » 2019-07-26 11:30

Jag tycker det är viktigt att skilja på om man använder dacarna i receivern eller inte. Detta framgår inte i tråden.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster