Highend dac för 99:- ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav hifikg » 2020-06-14 11:16

MacBook Pro har (hade?) en otroligt bra, inbyggd DAC. Jag var hos en av rikets hifi-handlare med utrustning i värstingklass o jämförde med och utan extern DAC och det var jämnt skägg. Att jag sedan ändå köpte en extern DAC berodde på att jag behövde ett försteg (också) o så var det lite enklare att välja källa med en dedicerad DAC. När jag väl köpt den så övertygade jag mig själv om att den levererar lite bättre ljud än rakt ut från MBP, fast jag tror inte någon tar det i ett blindtest :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Headfi » 2020-06-14 23:30

hifikg skrev:MacBook Pro har (hade?) en otroligt bra, inbyggd DAC. Jag var hos en av rikets hifi-handlare med utrustning i värstingklass o jämförde med och utan extern DAC och det var jämnt skägg. Att jag sedan ändå köpte en extern DAC berodde på att jag behövde ett försteg (också) o så var det lite enklare att välja källa med en dedicerad DAC. När jag väl köpt den så övertygade jag mig själv om att den levererar lite bättre ljud än rakt ut från MBP, fast jag tror inte någon tar det i ett blindtest :)


iPad 2 hade också en utmärkt bra DAC med tillhörande förstärkare och drog jämnt med Linn-streamers vill jag också minnas. Detta diskuterades också i detta forum.

Detta gör att jag misstänker att A2049 i stort sett är iPad 2s ljuddel i adapterform eller i varje fall besläktad. Jag har också ett starkt minne av att det visade sig att Apple degraderat ljuddelarna i nyare produkter (jämfört med iPad 2 och klassiska MacBook Pro-modeller - alltså de varianter som föregick MBPr och tunnhetstrenden).

Egentligen är det inte förvånande eftersom Apple satsade på ljudet i Macen tidigt (fram tills AV-Macarna kom 1993 var det dock 8-bitar och 22 KHz som gällde följt av CD-kvalitet då dessa modeller lanserades - Power Macintosh fick också 16-bitar som standard). Dock skulle jag starkt misstänka att A2049 är en uppgradering jämfört med den inbyggda ljuddelen i en ny MBP då dessa burkar inte är hard core utan mer inriktade mot konsumenter (tunna och lätta går före funktionalitet och flexibilitet).

Det fina med A2049 är helt klart att det är den överlägset mest prisvärda audiofila uppgradering man kan skaffa till en dator av valfritt märke. Den funkar också perfekt via USB-C-hubbar sålänge det finns en fullkopplad USB-C-port (ett stort antal hubbar har endast USB-C-port för laddning - Belkin har däremot modeller som klarar både och, d.v.s A2049 kan anslutas direkt till hubbens USB-C-port).

Däremot är jag inte övertygad om A2049s förträfflighet för smartphones då sladden är tämligen tunn. Att ha den permanent inkopplad i en dator eller hubb är mer lämpligt ur hållbarhetssynvinkel. För en mobil är en sladdfjärrkontroll så man kan styra musiken utan att ta fram enheten ur fickan. Hade det funnits modeller med dubbla USB-C-portar (en nere för laddning/dockning och en på toppen för A2049 plus lurar) vore det bra.

Att Apple fått till denna adapter förvånar mig inte eftersom de lär ha tagit existerande teknologi och helt enkelt använt den. Den kräver ju inga extra drivrutiner eller annat underhåll utan är helt plug-and-play.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav hifikg » 2020-06-15 00:40

Jag är ingalunda förvånad jag heller :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Michael » 2020-06-15 23:36

Den går bra att koppla in via vanlig USB uttag också (via adapter), kräver inte C.

Undra hur Modell A2155 står sig mot de andra. Den köpte jag på webhallen.

//Michael

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Headfi » 2020-06-16 01:57

Michael skrev:Den går bra att koppla in via vanlig USB uttag också (via adapter), kräver inte C.

Undra hur Modell A2155 står sig mot de andra. Den köpte jag på webhallen.

//Michael


Enligt den länkade tråden från Audiosciencereview är A2155 avsevärt sämre än A2049. Det är en sådan skillnad att det verkar vara en helt annan adapter som dessutom anpassats efter volymkraven som finns i vissa länder.

Det är således A2049 man bör satsa på.

Iövrigt är det helt riktigt att den funkar utmärkt med en USB-A till C-adapter (provade detta själv). Så har man en dator utan USB-C kan man fortfarande utnyttja A2049. Dock verkar det finnas vissa problem med USB 2.0-portar enligt vad jag sett i den länkade tråden. Har man USB 3.0 är det bara att köra.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Michael » 2020-06-19 19:09

Var går den att köpa enkelt (ej importera själv)?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav hifikg » 2020-06-19 22:31

Överallt där Appleprylar säljs
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Maccis » 2020-06-19 22:38

Nu är det väl A2049 som avses och inte A2155.

Finns väl bara i US.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav hifikg » 2020-06-19 22:47

Måste kolla vad frugan o dottern fått
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Michael » 2020-06-20 10:35

Jag köpte ett par Bakeey USB-C Male to 3.5mm AUX, men de funkade inte alls. Helt döda på USB.

Hittade Realtek i europa, dock inte ALC4042 som jag efterfrågade i tråden. Utan med efterföljaren ALC4050.
Bild

iNassen heter de...
Bild
Köpte från UCDOUIT (fulfilled by Amazon) iNassen

Det går lite fel på USB när jag pluggar in i datorn (Xubuntu), men det kommer ljud. Tyvärr mycket lägre nivå än Apple, speciellt i 4 ohm. Jag får kanske återkomma med mätningar.

//Michael

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav hcl » 2020-06-20 15:32

Headfi skrev:iPad 2 hade också en utmärkt bra DAC med tillhörande förstärkare och drog jämnt med Linn-streamers vill jag också minnas. Detta diskuterades också i detta forum.


Jag har nog hört både flertalet iPad:s och även de flesta Linn streamers och ställer mig en aning undrande? Möjligen skulle iPad kunna jämföras med Sneaky DS (Linns billigaste, ”budget” streamer), någon av de andra tror jag knappast iPad kan konkurrera med. I varje fall inte inkopplad till en någorlunda kompetent playback kedja.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav hifikg » 2020-06-21 17:06

hifikg skrev:Måste kolla vad frugan o dottern fått


Deras adaptrar är omärkta och förpackningarna är nog inget de sparat. Hmm...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Michael » 2020-06-22 22:23

Headfi skrev:Det är således A2049 man bör satsa på.


Maccis skrev:Nu är det väl A2049 som avses och inte A2155.

Finns väl bara i US.


Just det A2049 ... kanske gruppköp :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Bill50x » 2020-06-22 23:22

hcl skrev:
Headfi skrev:iPad 2 hade också en utmärkt bra DAC med tillhörande förstärkare och drog jämnt med Linn-streamers vill jag också minnas. Detta diskuterades också i detta forum.

Jag har nog hört både flertalet iPad:s och även de flesta Linn streamers och ställer mig en aning undrande? Möjligen skulle iPad kunna jämföras med Sneaky DS (Linns billigaste, ”budget” streamer), någon av de andra tror jag knappast iPad kan konkurrera med. I varje fall inte inkopplad till en någorlunda kompetent playback kedja.

Nu är det väl inte så illa om Apples 99:- dac kan konkurrera med Linns Sneaky DS som man fortfarande kan hitta för drygt 12,5 kkr! Nu räcker det förstås inte med Äpplet, du behöver en spelare också.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Headfi » 2020-06-23 21:48

Jämförelsen mellan Linn och iPad avsåg iPad 2 som hade utmärkt ljuddel när den mättes. Jag vill även minnas att detta diskuterades i forumet när det begav sig runt 2012 eller så. Därefter ändrade Apple på audiodelen vilket gör att kvaliteten skiljer sig (jag vill minnas att bl.a. iPad 3 även kallad New iPad var en nedgradering i detta avseende).

För egen del har jag släppt tankarna på en dedikerad streamer då jag kommit fram till att det handhavande jag söker endast kan fås med dator.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav goat76 » 2020-06-23 22:17

Headfi skrev:Jämförelsen mellan Linn och iPad avsåg iPad 2 som hade utmärkt ljuddel när den mättes. Jag vill även minnas att detta diskuterades i forumet när det begav sig runt 2012 eller så. Därefter ändrade Apple på audiodelen vilket gör att kvaliteten skiljer sig (jag vill minnas att bl.a. iPad 3 även kallad New iPad var en nedgradering i detta avseende).

För egen del har jag släppt tankarna på en dedikerad streamer då jag kommit fram till att det handhavande jag söker endast kan fås med dator.


Själv har jag en Linn Akurate DSM och ser stora fördelar med försteg/streamer/DAC i samma låda. Jag tror det är en stor fördel att Linn kunnat integrerat/optimerat mellan alla dessa komponenter för bästa möjliga prestanda, att ha full koll på allt i kedjan måste ändå vara en stor fördel. Utöver det så är det ett stort plus och att ha riktigt många ingångar som möjliggör att man kan nyttja det fina ljudet från fler källor vilket inte heller att förglömma.

Linns egna program Kazoo fungerar riktigt bra men ifall man inte vill köra det så finns det ju möjligheten att köra Roon. Vad är det för handhavande som endast kan fås med dator som du pratar om?

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav Headfi » 2020-06-24 05:31

Det handhavande jag syftar på är möjligheten att köra en mediacenterlösning (t.ex Kodi eller Plex, alternativt en kombination), alternativt fullt anpassningsbara musikspelare som Foobar ihop med brett formatstöd. Allt beror på hur man tänkt bygga upp systemet men en HTPC ut till en DAC ser jag personligen som mer fördelaktigt än en musikstreamer. Å andra sidan kör jag i stort sett inga streamingtjänster utan enbart lokalt lagrad musik och film. Rent generellt vill jag ha en burk som klarar olika sorters media då jag inte ser någon direkt anledning att separera musiken från film/TV-serier när det går att integrera det hela.

Hade det funnits HiFi-inriktade "multispelare" med Kodi-liknande upplägg hade jag definitivt varit mycket positiv till en sådan men idag med den strikta uppdelning som råder mellan musik och video ser jag datorn som den logiska lösningen. Jag ser ingen fördel i att dela upp det när en multispelare för skivor tar musikdito OCH videodito.

När Naim kom med HDX hade jag vissa förhoppningar om att det kanske kunde dyka upp en multiformatspelare för hårddisklagrad musik OCH video på sikt men den produkten saknas. Det är då datorn kommer in. En "utökad" Marantz DV7001 med stöd för hårddisklagring och rippning av musik samt film parat med styrning via tablet ihop med ett Kodiliknande gränsnitt hade varit den apparat jag siktat på - om den funnits. En "streamer" som endast klarar vissa ljudformat och som kräver rippning via separat dator (då den saknar skivläsare) och även kräver separat BD-spelare för video är inte min dröm. Så det blir raka vägen till PCn utan att passera gå för att få till den integrerade lösningen.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster